دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حسادت در رابطه را چه زمانی و چطور کنترل کنیم؟

  • مریم صبوری
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱
  • ۰

برای کنترل حسادت در رابطه بهتر است با فردی باشید که سازگار و مناسب تان باشد نه هرکسی که سرراهتان قرار بگیرد، نباید در عشق تردید داشته باشید، فرد مقابل تان نمی تواند همه چیز شما یا یکی از اهداف تان باشد.

زمانی که با یک شخصی در ارتباط هستید لازم است به شکل صد در صد به او اعتماد کنید تا این رابطه ای که دارید هدایت و در نهایت بزرگ شود تا به سطح بالاتری از عشق و توجه برسد. در زمانی عشق و علاقه ۲ طرفه به وجود می آید که اعتماد کردن متقابل رفتار طبیعی شکل بگیرد. امکان این وجود دارد که سو استفاده از اعتماد شما کند و نگران بشید پس این عمل را تا زمانی که عشق و احترام بین شما دو نفر به بلوغ برسد انجام دهید. وقتی به هم اعتماد نداشته باشید بی هیچ روشی نمی شود از زندگی لذت ببرید پس این زندگی است که میانتان صمیمیت به وجود می آورد و روابط احساسی امنی به دنبال خواهد داشت. در این مقاله به موضوع حسادت در رابطه می پردازیم.

سم عشق حسادت

حسادت در رابطه چه زمانی خطرناک است؟

شما هر حالی که هستید باید قوی باشید چون هر آدمی انسان ضعیف را دوست ندارد. پس زمانی که به طرف مقابل تان هر چقدر هم که بگویید دوستش دارید و عاشقش هستید باز هم امکان دارد شما را آزمایش کند. نتیجه حاصل این آزمایش تا سال ها در ذهن او حک می شود. وقتی در رابطه ای به سر می برید کمی حسادت نسبت به روابطی که فرد مورد نظر با دیگران دارد طبیعی است. حسادت وقت و بی وقت خوب است و در رابطه عاطفی هیجان و اشتیاق می آورد ولی اگر زیاد و شدید باشد باید به دنبال راهکار بود که ما در این مقاله از مجله آرگا برای شما عزیزان انتشار می دهیم.

نحوه کنترل حسادت در رابطه

چرا افراد حسود می شوند؟

در خصوص مردان زمانی رخ می دهد که مرد می ترسد تا زنش به او خیانت کند و با شخص دیگری وارد روابط جنسی شود. در مورد خانم ها باید گفت اغلب زنان نگران خیانت عاطفی هستند که در زندگی برای فرزندانشان این اطمینان به وجود آید که زندگی شان محافظت و تامین شود. در حال حاضر آدم ها بیشتر از قبل می ترسند که پذیرفته نشوند و کسی عاشقشان نباشد و دست رد به دوست شدن نشان بزند. این حس طبیعی است ولی اگر به فکر حسادت باشد باعث تزلزل شخصیت فرد و ارتباطش خواهد شد. ولی اگر این ترس کم تر شود حسادت هم کم می شود ولی اگر دچار حسادت بیشتر شدید با کمک این راهکار ها می توانید به خود و روابط تان کمک کنید که به شرح ذیل است؛

حسادت در رابطه زناشویی

  •  آرون گروپس
  • از روی عواطف و احساسات عمل نکنید.

زمانی که بخواهید از روی احساسات عمل نکنید کار دشواری خواهد بود که مشکل اصلی این حس هنگامی رخ می دهد که بر اساس آن حس رفتار کنید و اجازه دهید شما را از پا بیندازد. وقتی که می توانید هر حسی داشته باشید ولی مجبور نیستید بر طبق او عمل کنید. این را درنظر بگیرید که طرف مقابل تان هم انسان است و با دنیای بیرون و اطرافش در ارتباط دنیایی که به شکل ظاهری و مالی و تحصیلی هم از شما بهتر باشد به این معنی نیست که دارد خیانت می کند. پس این افکار را از ذهن دور کنید چون اگر می خواست با یک شخص دیگر وارد رابطه شود از اول همین کار را می کرد و واردش می شد. پس بهترین راه حل این است که اگر احساس حسودی کردید این حس را بپذیرید تا شیوه فکری شما با موقعیت تغییر کند و به شکل منطقی درآید.

  • به او اعتماد داشته باشید.

اگر که می خواهید وارد روابطی موفق و شاد شوید باید به طرف مقابلتان اعتماد داشته باشید. هیچکس نمی تواند او را کنترل کرده و شما هم باید دست از حسودی بردارید پس با کمی کنترل ایرادی ندارد. مشکل حسادت در رابطه، از نقطه ای به وجود می آید که تلاش می کنید کارهای طرف مقابل را کنترل نمایید و زیر ذره بین قرار دهید. به جای احساس حسادت حس عاشقانه داشته باشید.

حسادت در رابطه متقابل

  • آرام و صبور بوده تا با ریسک های عاشقی برخورد کنید.

زمانی که عاشق هستید یعنی آسیب پذیر خواهید بود به گفته جرج آرماتین (هر چه قدر که عاشق باشید ضعیف تر خواهید بود). باید سعی کنید قلب خود را به روی شخص مقابل تان باز نمایید با اعتماد کردن به عواقب این کار آرام باشید. ممکن است سخت باشد اما باید آماده پذیرش هر چیزی را داشته باشید تا کنترلتان از دست شما خارج نشود. با اعتماد کردن این ارتباط ۲ نفره به خود بیاموزید که وارد رابطه شده اید و عاشق هستید. با در نظر گرفتن ریسک دوست داشتن طرف مقابل هیچ تردیدی نداشته باشید.

  • ارزش خود را از دست ندهید.

یکی از علت هایی است که فرد عزت نفس کمی داشته و مردد می شود. در این خصوص افراد فکر می کنند که به اندازه لازم خوب نیستند. در این موقعیت طرف مقابل متوجه این قضیه خواهد شد و به جهت برقراری ارتباط با فردی دیگر او را ترک خواهد کرد. علاقه ای که در اولین روز ها برای فرد مقابل تان به وجود آمده حتما دلیلی داشته که با دانستن این موضوع و سوال کردن از وی می توانید بفهمید در شما چه دیده که عاشق تان شده است. پس اگر احساس حسودی کردید در این زمان ویژگی های مثبت خود را به یاد بیاورید.

بدبینی به طرق مقابل

  • حسادتی که دارید را به نرمی بیان کنید.

چنان چه فکر می کنید که طرف متقابل تان عملی انجام می دهد که موجب برانگیخته شدن حسادت شما می شود می توانید این حس را به شیوه ملایم و منطقی به او بگویید. به شکل سیاست مدارانه و به طور مستقیم با او حرف بزنید یا اگر می توانید شوخی محترمانه داشته باشید. با حس شوخ طبعی درباره اش حرف بزنید و بخندید و پیام را به نحو درست منتقل نمایید. در این زمان سیاست به خرج داده و به او می فهمانید که بهش علاقه دارید. اگر رک گو هستید به او بگویید که به وی اعتماد دارید و نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید و دوست دارید به شما توجه کند.

  • برای درمان زخم هایتان مرهم بذارید.

حسادت در رابطه زمانی رخ می دهد که گاهی وقت ها انسان ها به دلیل زخم هایی که در روابط گذشته شان داشتند حسادت می کنند. شاید در قبل رابطه آسیب دیده باشید و طرف مقابلتان به شما خیانت کرده باشد ولی در حال حاضر باید گذشته را فراموش کرد و رابطه عاطفی جدیدی را برقرار کرد. شخصی که با او هستید شریک گذشته شما نیست. علت ها و عوامل و ریشه های آن بخشی از رشد فردی در یک پیوند سالم است. پس با التیام بخشیدن به زخم های کهنه حال و هوای آینده خود را بهتر کنید تا انعطاف پذیر تر باشد.

عوامل حسادت در رابطه

  • اطمینان بیشتری به خود داشته باشید.

عالی ترین راه کار برای این که بتوانید به خودتان اطمینان داشته باشید و بدون هیچ حسرتی عاشق شوید و بمانید. باید بدانید که عشق مثل لنگری عمل می کند که ارتباط تان را از غرق شدن نجات می دهد. این کار مشکل است ولی باید به خود اطمینان داشته باشید و به هر چه اتفاق می افتد اعتماد کنید. پس با اعتماد و یقین می توانید به سخت ترین موقعیت ها غلبه کرد و پیروز شد و آن را به نحوی مدیریت کرد.

راهکار های دیگر  غلبه بر حسادت در روابط عاشقانه

بپذیرید که برخی حسادتها طبیعی است : در زندگی افراد همواره شرایطی وجود دارند که امنیت ازدواج را تهدید می کنند، حال می تواند همکار باشد یا شغلی که همسر وی دارد، بنابراین کمی حسادت در زندگی طبیعی است، نکته مهم در این رابطه آن است که زوجین باید وقت بگذارند و در مورد نگرانی های خود با یکدیگر صحبت کنند و در رابطه با برخی حد و مرزها که از ازدواج و رابطه شما محافظت می کنند به توافق برسید، شما می توانید با آرامش در مورد مسائل بحث کرده و به یکدیگر راه حل ارائه دهید.

ترفند های مهار کردن حسادت

پیدا کردن ریشه حسادت : زمانی که دائما همسرتان حسادت می کند، حتما دلیلی دارد و باید علت آن را پیدا کنید؛ مثلا ممکن است علت حسادت همسرتان آن باشد که به عنوان زن یا شوهر برای هم وقت نمی گذارید یا به دلیل خیانت برایتان قابل اعتماد نیست، بنابراین علت حسادتهای همسرتان را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید.

ایجاد اعتماد : از بهترین روشهای پیشگیری از حسادتها، ایجاد فضای اعتماد می باشد و این روند با قابل اعتماد بودن هر دو طرف در زندگی آغاز می شود، یعنی زن و شوهر باید با هم وفادار، صادق و متعهد باشند، همسران قابل اعتماد در مورد چگونه گذراندن وقت خود به یکدیگر دروغ نمی گویند، ضمن اینکه یک زن و شوهر وفادار به یکدیگر خیانت نمی کند، بنابراین در صورت ایجاد اعتماد بین زوجین، اعتماد به رابطه افزایش پیدا کرده و حسادتها از بین خواهد رفت.

حسادت در روابط زوجین

این را باید بدانید که حسادت در رابطه می توانند بسیار مخرب باشد و مانند سم در روابط عاطفی عمل کند. ولی اگر در هنگام حسادت بتوانید راه کار هایی که در بالا گفتیم را انجام دهید و در زندگی به کار بگیرید می توانید بهترین روابط عمیق و با اعتمادی را تجربه کنید و از توصیه های گفته شده در این راستا کمک بگیرید. همچنین می توانید مقالات گذشته ما در باره حسادت در مردان و حسادت در زنان ر و نشانه های همسر وفادار را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *