دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اهمیت ارتباط با فرزند و نحوه تقویت رابطه والدین با فرزندان

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از افراد نمی دانند که چگونه می توانند با فرزند خود ارتباط برقرار کنند و گاها با راه های غلط این کار را انجام می دهند که می توانند نتیجه را عوض کنند و نمی توانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند.

یکی از دغدغه هایی که بسیاری از والدین دارند نحوه برقراری ارتباط با فرزندان می باشد. در واقع بسیاری از والدین نمی توانند با فرزندان خود ارتباط قوی و موثر برقرار کنند و همین مشکل می تواند دلیلی باشد که آن ها را از فرزندانشان دور می کند. باید بتوانید نارضایتی از زندگی را کاهش بدهید  و با فرزندانتان بهتر ارتباط برقرار کنید.

اهمیت ارتباط با فرزند

اهمیت ارتباط با فرزند

برقراری ارتباط با فرزند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و می تواند تاثیر های بسیار زیادی بر آینده فرزندان داشته باشد. در ادامه راه های برقراری ارتباط را برای شما مطرح می کنیم.

تشکیل رابطه مثبت

برای برقراری رابطه مثبت با فرزندانتان باید دقت کنید زیرا اگر در این کار اشتباهی مرتکب شوید دیگر نمی توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. برای این کار لازم است سه مرحله را طی کنید که عبارت است از :

  • باور کردن فلسفه والدین بودن
  • یاد دادن شکست به فرزندان
  • گذاشتن زمان کافی برای آن ها
  • تعیین حد و مرز

فلسفه پدر و مادر بودن خود را باور کنید

فلسفه مادر و پدر بودن

همانطور که می دانید اهمیت ارتباط با فرزند بسیار زیاد می باشد و نمی توان آن را انکار کرد. باید بدانید که از بین میلیارد ها پدر و مادری که وجود دارند تعداد بسیار کمی از آن ها می توانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند. باید بدانید که این ارتباط ها می تواند بر فرهنگ و اقتصاد یک کشور تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.  برای این که فلسفه والدین بودنتان را باور کنید بهتر است که از خودتان سوال بپرسید که ویژگی های والدین موفق چیست؟ در واقع باید به عنوان والدین بتوانید برای خودتان وقت کافی داشته باشید، عشق خود را به فرزندان خود نشان دهید و بتوانید کودکان خود را به صورت مستقل تربیت کنید. دیگر کار هایی که والدین موفق انجام می دهند عبارت است از :

  •  آرون گروپس
  • کاهش نظارت در محیط خانه
  • سرپوش گذاشتن بر روی کار های منفی
  • اجازه بروز ویژگی های شخصیتی را می دهند
  • فرزندان خود را کنترل می کنند.

یاد دادن شکست

بهتر است برای این که به فرزندان خود نزدیک شوید و آن ها را به طور صحیح تربیت کنید شکست خوردن را به آن ها بیاموزید و اجازه بدهید که شکست را در زندگی تجربه کند. شکست آنقدر ها هم که فکر می کنید ترسناک نمی باشد و می تواند درس های بسیار زیادی را به کودکان شما بیاموزد. بهتر است به فرزندان خود مشاوره بدهید اما از کنترل کردن آن ها بپرهیزید. با این کار می توانید استقلال را به آن ها بیاموزید.

شکست دادن را به فرزندان یاد بدهید

وقت بگذارید

بهتر است برای فرزندان خود وقت بگذارید. برای این کار می توانید تلویزیون، موبایل و کامپیوتر ها را خاموش کنید و برای ساعتی در کنار هم بنشینید و با هم گفت و گو کنید. نیازب نیست زمان زیادی برای این کار اختصاص دهید در نظر داشته باشید که می توانید فقط ۱۵ الی ۳۰ دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص بدهید.

تنظیم حد و مرز

بهتر است قوانینی را از دوران کودکی بگذارید زیرا کودکان در این زمان بیش ترین نقش پذیری را دارند و می توانند بیش تر به این قوانین احترام بگذارند  بهتر است برای قوانینی که در نظر می گیرید عواقبی هم بگذارید و در صورت رعایت نکردن کودک خود را تنبیه کنید اما باید بدانید که عوارض تنبیه بدنی برای کودک بسیار زیاد می باشد. می توانید از تنبیه های ساده تری استفاده کنید.

نکات مهم

باید بدانید که اگر قوانینی بوجود می آورید و برای رعایت نکردن آن ها عواقبی در نظر می گیرید باید به آن ها عمل کنید. در غیر این صورت کودک دیگر به شما اهمیت نمی دهد و باز هم کار های خود را انجام می دهد. طبق تحقیقات انجام شده انسان برای صعود کردن نیاز به قوانین دارد پس با وضع قوانین می توانید این نیاز را تامین کرده و به تعامل به کودکان خود بپردازید. عوامل موفقیت در قانون گذاری عبارت اند از :

  • ساده بودن قوانین
  • کنترل سریع عصبانیت
  • محکم بودن در اجرای آن ها
  • این قوانین امنیت کودک شما را تضمین می کند پس احساس گناه نکنید.
  • در اجرای قوانین احترام و همدلی را رعایت کنید تا بتوانید ویژگی های والدین موفق را در خود ایجاد کنید و بتوانید یکی از آن ها باشید

قانون گذاری و اهمیت ارتباط با فرزند

باید بدانید که در جوامع امروزی خودخواهی بین کودکان و والدین آن ها رواج یافته است. برای این که کودک شما تبدیل به یک هیولا کوچک نشود  باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید. و برای بهتر شدن زندگی آن ها چه برای حال و چه برای آینده تلاش کنید و از بهتر شدن اخلاق و روحیات آن ها لذت ببرید. باید بدانید که شما به عنوان والدین آن ها تنها کسانی هستید که می توانید فرزندان خود را تربیت کرده و یک جامعه سالم بسازید. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات نوشته شده مربوط به روانشناسی را در سایت آرگا مشاهده کنید و روش هایی برای تربیت فرزندان خود به کار بگیرید تا بتوانید به آسانی آن ها را تربیت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *