دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نقاط گردشگری و دیدنی های گالیکش را بهتر بشناسید

  • مریم صبوری
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

جاذبه های گردشگری و دیدنی های گالیکش بسیار بوده که آن هم به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد و جغرافیای زیبایش شامل این الطاف شده است.

ایران دارای شهرهای زیبا و جذاب گردشگری برای تفریح است که یکی از این مناطق در قسمت شمالی در استان گلستان شهر گالیش می باشد. گالیکش در سال ۱۳۸۹ از شهرستان مینودشت تفکیک شد و به عنوان شهرستانی مستقل و جدا پیشرفت کرد که محل برخورد ۳ استان سمنان و گلستان و خراسان شمالی می باشد. گالیکش دارای ۲ بخش مرکزی و لوه است که دارای ۲ قسمت جلگه ای و کوهستانی می باشد و با ۴ روستا به اسم های ینقاق، نیلکوه، قراولان و گلستان تشکیل شده است. این شهر از جنوب به استان سمنان، از غرب به مینودشت، از شرق به استان خراسان شمالی و از شمال به شهرستان های گنبد کاووس و کلاله محدود می شود. با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر درباره این شهر زیبا و گردشگری اطلاعات کسب نمایید.

بهترین مناطق تفریحی گالیکش

آشنایی با دیدنی های گالیکش

شهرستان گالیکش تاریخ کهن دارد که به ۳۰۰ سال قبل برمی گردد. علت نامگذاری آن به خاطر وجود رویش گیاهی به نام گالی بود که به صورت خودسر می رویید و تمام منطقه را پر کرده بود. سپس به این شکل او را گالی کش به معنای (کش = کاشتن) گذاشتند. دلیل دیگر نام گذاری به خاطر وجود وزش های تند باد بود که در تمام فصل پاییز و زمستان در این نوع گیاه گالی را برای رفع سرما در پشت بوم های خود می پوشاندند. موسسان و پایه گذاران این شهرستان بنا به دلیلی از شیراز مهاجرت کردند و در روستای فارسیان و فرنگ ساکن شدند. این گروه مهاجر از قومان رنگرز، ملکان، خسروی و نوری بودند که بعد گذشت زمان محل قشلاق برای دامداران و کشاورزان بود. بعد از پایان جنگ جهانی دوم افراد بیشتری در این منطقه ماندند و به این شکل گالیکش در ۶۰ سال قبل از حالت قشلاقی به مکان روستایی و شهر تبدیل شد. دین اکثریت این مردم اسلام می باشد که اقوام بلوچ و ترکمن در قسمت شرقی شهر ساکن هستند و اهل سنت می باشند. اقوام دارای مذهب شیعه همچون؛ شاهرودی ها و سیستانی ها و فارس ها در این محل قرار دارند. جاذبه های گردشگری و تفریحی گالیکش بسیار بوده که آن هم به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد و جغرافیای زیبایش شامل این الطاف شده است. این جاذبه ها از قبیل؛ غار کیارام، غار سید رشید، قلعه پاسنگ پایین، پیرغار، قلعه بی بی حلیمه قلعه ابوبکر، تینگر تپه، تپه دارآباد، گورستات تخت کردها، محوطه میس کمرا، روستا فارسیان، چشمه گرو، آبشار سو، آبشار لوه، تیمور دره، چشمه دیوانه، درخت گردو هفتصد ساله، چشمه لال، چشمه کلکلی، آبشار پاکندس، روستا پادلدل، تپه احمد قرایی، دشت شقایق، تپه آب بران، محوطه میان تیره تحت سروا، تفرجگاه قرق حیدر و … می باشد.

گردشگری در شهر گالیکش

  • آبشار لوه

یکی از بهترین دیدنی های گالیکش که در فاصله بیست کیلومتری از آن قرار گرفته است آبشار لوه می باشد. این محل جذاب گردشگری در ۵ کیلومتری جاده گلستان مشهد قرار دارد که در روستای لوه در جنگل های انبوه می باشد. از این آبشار چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر منشاء گرفته شده که با درختان باطراوت ممرز و افرا و توسکا سرسبزی و هوای مطبوعی به ارمغان آورده است.

  • تپه قلعه تخت سلیمان

در نزدیکی گالیکش شهرستان مینودشت روستای تنگراه دویست متری رودخانه مادرسو سرتاسر در اطراف پوشیده شده تپه سنگ های کوچک و بزرگ که با قطر ۱ متری چیده شده اند. طراحی معماری این مکان به خاطر قدمت تاریخی اش به قبل دوره اسلام بر می گردد که در تاریخ ۱۳۸۲/۰۵/۰۷ با شماره ملی ۹۳۳۰ به ثبت آثار ملی ایران رسید که از دیدنی های گالیکش محسوب می شود.

  •  آرون گروپس

مناطق جذاب گالیکش

  • غار کیارام

اگر شما فردی هستید که علاقه به ماجراجویی دارید جتما به غار کیارام سری بزنید این مکان جذاب در بخش گالیکش شرق گلستان واقع شده است. این غار از قدمت بالایی برخوردار بوده که در شمال ایران در فاصله شش کیلومتری روستای فرنگ در روستا فارسیان قرار دارد. پوشش جنگلی متراکم و انبوه با قدمتی از زمان پارینه سنگی میانه، عصر آهن و اسلامی می رسد که در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۲۲ به ثبت رسید.

  • چشمه اشکان

شما با رفتن به محل گالیکش از زیباترین مناطق می توانید دیدن فرمایید که یکی از مکان های گردشگری آبی چشمه اشکان می باشد. این چشمه در بیست و پنج کیلومتری گالیکش در همسایگی روستا بش اویلی قرار گرفته که بین جنگل های باطراوت است. در این مکان تفریحی پیشنهاد می کنیم حتما تنی به آب بزنید و با دوستان و خانواده آب تنی نمایید.

جاذبه های طبیعی گالیکش

  • منطقه ییلاقی پاکندس

بهترین منطقه ای که سالیانه گردشگران بالایی دارد و از هر نقطه کشور به این جا سفر می کنند منطقه ییلاقی پاکندس می باشد. این مکان زیبا و بکر طبیعی با دارا بودن آب و هوای مطبوع و عالی در کنار چشمه سار های خنک و مراتع گل و گیاهان سبز چشم نوازی می کند.

  • درخت گردوی فارسیان

یکی از کهن ترین درختان واقع در روستای فارسیان فرنگ که در مجاورت شهرستان گالیکش می باشد درخت جوز است. این درخت با عمر بیش از ۲۵۰ سال با ارتفاع ۱۹ متری و طول ۱۵ متری و قطر بیست و پنج متری از آثار طبیعی ملی می باشد که به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی گالیکش

  • غار حمام خدایی

یکی دیگر از دیدنی های گالیکش غار حمام خدایی است که در قسمت شرق دهستان پنو در اطراف گالیکش قرار دارد. این غار در همسایگی دره کم عمقی می باشد که به نام اریبی است. در گذشته از این حمام در زمستان استفاده می کردند که در تابستان با وجود ساختار خاصش آب سرد را برای نوشیدن و مصرف خوراکی استفاده می کردند.

مکان های دیدنی گالیکش

  • قلعه بی بی حلیمه

قلعه ای ۴ ضلعی با فضای نامنظم در راستا شمال به جنوب قرار دارد که با ارتفاع ۱۳۴ متری از سطح دریا تا چهارصد متر در جنوب غربی روستا صمدانی در جنوب جاده آسفالته گنبد کاوس به کلاله با ۱۸۰۰ متر در جنوب شرق روستا ینقاق در نزدیکی گالیکش قرار گرفته است. قدمت این بنا تاریخی به زمان اسلامی برمی گردد که در فهرست آثار ملی با ۱۴۰۶۴ به ثبت رسید. در زاویه شمال شرقی قلعه شش متر بلندی دارد که به قبرستانی تبدیل شده و زیارتگاه بی بی حلیمه در نزدیک ارگ می باشد.

دشت شقایق از دیدنی کالیکش

  • دشت شقایق

گالیکش و سرتاسر زیبایی خدادادی که تا چشم کار میکند بیشتر سرسبزی دیده می شود. یکی از دشت های شقایق با طراوت که به (دشت شقایق وحشی پادلدل) معروف است در گالیکش قرار دارد. این دشت در زمین های جنوبی روستا پادلدل در شمال کشور ایران نهفته است که هر ساله اردیبهشت ماه این قسمت از زیبایی بی نظیری بهره می گیرد. دشت قرمز رنگ شقایق حس وصف ناپذیری را به ببننده هدیه می دهد که جزو دیدنی های گالیکش به حساب می آید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *