دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چطور بفهمیم برای ازدواج آمادگی داریم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

افرادی که از نظر روحی به طور کامل برای ازدواج آمادگی پیدا نکرده اند، علاوه بر زندگی خود در زندگی اطرافیان نزدیک و خانواده خود تاثیرات مخربی را بر جای می گذارند. از این رو در این بخش از مجله آرگا به نکات و دانستنی های مربوط به آمادگی برای ازدواج را برای شما بیان کرده ایم.

برای قبول مسئولیت های ازدواج و انجام این فرایند به نسبت سخت، باید آرامش روحی و آمادگی فرد در میزان بالایی قرار داشته باشد. اگر با دید وسیع به این جنبه مهم از زندگی نگاه نکنید، ممکن است در ادامه به مشکلات بسیاری بر بخورید که در نهایت شکست های روحی و عاطفی را برای شما در پی داشته باشد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید، تا نکاتی بسیار مهم را در رابطه با آمادگی برای ازدواج را برایتان شرح دهیم.

نکاتی که قبل ازدواج باید در نظر داشته باشید

شاخص های آمادگی برای ازدواج

ازدواج فرایندی بسیار مهم در زندگی هر فرد به شمار می آید که باید در زمان مناسب و به شکلی صحیح انجام گیرد. در این میان برخی افراد با عدم آگاهی و نگاه های سطحی قدم به زندگی زناشویی و مشترکی می گذارند، که از توقع آن ها به طور کامل دور بوده است. در صورت ازدواج به صورت کورکورانه و سطحی نگر مشکلاتی بر سر راه قرار می گیرد که در شرایط عدم آمادگی لازم، از سر راه برداشتن، آن مشکل برایتان سخت و طاقت فرسا می شود.

پس توصیه می شود که در ابتدای تصمیم گیری برای این مسئله مهم از زندگی، سطح و گنجایش آمادگی روحی خود را بسنجید و سپس اقدام به این فرایند نسبتا سخت کنید. قابل به ذکر است که برای ازدواج جنبه مالی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید دیگر ابعاد را تحت سنجش و بررسی قرار داد تا در نهایت ازدواج موفقی کسب کنید. ادامه این مطلب را مطالعه نمایید، تا به خوبی با شاخص های آمادگی برای ازدواج آشنا شوید.

  • از علت ازدواج به خوبی آگاه هستید

در رابطه با این موضوع بهتر است به خوبی با خود کنار بیاید که هدف اصلی تان از زندگی مشترک چه می باشد؟ آیا تنها برای پر کردن تنهایی تان می باشد و یا هدف خاصی برای آن قائل هستید؟ قابل به ذکر می باشد که از اولین و مهم ترین نشانه ها در دارا بودن آمادگی برای ازدواج دانایی از هدف برای به یک دیگر پیوستنتان است. در این براه بهتر می باشد که خود را به چالش بکشید، از خود بپرسید که به چه علتی حاضر به اخذ چنین تصمیمی در زندگی شده اید. و یا از خود بپرسید فردی را که برای ادامه زندگی انتخاب کرده اید، آیا از نظر روحی و عاطفی به شما نزدیک است یا خیر؟

استاندارد های خود را به میان بگذارید و تمامی آن ها را تحت بررسی قرار دهید، در خلوت خود به خوبی با تمامی موارد کنار بیاید. اگر تنها شاخص شما برای ازدواج، دوستن داشتن فرد مقابل است، توصیه می شود که در این باره کمی بیشتر صبر کنید و خود را در مواقع گوناگون به چالش بکشید. اگر احساس کردید که در هر صورتی به انتخاب خود پایبند هستید، قدم در این راه بگذارید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عشق به چه معناست؟

  • برنامه ریزی لازم برای زندگی مشترک

در ابتدا گفتنی است که باید تمرکز خود را بیشتر بر روی عمق مسائل بگذارید، به زندگی دونفره خود بیش از جشن عروسی و محافلی که پیش رو دارید، فکر کنید. طبیعی است که مراسم عروسی و دیگر جشن های پیش رو برای خود و خانواده بسیار زیبا و دل انگیز می باشد، اما توجه داشته باشید که این امر به تنهایی نمی تواند برای اخذ تصمیم ازدواج به شمار آید. تمامی جشن ها به مدت چند ساعت برای شما دوام دارند، پس بهتر است به باقی عمر نگاه کنید و ببینید که تصمیم عاقلانه ای گرفته اید یا خیر. شما نه برای یک روز بلکه باید برای تمام عمر برنامه ای مناسب و دقیق داشته باشید، تا در مقابل  بروز مشکل از خود عملکردی صحیح برای کنار آمدن با آن ها نشان دهید.

شما باید به روز هایی فکر کنید که با شریک عاطفی خود تنها هستید و باید با کمک یک دیگر به جنگ مشکلات بروید. پس بهتر می باشد در ابتدای هر چیزی قدرت همراهی خود را با شخص مقابل بسنجید.

  • فکر می کنید، تجربه خوبی دارید

طبق تحقیقات انجام گرفته، مشخص شد که بهترین سن برای ازدواج ۲۵ سال می باشد. اگر چه در بسیاری از موارد ازدواج های موفق در سنین پایین و یا بالا تر مشاهده شده است و قضاوت تمامی افراد به یک چشم اشتباه است. اما قابل به ذکر است که کسب تجربه و افزایش سن در کاهش بحث و درگیری ها بسیار تاثیر گذار است. شما با برخود بیشتر در اجتماع، رویارویی با افراد مختلف و شرایط گوناگون، تجربه های بسیاری را کسب می کنید که به خوبی می توانید طرف مقابل را مورد شناسایی قرار دهید. در طی این فرایند نیز می توانید از ازدواج خوب و موفقی برخوردار شوید.

موفقیت در رابطه چگونه حاصل می شود؟

  • عمق رابطه را بسنجید

از دیگر شاخص و نشانه های آمادگی برای ازدواج می توان، عمق رابطه ای را که در آن وجود دارید در نظر گرفت. به این صورت که ببینید انتخاب شما می تواند، همان فرد ایده آل برای زندگی تان باشد یا خیر. نکته بسیار مهم در ابتدای ازدواج، برخوردار بودن از رابطه ای عمیق است تا بتوان با شناخت درست تصمیم منطقی اخذ کنید. رابطه عمیق به این معنا نیست که به صورت تمام وقت به مهمانی و دورهمی های دوستانه بروید، شاد باشید و بخندید؛ بلکه به این معناست که در سختی و بیماری نیز بتوانید در کنار یک دیگر باقی بمانید. پس بهتر می باشد قبل از فکر کردن به ازدواج، آمادگی های خود را در این باره به چالش بکشید و ببینید که تا چه میزان قدرت رویارویی با مشکلات زندگی دونفره را دارید.

  • اعتماد به شریک احساسی

اهمیتی ندارد که چه میزان زمان از آشنایی شما با فرد مورد نظر برای ازدواج می گذرد. نکته ای که حائز اهمیت است، میزان اعتماد شما نسبت به او می باشد. از دیگر ویژگی های آمادگی برای ازدواج می توان به این مورد اشاره داشت که شما تا چه میزان به فرد مورد علاقه خود، در طی مدت سپری شده اعتماد دارید؟ تا چه میزان در کنار او احساس امنیت می کنید و چیزی مسبب دلهره و اضطراب شما نمی شود؟ درست است که عشق فرایندی بسیار مهم و حیاتی در زندگی هر فرد به شمار می آید، اما توجه داشته باشید که بدون وجود اعتماد رابطه از بنیان سست و بی ریشه می باشد. در بیانی دیگر اعتماد را می توان قلب تپبنده و زندگی هر رابطه ای منجر به ازدواج در نظر گرفت.

آشنایی با مراحل آمادگی برای ازدواج

  • به دنبال تغییر نامزد خود نباشید

توجه داشته باشید که با ازدواج کردن نه می توان شخصی را تغییر دارد و نه می توان، در شرایط زندگی خود تغییری ایجاد کرد. در بیانی ساده تر می توان گفت که خود را برای وجود شخصی خودتان دوست بدارید، به دنبال ایجاد تغییر های رفتاری و اعمالی در یک دیگر نباشید، و هیچ گاه از او انتظار نداشته باشید که با پا گذاشتن به زندگی تان آن را به طور کامل متحول و دگرگون سازد. اگر در زندگی و رابطه های شخصی خود به شکافی بزرگ برخورد کرده اید، توجه داشته باشید که با ازدواج کردن هیچ چیزی تغییر نمی کند و در حالتی بد تر می تواند اوضاع را برای شما سخت تر نیز کند.

  • توانایی بر طرف مشکلات را در کنار یک دیگر دارید

از دیگر نشانه های آمادگی برای ازدواج می توان به این امر اشاره داشت که در امر کنار آمدن و از میان برداشتن مشکلات دارای توانایی کافی هستید یا خیر؟ هیج گاه اختلاف و دلخوری ها را از یک دیگر پنهان نکنید و سعی نکنید با فراموش کردن بر روی آنان سرپوش بگذارید. اگر با یک دیگر دچار مشکلی بزرگ شده اید، سعی نکنید که با ازدواج آن را رفع و یا برطرف کنید. اگر در این جایگاه و رابطه ساده ای که با یک دیگر دارید، نتوانید به خوبی با مشکلات کنار بیایید، هیچ گاه با ازدواج کردن نیز نمی توانید به نقطه ای مشترک برسید.

چگونه می توان ازدواج عقلانی داشت؟

  • برنامه ریزی به صورت طولانی مدت

از دیگر شاخص ها برای شروع زندگی مشترک، دارا بودن هدف برای مدتی طولانی و دور است. در ابتدای راه و رابطه در اصطلاحی می توان هر چه پیش آید، خوش آید را به کار برد. اما توجه داشته باشید که با مرور زمان و عمیق شدن رابطه، بهتر می باشد برنامه ای طولانی مدت برای خود و زندگی دونفره تان مطرح کنید. شما زمانی می توانید در مرحله ای از رابطه جدی قرار بگیرید که برای آینده خود برنامه و هدف هایی معین در نظر بگیرید.

درباره هدف و برنامه های طولانی مدت می توان این مورد را در نظر گرفت که نامزد شما قصد دارد ۱ الی ۲ سال دیگر بچه دار شود، آیا شما چنین آمادگی را دارید یا خیر. یا حتی در برخی موارد دیده شده که افراد متمایل به قبول فرزندی بی سرپرست هستند، بهتر است این عقاید و افکار خود را با یک دیگر در میان بگذارید و به نقطه نظر مشترکی برسید. شما باید به خوبی متوجه باشید که از دنیا چه چیزی را خواستار هستید، و در این رابطه آیا شریک عاطفی تان با شما هم نظر است یا خیر.
  • نامزدتان از طرف خانواده و دوستان مورد قبول است

شاید در ابتدا فکر کنید که اگر کسی از اعضای خانواده نامزد شما را پسند نکند، هیچ مشکلی نیست و همین که شما دوستش دارید به اندازه هر چیزی اهمیت دارد، توصیه می شود که در طرز تفکر خود تغییراتی ایجاد کنید. چرا که خانواده و دوستان نزدیکتان بهتر از هرکسی شما را می شناسند، از موارد خوشحالیتان خبر دارند و در کنار ناراحتی نیز در کنار شما باقی می مانند. در این شرایط بهتر است نظرات خود را با آنان در میان بگذارید، از آنان بخواهید شما را درک کنند، و بیشتر در جمع های خانوادگی و دوستانه با نامزد خود حضور پیدا کنید. این امر شما سبب می شود بدون بی احترامی اطرافیانتان به نظر شما احترام بگذارند و به خوبی با این مسئله و عشق میان شما کنار بیایند.

ازدواج به چه معناست؟

  • زندگی را بدون او سخت و دشوار می دانید

اگر به خوبی از حس خود مطمئن هستید، به این صورت که ادامه زندگی را بدون او دشوار و سخت می دانید، گفتنی است که دیگر شاخص آمادگی برای ازدواج را دارا هستید. اگر در زمان های کنار یک دیگر بودن، حالتان بیش از هر زمان دیگری خوب است توصیه می شود که در این رابطه تعللی نکنید و عشق را در زندگی و قلب خود میهمان کنید. آدمی یک بار برایش پیش میاید که این چنین حس ناب و قوی را در کنار کسی احساس کند، حسی که در کنار او به هر کسی بی نیاز است و بیش از هر زمان دیگری احساس امنیت و آرامش را دارا هستید.

احساساتی که زمان آمادگی برای ازدواج دارا هستید

مواردی را که در ادامه مطالعه می کنید، از جمله هایی نشانه هایی است که در زمان آمادگی برای ازدواج درون شما بروز پیدا خواهد کرد. گفتنی است که این علائم در زن و مرد به یک میزان است، و تفاوت های چندانی در میان آن ها وجود ندارد.

آمادگی برای ازدواج به چه معناست؟

  • در کنار او سعی می کنید، بهتر از همیشه باشید

افرادی که آمادگی برای ازدواج را کسب می کنند، توانایی از میان برداشتن خواسته های کوچک خود را دارند. این چنین افراد سعی می کنند ضعف هایشان را بر طرف کنند و با قدرتی هر چه بیشتر زندگی ایده آلی برای خود و آینده شان بسازند. در این شرایط بیش از همیشه کار می کنند و پس اندازی مناسب برای زندگی آینده خود جمع می کنند. سعی می کنند مسیر ازدواج خود را هموار کنند و در جاده ای صاف و یک دست با شریک احساسی خود قدم بردارند. تمامی این موارد را افرادی که تمایل به ازدواج و ساختن زندگی دونفره دارند، را دارا می باشند.

  • گذشته را رها کرده اند

اگر به خوبی آمادگی لازم برای ازدواج و ایجاد رابطه ای جدید را دارا باشید، دیگر به گذشته و شکست هایی که خورده اید فکر نمی کنید. در این زمان تنها به روبه رو و آینده ای که خود با شریک احساسی تان دارید، نگاه خواهید کرد.

  • از چیزی نمی ترسید

در این شرایط از زندگی دو نفره و آن چه که در سر راهتان قرار دارد، نمی ترسید. افرادی که فرد مورد نظر خود را برای ازدواج پیدا کرده اند، هیچ گاه آینده خود را تاریک و مبهم نمی بینند بلکه با آگاهی و آمادگی بیشتر در این راه قدم بر می دارند.

  • تنهایی را کنار می گذارید

از دیگر افراد دارای ویژگی آمادگی برای ازدواج می توان به کسانی اشاره کرد که دیگر از تنهایی خود لذت نمی برند. آن ها در این چنین شرایط بیش از هر لحظه دیگری دوست دارند در کنار معشوق خود باشند و از کنار او بودن نهایت لذت را ببرند. اما قابل به ذکر است که افراد عدم آگاهی و آمادگی برای این امر مهم در زندگی از هر فرصتی برای تنها شدن و خلوت کردن با خود استفاده می کنند.

معیار هایی که برای ازدواج باید در نظر بگیرید

ویژگی هایی که نشان می دهد، به ازدواج تمایل دارید

گفتنی است که با مطالعه مواردی که در ادامه بیان می شود، به خوبی می توان تشخیص داد که برای تشکیل خانواده و ازدواج تمایل کافی را دارید، یا خیر.

  • دوست دارید هر چه زودتر پدر و یا مادر شوید

این مورد را می توان از خصوصیات اولیه در آماده شدن برای ازدواج قرار داد. گفتنی است؛ افرادی که به بچه دار شدن تمایل بسیاری دارند و در مجردی و سن های پایین نیز به پدر و یا مادر شدن فکر می کنند، از دیگر افراد دارای آمادگی بیشتری هستند.

  • می توانید اعتماد کنید

از دیگر ویژگی های منحصر به این فرایند می توان به اعتماد اشاره کرد، این گونه که فرد راحت تر از قبل به افراد و کسانی که دوستشان دارد، اعتماد می کند. به این صورت که از اعتماد و تکیه کردن بر فرد مورد اعتماد لذت می برد.

  • نسبت به خود دیدگاهی از تنهایی ندارید

هر گاه که به آینده نگاه می کنید، نمی توانید خود را تنها تصور کنید. در تصویر های ذهنی و رویا ،همیشه فرد مورد علاقه تان در کنار شما وجود دارد و دیگر آثاری از تنهایی در رویایتان مشاهده نمی شود. در این شرایط شما کم کم آمادگی برای برنامه ریزی در جهت رسیدن به خواسته و آرزو های مشترک را طرح می کنید.

معرفی مراحل آمادگی برای ازدواج

راز های موفقیت در ازدواج

  • پذیرش یک دیگر به چه معناست؟

ازدواج را می توان به شکل پذیرش یک دیگر از هر جهت معنا داد. طبیعی است که شما دو فرد کاملا متفاوت از نظر روحیه، اخلاق و علایق باشید، حتی می توان شرایط رشد و تربیت را نیز دو نقطه متقابل یک دیگر در برخی موارد قرار داد. قابل به ذکر می باشد که ازدواج پذیرش تمامی این تفاوت و تمایزات است، اگر شما هنوز نسبت به آینده و زندگی دیدگاهی فردی اندیش دارید، بهتر می باشد برای اخذ تصمیم ازدواج کمی صبر کنید. همچنین برخی افراد برای تغییر در شرایط زندگی شخصی و تغییر حال و هوای خود به فکر ازدواج می افتند، که این کار کاملا اشتباه می باشد. شما نباید از کسی انتظار تغیر دادن زندگی خود را داشته باشید، بلکه به تنهایی باید برای ایجاد تمامی این تغییر ها تلاش کنید.

ضراب المثل هایی که در ادامه بیان می شود، نمونه هایی عامیانه از یکی شدن افراد در بعد ازدواج می گوید؛

  1. من و تو از حالا به بعد ما هستیم.
  2. من و تو یک روح هستیم و فقط در دو تن مجزا زندگی می کنیم.

اما در جهتی دیگر قابل یاد آوری می باشد، که نباید در زندگی دو نفره خود را به طور کامل کنار گذاشت و فقط به فرد مقابل رسیدگی کرد. شما باید در زمان ارزش قائل شدن برای خود و وجودتان به یک دیگر عشق بورزید. رعایت این چنین نکات سبب کسب موفقیت در ازدواج تان می شود.

آشنایی با سن مناسب برای ازدواج

  • سازش و سازگاری

در ابتدای ازدواج باید به خوبی مهارت سازگاری را آموخته باشید، به این صورت که در کنار سختی ها با مصالحه و کنار آمدن با شرایط، زندگی را بر یک دیگر سخت نکنید. در بسیاری از رابطه ها که انتهای آن به جدایی ختم شده است؛ بسیار یده می شود که افراد در زمان بروز مشکل دو واکنش از خود نشان می دهند.

  1. اولین مورد خود خواهی است. به این صورت که به طور کامل به خود فکر می کنند، و دیگری فراموش می کنند.
  2. همچنین در مورد دیگر آن چنان فداکار می شوند که بدون فک کردن به خود، تماما به فکر منفعت و آرامش خاطر فرد مقابل هستند.

قابل به ذکر است که اگر خصوصیت رفتاری مورد یک را دارا هستید، بهتر می باشد اندکی دیگر در اخذ تصمیم ازدواج خود تعلل کنید.

  • کسب استقلال

در این مورد می توان این چنین گفت که انسان ها غیر از بند ناف جسمانی که در دوره جنینی به طریق آن تغذیه می کردند، دارای بند ناف دیگری به نام روانی نیز هستند. مورد دوم از آن دسته های اساسی است که فرد را بعد از تولد به طور کامل غرق در خود می کند، و در صورت عدم رسیدگی وضعیت را دشوار خواهد کرد. این بند ناف روانی ریشه در وابستگی هایی به خانواده، اقتصاد، شغل، مادیات و یا حتی فرد به خصوصی دارد. برای این که فرایند وابستگی برایتان وجه بدی پیدا نکند، توصیه می شود به یکی از آن ها دل خوش کنید. به این صورت که در صورت وابستگی به فرد مورد علاقه خود، کم کم بند ناف احساسی تان را از خانواده جدا کنید.

  • لذت زندگی

رابطه ای سالم است که با قدم نهادن بر راهی مشترک، یک دیگر را به صورت تمام و کمال قبول داشته باشید. به این صورت که علایق و نیاز های او را بشناسید، و هیچ گاه آنان را نادیده نگیرید. حقیقتی که این روز ها بر گوش بعضی ها معنایی تلخ به خود گرفته است؛ این می باشد که اگر در زندگی مجردی قدرت لذت بردن از آن را نداشته باشید، در زندگی متاهلی نیز قدرت چنین کاری را نخواهید داشت.

همچنین اگر در تنهایی قدرت رهایی و کنار آمدن با مشکلات را ندارید، طبیعی است که در زندگی مشترک نیز به این چنین مشکل بر بخورید.

آیا ازدواج عاشقانه درست می باشد؟

  • حریم شخصی

حریم خصوصی از جمله مواردی است که هر فرد به آن احترام به خصوصی قائل است. اما در ازدواج و زندگی مشترک شرایط به طور کامل فرق می کند؛ به این صورت که شما باید اجازه دهید فرد مورد علاقه تان از کارهایتان سر در بیاورد، و یا زمان هایی مخصوص رسیدگی به او باشد. ارتباط عاطفی نوعی پل برای نزدیک شدن به یک دیگر است، که برخی افراد به جای پل از دیوار هایی استفاده می کنند که روز به روز دور ترشان می کند.

  • اعتماد

اعتماد یکی از اساسی ترین معیار ها در ازدواج به شمار می رود. برخی افراد فکر می کنند که هیچ گاه نمی توانند فکر کنند، و حتی شریک زندگی را نیز از این قانون خارج نمی کنند. اگر شما نیز این چنین فکری را سر دارید، بهتر است فکر ازدواج را برای مدتی از سر خود بیرون کنید. چرا که با اعتماد می توانید یک دیگر را باور کنید، و سپس با قرار گیری در جبهه ای مشترک برای آرامش یک دیگر تلاش کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *