دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای بازدید از روستای کندوان و آشنایی با بهترین زمان سفر به این منطقه

  • محدثه خاکشور
  • ۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما عزیزان را با روستای کندوان آشنا ساخته ایم، مصالح بکار رفته در این روستا از سنگ بوده که تاریخچه، شکل معماری و آب و هوای آن در کنار سوغات و هتل پنج ستاره ای که دارد همگی تاکیدی بر بینظیر بودن این منطقه واقع در شهر اسکو در تبریز غربی می باشد.

کندوان در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر اسکو و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز و در بین دره ی زیبای کندوان و رودخانه ای پر از آب واقع شده است، این روستا، روستا صخره ای نامیده می شود که دارای شهرت جهانی بالایی هم می باشد.

کندوان اسم روستایی تاریخی است که در ۲۲ کیلومتری شهر اسکو، و در ۶۲ کیلومتری شهر تبریز و در دامنه شمالی (سلطان داغی)، و بخش غربی توده آتشفشانی سهند و در بخش دره آبرفتی واقع شده است. این آبادی به دلیل قرارگیری در میان صخره ها، به روستای صخره ای معروف می باشد که به عنوان اثری تاریخی در آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

کندوان روستایی از توابع شهر اسکو و استان آذربایجان شرقی می باشد که از ۳ روستای صخره ای جذاب جهان محسوب می شود، که برخلاف آن دو روستای دیگر دارای سکنه می باشد و البته از جذابیت های این روستا همین جریان داشتن زندگی همراه با زنده نگه داشتن تاریخ می باشد.

دو روستای مشهور صخره ای دیگر کاپادوکیه و داکوتا یکی واقع در ترکیه و دیگری در آمریکا هستند که هر دوی این آبادی نسبت به این روستا از زیبایی و شهرت کمتری برخوردار می باشند، زیرا در آنها برخلاف آبادی کندوان سکونت نمی گردد، روستای کندوان دهکده ای ییلاقی است که در رشته کوههای سهند قرار دارد که چراگاههای خرم و سرسبز آن موجب جذب توریست های بسیاری از نقاط مختلف می شود.

معرفی روستای کندوان و جاذبه های توریستی آن

دلیل نامگذاری این روستا

کلمه کندوان برگرفته از ساختار این آبادی می باشد که توسط دستان مردمان این روستا مانند کندوی زنبور عسلی در دل سنگ کنده کاری شده است، و به واسطه ی این شکل اسم کندوان بر آن نهاده شد.

این روستا بر اساس فعالیت های آتشفشانی کوه سهند و کوههای آتشفشانی دیگر در طول هزارها سال در مکانی خوش آب و هوا در استان آذربایجان شرقی ایجاد گردید. به این صورت که گدازه ها و مواد مذاب به وجود آمده از فعالیت های کوههای آتشفشانی خارج شده و به مرور سالیان بر روی یکدیگر تلنبار گردیده اند که بر اثر باران و باد شکل آنها تغییر یافته است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معماری روستای کندوان

کندوان درون صخره های سنگی تشکیل شده است که دارای خانه هایی به شکل کله قندی می باشد. در این روستا همانطور که گفته شد بناهای مسکونی ساخته شکل به شکل هرمی بوده و همچنین حفره هایی جهت اسکان دام ها در صخره ها ایجاد شده است.

چشمه های زیبا معدنی کندوان نیز از جاذبه های این روستای ۶۰۰۰ ساله محسوب می‌شود. در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و… حضور نداشته و فضای مورد نظر با حکاکی درون سنگ ایجاد می‌شود. در واقع، این سبک معماری، نمونه‌ای از جدال انسان با طبیعت بر سر تصاحب صخره‌های طبیعی است. این روستا به دلیل معماری و بافت خاص خود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

البته آنچه کندوان را از نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌کند، جریان زندگی و سکونت بالغ بر ۱۱۷ خانواده در داخل این صخره‌ها است و اهالی آن به مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

گفته می شود که سکونت در این روستا در قرن هفتم هجری آغاز شده که اهالی روستای حیله ور در فاصله ۲ کیلومتری غرب کندوان می زیسته اند، برای نجات از دست مغول ها در آن زمان به دشت کنار همان «کندوان» کوچ می کنند و به تدریج با حفر کردن دل صخره ها محلی امن برای پناه گیری و مکانی منحصر به فرد برای سکونت ایجاد می نمایند، که تاکنون برپا است و یکی از مکانهای دیدنی تبریز محسوب می شود.

آشنایی با ده کندوان از جنس سنگ و به شکل زنبور عسل

آب و هوای کندوان

کندوان دارای آب و هوایی خوب و البته پر از خاصیت و مفید می باشد که در رابطه با آب آن باید گفته شود که چشمه های این روستا آبی خوش طعم دارند که برای بیماران کلیوی سودمند می باشد و هوای آن کوهستانی و ییلاقی بوده که بسیار خوش آب و هوا می باشد که چراگاه های سرسبز را دارا بوده و به همین دلیل میزبان عشایر بسیاری به این منطقه است.

موقعیت جهانی کندوان

کندوان روستایی صخره ای است که همانند دو روستای صخره ای در جهان وجود دارد که فقط روستای کندوان در کشور ایران می باشد، روستای داکوتا واقع در کشور آمریکا و روستای کاپادوکیه واقع در ترکیه که دو روستای دیگر صخره ای هستند اما بر خلاف آبادی کندوان که قابل سکونت می باشد، این دو روستای نامبرده خالی از سکنه هستند.

سوغات کندوان

همانطور گفته شد یکی از مکانهای دیدنی کشور ایران واقع در تبریز آبادی کندوان می باشد که شکلی شبیه به کندوی زنبور عسل دارد، و با دارا بودن جاذبه های گردشگری زیبا و منحصر به فردی که دارد مورد بازدید گردشگران زیادی قرار میگیرد. این منطقه سوغات های مختلفی از جمله عسل، خشکبار و همچنین صنایع دستی و میوه های خوشمزه ای مانند آلبالو، زردالو و …. را شامل می گردد که در صورت سفر به این روستا و بازدید از آن می توانید تهیه نمایید.

چشمه های آب معدنی نیز یکی دیگر از سوغات های پرطرفدار و البته مشهور این مکان محسوب می گردد که برای بیماران کلیوی به دلیل دارا بودن سختی کم آب سودمند می باشد، وجود بازارچه و نمایشگاههای مختلف و بسیار صنایع دستی، گیاهان دارویی، و همچنین اثرهای تاریخی مکانهایی برای تهیه این سوغات ها است.

روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان

زمان مناسب سفر به کندوان

آب و هوای این روستا ییلاقی و کوهستانی است که به همین دلیل تا اردیبهشت و حتی اوایل ماه خرداد سرد می باشد. با توجه به همین موضوع زمان مناسب سفر به این این منطقه فصل تابستان شناخته می گردد که مطبوع و خوشایند بوده و خبری از سرمای سخت پاییز و زمستان و اوایل بهار نیست.

اقامت در کندوان

روستای زیبا و تاریخی صخره ای کندوان هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر خارجی و داخلی بوده که در طور سفر خود نیاز به سکونت و اقامت دارند که این موضوع همیشه مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی می شود. در کندوان نیز به این امر توجه شده است. خانه های اجاره ای یکی از تدارکاتی است که برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است، اما هتل ۵ ستاره ای دارای معماری و ساختاری هماهنگ با معماری روستا برای آسایش بیشتر و اقامت گردشگران تعبیه شده که این هتل صخره ای پنج ستاره دارای اتاق های جکوزی دار و اتاق های معمولی و سوئیت های به شکل مخروطی بوده و شما عزیزان بسته به سلیقه خود می توانید در آن زمان بگذرانید، این هتل خود با زیبایی ها و معماری منحصر به فردش یکی از دیدنی های آبادی کندوان محسوب می گردد.

طبق آمارگیری های انجام شده هرساله تقریبا ۳۰۰۰۰۰ توریست برای بازدید به این روستا می آیند که این خود دلیل خوبی برای تهیه این هتل زیبا و فوق العاده می باشد. این روستای صخره ای فراتر از آنچه است که در تصورتان بگنجد.

آبادی کندوان و آنچه لازم است بدانید

چنانچه قصد سفر به مکانی آرام دارای آب و هوای سالم و طبیعتی بکر می باشید، تا تعطیلات تابستان خود را به خوبی گذرانیده و از مکانی تاریخی و البته زیبا دیدن نمایید، پیشنهاد می کنیم تا به روستای کندوان سفر نموده و از لحظه لحظه خود در این روستایی صخره ای به شکل کندوی زنبور لذت ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *