دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های تند خوانی و تمریناتی که برای موفقیت در تند خوانی باید انجام دهید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از کاربردی ترین تکنیک ها در دنیای امروز، تکنیک های تند خوانی است که مانند دیگر تکنیک ها نیاز به تمرین و روش های مختلفی دارد که در این مقاله شما را با برخی روش های تند خوانی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

امروزه تند خوانی در همه جای دنیا آموزش داده می شود زیرا، یادگرفتن تند خوانی باعث می شود با سرعت بیشتری حرکت کرده و در نتیجه پیشرفت سریع تری داشته باشید، روش های مختلف تند خوانی این فرصت را به افراد می دهند تا بتوانند این شیوه را به خوبی یاد بگیرند و از آن استفاده نمایند.

روش های تند خوانی برای بهبود مطالعه

بررسی تکنیک های تند خوانی

تند خوانی نیز مانند دیگر تکنیک ها روش های مختلفی دارد تا بتوانید به خوبی این شیوه را یاد بگیرد و همانطور که می دانید اولین قدم در مسیر هر چیزی مدام تمرین کردن است، به همین خاطر در ادامه چند روش جهت حرفه ای شدن در تند خوانی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

  • روش یک انگشتی

این روش برای افراد مبتدی بسیار مناسب است بنابراین یک کتاب را در نظر گرفته سپس از یک نفر بخواهید لغتی را در صفحه مشخص کرده و شما با یک انگشت به شکل افقی و عمودی لغت گفته شده را پیدا کنید به همین راحتی می توانید خود را برای مرحله دوم آماده کنید.

آشنایی با تکنیک های تند خوانی

  • روش سه انگشتی

پس از گذراندن مرحله اول می توانید از این شیوه جهت یادگیری تند خوانی بهره بگیرد، در این روش با کمک سه انگشت به دنبال سه کلمه که شخص دیگری برای تان مشخص کرده است بگردید و در این روش بهتر است پس از دو یا حداکثر سه بار حرکت انگشتان به بررسی کل صفحه کتاب بپردازید.

  • روش چهار انگشتی

پس از انجام دادن دو مرحله گفته شده می توانید از این روش کمک بگیرد به این صورت که چهار انگشت تان را به گونه ای که کل خط را در بر می گیرد از بالا به سمت پایین به شکل S یا زایگزاکی حرکت دهید تا کلمه مورد نظر را پیدا کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آموزش تکنیک های تند خوانی

نکته : این مرحله به گذراندن تمرینات مربوط به مرحله دید احتیاج دارد به همین دلیل پیش از انجام دو مرحله قبل به سراغ این مرحله نروید.

  • مطالعه پاراگراف اول و آخر

در اکثر کتاب هایی که می خوانید پاراگراف اول نوعی معرفی از کتاب محسوب می شود و با مطالعه آن می توانید متوجه آنچه که در کل کتاب ارائه داده شده است شوید که البته در پاراگراف آخر نیز خلاصه ای از کتاب گفته شده است بنابراین بهتر است قبل از شروع به مطالعه کتاب مورد نظرتان به منظور اطلاع از موضوع و محوریت پاراگراف اول و آخر را مطالعه نمایید، به کار بردن این شیوه از تند خوانی سبب ایجاد آمادگی ذهنی برای مغز و همچنین بهبود روند مطالعه خواهد شد.

  • شروع مطالعه با متن ساده

به منظور تمرین تند خوانی نباید از متن های سنگین و پیچیده استفاده کنید که بهتر است از رمان هایی استفاده کنید که با خواندن یک مرتبه آن متوجه مطلب خواهید شد.

روش های تند خوانی

  • تمرین با کتاب برعکس

در انجام این روش کتابی با نثر ساده و روان انتخاب کرده و در ابتدای کار، فاصله چشم از متن باید سی سانتی متر باشد و با گذشت زمان به چهل و پنجاه برسد و به صورت ذهنی دو تا سه دقیقه زمان در نظر گرفته و فقط بخوانید، انتظاری از خود جهت درک متن نداشته باشید سپس بعد از زمان دو تا سه دقیقه به مدت چند ثانیه سکوت کرده و مجدداً این کار را کنید این روش را برای حداقل پنجاه صفحه تکرار نمایید.

  • گرم کردن چشم ها

یکی از روش های موثر در تند خوانی گرم کردن چشم است که باید هر روز برای اینکار چند دقیقه زمان در نظر گرفته شود که مالش پلک ها با دست، عقب و جلو کردن انگشت روی بینی و دنبال کردن حرکت آن با چشم و چرخاندن چشم به شکل مدور از بهترین تمرینات گرم کردن چشم است.

  • تمرین سرعت سطری

از معروف ترین تکنیک های تند خوانی تمرین سرعت سطری است که بسیاری از افراد علایق به یاد گیری تند خوانی، از این روش استفاده می کنند می توانید با حرکت و با بالاترین سرعت خط های بین اعداد یک و دو را دنبال نمایید.

استفاده از تکنیک سرعت سطری

  • ستاره

یکی دیگر از پرکاربرد ترین تمرینات جهت گرم کردن چشم و تند خوانی تمرین ستاره است بنابراین بر روی یک کاغذ ستاره ای بزرگ کشیده سپس ضلع های آن را با حرکت چشم دنبال نمایید، این شیوه را سه تا پنج دقیقه انجام دهید.

کمک گرفتن از تمرین ستاره

  • جست و جوی اعداد

از یک تا پنجاه اعداد را به شکل به هم ریخته بر روی کاغذ بنویسید سپس با حرکت چشم ترتیب اعداد را پیدا کنید، بهتر است زمان انجام این تمرین را یادداشت نمایید و در دفعه بعدی این زمان را کمتر کنید.

  • افزایش حوزه تند خوانی

افزایش حوزه تند خوانی نقش مهمی در یادگیری تکنیک های تند خوانی ایفا می کند استفاده از این تکنیک به فرد کمک می کند تا در یک نگاه عبارات و کلمات بیشتری را ببیند بنابراین وسط یک کاغذ سفید یک دایره کوچک کشیده و اطراف دایره لغاتی را به شکل پراکنده بنویسید سپس تلاش کنید در حالی به دایره خیره می شوید کلمات نوشته شده را بخوانید.

نکته: دقت داشته باشید که فقط باید به دایره نگاه کنید و چشمانتان را حرکت ندهید.

  • تمرکز داشتن

همانطور که می دانید مطالعه کردن در زمانی که تلویزیون روشن است کمی برایتان دشوار است زیرا تمکز کافی نخواهید داشت بنابراین مطالعه باید در محیطی به دور از عوامل مزاحم باشد تا بتوانید به خوبی تمرکز داشته باشید.

روش های تند خوانی

سخن پایانی

در هنگام یاد گیری شیوه تند خوانی، این نکته را باید به خاطر داشته باشید که تمرین کردن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام شیوه های گفته شده در کنار تمرین کردن نتایج مثبتی را به شما خواهند داد بنابراین، باید در یک برنامه ریزی منظم آموزش ها و تکنیک ها تکرار شود تا به خوبی این مهارت را یاد بگیرد و از َآن استفاده کنید.

تمامی تکنیک ها و تمرین های تند خوانی

در این مطلب سعی داشتیم شما دوستان را با تکنیک های تند خوانی آشنا کنیم تا با کمک گرفتن از روش های گفته شده این مهارت را به خوبی بیاموزید و امیدواریم خواندن مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با مکان مناسب مطالعه، افزایش راندمان مطالعه و راهکارهای کاربردی برای افزایش ساعت مطالعه بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *