دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مدیریت خشم کودکان با راهکارهای کاربردی و علمی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی مسئله مدیریت خشم کودکان امروزه مورد توجه اغلب والدین قرار گرفته و در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های کنترل خشم در کودک آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع خشم یک برانگیختگی و هیجان شدید است که در هنگام بروز ناکامی ها و محرک های نامناسب در کودک ایجاد می شود و خود را به صورت پرخاشگری و دعوا در کودکان نمایان می سازد. توجه داشته باشید که اگر این خشم در کودکان مورد غفلت قرار بگیرد باعث طرد شدن وی از همسالان شده و به تدریج در زمینه های مختلف زندگی دچار مشکل می شود.

مدیریت خشم در کودکان

توجه داشته باشید که مدیریت خشم در کودکان در واقع یکی از شایع ترین مشکلات کودک می باشد. دلیل خشم در کودک این است که وی نمی تواند درک مناسبی از محیط اطراف داشته باشد و از آنجایی که کودک نوپا است و دارای احساسات قوی می باشد نمی تواند از بروز عصبانیت جلوگیری کند و در نهایت به افراد اطراف خود حمله خواهد کرد و کودکان دیگر را مورد هجوم قرار می دهد. به طور کلی ناراحتی یک کودک می تواند به دلیل جدایی والدین،بیماری،مرگ و تولد خواهر و برادر و یا سایر اتفاق های مهم باشد که اغلب در کودک پنهان می ماند و به تدریج با بروز عصبانیت و پرخاشگری به کودک آسیب می رساند زیرا کودک در چنین شرایطی احساس می کند که مورد اذیت و ظلم واقع شده و سعی دارد تا این حس را منتقل نماید. بهتر است بدانید که بروز خشم در کودکان در واقع هیجانی سالم و طبیعی به نظر می رسد زیرا در مواقع بحرانی به کودک این امکان را خواهد داد که از خود مراقبت کند و به همین خاطر نباید از بروز خشم در کودک واهمه داشته باشید و آن را مسئله ای منفی در نظر گرفت.

چگونگی مدیریت خشم در کودکان

راهکار های مدیریت خشم:

همانطور که متوجه شدید کنترل خشم کودکان نیاز به مهارت هایی دارد که والدین بایستی آن را بیاموزند و به طور کلی در ادامه به بیان راهکار های مفید و مناسب برای مدیریت و کنترل خشم در کودکان پرداخته ایم:

به کودک خود بگویید که دوستش دارید:

توجه داشته باشید که هر چند وقت یک بار لازم است تا به کودک خود بگویید اگرچه گاهی اوقات عصبانی می شود ولی باز هم دوستش دارید. البته که شما عصبانیت وی را نمی پسندید و بایستی در روند یافتن راه حل به او کمک کنید. به طور کلی دوست داشتن کودک به او این حس را خواهد داد که برای والدین خود مهم است و مورد توجه آن ها قرار گرفته است.

با کودک خود احساس همدلی و همدردی کنید:

توصیه می شود که همیشه آرامش خود را حفظ نمایید و از خود بپرسید که کودک چه حسی دارد و درخواستش از شما چیست؟ همچنین می توانید به کودک بگویید که به نظر می رسد عصبانی هستی باید در مورد این مسئله با هم صحبت کنیم. توجه داشته باشید که اغلب کودکان با نوازش شدن و مورد آغوش گرفته شدن توسط بزرگسالان آرام می گیرند و همچنین می توانید از شوخی کردن نیز برای آرام سازی کودک خود استفاده نمایید زیرا انجام این کار باعث خواهد شد تا کودک حس کند شما به او و احساسش توجه دارید. همچنین توصیه می شود که در این روند با عوارض بی توجهی به کودک نیز آشنا شوید و از بروز آن جلوگیری نمایید.

وجود خشم در کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به حرف های کودک خود گوش دهید:

بهتر است بدانید که اغلب کودکان دوست دارند در مورد خشم خود با شما حرف بزنند پس باید با عباراتی مثل دوست دارم بشنوم که چرا عصبانی هستی از وی استقبال نمایید. توجه داشته باشید که در این هنگام بایستی تا پایان حرف کودک بدان گوش دهید و از نصیحت کردن بپرهیزید. به طور کلی استفاده از این روش موجب خواهد شد تا مقدار زیادی از خشم کودک کاسته شود و فرصتی پیش خواهد آمد که کودک احساساتش را تجربه نماید. پس از اینکه کودک به اندازه کافی عصبانیتش فروکش شد به او کمک کنید تا بهترین راه حل در آن موقعیت را حدس بزند.

بین خشم و رفتار خشمگینانه کودک بایستی تمایز قائل شوید:

توجه داشته باشید هنگامی که کودک عصبانی است و شی یا وسیله ای را پرت می کند باید بین رفتار نادرست و احساس خشم او تمایز قائل شوید. برای مثال به او بگویید که عصبانی بودنت را درک می کنم ولی بهتر است بدانی که پرت کردن وسایل کار درستی نیست. پس از آرام شدن کودک نیز باید رفتار درست را به او آموزش دهید و به او بگویید که هنگام عصبانی شدن می تواند راه های بهتری را انتخاب نماید که منطقی و اصولی باشند.

شبیه سازی خشم کودکان

توصیه می شود که خشم کودک را شبیه سازی کنید:

توصیه می شود که پس آرام شدن کودک پس از عصبانیت از او بپرسید که چه حسی داشته در آن زمان و آیا می دانسته که در آن زمان خشمگین شده یا خیر. توجه داشته باشید که زبان در واقع در تنظیم هیجان ابزاری اساسی به شمار می آید. به طور کلی می توان ار کودکان کم سن خواست تا خود را در زمان عصبانیت نقاشی کنند. همچنین شما در این روش می توانید با تعدادی عروسک نمایشی اجرا کنید که خشم کودک را بازسازی کند و سپس از او بخواهید تا به سوالات مربوطه در مورد خشم عروسک پاسخ دهد. همچنین سعی کنید تا ذهن کودک را به سمت و سوی کاهش خشم بکشانید و از این طریق خشم درونی او را فروکش نمایید و از فواید استفاده از این روش آگاه شوید.

روش های مدیریت خشم در کودکان

با نشانه های غیر کلامی کودک خود را تحسین کنید:

توجه داشته باشید هنگامی که کودک رفتار مناسبی دارد بایستی از سوی والدین عکس العمل های غیر کلامی ک اطرافیان متوجه نشوند ببینند و به طور کلی استفاده از این روش برای کودکانی که اضطراب دارند بسیار مفید خواهد بود. بهتر است بدانید که این روش ها باید به طور مستقیم آموزش داده شوند و به صورت عملی آن را انجام دهید تا در ذهن کودک تثبیت گردد. به طور کلی مدیریت خشم در کودکان کار بسیار سختی به نظر نمی آید و شما می توانید به راحتی با استفاده از این روش آن را کنترل کنید. اغلب کودکان رفتار های غیر کلامی والدین خود را بیشتر می پسندند و به همین منظور توصیه می شود که روند کاهش خشم کودک و حتی کنترل آن از رفتار های غیر کلامی استفاده نمایید تا کودک بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *