دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کولر گازی اینورتر و معمولی چه تفاوت هایی دارد؟ خرید کدام یک به صرفه تر است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

استفاده از کولر گازی که امروزه مورد توجه اغلب مردم قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم شما را با تفاوت های کولر گازی اینورتر و معمولی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید تولید کولر های گازی مدت هاست که دستخوش تغییر شده و در حال پشرفت است و روز به روز نیز وسیع تر خواهد شد اما چند سالی است که کولرهایی وارده بازار شده اند که اغلب با نام کولر گازی کم مصرف یا کولر گازی اینورتر شناخته می شوند و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته اند.

آشنایی با نحوه کار کولر گازی اینورتر و معمولی

بهتر است بدانید که نحوه کار تمامی کولرهای گازی به این صورت است که گاز بسیار سردی که با نام گازهای فریونی شناخته می شوند و از ترکیبات به خصوصی تشکیل شده اند به وسیله یک موتور قوی درون سیکل یا همان لوله های کولر گازی قرار گرفته اند و مادام به گردش در می آید. به طور کلی این گاز زمانی که به پنل داخلی یا همان اواپراتور شما می رسد به وسیله گرمایی که به کویل ها برخورد می کند گرم می شود و سپس گرما را به محیط اطراف پس می دهد و مجدد به پنل بیرونی یا همان کندانسور باز می گردد و بر اساس یک سری از تغییرات دوباره آماده بازگشت به محیط داخلی منزل خواهد شد و بهتر است بدانید که تمامی این اعمال مکش و پرتاب این گاز توسط کمپرسور انجام می شود و می توان این را خلاصه ای از کارکرد های دستگاه تهویه هوا مطبوع کولر گازی ها دانست.

آشنایی با کولر گازی اینورتر و معمولی

بهتر است بدانید که در واقع یکی از بزرگ ترین معایب سیستم های قدیمی این است هنگامی که برد فرمان تشخیص داد که محیط داخلی شما به اندازه کافی خنک شده است که بتواند دما را از طریق شما به دستگاه برساند دستور قطع کمپرسور را صادر خواهد کرد که در خوش بینانه ترین حالت ۳ مرتبه در هر ساعت اتفاق خواهد افتاد و زمانی که کمپرسور مجدد فرمان روشن شدن را دریافت کرد برای انجام آن نیاز به جریان بسیار بالایی دارد که باعث مصرف شدن برق زیادی خواهد شد و این مشکل بسیار بزرگی در سیستم ها محسوب می شود.

تفاوت کولر های اینورتر و معمولی:

به طور کلی پیش از آن که به بیان تفاوت های میان کولرگازی های اینورتر و معمولی بپردازیم بهتر است که این دو کولر را در سیکل مکانیکی و سرمایشی خود که تا حدود زیادی مشابه می باشند و به طوری که حتی اجزای به کار رفته در سیستم های این دو نوع کولر گازی نیز بسیار مشابه بوده و تنها در چند جز محدود تفاوت هایی دارند. به همین منظور در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با کولر گازی های معمولی و اینورتر به بیان برخی از تفاوت های آن ها پرداخته ایم:

تفاوت کولر گازی های اینورتر و معمولی

سرعت متغیر:

توجه داشته باشید که با تغییرات مقادیر ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور سرعت کارکرد موتور یا همان کمپرسور در کولر گازی های اینورتر قابلیت تغییر خواهند داشت و به این صورت عمل خواهند کرد که در لحظه شروع به کار یا راه اندازی با سرعت کمتری عمل خواهند کرد و سپس به مرور زمان بیشتر خواهد شد که همین امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد به طوری که در برخی از گزارشات کاهشی ۶۰ درصدی ذکر شده است.

  •  آرون گروپس

مصرف برق کمتر:

به طور کلی کمپرسور کولر گازی و اسپلیت معمولی در هنگام راه اندازی یعنی در لحظه استارت به کار به دلیل غلبه بر حالت اینرسی همواره به انرژی بیشتری در مقایسه با حالت کارکرد مداوم خود نیاز دارد که در این مواقع میزان جریان آمپر مصرفی کولر گازی به نزدیک ۲ و حتی ۳ برابر حالت معمولی کارکرد خود خواهد رسید. ولی با استفاد از کمپرسور های اینورتر در کولر های گازی به دلیل متغیر بودن سرعت کمپرسور و در واقع سرعت کمتر آن ها در ابتدای کار این بار زیاد به دستگاه و کنتور برق فشار وارد نخواهد شد و در نتیجه میزان برق مصرفی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین توجه داشته باشید که پس از رسیدگی به دمای مورد نظر کمپرسور خاموش نخواهد شد و بلکه دور خود را کم می کند و زمانی که نیازی به تمامی ظرفیت های کمپرسور نباشد دستگاه می تواند بر حسب نیاز خود به صورت هوشمند از درصدی از توان خود استفاده نماید و در نتیجه هزینه مالی کولر گازی اینورتر پایین تر خواهد آمد. توجه داشته باشید این در حالی است که کولر گازی های ساده و معمولی چنین قابلیتی را ندارند و از زمان شروع به کار با ۱۰۰ درصد توان خود تا لحظه خاموش شدن اتومات به کار خود ادامه می دهند.

آشنایی با کولر گازی های مختلف

دمای یکنواخت تر و سرمایش:

بهتر است بدانید که سرعت سرمایش و گرمایش کولر گازی های مجهز به سیستم اینورتر بیشتر از کولر گازی های معمولی می باشد و همچنین دمای تولید شده در اتاق بسیار یکنواخت تر است و دلیل این امر نیز به همان متغیر بودن سرعت کمپرسور کولر گازی های اینورتر بر می گردد. به طور کلی در ابتدای شروع عملیات سرمایش و گرمایش کولر گازی اینورتر توان خود را برای رساندن دمای محیط به دمای مطلوب به کار می گیرد و هنگامی که به دمای مطلوب رسید به جای خاموش شدن قدرت موتور را با کاهش سرعت چرخش کمپرسور کاهش خواهد داد و از این طریق دمای دلخواه حفظ شده و یک مقدار یکنواخت پیدا خواهد کرد.

اما بهتر است بدانید که در کولر گازی های غیر اینورتر سرعت خنک سازی و گرمایش یکنواخت است و با رسیدن دمای محیط به مقدار دلخواه کمپرسور دستگاه خاموش خواهد شد و پس از گذشت مدتی و افت چند درجه ای مجددا روشن خواهد شد و برای رسیدن به دمای دلخواه دوباره به کار می افتد. به طور کلی این روند موجب یک نوسان دمایی در محیط خواهد شد و سرعت کمتری نسبت به مدل اینورتر خواهد داشت.

انواع مختلف کورلر های گازی

لرزش و صدای کمتر و عمر مفید تر:

توجه داشته باشید که به طور کلی کمپرسورهای معمولی برای کار کردن نیاز به آمپر بالایی دارند و در نتیجه انرژی بیشتری به صورت گرما تلف خواهد شد و به دلیل دور زیاد،لرزش و صدای نبستا زیادی تولید خواهد شد و این در حالی است که کمپرسورهای اینورتر بسیار کم صدا بوده و به خاطر قابلیت کارکرد با دور پایین کمترین انرژی گرمایی را تلف خواهند کرد. علاوه بر این به دلیل قابلیت کارکرد با دور متغیر و عدم نیاز به خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور دستگاه کولر های گازی اینورتر دارای استهلاک مکانیکی و نیز حرارتی کمتری در طول مدت کارکرد خود بوده و همین امر موجب افزایش طول عمر مفید این دستگاه ها در مقایسه با مدل معمولی می گردد.

عدم وجود مخازن و سیم پیچ استارت:

توجه داشته باشید که در ساختار کمپرسور های اینورتر دار سیم پیچ استارت وجود ندارد و طراحی آن به صورت سیم پیچ ستاره می باشد. همانطور که می دانید یکی از مشکلات و عوامل مصرف داکت اسپیلیت ها استفاده از خازن در آن ها می باشد مخصوصا در هنگام استارت که آمپر زیادی از شبکه برق گرفته می شود و در نتیجه موجب صدمه رسیدن به سایر وسایل برقی خواهد شد. بهتر است بدانید که خازن در واقع به صورت دائم کار ذخیره و تامین آمپر را برای کمپرسور ها تنظیم خواهد کرد و بعد ها برای استارت اولیه و همچنین کارکرد نیازی به خازن نیست.

ویژگی های کلر گازی اینورتر و معمولی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک مقابل با مطلب دلایل  یخ زدن کولر گازی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *