دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت ترشحات چشم و نحوه درمان آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با علت ترشح چشمی آشنا می کنیم و راه های درمان آن را برای شما مطرح خواهیم کرد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ترشح چشمی شاید ضرری برای شما نداشته باشند اما از یک مشکل درون چشم شما خبر می دهند که در ادامه به بررسی این ترشحات می پردازیم.

علت ترشحات چشم

شناخت انواع ترشحات چشم

ترشح چشم و التهاب چشم یکی از شرایط هایی می باشد که در آن ممکن است فولیکول های مو از مژه ها به علت مسدود شده و یا بیش از حد در حال تحریک شدن می باشند. با توجه به اعتقاد کارشناسان کمپرس آب گرم می تواند التهابات را کاهش دهد. بهتر است اگر دچار چنین حالتی می باشید در طول روز چندین بار از این کمپرس استفاده کنید. در ادامه راز و رمز هایی که این ترشحات چشمی به دنبال دارند را برای شما بیان می کنیم.

ترشحات سخت

اگر شما از خواب بیدار شدید و احساس کردید که چشم شما بیش از حد خشک شده است و قی های اطراف آن باعث آزار شما شده است ممکن است دچار عفونت های چشمی شده باشید. این نوع عفونت می تواند نشانه ای از التهابات پلک باشد.

رنگ ترشح چشم

در نظر داشته باشید که رنگ ترشح چشم در علت آن اثر گذار است. ترشحات سبز و زرد رنگ می تواند نشان دهنده عفونت های چشمی باشد. چشم صورتی عارضه ای است که هر ساله حدودا سه میلیون نفر به آن دچار می شوند. در واقع این عفونت چشم ناراحت کننده است  و علامت هایی از قبیل قرمزی، خارش، تورم و التهابات چشمی را به همراه دارد.  چشم صورتی به علت باکتری، ویروس و یا آلرژی های فصلی ایجاد می شود.

نحوه درمان

برای درمان می توانید از کمپرس های گرم و سرد استفاده کنید. در واقع کمپرس گرم می تواند از خشکی و چسبناک شدن چشم و مژه جلوگیری کند. کمپرس آب سرد می تواند باعث کاهش خارش و تورم شود.

  •  آرون گروپس

ترشح چشم ها در اثر سرماخوردگی

ماده سخت زرد و گل مژه

یکی از دلایل ایجاد گل مژه این است که باکتری ها به داخل غدد چربی در پلک ها وارد می شوند. باکتری ها در غدد چربی گرد ایجاد کرده و باعث قرمزی محل در مژه و پلک ها می شود. در واقع این گل مژه می تواند ترشح سخت و زرد رنگی را ایجاد کند و باعث ایجاد درد در پلک ها شود. این تجمع باکتری ها چشم های شما را به نور حساس می کند و می تواند آب چشم های شما را نیز به راه انداخته و موجب خراش در چشم های شما شود.

 درمان

برای این ترشحات می توانید از کمپرس اب گرم استفاده کنید تا چربی ها و روغن ها را از بین ببرد و تخلیه به طور کامل صورت بگیرد. در این میان بهتر است از لوازم آرایش استفاده نکنید. این تجمع باکتری ها و ترشحات معمولا بین یک تا دو هفته درمان می شود.

قی چشم و سرماخوردگی

اگر ترشح چشمی شما خیلی زیاد و روان بود نشان دهنده این است که شما سرماخورده هستید. در واقع سرماخوردگی در همه غشا های مخاطی در قسمت سر اثر گذار است. البته علامت های دیگری هم مانند قرمزی چشم ها، تورم چشم ها، گرفتگی، فشار سینوسی و عطسه و سردرد نیز ممکن است داشته باشید.

درمان

یکی از درمان هایی که می توانید برای این کار استفاده کنید سوزاندن با آب و نمک و ماندگاری هیدراته می باشد.

ترشحات ضخیم و چسبناک

وقتی ترشح چشم های شما چسبنده می شوند می توان گفت یکی از دلایل آن داکریوسیستیت می باشد. داکریوسیستیت یک عفونتی است که در مجرای اشکی به وجود می آید و باعث مسدود شدن آن می شود و می تواند از اشک ریختن طبیعی جلوگیری کند. این عفونت هم باعث می شود که ترشحات چشمی شما چسبنده و ضخیم شود. البته این عفونت ها با علامت های دیگری مانند درد، قرمزی، تورم و آبریزش چشمی همراه می باشد.

درمان

برای از بین بردن این ترشحات بهتر است از کمپرس آب گرم تا چند روز استفاده کنید ولی درمان اصلی این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد.

استفاده از لنز و افزایش ترش چشم ها

ترشحات اضافی بر اثر استفاده از لنز

اگر از لنز استفاده می کنید و چشمان شما بیش از حد ترشح دارد باید لنز هایتان را بررسی کنید. لنز های کثیف و قدیمی می تواند باعث ترشح بیش از حد چشمان باشد. این ترشح به دلیل کارکرد صحیح سیستم ایمنی است که در برابر باکتری های موجود در لنز ها واکنش مناسب نشان می دهد و در سدد بیرون راندن باکتری ها از چشم بر می آید.

درمان

بهتر است لنز های خود را توسط متخصصان بررسی کنید و در صورت لزوم جایگزین کنید و یا آن را ارتقاء دهید. بهتر است قبل از این که از لنز های خود استفاده کنید آن ها را با مایع مخصوص بشویید.

مضر بودن ترشحات

گاهی اوقات ترشحات مضر هستند و معمولا باعث زخم و اختلال در بینایی می شوند و یکی از دلایل واضح آن این است که افراد از لنز های یکبار مصرف به مدت طولانی استفاده می کنند. اگر علامت های ضخم قرنیه بالقوه دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و درمان های مناسب دریافت کنید.

نکات مهم برای سلامت چشم ها

برای داشتن چشمانی سالم و استفاده نکردن از دارو های چشمی باید نکاتی پیروی کنید که در ادامه آن ها را برای شما بازگو می کنیم.

  • بهتر است چشم های خود را با دست های نشسته لمس نکنید زیرا یکی از آلوده ترین چیز هایی که می تواند باکتری و ویروس ها را با خود داشته باشد چشم ها هستند.
  • از آرایش کردن بیش از حد چشم ها بپرهیزید زیرا مواد آرایشی که بیش از حد استفاده می شود می تواند آسیب های جدی به چشم ها وارد کند.
  • لوازم آرایشی و مخصوصا لوازم آرایش چشم شخصی است و نباید وسایل خود را به دیگران قرض داده و یا از آن ها قرض بگیرید زیرا ممکن است آلودگی ها را انتقال بدهید.
  • در صورتی که  به عفونت های چشمی مبتلا هستید بهتر است تا بهتر شدن عفونت های چشمی خود آرایش نکنید.
  • بهتر است آرایش خود را قبل از خواب پاک کنید این کار به سلامت پوست و چشم های شما کمک بسیار زیادی می کند.
  • به هیچ عنوان از لنز های قدیمی استفاده نکنید و قبل از این که مجددا از لنز استفاده کنید آن ها را با مایع مخصوص ضد عفونی کنید.
  • لنز های یک بار مصرف را به هیچ عنوان دوباره استفاده نکنید زیرا این لنز ها فقط برای یک بار استفاده ساخته شده اند و مواد آن ها ممکن است برای استفاده مجدد مضر باشد.

نکات بهداشتی در استفاده مجدد از لنز

می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه علت زردی چشم، ماسک روشن کننده دور چشم و درمان خانگی عفونت های چشم را مشاهده کنید و بتوانید به راحتی با موادی که در دسترس شما می باشد عفونت های چشمی را درمان کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *