دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های کاربردی برای درمان افراد منزوی و بررسی علل منزوی شدن انسان ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ دی ۱۴۰۲
  • ۰

همانطور که می دانید امروزه افراد زیادی هستند که احساس تنهایی و انزوا می می کنند و در این مطلب سعی داریم تا به بیان روش های مختلف درمان افراد منزوی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی افراد منزوی همواره مضطرب و نگران هستند و اگرچه این افراد در ظاهر چهره ای آرام دارند اما درونشان پر از اضطراب و بی قراری دارد و به طور کلی می توان گفت افرادی که از نظر اجتماعی بسیار منزوی می باشند لازم است با آن ها به دقت ویژه ای رفتار شود و از روش های مختلفی برای درمان افراد منزوی در آن ها استفاده نمود.

آشنایی با چگونگی درمان افراد منزوی

توجه داشته باشید که در واقع احساس انزوا و تنهایی کردن برای مدتی کوتاه و موقت امری غیر عادی نیست و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد اما به محض اینکه این مسئله برای مدت زمان طولانی با شما همراه باشد می تواند عواقب جدی را برای سلامت جسمی و روانی در پی داشته باشد. ممکن است عجیب باشد که در این دنیای پر از تکنولوژی برخی از افراد دچار انزوا می شوند ولی بهتر است بدانید که در واقع در این عصر دیجیتال یک اپیدمی تنهایی شکل گرفته که ارتباط با اطرافیان آن هم از طریق مجازی نمی تواند مانند همان چیزی باشد که وقتی یکدیگر را حضوری ملاقات می کنید. به طور کلی هر انسانی در هر سنی ممکن است احساس انزوا و تنهایی بکند و البته این حس برای افراد سالخورده می تواند مرگبار باشد.

آشنایی با چگونگی درمان افراد منزوی

علائم گوشه گیری و انزواطلبی

  • ترس از تنهایی در هر وضعیت
  • ترس از حضور در مکان های شلوغ
  •  ترش از دست دادن کنترل در یک محل عمومی
  •  ترش از بودن در مکان هایی که ترک کردن آنها امکان دارد، دشوار باشد؛ مانند آسانسور و قطار
  • عدم قدرت ترک خانه خود (خانه متصل) یا توانایی ترک خانه تنها در مواقعی که شخص دیگری همراه شما باشد.
  • حس درماندگی
  • وابستگی بیش از حد به دیگران

علاوه بر آن ممکن است دچار علائم و حملات اضطرابی همچون ضربان قلب سریع، عرق کردن زیاد، مشکلات تنفسی، احساس لرز، بی حسی یا سوزش، درد یا فشار قفسه سینه، سرگیجه یا سبکی در سر، گر گرفتگی و لرز ناگهانی، ناراحتی معده و اسهال، احساس از دست دادن کنترل و ترس از مرگ را داشته باشید.

علل اتزوا گزینی:

همانطور که می دانید افراد منزوی در واقع از طریق علل هایی به این اختلال دچار شده اند که در ادامه سعی داریم شما را با این علت های مشخص آشنا نماییم:

درمان اشخاص منزوی

مشکلات خانوادگی:

بهتر است بدانید که بی سر و سامان بودن و نداشتن خانواده یکی از علل انزوا گیری افراد به شمار می آید و بسیاری از مشکلات خانوادگی مانند اعتیاد والدین، طلاق، خشونت، طبقه اجتماعی پایین، فقر اقتصادی و خشونت های خانوادگی می تواند منجر به ایجاد انزوا در افراد شود زیرا زندگی در این شرایط افراد را خجالت زده یا شرمنده می کند و از آنجایی که همواره خود را کمتر از سایرین می داند همین امر آن ها را به یک انسان انزوا طلب و گوشه گیر تبدیل می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شیوه تربیتی مستبدانه:

توجه داشته باشید که اغلب خانواده ها با شرایط تربیتی بسیار سخت و مستدانه خود می توانند زمینه را برای تربیت افراد منزوی و گوشه گیر فراهم نمایند. به طور کلی تحت سلطه قرار گرفتن از سوی خانواده، عدم اطمینان به توانایی ها، امر و نهی های بسیار و یک جانبه و چک شدن تمامی رفتار ها توسط والدین از جمله عوامل تربیتی به شمار می آید که می توانند در روند منزوی نمودن فرد تاثیر داشته باشند.

شناخت علل منزوی شدن افراد

خجالتی بودن:

همانطور که می دانید برخی از افراد گاهی اوقات به دلیل خجالتی بودن از حضور در محافل اجتماعی و برقراری روابط متنوع امتناع خواهند کرد و عدم تمایل به گفتگو و اظهار نظر نکردن در مورد موضوعات دلخواه و مورد پسند می تواند از نشانه های این عامل باشد. به طور کلی توجه داشته باشید که کمرو و خجالتی بودن دلایل متعددی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به اشتباهات رایج تربیتی، تقلید و الگو سازی از والدین یا یکی از افراد محبوب اشاره نمود.

عدم اعتماد به نفس:

بهتر است بدانید که اغلب افراد منزوی و کم حرف افرادی با اعتماد به نفس پایین هستند و این اعتماد به نفس پایین باعث خواهد شد آن ها خود را نادیده بگیرند. به همین خاطر اغلب روانشناسان معتقد هستند که کمتر دانستن خود از سایرین می تواند همواره مخرب باشد و منجر به انزوا گیری و ترس از مواجه با اطرافیان گردد.

راه های درمان افراد منزوی

روش های درمان انزوای افراد:

توجه داشته باشید که اگر فکر می کنید این احساس تنهایی به صورت موقت است و پس از مدتی از بین خواهد رفت و به همین خاطر جای نگرانی نیست ولی اگر دچار انزوای طولانی مدت شده اید توصیه می کنیم که ار روش های درمان افراد منزوی که در ادامه بیان کرده ایم استفاده نمایید:

استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دهید:

ممکن است شما از استفاده رسانه های اجتماعی آن هم در زمان های مختلف لذت ببرید و حتی از اینترنت برای جستجوی مطلبی خاص استفاده نمایید. به طور کلی تمامی فناوری ها و رسانه های اجتماعی می توانند اعتیادآور و وقت گیر باشند و البته در حالت مثبت نیز شما قادر به برقراری ارتباط هستید و حتی ممکن است با افراد گوناگونی در جهان ارتباط برقرار نمایید. توجه داشته باشید که یک مطلب منتشر شده در سال ۲۰۱۷ در مجله پزشکی آمریکایی نشان داده که استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک، اسنپ چت، تلگرام و اینستاگرام با حس انزوای اجتماعی افراد ارتباطی مستقیم دارد و این بررسی که تنها بر روی افراد بین ۱۹ تا ۳۲ سال انجام گرفته نشان می دهد افرادی که تمایل دارند در طول روز بیش از دو ساعت از رسانه های اجتماعی استفاده کنند خطر ابتلا به افسردگی و تنهایی در آن ها دو برابر خواهد شد و به ویژه گوشه گیری در نوجوانان روز به روز در حال افزایش است.

ویژگی های افرد منزوی

زمان بیشتری را در فضای خانه بگذرانید:

توجه داشته باشید زمانی که شما به دنبال پیدا کردن راه حلی برای غلبه بر تنهایی خود هستید خارج شدن از خانه و گذراندن زمان در فضای بدون استرس می تواند ایده بسیار خوبی باشد و همچنین می توانید از مکان هایی استفاده نمایید که امکان تعامل با سایر افراد وجود داشته باشد مانند پارک ها. ولی اگر امکان ملاقات دوستی را ندارید و برای رفع تنهایی خود بیرون رفته اید انتخاب طبیعت راه حلی بسیار خوبی می باشد. به طور کلی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هوای تازه و طبیعت از نظر علمی برای افزایش سطح سروتونین بسیار مناسب خواهد بود و بهتر است بدانید که سروتونین در واقع ماده ای شیمیایی ساخته شده در مغز است که به بهبود حالاتی مانند افسردگی و دلهره کمک فراوانی می کند. به طور کلی محققان دریافته اند که وقتی سطح سروتونین بدن افزایش پیدا کند مردم تمایل بیشتری به خوشحالی و سازگاری خواهند داشت.

با یک دوست یا اعضای خانواده به شیوه غیر دیجیتالی تماس بگیرید:

توجه داشت باشید که ممکن است شما گاهی اوقات احساس تنهایی کنید و این دلیل روزمرگی ها و ساعت های شغلی زیاد است و در مواجه با این مشکل فکر می کنید که بهترین راه تنها ماندن برای همیشه است و  هرچند که تنهایی در برخی از شرایط مناسب است اما به شرطی که این تنهایی به مرور منجر به انزوا در افراد نشود. به طور کلی توجه داشته باشید که انزوا در افراد دارای دو جنبه مثبت و منفی است و در زمانی هایی که احساس تنها شدن یا منزوی شدن دارید سعی نمایید با افراد دیگر تماس بگیرید و با آن ها به معاشرت بپردازید.

فضای زندگی خود را به اشتراک بگذارید:

بهتر است بدانید در زمان هایی که فرد احساس تنهایی می کند در واقع کنترل استرس می تواند بسیار مشکل باشد و همچنین بر اساس آمارها افرادی که به تنهایی زندگی می کنند خطر خودکشی در آن ها بیشتر است. به همین خاطر اگر شما نیز در حال مبارزه با تنهایی هستید و تنها زندگی می کنید شاید بهتر باشد یک هم خانه برای خود در نظر بگیرید.

راهکارهای درمان افراد منزوی

بیش از حد کار نکنید:

توجه داشته باشید بر اساس مقاله ای که در سال ۲۰۱۷ در بازیابی کسب و کارها انجام شده بود از ارتباط نزدیک میان خستگی کار و احساس تنهایی گفته شده بود و به همین خاطر هرچه زمان کار بیشتر شود خستگی نیز همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد و به مرور زمان حس تنهایی در فرد پررنگ تر خواهد بود و این امر می تواند زندگی وی را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی این یعنی وقتی که ما خسته هستیم احتمال کمتری وجود دارد که از لحاظ جسمی و روحی حس خوشایندی داشته باشیم و بدین ترتیب انرژی کمتری برای مشارکت های اجتماعی و حفظ روابط داریم. به همین خاطر برای درمان افراد منزوی توصیه می شود که در روال زندگی روزمره خود تغییراتی ایجاد کنند.

از تماشای تلویزیون اجتناب کنید:

احتمالا شما نیز در تلویزیون تبلیغات مربوط به داروهای درمان افسردگی را مشاهده کرده اید و بهتر است بدانید که تنهایی و انزوا در بلند مدت فرد را دچار افسردگی خواهد کرد. همچنین که تماشای یک برنامه مورد علاقه و کوتاه می تواند برایتان مفید و سرگرم کننده باشد ولی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود بیان می کرد که بین تماشای تلویزیون و احساس تنهایی ارتباطاتی وجود دارد و به طور کلی تماشای یک قسمت از سریال یا فیلم در طول روز می تواند سرگرم کننده باشد اما تماشای چندین قسمت از یک برنامه در طول یک روز می تواند در نهایت فرد را دچار انزوا و تنهایی کند.

چگونگی مقابله با انزوا و تنهایی

حیوان خانگی:

توجه داشته باشید که برای درمان افراد منزوی حیوانات می توانند سرگرم کننده باشند و به آن ها کمک کنند تا حس تنهایی نداشته باشند. به طور کلی حیوانات خانگی نه تنها موجوداتی دوست داشتنی هستند بلکه می توانند به کاهش تنش و بهبودی احساسات صاحبان خود کمک شایانی بکنند. درست است که حیوانات به اندازه ارتباطات انسانی تاثیرگذار نیستند اما آن ها قطعا می توانند همراهان خوبی در سفر یا خانه باشند. علاوه بر این ها داشتن یک حیوان خانگی می تواند دلیل مناسبی برای رفتن به پارک باشد تا صاحبان آن ها نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

گوشه گیری و انزوا طلبی چه عوارضی را به همراه دارد ؟

انزوا طلبی به شکل اساسی باعث محدود شدن فعالیت های زندگی فرد می شود  و در صورتی که این مشکل در فرد حاد باشد فرد قادر به ترک کردن منزل نیز نخواهد بود و در صورتی که درمان نشود فرد ممکن است برای سال دچار خانه نشینی شود و قادر به ملاقات خانواده و دوستان، رفتن به مدرسه یا محل کار، انجام کارهای در حال اجرا و یا شرکت در فعالیت های روزمره طبیعی نخواهد بود و همچنین امکان دارد به منظور کمک گرفتن به دیگران وابسته شود و در واقع می توان گفت انزوا طلبی منجر به موارد زیر در فرد می شود :

 

  • سایر اختلالات روانی مانند سایر ترش ها و دیگر اختلالات اضطرابی
  • سوء مصرف الکل و یا دارو به منظور کنار آمدن با گناه، ترس، انزوا و تنهایی و ناامیدی
  • افسردگی

درمان گوشه گیری با مراجعه به مشاور

 بهتر است افراد منزوی به منظور درمان به متخصص روانپزشک مراجعه نمایید تا راهکار های درمان را به شما ارائه دهد و امکان دارد از مراجعه به روانپزشک خجالت بکشید  از این رو، می توانید برای اولین بار در منزل تان و یا هر مکان دیگری که احساس راحتی دارید همدیگر را ملاقات کنید و همچنین می تواند یکی از بستگان و یا دوستان مورد اعتمادتان را در این ملاقات همراه خود ببرید فردی که در صورت نیاز به شما روحیه دهد.

انزوا و گوشه گیری در سالمندان و راه های مقابله با آن

انزوا در سالمندان برای خیلی از افراد ناخواسته بوده و در سالهای اخیر انزوا و تنهایی و پیامدهای آن همچون خودکشی افزایش پیدا کرده است.

در گذشته سالمندان به عنوان بزرگ و مایه برکت خانواده  در خانه های بزرگ و شلوغ نقش پر رنگی داشتند، در حال حاضر با وجود زندگی در آپارتمان های کوچک و کم بودن تعاملات اجتماعی و محله ای، تنهایی و انزوا مشکل عمده قشر سالمند می باشد، همچنین با افزایش امید به زندگی، سالمندان زیادی وجود دارند که با از دست دادن همسر، ترک فرزندان، از دست دادن سلامتی و کار و استقلال مواجه می باشند.

درمان افراد انزواطلب

البته سالمند بودن به معنای ناتوانی و انزوا نیست و بخش بزرگی از ناتوانی سالمندان می توانند ناشی از باوری باشد که جامعه به سالمندان القاء می کند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته؛ سالمندانی که به لحاظ اجتماعی پویا هستند از سلامت بیشتری برخوردارند، داشتن یک فعالیت هنری یا تفریحی مورد علاقه، ادامه دادن یک فعالیت اقتصادی آسان، داشتن باغچه و رسیدگی به آن، تماشای برنامه های تلویزیونی، هم صحبتی روزانه با دوستان مسن و جوان می تواند برای از بین بردن حس ناتوانی و انزوا در سالمندان موثر و مفید باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *