دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص برگ تربچه و نگاهی به فایده های مصرف این گیاه برای سلامت بدن

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

برگ تربچه از فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن برخوردار است که ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد از خاصیت های بی شمار برگ آن اطلاعی نداشته باشید، در این مقاله شما عزیزان را با خواص برگ تربچه بیشتر آشنا خواهیم کرد

برگ تربچه نیز مانند خود تربچه دارای فواید فوق العاده ای است و در واقع نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند که مواد موجود در این برگ های سبز برای قدرت ایمنی بدن، سیستم گوارشی، پوست و… بسیار مفید می باشند که در بسیاری از فرهنگ از برگ تربچه در پخت و پز نیز استفاده می شود.

فواید برگ تربچه

بررسی خواص برگ تربچه

برگ تربچه به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مختلف برای سلامت بدن بسیار مفید است به همین خاطر پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با خواص برگ تربچه آشنا شوید.

  • تقویت سیستم دفاعی بدن

برگ تربچه به دلیل داشتن ویتامین ث نقش مهمی را در  تقویت سیستم ایمنی بدن  ایفا می کند زیرا، ویتامین ث سبب تولید گلبول های سفید می شوند که با عفونت مبارزه می کند و همچنین به بهبود بافت های آسیب دیده کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی با برگ تربچه

  • کنترل فشار خون

همانطور که می دانید پتاسیم کم و سدیم بیش از حد سبب عدم تعادل مواد معدنی و خطر مبتلا شدن به فشار خون و بیماری های قلبی را افزایش می دهد که طبق تحقیقات انجام شده وجود مقادیر فراوان پتاسیم در برگ تربچه بین سدیم و پتاسیم تعادل ایجاد می کند و در نتیجه به تنظیم فشار خون کمک شگفت انگیزی می کند بنابرین مصرف برگ تربچه برای بیماری های قلبی از جمله آریتمی مفید می باشد.

  • خواص ضد التهابی

از دیگر فواید برگ تربچه وجود ترکیبات خاصی است که در آن وجود دارد که دارای اثرات تسکین دهندگی درد و و ضد التهابی است، این خواص در برگ تربچه می تواند به کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های مفصلی از جمله نقرس و آرتروز کمک کند.

  •  آرون گروپس

بررسی خواص برگ تربچه

  • پیشگیری از اسکوربوت

اسکوربوت نوعی بیماری ناشی از کمبود ویتامین C در بدن است و به دلیل اینکه برگ های تربچه ها خاصیت اسکوربوتی دارد جهت پیشگیری از این بیماری گزینه بسیار مناسبی است و حتی برگ تربچه نسبت به خود تربچه دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است.

  • درمان مشکلات گوارشی

وجود فیبر در برگ تربچه به عنوان یک ملین عمل کرده و سبب افزایش حجم مدفوع و تسهیل حرکت مواد غذایی در روده می شود و در نتیجه باعث جلوگیری از یبوست و رهایی از نفخ می شود.

خواص برگ تربچه بر سلامت بدن

  • رفع کم خونی

برگ تربچه سرشار از ویتامین A، ویتامین ث، فسفر و تیامین می باشد که به متعادل کردن هموگلوبین، کنترل کم خونی، کاهش خستگی و فقر آهن کمک می کند که ترکیب برگ تربچه با رژیم غذایی روزانه همراه با دیگر مواد غذایی دارای ویتامین ث و آهن، می تواند به درمان کم خونی و فقر آهن در زنان باردار کمک شگفت انگیزی کند.

نکنه : در طول بارداری در مورد سلامت رژیم غذایی خود با پزشک تان مشورت نمایید.

  • درمان زردی

برگ تربچه سبب از بین بردن کامل زردی می شود بنابراین برگ ها را خرد نمایید و آب آن ها را از طریق یک پارچه بگیرد سپس روزانه از این آب نیم لیتر را بنوشید تا زردی تان کاملاٌ درمان شود، بسیاری از داروهای گیاهی به منظور درمان این بیماری از برگ های تربچه کمک می گیرند.

فایده های بی شمار برگ تربچه

  • کاهش وزن

برگ تربچه دارای مقادیر فراوانی فیبر است که مصرف آن سبب از بین بردن احساس خستگی می شود و همچنین به دلیل داشتن کالری کم برای آن دسته از افرادی از اضافه وزن رنج می برند بسیار مناسب است.

  • سم زدایی

برگ تربچه دارای مواد مغذی ضروری برای بدن می باشد و به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی سبب سم زدایی بدن و دفع سموم در بدن می شود از این رو، مصرف این نوع سبزیجات را برنامه غذایی تان بگنجانید.

فواید اعجاب انگیز برگ تربچه

  • افزایش اشتها

برگ تربچه دارای ماده ای به نام سولفورافن می باشد که به عنوان یک محرک اشتها محسوب می شود که البته این خاصیت گفته شده در خود تربچه نیز وجود دارد.

  • کبد و صفرا

تربچه و برگ آن از فواید زیادی برای صفرا و کبد برخوردار هستند زیرا با تنظیم اسیدها، آنزیم ها، صفرا و بیلیروبین به دفع تمام سم های کبد کمک می کند، همچنین برگ تربچه به دلیل داشتن آنزیم هایی سبب جلوگیری از ایجاد زخم و عفونت در کیسه صفرا می شود.

فواید اعجاب انگیز برگ تربچه

  • اختلالات تنفسی

مصرف تربچه و برگ های آن سبب کاهش فشار بر روی دستگاه تنفسی می شود از این رو، در زمان سرماخوردگی می تواند به بهبود مشکلات تنفسی کمک کند.

  • سرطان

همانطور که می دانید برگ تربچه دارای خواص سم زدایی و ویتامین ث می باشد که به بهبود سرطان به خصوص سرطان کلیه، سرطان کلون، سرطان روده و معده کمک شگفت انگیزی می کند همچنین، برگ تربچه سبب تنظیم میزان قند خون می شود و در نتیجه به درمان دیابت کمک خواهد کرد.

آشنایی با خواص برگ تربچه

  • درمان روماتیسم

یکی از بیماری عذاب آور در جهان روماتیسم می باشد که با ترکیب عصاره برگ تربچه، شکر و آب می توانید خمیر حاصل از آن را به شکل موضعی بر روی قسمت ملتهب قرار دهید تا به کاهش درد و تورم ناشی از روماتیسم کمک کند.

  • سلامت پوست

برگ تربچه به دلیل داشتن فسفر، روی، ویتامین ث و برخی ویتامین های B نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کند و همچنین به عنوان یک آبرسان برای برای پوست محسوب می شود.

فواید شگفت انگیز برگ تربچه بر روی پوست

  • دیورتیک

آب برگ تربچه به عنوان یک دیورتیک طبیعی محسوب می شود و به حل شدن کامل سنگ ها کمک می کند و در نتیجه باعث پاکسازی مثانه و کلیه می شود که البته این ویژگی در خود تربچه نیز وجود دارد.

موارد مصرف برگ تربچه

۱. برگ های تربچه در اکثر موارد به تنهایی و یا همراه با سبزیجات به شکل خام یا برای تهیه سوپ یا دیگر خوراکی های گیاهی استفاده می شود.

۲. برگ های تربچه خشک شده به شکل پودر به منظور طعم دهنده به غذاهای کره ای مورد استفاده قرار گرفته می شود.

۳. برگ تربچه تازه را می توان همراه با غذا و در تهیه سالاد استفاده کرد.

۴. خمیر تهیه شده از ترکیب پودر برگ تربچه با آب و شکر در اطراف مقعد جهت درمان بواسیر مورد استفاده قرار گرفته می شود.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید واقع شده باشد در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دیگر خواص مواد غذایی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *