دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

شربت و قرص هیدروکسی زین را بهتر بشناسیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شربت یا قرص هیدروکسی زین یکی از داروهای پرکاربرد برای کاهش علائمی مانند آبریزش بینی می باشد. این دارو موجب کاهش هیستامین طبیعی در بدن می شود. این دارو نیز مانند سایر داروهای شیمیایی نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود.

این قرص یکی از داروهایی است که فعالیت در سیستم اعصاب مرکزی را کاهش می دهد. این دارو به شکل قرص و شربت موجود است. همچنین این قرص به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند و موجب کاهش هیستامین طبیعی در بدن می شود. این مسئله موجب شده است از این دارو برای درمان بسیاری از شرایط خاص استفاده شود. در این مطلب با شربت و قرص این دارو بیشتر آشنا می شویم.

داشتن آلرژی یکی از مشکلات بسیار شایع در بین افراد می باشد که همه افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند و به منظور رفع این مشکل از آنتی هیستامین ها استفاده می کنند که یکی از انواع آن هیدروکسی زین است که در ادامه مطلب شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد

موارد مصرف شربت و قرص هیدروکسی زین

موارد مصرف شربت هیدروکسی زین

قرص هیدروکسی زین در بدن دو کار انجام می دهد. اول اینکه موجب کاهش فعالیت سیستم اعصاب مرکزی شده و دوم اینکه موجب کاهش هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن می شود. هیستامین ها می توانند موجب بروز علائمی از قبیل عطسه و آبریزش بینی یا ایجاد کهیر بر روی پوست شوند. بنابراین این دارو می تواند در درمان آبریزش بینی موثر باشد.

این دارو به عنوان داروی درمان اضطراب و تنش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای بیهوشی از این دارو همراه با دیگر داروها استفاده می شود. کنترل حالت تهوع و استفراغ, درمان کهیر یا درماتیت تماسی از دیگر مواد مصرف قرص و شربت هیدروکسی زین می باشد.

در صورت حساسیت به این دارو و یا در دوران بارداری نباید از آن استفاده نمود. همچنین در صورت ابتلا به اختلال تشنج، بیماری کبد یا بیماری کلیوی قبل از مصرف این دارو، پزشک را از بیماری های خود مطلع سازید. مصرف این دارو ممکن است قدرت تفکر و واکنش را مختل و تضعیف سازد. به همین دلیل در صورت مصرف این دارو هنگام رانندگی و یا انجام دیگر فعالیت ها که نیاز به هوشیاری دارد, مراقب باشید. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جدی مانند لرزش، گیجی، تشنج یا حرکات بی قرار در چشم، زبان، فک یا گردن مصرف این دارو را قطع و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  •  آرون گروپس

علایم حساسیت یا آلرژی

عوارض جدی هیدروکسی زین

  • بروز کهیر
  • مشکل تنفسی
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

عوارض جدی و خطرناک

  • حرکات بی قرار در چشم، زبان، فک، یا گردن
  • ترمور (لرزش غیر قابل کنترل)
  • گیجی
  • تشنج

عوارض شایع ولی کم خطر

قرص هیدروکسی زین

نکاتی که در مورد هیدروکسی زین باید بدانید

۱. پیش از مصرف دارو در صورت حساسیت داشتن به این دارو یا دیگر دارو های مشابه حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. قبل از مصرف داروی هیدروکسی زین در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت کنید.

۳. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف این دارو بگذارید.

۴. از اشتراک گذاشتن این دارو به دیگران خودداری نمایید.

۵. در صورتی که فرد بیش از حد از داروی هیدروکسی ‌زین استفاده کرده باشد و علائمی مانند مشکل در تنفس و بیهوش شدن را تجربه کند بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۶. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان دوز بعدی نزدیک است نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

نکاتی در مورد داروی هیدروکسی زین

۷. به دلیل اینکه مصرف این دارو با خشکی دهان همراه می شود لذا به منظور جبران موقت این وضعیت می توانید از آبنبات، آدامس و یخ کمک بگیرید.

۸. مصرف هیدروکسی ‌زین در افراد بالای شصت سال نسبت به عوارض آن حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند و امکان خواب آوری عمیق در این دسته از افراد وجود دارد.

۹. در زمان مصرف این دارو از خوردن الکل خودداری نمایید زیرا، سبب تشدید عوارض آن خواهد شد.

۱۰. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا این دارو ممکن است با دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۱۱. دارو را در دمای اتاق و به دور از حرارت و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

۱۲. از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

اطلاعات دارویی هیدروکسی زین

اگرچه از قرص و شربت هیدروکسی زین، در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود اما مصرف آن بدون نظر پزشک خطرناک است و ممکن است سلامتی را به خطر اندازد، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *