دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پوسته شدن کنار ناخن چه دلایلی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلات شایع برای افراد به ویژه خانم های خانه دار پوسته شدن کنار ناخن است. اگر شما نیز دچار چنین مشکلی هستید و مایلید تا علت و راهکارهای درمانی آن را بدانید با این مطلب همراه ما باشید.

بسیاری از افراد ممکن است در طول زندگی با پوسته شدن اطراف ناخن ها مواجه شوند و این امر موجب نگرانی آن ها شود. اما باید بدانید پوسته شدن اطراف ناخن عارضه ای بی خطر بوده و اغلب به خاطر عوامل محیطی یا مصرف زیاد ویتامین ایجاد می شود.

آشنایی با دلایل پوسته شدن کنار ناخن و راهکارهای درمانی آن

     علت پوسته شدن کنار ناخن ها

پوسته شدن کنار ناخن که اصطلاحا به آن ناخن ریش نیز گفته می شود، یکی از مشکلات شایعی می باشد که افراد زیادی به ویژه خانم های خانه دار ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کنند و این امر موجب نگرانی آنها شود. باید گفت دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چرا که پوسته شدن کنار ناخن عارضه ای بی خطر بوده و اغلب قابل کنترل است. در ادامه قصد داریم ابتدا به دلایل ایجاد این مشکل و سپس راهکارهای درمانی آن بپردازیم.

دلایل پوسته شدن کنار ناخن

ترک خوردگی پوست انگشتان

اپیدرمیس که خارجی ترین لایه سطح پوست می باشد به صورت مکانیکی با اجسام مختلف و محیط در تماس بوده و به خاطر اصطکاک با عوامل خارجی این لایه نازک و حساس شده و گاهی اوقات این حساسیت سبب بروز خشکی، پوسته شدن، خراش و حتی خون ریزی می شود. خارش و قرمز شدن پوست از علائم دیگر این عارضه است. به طور کلی پوسته شدن اطراف ناخن دلایل مختلفی دارد که می توان به عوامل محیطی ( مانند آب و هوای سرد و خشک) ، کمبود آب، استفاده از مواد شوینده،‌ ،کمبود ویتامین(مانند ویتامین هایB3 یا B7 ) یا زیاده روی در مصرف ویتامین A  اشاره نمود.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند آب و هوای سرد و خشک می تواند از دلایل خشکی، ترک خوردن پوست یا پوسته شدن اطراف ناخن باشد. هر چند که قابل کنترل نیست و نمی توان آب و هوا را تغییر داد اما می توان با کمتر تحت این شرایط قرار گرفتن آن را کنترل کرد. البته قابل ذکر خشکی پوست در زمستان شایع است.

کمبود آب

بیرونی ترن لایه پوست برای داشتن عملکرد مطلوب نیاز به آب کافی دارد. در مواقعی که با کمبود آب روبرو شود چربی محافظ در ان قسمت از پوست کمتر شده و موجب خشکی پوست ترک خوردن یا پوسته شدن اطراف ناخن می شود. البته استفاده از برخی مواد شیمایی مانند لاک ناخن، شستن دستها با صابون زیاد و دوش آب داغ گرفتن نیز موجب خشکی پوست می گردد.

  •  آرون گروپس

پوسته شدن اطراف ناخن

استفاده زیاد از مواد شوینده

برخی مواقع سختی مواد موجود در صابون و مواد آرایشی نیز موجب خشکی پوست می شوند. استفاده زیاد از مواد شوینده یا شستن بیش از اندازه دستها نیز ممکن است سبب پوسته شدن انگشتان گردد، چراکه این امر می تواند سبب از بین رفتن چربی روی پوست شده و موجب حساسیت پوستی با علائمی چون خارش و قرمزی گردد.

کمبود ویتامین B۳

ویتامین B۳ یا نیاسین یکی از ویتامین های مهم برای سلامت پوست می باشد و کمبود آن می‌تواند بیماری پوستی پلاگر را موجب شود. از علائم این بیماری می توان به التهاب، فلسفی و دردناک شدن پوست و ترک پوستی اشاره کرد می‌شود. پوست در طی زمان ترک خورده و پوسته می شود  و ممکن است خونریزی کرده  یا تیره و سفت گردد. به طور معمول مصرف مکمل ویتامین B۳ ، موثرترین راه بازیابی ذخایر ویتامین B۳ در بدن می باشد. البته رژیم غذایی غنی از نیاسین مانند تمشک سیاه ، مرغ، ماهی سالمون ، ساردین، نخود سبز، سالمون، گوشت بره، بوقلمون، مارچوبه،کدو حلوایی، بروکلی، اسفناج، بادمجان و… نیز در تامین این ویتامین موثر هستند.

کمبود ویتامین B۷

ویتامین B۷ یا بیوتین نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن دارد. کمبود این ویتامین نادر بوده و موجب خشکی پوست و فلسی شدن آن می گردد. چنانچه کمبود بیوتین در بدن تشدید یابد التهاب پوستی ایجاد شده که با فلسی و تیره رنگ شدن پوست و  ریزش مو را همراه است. از دیگر علائم می توان به قرمزی چشم ها، ترک خوردن لب‌، خستگی،بی خوابی و از دست دادن اشتها اشاره نمود. کمبود ویتامین B۷ می‌تواند نشانه های پسوریازیس و اگزما را تشدید کرده که در نهایت سبب پوسته شدن پوست کنار ناخن می گردد. البته با مصرف غذاهای غنی از  بیوتین مانند تخم مرغ، پیاز، هویج، گوجه فرنگی، آوکادو، پسته، بادام، گردو، دانه کنجد، سالمون، موز و برگ چغندر از کمبود این ویتامین در بدن جلوگیری کرد.

مکیدن انگشت

مکیدن انگشتان به ویژه انگشت شست که در نوزادان یا کودکان نوپا رایج است نیز می تواند عاملی در پوسته شدن انگشتان باشد. بیشتر کودکان به صورت طبیعی این عادت را ترک خواهند کرد هرچند در برخی از آنها نیاز است با مداخله این عادت را ترک کنند.

راهکارهایی برای پیشگیری از پوست شدن کنار ناخن

علت پوسته شدن کنار ناخن ها

۱. از کاشت ناخن ، ژل آکریلیک و پاک کردن لاک اجتناب کنید.

۲. هنگام استفاده از مواد شیمیایی یا شستن ظروف دستکش بپوشید.

۳. از ناخن ها به عنوان ابزاری برای جدا کردن اشیاء استفاده نکنید.

۴. از کندن ناخن ها زمانی که پوسته پوسته شده است خودداری کنید چرا که با این کار ناخن را تضعیف خواهید کرد.

۵. از آلوئه ورا برای خنک کردن پوست کنار ناخن هنگام احساس سوزش در اطراف پوست انگشتان بهره بگیرید.

۶. از عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی بهره بگیرید.

۷. چنانچه تکه ای از ناخن پوسته شد، آن را سوهان کشیده و لب گرد کنید البته سوهان زدن به یک سمت انجام شود و بیش از حد انجام دادن این کار نیز ناخنها را تضعیف می کند.

رفع مشکل خشکی پوست

۸. ناخن ها را با روغن نارگیل ماساژ دهید و سپس دستکش پنبه ای استفاده کنید. با انجام این کار دو بار در روز و یکبار در شب در طول یک هفته قطعا نتیجه خوبی خواهید گرفت. ضمنا می توان از روغن بادام یا زیتون نیز بهره برد.

۹. در طول روز نوشیدن آب را فراموش نکنید چرا که آب رسانی به بافتهای پوست از خشکی آن جلوگیری خواهد کرد.

۱۰. خیار نیز می تواند مرطوب کننده و نرم کننده خوبی برای پوست انگشتان شما باشد.

۱۱. موزهای خیلی رسیده را له کرده و با شیرو عسل مخلوط نمایید سپس روی انگشتان خود بمالید با این کار همه مواد مغذی و مفید این مخلوط جذب پوست انگشتان خواهد شد.

۱۲. تغذیه سالم داشته باشید تا با پیشگیری از کمبود مواد مغذی در بدن پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *