دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به دیدنی های اردکان و جاذبه هایی که نباید از دست بدهید

  • مریم صبوری
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مجله به موضوع دیدنی های اردکان که از قبیل؛ موزه مردم شناسی، کوچه ضیایی، برج ارجنان، خانه تقدیری، مسجد جامع، پارک سیاهکوه، پیرسبزچک چک می باشد می پردازیم با ما همراه باشید.

یکی از استان های زیبا واقع در کشور ایران استان یزد می باشد که شهر اردکان جزو شهر های بزرگ این منطقه است. اردکان دارای ۳ بخش مرکزی و خرانق و عقدا است که این شهر در راه بندر عباس و تهران و کرمان قرار گرفته است. می توان گفت این شهر قلب کویر مرکزی ایران به حساب می آید که از لحاظ وسعت و جمعیت دومین شهر استان می باشد. از لحاظ بافت می توان گفت اردکان تاریخی با بافت قدیمی است که تا الان آسیب کمی به آن وارد شده است. با رفتن و گردش در این شهر شاهد بادگیر ها و کاروانسرا ها و مساجد و آسیاب ها و آب انبار ها و حسینه هایی خواهید بود که با ساختمان های گلی و خشتی به ثبت ملی رسیده اند. در ادامه با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه های گردشگری آشنا شوید.

دیدنی های اردکان کجاست؟

آشنایی با دیدنی های اردکان

شهر اردکان با آب و هوای کویری و گرم و خشک در استان یزد قرار گرفته که دارای زیبایی های طبیعی می باشد. مسیر جاده ای رفتن به اردکان از راه تهران به کرمان و بندر عباس می گذرد که در قلب کویر مرکزی ایران قرار می گیرد. بافت شهر کویری است که آن هم به دلیل کمبود بارش برف و باران و دور بودن از مرز جغرافیایی و هجوم بیگانگان دست نخورده و سالم باقی مانده که از حوادث روزگار مصون مانده است. این شهر ساباط نامیده می شود آن هم به علت کوچه های مسقفی شکل که خانه ها روبروی هم قرار گرفته اند در روز های گرم سال سایه می اندازند. برای تهیه سوغاتی حلوا ارده و روغن کنجد را فراموش نکنید که از بهترین خوردنی های این منطقه محسوب می شود.

دیدنی های اردکان در استان یزد

  • منارجنبان خرانق

یکی از روستاهای واقع در استان یزد شهر اردکان به نام خرانق بنایی وجود دارد که به ثبت ملی رسیده است. قدمت این روستا به زمان سلجوقیان و ساسانیان می رسد که از منارجنبان اصفهان هم دیرینه تر است. در این مکان مصالح به کار برده شده اش خشت می باشد که می توان به دست تکانش داد و شاهد جنبیدنش باشید. منارجنبان خرانق با داشتن ۳ طبقه مجزا از هم و ۲ راه پله جداگانه برای رفتن به پایین و بالا می شود استفاده کرد. مناره آن دارای راه پله حلزونی است که با عرض هفتاد سانتی متری شروع و در انتها به چهل سانتی متر خواهد رسید که از کلاف های چوبی به کار رفته است.

مناطق جذاب اردکان

  •  آرون گروپس
  • منطقه گردشگری سیاه کوه

یکی از دیدنی های اردکان پارک ملی سیاه کوه می باشد که در آن همه گونه های جانوری و گیاهی کمیاب به چشم می خورد. این منطقه حفاظت شده در اردکان تنها پارک ملی این ناحیه می باشد که متاسفانه زیاد در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. اکنون بالغ بر هفتاد و هشت هکتار مورد حفاظت قرار گرفته که به شکل پارک ملی می باشد. با این وجود که بارش باران بسیار کم بوده ولی وجود رشد گیاهان زیادی مورد توجه عموم واقع شده که با گونه های جانوری از قبیل؛ شاه روباه، کاراکال، یوزپلنگ، میش و بز و قوچ از حیوانات مهم و بی نظیر سیاه کوه است.

مکان های جالب در شهر اردکان

  • مسجد جامع اردکان

مسجد جامع این شهر یکی از بناهای مذهبی و با قدمت و تاریخی اردکان محسوب می شود که به زمان صفوی می رسد. این مسجد در سال ۱۰۱۶ قمری ساخته شده که با تاریخ کهن از دوران قدیم پا برجاست. این بنای تاریخی تقریبا ۶ بار مورد بازسازی قرار گرفته در ورودی آن بسیار زیبا و ارزشمند است و با تزییناتی همچون صد قطعه چوب ۵ ضلعی به ظرافت چیده شده است. روی درب شما شاهد خط کوفی خواهید بود که نوشته شده است الله و محمد که در اسفند ماه سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسید. گنبد و ایوان کهنش به پانصد سال قبل بر می گردد دماغه قطعه فلزی آن ۴ قسمت می باشد که ۴ قسمت دیگرش خالی است.

جاهای زیبا در اردکان

  • موزه مردم شناسی اردکان

این موزه از نخستین موزه های این شهر است که در سال ۱۳۷۰ با همیاری آقای علی سپهری پژوهشگر و محقق افتتاح گردید. گذشته این موزه اول در تربیت معلم اردکان و سپس به زیر زمین کتابخانه فاضل منتقل گشت. این موزه شامل موزه مردم شناسی در گذشته بوده که امروزه بخش های گیاه شناسی و جانور شناسی و فرهنگی و مردم شناسی و بخش کودک و اسناد می باشد. این موزه دارای گنجینه بسیار با ارزشی است که با تلاش مالک موزه دار و اهدایی مردم جمع آوری شده است.

گردشگری و دیدنی های اردکان

  • زیارتگاه پیر سبز چک چک اردکان

این عبادتگاه از دوران زرتشتیان به یادگار مانده است که جزء دیدنی های اردکان به شمار می رود منطقه ای کویری ولی با وجود این که در محیط سرسبزی می باشد از جذابیت های این ناحیه بوده و بسیار برای زرتشتیان مکانی قابل اهمیت و مقدس می باشد. که در روز های ۲۴ و ۲۶ خرداد به این محل برای زیارت می روند و در چهار روز میزبان شان است. در این مکان جشن مهرگان هر ساله پابر جاست که محلی برای نیایش آن هاست. این عبادتگاه در بین کوه های انجیره و اردکان قرار گرفته که نامش از صدای چک چک قطرات آب بر روی صخره ها گرفته شده است و در منبعی ذخیره می شود.

دیدنی های اردکان زیبا

  • برج ارجنان و کاروانسرا

یکی دیگر از دیدنی های اردکان جذاب بنایی می باشد که از زمان قاجار پابرجاست و به دستور مرحوم حاجی شیخ آقابابا هرندی بنا شد. ارتفاع برج ارجنان به هشت متر می رسد که در کاروانسرا قرار گرفته و این کاروانسرا ارتفاعش به حدود ۳ متر می رسد که دارای ۳ اتاقک است. برج به طرف جاده شمالی روبروی رباط ارجنان قرار گرفته که همجوار با جاده نایین و یزد است. این محل جایی برای رفت و آمد گردشگران بوده که مورد رونق زیادی قرار گرفته است. همچنین مسافران زیادی در این محل به استراحت می پردازند که در سال ۱۳۸۴ مورد ثبت ملی رسیده است. همچنین می توانید برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی یزد کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *