دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به مکان های دیدنی نیاسر و جاذبه های تماشایی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

نیاسر از جمله مناطق زیبا و پر جاذبه در کاشان است هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از مکان های دیدنی نیاسر به این استان سفر می کنند این منطقه با وجود جاذبه های باستانی و تاریخی خود از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار است و محلی برای گشت و گزار توریستان است. در این منطقه می توانید از جاذبه های طبیعی نیز دیدن کنید جاذبه هایی همچون آبشار زیبای نیاسر که شناخته شده هستند.

نیاسر در فاصله ۲۰ کیلومتری از مناطق زیبای کاشان قرار گرفته است گردشگران و توریستان تهرانی برای رسیدن به این منطقه باید مسافت ۲۳۰ کیلومتری را طی کنند جاذبه های این شهر بسیار زیبا و تماشایی هستند این منطقه زیبای کاشان دارای آب و هوایی بسیار معتدل و مناسب است و از این حیث امکان سفری دلنشین و مطبوع را برای علاقه مندان خود فراهم می کند. جمعیت این منطقه ۵۰۰۰ نفر است. این منطقه در فصل های تعطیل از سال بسیار شلوغ تر است و دلیل این امر نیز تردد زیاد مسافران می باشد.

این منطقه در گذشته به عنوان یکی از روستاهای کاشان شناخته شده بود تاریخچه این روستا بسیار غنی است و به دلیل اهمیت باستانی که در طی دوران مختلف داشته است برای گردشگران شناخته شده است در آثار تاریخی که از دوران گذشته این منطقه بر جای مانده است می توان به خوبی به قدمت تاریخی این منطقه پی برد در این آثار قدمت تاریخی هر یک از بناها متعلق به سده های ۶ تا ۷ است. نام این روستا نیز ریشه ای باستانی دارد و در دوران ساسانیان نیز از تفرجگاه ها و کاروانسراهای مهم در طول مسیر بوده است جاذبه های توریستی این منطقه ارزش و اعتبار تاریخی بالایی دارند و بیشتر شامل چشم اندازهای طبیعی، بناهای تاریخی و فرهنگی می باشند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

 مکان های دیدنی نیاسر و زیبایی های آن:

آثار تاریخی نیاسر بسیار متعدد هستند بیشتر جاذبه های این منطقه تاریخی باستانی می باشند در طول تاریخ این منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است در ادامه این بخش نیز بسیاری از این جاذبه های باستانی و تاریخی را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

چشمه و آبشار نیاسر:

این چشمه یکی از جاذبه های دیدنی و طبیعی در نیاسر است جالب است بدانید که این چشمه نیز از چشمه های تاریخی می باشد و در گذشته نیز از آن با عنوان چشمه اسکندریه یاد می شده است آب این چشمه بسیار زلال و شفاف است. در طول تاریخ این چشمه اهمیت زیادی داشته است و حتی پیشینه تاریخی این روستا در گروه همین چشمه است و نام خود را از آن گرفته است نزدیکی این چشمه به چهار طاق که یکی از مکان های دیدنی نیاسر است بر اهمیت و جذابیت آن افزوده است این چشمه از جمله مهم ترین و قدیمی ترین چشمه در ایران به شمار می آید. تشکیل استالاگمیت ها و استالاکتیت ها در لایه های زیری این چشمه موجب اهمیت زیست بومی آن شده است این استالاگمیت ها طی سالیان دراز تشکیل شده اند و از سنگ های آهکی به وجود آمده اند. زیبایی های چشم نواز این آبشار در فصل های بهار و تابستان نیز دو چندان می شود.

آبشار نیاسر

  •  آرون گروپس

حمام و آسیاب تاریخی نیاسر:

از جمبه بناهای تاریخی و باستانی ارزشمندی که در این منطقه از کاشان وجود دارند و یکی از مکان های دیدنی کاشان به شمار می آیند می توان به این حمام تاریخی اشاره کرد این حمام به لحاظ معماری دارای ارزش بالایی است و از این حیث تحقیقات باستان شناسی متعددی بر روی آن صورت گرفته است قدمت این حمام به دوران صفویان باز می گردد  و یکی از جذابیت هایی که در این حمام وجود دارد نحوه انتقال آب می باشد. آب این حمام توسط آبشار نیاسر تامین می شود و با رسیدن به هشت گوش حمام برای استفاده به داخل هدایت می شود. برای گرم کردن آب نیز از هیزم استفاده می شود نحوه عملکرد این حمام برای خیلی از افراد دارای جذابیت است که می توانید از نزدیک آن را مشاهده کنید.

مکان های دیدنی نیاسر

چهار طاقی نیاسر:

چهار طاق یکی دیگر از زیبایی ها و مکان های دیدنی نیاسر است این بنای تاریخی و باستانی متعلق به دوران هخامنشیان است و از جمله قدیمی ترین بناها در ایران به شمار می آید در گذشته این چهار طاق از آتشکده های ساسانیان بوده است. و در نزدیکی چشمه اسکندریه واقع شده است در پژوهش های متعددی که بر روی این بنا صورت گرفته است آثار تاریخی متعددی کشف شده است که بسیار ارزشمند هستند قرار گرفتن این چهار طاق بر بالای صخره ها موجب اهمیت و جذابیت آن شده است.

بنای تاریخی نیاسر

غار رئیس نیاسر:

این غار از جمله غارهای مصنوعی به شمار می آید که توسط انسان ساخته شده است و از ارزش زیادی برخوردار است در گذشته های نه چندان دور از این غارها به عنوان یک عبادتگاه مذهبی استفاده می شده است طبق تحقیقات باستان شناسی که بر روی این بنا صورت گرفته است بیان شد که این غار قدمتی بسیار طولانی دارد و متعلق به دوران پارت ها است. غار رئیس یکی دیگر از مکان های دیدنی نیاسر به شمار می آید جالب است بدانید که این غار دارای سه طبقه است و به دلیل نوع ساختی که دارد بسیار مورد توجه است تونل،راهرو و چاه از جمله بخش های مهمی هستند که در این غار به چشم می خورند و می توانید آن ها را مشاهده کنید.

چشم انداز نیاسر

این روستا دارای رسم و رسومات خاصی است و از این جهت دارای اهمیت زیادی است یکی از مراسم جذاب و لذت بخشی که در سفر خود به این منطقه می توانید از نزدیک آن را مشاهده کنید مراسم گلاب گیری است که در کاشان بسیار شهرت دارد و شناخته شده است این مراسم جذاب با وجود چندین زن برگزار می شود و اغلب در اردیبهشت ماه و خرداد ماه شاهد این مراسم خواهید بود. منطقه نیاسر به لحاظ جغرافیایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است این منطقه دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار است و شما با سفر به این منطقه دوست داشتنی می توانید تجربه ای خاص از سفرهای خود به کاشان داشته باشید.

همانطور که در ابتدا اشاره شد نیاسر دارای پیشینه تاریخی بسیاری عنی است این منطقه ره ساله مورد توجه بسیاری از باستان شناسان است به ویژه به دلیل هم دوره ای این منطقه با دوران پارت ها می توان اطلاعات تاریخی متعددی را درباره ای منطقه تاریخی ارزشمند از ایران به دست آورد. مهم ترین بناها و جاذبه های تاریخی در نیاسر از معماری بسیار جذابی برای گردشگران خود برخوردار هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *