دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های جالب درباره کشور گامبیا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

کشور گامبیا که از لحاظ وسعت کوچک ترین کشور قاره آفریقا به شمار می آید ولی از لحاظ جاذبه های گردشگری در صدر قرار دارد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با این کشور زیبا ولی کوچک آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع کشور گامبیا یکی از کوچک ترین کشور های قاره آفریقا محسوب می شود که پایتخت آن شهر بانجول می باشد. به طور کلی این کشور در داخل سنگال به صورت شرق به غرب قرار گرفته و در غرب نیز با اقیانوس اطلس دارای مرز مشترک می باشد. جالب است بدانید که این سرزمین دارای طبیعتی بکر و خارق العاده است که سالانه مقصد اغلب توریست ها قرار گرفته است.

آشنایی با کشور گامبیا

همانطور که متوجه شدید گامبیا به نام رسمی جمهوری گامبیا جز کشور های غرب آفریقا محسوب می شود که دارای یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر جمعیت می باشد. در سال ۲۰۱۵ ماه دسامبر رئیس جمهور سابق این کشور یحیی جامع این سرزمین را جمهوری اسلامی اعلام نمود و حجاب را برای کارمندان زن اجباری اعلام کرده است. واحد پول این کشور دالاسی گامبیا می باشد و رئیس جمهور حاضر آن شخصی به نام آداما بارو است. بهتر است بدانید که این کشور متعلق به اقوام مختلفی می باشد که بزرگ ترین آن قوم ماندینکا است و حدود ۴۲ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است.

آشنایی با کشور گامبیا

تاریخچه:

بهتر است بدانید که در سال ۱۴۵۵ میلادی پرتغالی ها خاک این کشور را اشغال نمودند و ولی این کشور حدود ۳ قرن بعد در سال ۱۷۶۵ مستعمره بریتانیا شد و این سرزمین پس از مبارزات بیشماری که داشت در سال ۱۹۶۵ به استقلال کامل رسید. در سال ۱۹۸۱ کنفدراسیونی از سنگال و گامبیا به نام سنگامبی تشکیل و مقرر شد و طی آن رئیس جمهور سنگال به عنوان رئیس جمهور و همچنین رئیس جمهور گامبیا به عنوان نائب رئیس جمهور این کشور انتخاب شدند که البته در عین حال هر دو کشور استقلال کامل خود را حفظ می کنند. سرانجام در دوره ریاست جمهوری یحیی جامع و در تاریخ ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۴ گامبیا به جمهوری گامبیا تغییر نام پیدا کرد و البته پس از برکناری این رئیس جمهور این نام پس از ۱۰ سال سقوط کرد و به همان نام قبلی استوار گشت.

موقعیت جغرافیایی:

توجه داشته باشید که سرزمین گامبیا با ۱۱ هزار و ۲۹۵ کیلومتر مربع مساحت در ساحل غربی قاره آفریقا واقع شده و از کوچک ترین کشور های این قاره به شمار می آید. به طور کلی این کشور در طول جهت جغرافیایی قرار گرفته و طول آن به ۳۲۰ کیلومتر خواهد رسید. همچنین گامبیا باریکه ای در طول شرقی و غربی درون سنگال قرار دارد و از طریق باریکه ای در غرب با اقیانوس اطلس هم مرز است. توجه داشته باشید که طول مرز های گامبیا با جمهوری سنگال به ۷۴۰ کیلومتر و طول این کشور با اقیانوس اطلس به ۸۰ کیلومتر خواهد رسید و می توان گفت که حدود ۱۸ درصد از خاک گامبیا قابل کشاورزی،۹ درصد مراتع طبیعی و ۲۸ درصد جنگلی می باشد.

موقعیت جغرافیایی کشور گامبیا

شرایط آب و هوایی:

کشور گامبیا در واقع دارای اقلیمی مرطوب، خشک و گرمسیری است که بین ماه های ژوئن و اکتبر شاهد بارش های سنگینی در آن خواهید بود و باقی طول سال خشک می باشد. به طور کلی در مناطق نزدیک ساحل فصل باران طولانی تر و سنگین تر خواهد بود و به طوری که سالانه حدود ۱۳۰۰ میلی متر باران خواهد داشت. توجه داشته باشید که با حرکت به سمت شرق شاهد کاهش بارش باران خواهید بود به طوری که میزان بارش سالانه تقریبا ۱۰۰۰ میلی متر و دما اغلب بالای ۲۰ درجه سانتی گراد است.

  •  آرون گروپس

فرهنگ مردم:

توجه داشته باشید که اگرچه گامبیا کشوری بسیار کوچک است اما فرهنگ موجود در آن حاصل ادغام فرهنگ های بسیار می باشد. به طور کلی مرز های کشور از هر سو فاصله کمی با رودخانه گامبیا دارند که همین موضوع سبب شده تا نقشی حیاتی در سرنوشت و فرهنگ این کشور داشته باشد. گامبیا که تنها حصار های طبیعی در خود است تبدیل به خانه ای برای اغلب گروه های قومیتی سراسر غرب آفریقا شده است به خصوص برای آن هایی که اهل سنگال هستند. همچنین به خاطر اینکه رودخانه کامبیا تا اقیانوس اطلس فاصله زیادی در دل آفریقا ایجاد کرده اروپایی هایی ها نیز حضور برجسته ای در این کشور داشته اند که باعث شده کشور گامبیا از قرن ۱۵ الی ۱۷ میلادی تبدیل به یکی از پر سود ترین مراکز تجارت برده داری شود.

فرهنگ مردم گامبیا

زبان و دین مردم:

بهتر است بدانید که در واقع زبان رسمی مردم گامبیا انگلیسی است ولی در اغلب محاورات روزمره از زبان های مختلفی نظیر ولوف،فیولا و ماندینکا استفاده می شود. یحیی جامع رئیس جمهور گامبیا در مارس ۲۰۱۴ اعلام نمود که استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی را متوقف خواهد کرد زیرا عقیده داشت که زبان انگلیسی ارثیه استعمار محسوب می شود و ما نیز به دنبال سخن گفتن به زبان خودمان هستیم. در مورد دین رایج در این کشور می توان گفت که حدود ۹۰ درصد مردم ساکن در این سرزمین مسلمان می باشند و سایر مردم پیرو ادیان مسیحیت، بودیسم، بهاییت، ادیان محلی و درصدی نیز ملحد هستند. همچنین بهتر است بدانید که مسلمانان ثنی مذهب در این کشور پیرو مذهب مالکی می باشند.

جاذبه های گردشگری سرزمین گامبیا:

همانطور که می دانید اگرچه کشور گامبیا از لحاظ وسعت بسیار کوچک است اما جاذبه های توریستی فراوانی را در خود جای داده که در این مطلب سعی داریم شما را با مکان های گردشگری گامبیا آشنا نماییم:

جزیره کونتا کینته:

توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری گامبیا که در طول سال افراد زیادی از آن دیدن می کنند جزیره کونتا کینته نام دارد. این جزیره در گذشته با نام های مختلفی مانند جزیره جیمز و جزیره سنت آندرو نیز شناخته می شده است اما پس از اینکه حکومتی اسلامی در این کشور شکل گرفت اسم آن را تغییر دادند. توجه داشته باشید که به دلیل آب و هوای مساعد این جزیره در آن چندین مجتمع تفریحی و رفاهی مجلل افتتاح شده است و همچنین می توانید در این جزیره با دیدنی هایی مانند دلفین ها نیز آشنا شوید.

آشنایی با جزیره های گامبیا

پارک جنگلی بیجیلو:

توجه داشته باشید که از دیگر جاذبه های گردشگری این کشور می توان به پارک جنگلی بیجیلو اشاره کرد که شما می توانید با بازدید از آن با پایتخت و مرکز این کشور نیز آشنا شوید. در این پارک جنگلی اغلب گونه های جانوری مختلفی زندگی می کنند و به همین خاطر بازدید از آن می تواند برای بسیاری از افراد جالب باشد و همچنین شما نیز می توانید با تور های سافاری که در بانجول وجود دارند از این پارک دیدن نمایید. جالب است بدانید که پارک جنگلی بیجیلو در واقع یکی از آخرین پناهگاه های کرگدن های آفریقایی به شمار می آید.

بازدید از پارک جنگلی بیجیلو

طاق ۲۲:

بهتر است بدانید که در واقع طاق ۲۲ یکی از برجسته ترین جاذبه های توریستی این کشور محسوب می شود که در پایتخت گامبیا یعنی بانجول واقع شده است. این طاق در واقع یک بنای یادبود است که در ورودی اصلی شهر و در سال ۱۹۹۶ به مناسبت حمله ژنرال یاها جامع و ساقط نمودن حکومت دیکتاتوری وقت ساخته شده است. همچنین شما می توانید در روبه روی این یادبود نیز چند مجسمه از سربازان گمنامی مشاهده کنید که در طی این حملات کشته شده اند. جالب است بدانید که هر ساله در سالگرد این حمله مردم گامبیا اطراف این طاق جمع می شوند و مراسماتی را برگزار می کنند.

بازدید از طاق 22 در گامبیا

پارک ملی رودخانه گامبیا:

توجه داشته باشید که مانند سایر کشور های آفریقایی در گامبیا نیز چند پارک ملی وجود دارند که مهم ترین آن ها متعلق به پارک ملی رودخانه گامبیا می باشد که در سال ۱۹۷۸ در نیامینای شرقی واقع شده است. جالب است بدانید که از این پارک یک رودخانه بزرگ می گذرد که در آن تمساح های فراوانی زندگی می کنند و به همین خاطر شنا کردن در آن ممنوع اعلام گردیده است. از آنجایی که در سال های اخیر مردم این کشور به پرورش تمساح روی آورده اند شما می توانید از برخی از این مراکز دیدن نمایید.

پارک رودخانه در کشور گامبیا

موزه ملی:

بهتر است بدانید که موزه ملی گامبیا نیز یکی دیگر از جاذبه های توریستی این سرزمین به شمار می آید که این موزه چندین اثر هنری از اهمیت قوم نگاری را در خود جای داده است و یکی از جاذبه های گردشگری برجسته محسوب می شود. به طور کلی در تاریخ این کشور مشخص شده که مکان های تاریخی می توانند موقعیت خوب تاریخی را شامل شوند و پیشنهاد می شود که به صورت گروهی و خانوادگی از این موزه دیدن نمایید و از فضاهای داخلی آن نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید که ورود به این موزه نیاز به تهیه بلیط دارد و خرید این موزه بایستی در تعرفه های مشخصی دنبال شود. به طور موقعیت این موزه بسیار وسیع می باشد و به همین دلیل زیر نظر ارگان دولتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بازدید از موزه ملی گامبیا

همچنین در ادامه پیشنهاد می کنیم که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کشور الجزایر و کشور اتیوپی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *