دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارایی سولاردام و تفاوت آن با ماکروویو و ماکروفر

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در آشپزخانه های امروزی از لوازم مدرنی چون سولاردام، ماکروویو و ماکروفر برای سرعت بخشیدن به آشپزی بهره می گیرند. این لوازم محبوب با کمک اشعه و المنت های گرمایی پخت و پز متفاوتی دارند البته در سولاردام علاوه بر اشعه از یک لامپ هالوژنی نیز بهره می برد. برای آشنایی بیشتر با کارایی سولاردام و تفاوت آن با ماکروویو و ماکروفر با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

سولاردام، ماکروویو و ماکروفر از لوازم مدرن آشپزخانه می باشند که سرعت، کیفیت و طعم متفاوتی در آشپزی را به ارمغان می آورند. شاید برای شما هم جای سوال باشد که این لوازم از لحاظ کارایی چه تفاوتی با یکدیگر دارند با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر بدانید.

آشنایی با کارایی سولاردام

 کارایی سولاردام

همانطور که می دانید وسایلی چون سولاردام ، ماکروویو و ماکروفر با تکنولوژی های به کار رفته در آن ها جزو لوازم مدرن آشپزخانه محسوب می شوند. این لوازم سرعت، کیفیت، طعم ،ظاهر و باطن پخت و پز را افزایش می دهند و از لحاظ کارایی با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه مطلب با هریک آشنا خواهید شد.

ماکروفر

ماکروفر دستگاهی چند منظوره بوده که فرایند پخت و پز، یخ زدایی ،گرم کردن و گریل غذا در آن توسط اشعه و امواج الکترومغناطیس و المنت های گرمایی صورت می گیرد. این دستگاه می‌تواند توسط سرعت بالای امواج الکترومغناطیس موجب به جریان افتادن مولکول های آب موجود در غذا شده و با گرم نمودن سریع این مولکول ها، غذا در تایم کمی گرم شده یا می پزد. با توجه به این که قدرت نفوذ این امواج به کل سطح غذا یکسان نیست، باید برای گرم شدن یا پختن یا همه قسمت های غذا، هر چند دقیقه یکبار، آن ها را زیر و رو کرد.

تفاوت مایکروویو و ماکروفر

از ویژگی های ماکروفر می توان گفت ماده غذایی درون آن کاملا پخته شده و همه میکروبهای بیماری زای آن از بین می رود . همچنین به دلیل سرعت پخت بالا، ویتامین های مواد غذایی نیز از بین نمی رود. با انتخاب هر از کلیدهای موجود روی این دستگاه می توانید تعیین کنید که مواد غذایی به چه روشی مورد پخت قرار گیرد. به عبارت دیگر  تنها با امواج (اشعه) یا با المنت گریل گردد یا اینکه از هر دوی آنها (اشعه و المنت) استفاده شود.

سولاردام از امواج و لامپ هالوژنی برای پخت بهره می برد

  •  آرون گروپس

گزینه المنت در مایکروفر مزیت بسیار خوبی بوده چرا که این امکان را فراهم می کند تا بتوان شیوه های پخت و پز و گریل متنوعی برای آماده سازی انواع غذا ،کیک و شیرینی داشت.

ماکروویو

در ماکروویو قسمتی به نام مگنترون وجود دارد که امواجی را با فرکانس ۲۴۵۰ مگاهرتز تولید می کند. این امواج به دیواره های محفظه ماکروفر برخورد نموده و به دلیل فلزی بودن این دیواره و یا محفظه ها امواج منعکس شده و روی ماده غذایی داخل مایکروویو قرار می گیرد و موجب افزایش جنبش ملکول های آب درون غذا شده و با اصطکاک ایجاد شده موجب بالا رفتن دمای ماده غذایی با سرعت بسیار زیاد می شوند. این دستگاه طوری طراحی شده که فقط در صورت بسته بودن درب آن امواج تولید می شوند و به محض باز شدن درب این امواج متوقف می گردند.

کارایی سولاردام

می توان گفت تفاوت مایروویو و ماکروفر در این است که در مایکروویو تنها از امواج برای پخت و گرم کردن مواد غذایی استفاده می گردد اما در ماکروفر علاوه بر امواج از المنت نیز استفاده می شود که کارایی بالاتری را ارائه خواهد داد. به عبارت دیگر ماکروفر دستگاهی می باشد که از اضافه شدن چند گزینه حرارت دهی نظیر گریل از پشت، کانوکشن، حرارت سه بعدی و …  به ماکروویو تولید شده است. در حقیقت بعد از ساخت ماکروویو و همزمان با پیشرفت فناوری فرها، دستگاه ماکروفر ساخته شد که دارای هر دو قابلیت باشد.

سولاردام

پخت و پز سریع با سولاردام

سولاردام نمونه پیشرفته تری از ماکروفر بوده که علاوه بر امواج ماکرو، از یک لامپ هالوژنی بهره می برد که با نور شدید موجب گریل و برشته شدن هر دو سطح غذا می شود. گرمای ایجاد شده از این لامپ هالوژنی می تواند موجب تسریع شدید پخت یا کباب شدن غذاها گردد.  سولاردام همه قابلیت های یک ماکروفر را داشته و کار با آن تجربه دلپذیری به ارمغان می آورد. جالب است بدانید گزینه کانوکشن موجود در همه سولاردام‌ها غذا را با ۴ برابر سرعت اجاقهای معمولی (با همان طعم و مزه ای که روی اجاق گاز پخت شود ) آماده خواهد کرد. قابل ذکر است محفظه پخت در سولاردام بر خلاف دستگاه های رایج که به صورت چهارگوش می باشد، به شکل مدور و استوانه ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس نماید و کارایی بهتری ارائه دهد.

تفاوت ماکروفرو و سولاردام

جمع بندی

به طور کلی می توان تفاوت این وسایل را این گونه بیان کرد که  در ماکروویو فقط امواج مایکروویو فرایند پخت را انجام می دهند و در ماکروفر علاوه بر امواج از المنت های معمولی نیز برای پخت و گریل استفاده می گردد. ولی در سولاردام ترکیبی از امواج ماکروویو و امواج گرمایشی نور، فرایند پخت و پز را انجام می دهند. این ترکیب در سولاردام سبب می شود تا دمای غذا در مدت ۵ دقیقه به ۳۲۰ درجه رسیده و این سرعت گرم شدن باعث می شود سرعت پخت به سه برابر ماکروفرهای المنتی معمولی و حدود ۱.۵ برابر مایکروویو برسد. بنابراین سرعت بالای پخت سبب می شود مواد مغذی موجود در غذا بیشتر حفظ شده و غذایی مغذی تر و خوش طعم ترحاصل شود. در پایان پیشنهاد می شود از دستگاهی بهره بگیرید که از ترکیب امواج ،المنت و … بهره می برد چرا که علاوه بر کارایی بالاتر پخت و پز متنوعی را می توانید تجربه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *