دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ماه گرفتگی چگونه اتفاق می افتد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۴ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

وقایع طبیعی تماما دارای علت های گوناگون می باشند که در برخی موارد مشاهده آن هیچ مشکلی ندارد و برای افراد علاقه مند به کیهان، بسیار لذت بخش می باشد. در این مطلب با ما همراه شوید تا با حقایقی جالب از ماه گرفتگی آشنا شوید.

انسان ها از گذشته تا کنون یکی کار هایی که انجام می دادند رصد کردن آسمان و کسب اطلاعات از آن بوده است. کره ماه تنها کره ای است که توجه خیلی از افراد راذبه خود جلب مرده است و از یک سو می توان گفت این این ماه اسطوره ای است که مردم آن را مقدس می دانند و از یک طرف دیگر تاثیرات بسیاری بر روی زمین دارد. در واقع حرکت این کره می تواند پدیده های مختلفی مانند کسوف و خسوف را ایجاد کند.  در واقع همه انسان ها می دانو  کخ ماه بدر چقدر جذاب و دلنشین می باشد. ماه بدر یکی از ماه هایی می باشد که در هنگام غروب خورشید طلوع می کند و در تمام طول شب قابل رؤیت می باشد.

چه زمان ماه گرفتگی رخ می دهد

ماه گرفتگی چه زمانی رخ می دهد؟

خسوف در زمانی رخ می دهد که ماه در فاز کامل و در حال عبور از بخشی از سایه زمین باشد. در واقع علت ماه گرفتگی این است که زمین و خورشید و ماه در یک راستا قرار می گیرند و زمین بین ماه و خورشید است که سایه زمین بر روی ماه می افتد و می توان گفت خسوف رخ می دهد. می توان گفت پرتو هایی که از خورشید به ماه می رسد توسط زمین خنثی می شود.

انواع خسوف

در واقع می توان گفت خسوف دارای انواعی می باشد که با کسوف برابر است و در ادامه این موارد را برای شما مطرح می کنیم.

خسوف نیم سایه

ماه از نیم سایه زمین عبور می کند و پژوهش های مربوط به این خسوف در حال انجام است و تحقیقات بسیاری پیچیده ای دارد.

خسوف جزئی

بخشی از ماه از سایه زمین عبور می کند و رصد این نوع از ماه گرفتگی بسیار راحت می باشد و می توانید بدون ابزار های اپتیکی این پدیده زیبا را مشاهده کنید.

آشنایی با واژه ماه گرفتگی

خسوف کلی

در این پدیده ماه از داخل سایه کلی زمین عبور می کند و این رویداد به خاطر رنگ های گوناگون و مرتعشی که ماه در لحظه می گیرد بسیار بزرگ تر از نوع واقعی دیده می شود و حالتی برجسته تز دارد.یکی از دلایلی که این نوع خسوف رخ می دهد این است که مدار ماه نسبت به زمین اختلاف دارد.  و این اختلاف می تواند ماه گرفتگی کامل رار ایجاد کند. در واقع ماه با این اختلاف در سطح بالا تری نسبت به زمین قرار خواهد گرفت و اکثرا می تواند از زمین عبور کند بدون آن که خسوفی رخ بدهد.

خسوف در حالی رخ می دهد مه هم راستا بودنش با خورشید و زمین در حالت کلی نزدیک مدار ها باشد و یا دقیقا روی آن ها باشد. آخرین ماه گرفتگی کلی در سال ۲۰۰۴ رخ داده است البته در بخش هایی از آمریکا و افریقا در سال ۲۰۰۷  ماه گرفتگی کلی دیده شده است

  •  آرون گروپس

زمان خسوف

باید بدانید که زمان خسوف به جایی که عبور می کند، بستگی دارد. در واقع اگر از مرکز مخروط زمین عبور کند زمان طولانی تری را در بر می گیرد و حدودا ۱ ساعت طول می کشد تا ماه وارد سایه کامل زمین شود و در بیش تر موارد حدودا ۲ ساعتی طول می کشد تا از سایه خارج شود.

مشاهده خسوف

در واقع مشاهده کردن خسوف بر خلاف کسوف بی خطر می باشد و می توانید بدون دستگاه های لازم این پدیده جذاب و دیدنی را مشاهده کنید. در واقع برای دیدن این پدیده نیازی به تلسکوپ هم ندارید. در واقع با رصد کردن خسوف منجم ها می توانند اطلاعات مفیدی کسب کنند. در نظر داشته باشید که پیش بینی میزان تاریکی ماه در هنگام گرفتگی امری غیر ممکن است و رنگ ماه در هنگام گرفتگی می تواند خاکستری، قهوه ای، قرمز و نارنجی باشد. در واقع منجمان می توانند درخشندگی ماه را در طبقه های مختلفی بگذارند که این کار بر اساس درخشندگی دانژون می باشد.

معرفی پدیده ماه گرفتگی

خسوف از روی کره ماه

در واقع شما می توانید خسوف را از روی کره ماه نیز مشاهده کنید. البته اگر روی کره ماه باشید کره زمین را تاریک می بینید چون خورشید نوری به زمین نمی تاباند و طرفی که رو به روی ماه است کاملا تاریک می باشد.

رنگ قرمز ماه در هنگام خسوف

در واقع اگر روی زمین باشیم خسوف به رنگ قرمز دیده می شود و دلیل این امر بر این است که نور خورشید در اتمسفر زمین تجزیه می شود و به این پدیده پراکندگی ریلی می گویند. این پدیده می تواند علت قرمزی خورشید در هنگام غروب و طلوع هم رخ می دهد.

زمان های متفاوت

همانطور که می دانید این پدیده همیشگی نیست و تا ابد ادامه دار نخواهد بود. باید بدانید که برخی از آن ها طولانی و برخی دیگر کوتاه مدت هستند. این مسئله به شکل سایه زمین بستگی دارد و بسته به نحوه گرفتگی این زمان متفاوت می باشد.

دور شدن ماه از زمین

باید بدانید که ماه هر ساله به اندازه ۱.۴ تا ۱.۶ اینچ از زمین دور می شود. بنابراین میلیون ها سال بعد مردم ماه گرفتگی را به شکل های دیگری خواهند دید و دور شدن ماه از زمین می تواند انواع مختلفی از خسوف را ایجاد کند.

دیدن خسوف

می توانید بدون هیچ ترسی از آسیب دیدن خسوف را مشاهده کنید. در واقع خسوف کم نور تر از ماه کامل می باشد و شما می توانید در باره این کره کوچک اطلاعات بسیاری کسب کنید. باید بدانید که خورشید گرفتگی را نمی توان با چشم های غیر مسلح و دوربین های فیلتر دار مشاهده کرد.

علت وقوع ماه گرفتگی

قابل رویت در همه جا

بر خلاف پدیده خورشید گرفتگی یکی از پدیده هایی که می شود در همه مکان ها مشاهده کرد، خسوف می باشد. شما در هر نقطه دنیا که باشید می توانید خسوف را از همه جا در هنگام شب مشاهده کنید.

خسوف بیش تر از خورشید گرفتگی

خسوف یکی از پدیده هایی می باشد که بیش تر از کسوف رخ می دهد و دلیل آن را می توان اندازه سایه زمین دانست زیرا زمین از ماه بزرگ تر است و می تواند سایه بیش تری ایجاد کند و ماه را از خورشید پنهان کند.

سلنلیون

یکی از پدیده های نادری که می تواند رخ بدهد این است که در حین خسوف خورشید غروب کند و یا خسوف پس از طلوع خورشید رخ بدهد و در افق آسمان پدیدار شود. در واقع به زبان ساده تر می توان گفت که سلنلیون یعنی هم زمانی وقوع خسوف و خورشید گرفتگی می باشد.

نشانه های ماه گرفتگی

عقاید عجیب

باید بدانید که مردم در دوره های متفاوت این پدیده را بد می دانستند و آن را به قهر خدایان تعبیر می کردند. برخی از آدم ها فکر می کردند که ماه شکار پلنگ ها می شود به همین دلیل هست که قرمز می شود. البته عقاید دیگری هم وجود دارد که از گذشته تا کنون ادامه داشته است و به صورت خرافات نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *