دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اهمیت توسعه فردی و تاثیر آن بر پیشرفت در زندگی

  • مریم صبوری
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

اهمیت توسعه فردی به معنای این که انرژی و وقت را صرف کارهای انرژی بخش نماییم و بالاترین منبع ارزشی را رویش برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم. در این زمان برای پیشرفت و گسترش خود کوشش می کنیم تا به نتیجه شگفت انگیزی برسیم.

توسعه شخصی به معنای فرآیند رشد و بهبود عملکرد شخص از راه تقویت مهارت های شغلی و شخصی با افزایش دانش و آگاهی و طبع ثروت مادی و معنوی است. در زمانی که فرد تصمیم به توسعه می گیرد یعنی مهارت ها و توانایی هایش را ارزیابی کرده و هدف های خودش را می سنجد به شکلی که به توانایی های ذاتی و نهفته اش رنگ زنده و واقعیت می بخشد و آن ها را تا حدلازم گسترش می دهد. توسعه شخصی نه تنها به خود کس بلکه به مدیران و کارکنان کسب و کار هم انگیزه بیشتر می دهد تا در راستای شروع بهره وری شجاعت بالایی داشته باشند. در ادامه مطالب همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

توسعه شخصی چیست؟

اهمیت توسعه فردی به چه معناست؟

توسعه فردی یعنی روی خودتان سرمایه گذاری کنید و پیشرفت شخصی داشته باشید تا به هر چیزی که زندگی درمقابل شما می گذارد بتوانید برنامه ریزی درست کرده  و به عالی ترین روش از پس آن بر بیایید. توسعه شخصی به آن فرد اجازه داده تا بجای منتظر بودن زندگی چیز های خوب در جلو راه شما را قرار بدهد تا کنترل اوضاع را در دست بگیرد و کاری که خوب است را برای رسیدن به هدف انتخاب کند. امکان این وجود دارد که به چیزی شاید نرسد ولی با دنبال کردن هدف تجربه پر ثمره ای خواهد داشت. فرآیند اهمیت توسعه فردی ما را مجبور می کند تا از نقاط امن خود خارج نشویم، نقاط قوت را توسعه دهیم، اعتماد به نفس را افزایش دهیم، سطح خودآگاهی را بالا ببریم.

اهمیت توسعه فردی در بعد خود شناسی

توسعه شخصی چه تاثیری روی فرد می گذارد؟

خود آگاهی: در ابتدا توسعه فردی می توانید بفهمید کی هستید و هدف ها و ارزش ها و اعتقاداتان در زندگی چه چیز هایی است. با در نظر گرفتن آرزو ها و رویاهایتان به خود کمک کنید زمان آن رسیده به زندگی تان رنگ خوشحالی ببخشید باید زندگی را به شکلی که چه هستید طرح بریزید. سپس اهدافتان را که دنبال کردید با پیشرفت خود در راه به شادکامی می رسید.

پیدا کردن مسیر: سپس بعد از این که خودآگاهی خود را به شکلی بالا بردید درباره اهدافی که می خواهید به دست بیاورید ایمان داشته باشید. در این صورت تصمیم گیری بسیار آسان خواهد شد و دیگر نیازی به گذراندن وقت بیهوده نیست. با در نظر گرفتن راه درست می توانید متوجه شوید که دیگر راه اشتباهی را نخواهید پیمود و اشتباه نخواهید کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تمرکز بالا: با درنظر گرفتن برنامه ریزی درست می دانید مسیر صحیح در کجا قرار دارد پس توجه و نگاه لازم به شما اهمیت توسعه فردی را بالاتر خواهد برد تا با درجه بندی کارهای متفاوت و امکانات که دارید بهترین نتیجه را در کار خود بگیرید.

برنامه ریزی و گسترش شخصی

افزایش انگیزه: وقتی که می دانید به چه چیزی احتیاج دارید می توانید دست به کار شوید و خیلی راحت حتی اگر کاری خیلی لذت و علاقه ای نداشته باشد آن را انجام دهید. چون شما می دانید چه خیری دارد و انجام کار ضروری با انگیزه تر است.

عزت نفس: با افزایش توسعه فردی می توان از عزت نفس بالایی هم برخوردار بود. پس برای به دست آوردن موفقیت و شادی در زندگی می توان پی برد که چقدر فرد در مقابل چالش ها و فشارات زندگی آماده بوده است. پس یکی از داشتن موارد اهمیت توسعه فردی ایجاد عزت نفس در شخص است.

روابط بهتر: هنگامی که شما برای پیشرفت شخصی تان تلاش می کنید به نحوی می توانید تشخیص دهید سرمایه گذاری در کدام مسیر ارزش بهتری یا بدنتری خواهد داشت. در این صورت روابط تاثیر گذاری را خواهید دید که به شکل مثبت عمل می کنند.

اهمیت توسعه فردی را تعریف کنید؟

انعطاف پذیری زیاد: زندگی دارای یکسری مشکلات و سختی هاست که اگر این دشواری ها بر سر راه تو بیایند باید مهارت های لازم به را داشته باشید تا از اتفاق های بد جلوگیری کنید. اهمیت توسعه فردی در آن جا به شخص کمک می کند که وقتی اتفاقی رخ می دهد بتوانید از پس آن بربیایید و با داشتن اعتماد به نفس و مهارت و انعطاف پذیری با آن شرایط مقابله کنید.

پیشرفت به جلو: دنیا روزبه روز در حال تغییر است که هر لحظه یک تکنولوژی جدید وارد بازار می شود. قوانین پیشرفته در حال تغییر زود هنگام هستند پس باید قوی تر از گذشته بود و دیگر استراحت نکرد حرکت رو به جلو را داریم و حالا که به عقب برمی گردیم باید مهارت ها را ارتقا بدیم و در حال رشد باشیم.

اهمیت توسعه فردی چیست؟

روش های ساده برای پیشرفت فردی

توسعه شخصی به معنای این که انرژی و وقت را صرف کارهای انرژی بخش نماییم و بالاترین منبع ارزشی را رویش برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم. در زمانی که برای پیشرفت و گسترش خود کوشش می کنیم نتیجه شگفت انگیزی می دهد. ولی افرادی که از توسعه فردی کنار می روند نتیجه کارشان را نمی توانند اندازه گیری نمایند. افراد موفق کلید خوشبختی را در مدیریت خود می دانند که به عالی ترین شیوه او را تقویت و گسترش دهند. از همین امروز تلاش کنید تا به این راز موفق آمیز دست پیدا کنید.

پیشرفت و گسترش فردی

برای ساختن خود باید ده مرحله زیر را پشت سر بگذراید تا به آینده ای روشن دست بیابید و خود را مسئول توسعه خود قرار دهید.

  1. خود را بپذیرید.
  2. اهداف کوتاه مدت واقع بینانه را در مسیر راه قرار دهید.
  3. خود را بشناسید.
  4. دایره گسترش ارتباطات خود را افزایش دهید.
  5. روح و روان و هوش را کنترل کنید. (مراقبه)
  6. از مربی کمک بگیرید.
  7. آموزش و یادگیری را متوقف نکنید.
  8. علاقه خود را پیدا کنید.
  9. شکرگذار و سپاسگذار باشید.
  10. در بین اشخاص مناسب قرار بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *