دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی معایب خودرو توربوشارژ و نکاتی که در استفاده از این خودروها باید رعایت کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سیستم توربوشارژ بدون تردید یکی از بزرگترین دستاوردهای مهندسین در صنعت خودرو سازی می باشد چرا که این تکنولوژی موجب کاهش مصرف سوخت خودرو و کاهش آلاینده ها می شود. اما این سیستم محبوب دارای معایبی نیز می باشد. از این رو در این مطلب برآنیم تا شما را با معایب خودرو توربوشارژ آشنا سازیم.

در سال های اخیر پیشرانه های مجهز به سیستم توربوشارژ بسیار مورد استقبال قرارگرفته اند. این سیستم علاوه بر ارائه مزایای متعدد با ایرداتی نیز همراه است که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره نماییم.

آشنایی با معایب خودرو توربوشارژ

خودرو  مجهز به پیشرانه توربوشارژ یا پرخوران مصرف سوخت کمتری داشته و بالطبع آلایندگی کمتری را نیز به همراه دارد. ورود فناوری توربوشارژ به کشور ابتدا با مقاومت زیادی روبرو شد اما با گذشت زمان و حضور متعدد خودروهای توربوشارژ نگرش مردم تغیر یافته و در حال حاضر تقاضا برای خرید چنین خودروهایی افزایش یافته است. اما ناگفته نماند توربوشارژ علاوه بر مزایای متعددی که ارائه می کند دارای معایبی هم می باشد که دانستن آن ها می تواند به مصرف کننده کمک کند تا از خودرو خود مراقبت بهتری داشته و همچنین موجب افزایش عمر سیستم توربوشارژ نیز گردد. در ادامه با معایب خودرو توربوشارژ آشنا می شوید.

معایب سیستم توربوشارژ خودرو

*حساسیت بیشتر نسبت به موتور تنفس طبیعی

پیشرانه توربوشارژ نسبت به موتورهای تنفس طبیعی حساس‌یت بیشتری داشته و به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. به طور مثال ، در خودرو مجهز به توربو باید چند دقیقه ای صرف گرم شدن گردد تا پیشرانه شروع به کار کند.یا اگر مسافت طولانی را با خودرو طی نموده اید نباید بلافاصله اتومبیل را خاموش کنید.چرا که به سیستم توربوشارژ فشار زیادی وارد خواهد شد. باید صبر کنید تا موتور خنک شود؛ بعد خودرو را خاموش نمایید.

*نیاز به بنزین با اکتان بالا

می توان این مورد را یکی از مهمترین معایب خودرو توربوشارژ ذکر کرد چرا که این خودروها فقط به بنزین هایی با اکتان بالا نیاز دارند و بنزین های با اکتان پایین موجب می شوند سیستم توربوشارژ آسیب ببنید و بارمالی ایجاد کند.

  •  آرون گروپس

*امکان آسیب شفت مرکزی

شفت مرکزی موجب انتقال گردش توربین گازهای خروجی به توربین هوا با سرعتی حدود ۲۰۰ هزار دور بر دقیقه می شود. به این ترتیب باید بالانس و تعادل شفت بالا باشد تا از هر نوع تعللی جلوگیری کند در غیر این صورت توربین ها با جداره خارجی توربوشارژر برخورد نموده و در کسری از ثانیه از بین می روند. بنابراین به هر دلیلی مانند روانکاوی نامناسب یا ورود براده آهن به سیستم رونکاوی، شفت مرکزی از حالت تعادل خارج خواهد شد. ناگفته نماند تعمیر شفت مرکزی دچار آسیب، به تجهیزات پیشرفته و دقت زیاد نیاز دارد که این امر در ایران کمتر دردسترس است.

*امکان آسیب سیستم خنک کننده

در این مورد درجه حرارت دخیل بوده و باید گفت که توربین محرک توسط گازهای خروجی از منیفولد اگزوز انرژی تامین می کند به این ترتیب در مجاورت گازهایی قرار می گیرد که درجه حرارت خیلی بالایی دارند از این رو دمای توربین گاز سریعا افزایش یافته و گرما به شفت مرکزی و سپس به توربین هوا انتقال می یابد. قابل ذکر است بعضی از توربین ها به وسیله سیستم روغن کاری و برخی دیگر توسط سیستم آبی خنک می شوند. بنابراین باید سیستم خنک کننده در بهترین حالتش قرار گیرد تا بتواند همیشه دمای قطعات مختلف توربوشارژ را کمتر سازد.

چنانچه به هر دلیلی این سیستم آسیب ببیند و برای تایمی کوتاه از از کار بیافتد سبب می شود  قطعات مختلف توربوشارژ ذوب گردند. از این رو دمای روغن، فیلترها، لوله‌ها و اتصالات در خودرو توربوشارژ باید به شکل دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین مراقبت از سیستم خنک کننده  بسیار اهمیت  دارد و همواره راننده خودرو توربو شارژر باید به نمایشگر درجه حرارت توجه داشته باشد.

*امکان آسیب سوپاپ ها

پیشرانه های توربوشارژ امروزی به چندین سوپاپ برای کنترل میزان ورود و خروج هوا و گازها مجهز هستند که اکثرا به شیوه  الکترونیکی توسط رایانه مرکزی کنترل می شوند. به طور مثال سوپاپ قرار گرفته در مسیر هوای فشرده ورودی به پیشرانه ، در مواقعی که خودرو به طور نرمال در حال حرکت می باشد از افزایش فشار هوای ورودی بیش از احتیاج پیشرانه جلوگیری می کند و موجب کاهش فشار هوا می شود.

ولی هنگامی که با اتومبیل به رانندگی اسپرت و رقابتی پرداخته شود این سوپاپ با بسته نگه داشتنش فشار ورودی به منظور افزایش قدرت را افزایش خواهد داد. سوپاپ دیگر در مسیر گازهای خروجی از پیشرانه قرار دارد و  به کنترل سرعت توربین می پردازد تا از سرعت گرفتن بیش از حد جلوگیری نماید. در صورتی که هر یک از این سوپاپ ها آسیب ببیند عملکرد کنترل میزان ورود و خروج هوا و گازها با اختلال مواجه شده و عواقب بدی به دنبال خواهد داشت. قابل ذکر است تعمیر موتورهای توربوشارژ از انواع تنفس طبیعی مشکل تر بوده و باید فقط به افراد متخصص سپرده شود. ضمنا هزینه تعمیر نیز چندان ارزان نخواهد بود.

*امکان آسیب توربینها

توربین ها در این سیستم به خاطر مجاورت با گازهای خروجی و هوای ورودی در معرض آلودگی می باشند. بنابراین برای محافظت از توربین باید همواره از فیلتر هوای مرغوب بهره بگیرید تا هرگز گرد و غبار وذرات آلاینده به توربین ها ورود پیدا نکند، در غیر این صورت تیغه های توربین با آسیب مواجه شده و در مدت کوتاهی کارایی اش کاهش می یابد و در دراز مدت خراب می شود. این مورد درباره توربین محرک یا همان گازهای خروجی نیز شامل می شود. برای مراقبت از این توربین هم باید از صافی بنزین  مناسب بهره برد تا ذرات معلق به آن وارد نشود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *