دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

 تفاوت دانشگاه با دانشکده در چه چیزهایی است؟

  • ساناز براتی
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

دانشکده و دانشگاه ها ممکن است تا حدودی با هم در ارائه خدمات متفاوت باشند. در واقع دانشکده ها زیر مجموعه ای از دانشگاه هستند که مربوط به رشته تحصیلی خاص هستند. تفاوت بین این دو بیشتر در تعداد رشته ها و مدارج تحصیلی می باشد.

   در حال حاضر ارگان های بسیاری برای انجام تحصیلات در مقاطع بالا وجود دارد، مراکز آموزشی مثل دانشگاه ها، دانشکده ها، مراکز آموزش عالی و آموزشکده ها در کشور وجود دارند که هر کدام با توجه به امکانات خود دانشجو می پذیرند و تا حدودی در نوع مدرک با هم متفاوت می باشند.

تفاوت های دانشگاه با دانشکده

در حالت کلی همه ما تا حدودی با این مرکز علمی آشنا هستیم. دانشکده ها زیر مجموعه ای از دانشگاه ها محسوب می شوند که از نظر امکانات شاید کمی از دانشگاه ها در سطوح پایین تری باشند. البته این موضوع به دانشگاه یا دانشکده مورد نظر و شهر آن وابسته می باشد. در ادامه برای بررسی تفاوت های بین دانشگاه و دانشکده لازم است که با تعریف کلی از آنها آشنا شویم.

بررسی فرق بین دانشگاه و دانشکده

دانشگاه

در حالت کلی دانشگاهها در فرهنگ لغت اینگونه تعریف شده اند: دانشگاه نهادی است برای آموزش های عالی یا دانشگاهی به افراد که دارای سه ویژگی اصلی می باشد.

  • دانشگاه ها دارای دانشکده هایی هستند که هر کدام مخصوص به رشته خاصی می باشد.
  • همچنین داراتی تسهیلاتی برای اساتید و دانشجویان هستند.
  • از طریق دانشگاه ها رتبه های خاص به دانشجویان و اساتید داده می شود.

دانشگاه برای سطوح مختلف علمی شامل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در رشته های مختلف مدرک علمی صادر می کند.

فرق بین دانشگاه و دانشکده

قدیمی ترین نوع از دانشگاه که تا حدودی به دانشگاههای امروزی شبیه بود چیزی حدود شش و نیم قرن بعد از برپایی آکادمی افلاطون فعالیت می کرد. نظام دانشگاهی مدرن در دانشگاه قرون وسطای اروپا ریشه دارد که برای اولین بار در ایتالیا تاسیس شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های تامین بودجه دانشگاه ها

تامین بودجه در دانشگاه ها باهم متفاوت می باشد. بودجه برخی از دانشگاه ها توسط دولت تامین می شود و در برخی دیگر از دانشگاه ها بودجه از طریق شهریه دانشجویان و کمک های مردمی تامین خواهد شد. بعضی از دانشگاه ها از بومین منطقه خود دانشجو می پذیرند و برخی دیگر از سراسر جهان دانشجو قبول می کنند و امکانات اقامتی را در اختیار آنها قرار می دهند.
تفاوت هایی برای دانشگاه و دانشکده

پذیرش دانشجو

پذیرش در دانشگاه های سراسر جهان متفاوت می باشد. دانشجویان یا از طریق پرداخت مبلغی به عنوان شهریه وارد دانشگاه می شوند و یا طریق آزمونی نام آشنا به نام کنکور. کنکور در اکثر کشورها برای پذیرش دانشجو انجام می شود.

تفاوت بین دانشگاه و دانشکده

تعریف دانشکده

دانشکده به مکانی گفته می شود که در آن دروس دانشگاهی تدریس می شوند. دانشکده ها زیر مجموعه ای از دانشگاه هستند که اغلب دانشگاه ها از یک یا چند دانشکده تشکیل شده است.

تفاوت های دانشگاه و دانشکده

تفاوت ها

تا حدودی با تعاریف بالا تفاوت های دانشگاه و دانشکده را عنوان کردیم اما در حالت کلی تفاوت این دو را می توان اینگونه بیان کرد.

  • دانشگاه شامل چندین دانشکده و ساختمان، رشته های بسیار زیاد، امکانات بالا، پذیرش در دوره کارشناسی، ارشد و دکتری می باشد.
  • دانشکده یک ساختمان بزگ است که در حالت معمول عضو هیئت علمی دارند و زیر مجموعه ای از دانشگاه محسوب می شود.
  • دانشکده فقط شامل یک رشته دانشگاهی می شود، اما دانشگاه بسیاری از رشته ها را با توجه به مکان مد نظر دارا می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *