دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طریقه کاشت آویشن و اصول پرورش و برداشت این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

گیاه آویشن که از دسته گیاهان همیشه سبز محسوب می شود و دارای خواص خوراکی و دارویی فراوانی می باشد و به همین دلیل در این مقاله سعی داریم شما را با چگونگی و دستورالعمل کاشت آویشن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که اغلب کاشت گیاه آویشن در اول فصل بهار انجام می شود و این گیاه به دلیل داشتن برگ های کوچک و زیبا جلوه خاصی به محیط خانه می بخشد. همچنین توجه داشته باشید که آویشن یگ گیاه همیشه سبز است و به همین منظور علاوه بر مصرف خوراکی و خواص درمانی جنبه تزئینی نیز خواهد داشت و شما برای پرورش آن نیازی به مراقبت های سخت و ویژه ای ندارید.

آشنایی با نحوه کاشت آویشن

توجه داشته باشید که آویشن در واقع یک گیاه معطر باستانی است که در انواع غذاها استفاده فراوانی از آن می شود و مورد علاقه بسیاری از آشپز ها قرار گرفته است. همچنین این گیاه دارای خواص درمانی نیز می باشد. آویشن به طور کلی یک گیاه خزنده و مقاوم است که سطح زمین را به طور کامل پوشش می دهد و گاهی اوقات نیز در امتداد یک دیوار هم رشد می کند و به راحتی قابل کاشت در ظروف و گلدان ها می باشد. گل های کوچک آویشن به رنگ صورتی یا بنفش کمرنگ هستند که به دلیل عطر خوشبوی خود باعث جذب زنبور های عسل می شوند. جالب است بدانید که این گیاه مقاوم در واقع دارای بیش از ۳۰۰ نوع مختلف است و معمولا می تواند در هر نوع آب و هوایی بهترین رشد خود را انجام دهد و البته برای پرورش این گیاه دارویی بایستی دستورالعمل هایی را نیز رعایت نمایید.

روش های کاشت ،ویشن

جالب است بدانید که آویشن در واقع گیاهی از خانواده نعناع ها است که بومی منطقه شرقی مدیترانه می باشد. این گیاه علفی و چند ساله دارای ریشه های مستقیم و کم و بیش چوبی است که انشعاب های فراوانی دارد ارتفاع آن در بازه ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر خواهد بود. البته توجه داشته باشید که آویشن در حالت وحشی که بین تخت سنگ ها و دامنه های خشک قرار گرفته تا ارتفاعات ۱۲۰۰ متری نیز رشد خواهد کرد.

دستورالعمل کشت گیاه آویشن:

بهتر است بدانید گیاه آویشن را می توان با استفاده از نهال و یا بذر کاشت و حتی آن را ر محیط خانه و یا خارج در منزل به بهترین نحو پرورش داد.

برای کاشت این گیاه بایستی یک مکان مناسب انتخاب نمایید و به این نکته هم توجه داشته باشید که در واقع آویشن بهترین رشد خود را آفتاب کامل و خاکی با زهکشی خوب انجام می دهد و اگر خاک بستر دارای زهکشی مناسبی نباشد می توانید مقداری کمپوست،پیت ماس و شن به آن اضافه نمایید تا زهکشی خاک بهبود پیدا کند.

توجه داشته باشید که پیش از کاشت آویشن بایستی به خاک کود اضافه نمایید و توصیه می شود که این کار را هر سال و در فصل بهار انجام دهید.

  •  آرون گروپس

نحوه کاشت آویشن در گلدان

بهتر است بدانید که گیاه آویشن قادر است در مناطقی که داری سنگ است نیز رشد کند و همچنین شما می توانید این گیاه دارویی را در گلدان و فضای خانه نیز پرورش دهید.

توصیه می شود که بذر ها و نهال های آویشن را زمانی که هوا گرم شد در زمین بکارید و توجه دشاته باشید که دمای مناسب برای کاشت آویشن ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد. شما می توانید آویشن را ۶ الی ۱۰ هفته پیش از آخرین سرما در خانه بکارید و پس از گرم شدن هوا آن را به محیط بیرون منتقل کنید.

توجه داشته باشید که بایستی فاصله بذر ها در بستر کشت ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر باشند و همچنین بایستی مراقب علف های هرز باشید و روند رشد آن ها را کنترل کنید زیرا علف های هرز در نزدیکی گیاه اصلی رشد می کند و از طریق مالچ آن را از بین می برد.

بهتر است بدانید که گیاه آویشن به مراقبت کمتری نیاز دارد و تنها باید پس از سال اول کشت ساقه های آن را کمی هرس نمود. توجه داشته باشید که این کار را بایستی بعد از آخرین سرمای فصل بهار انجام دهید. چیدن نوک ساقه ها باعث خواهد شد تا گیاه پر پشت تر باقی بماند و توجه داشته باشید که نباید این کار را یک ماه پیش از اولین سرمای پاییزی انجام دهید برای اینکه از روند رشد گیاه در شرایط جدید مطمئن شوید.

کاشت آویشن و بستر آن

برداشت گیاه آویشن:

توجه داشته باشید که این گیاه را بایستی در اولین سال کشت یک مرتبه برداشت نمایید ولی در سال های بعد می توانید دو الی سه مرتبه اقدام به برداشت آن بکنید. به طور کلی زمان مناسب برای برداشت این گیاه به ترتیب اواسط فصول تابستان و پاییز است. در این مرحله بایستی تنها قسمت هایی را که حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر از زمین فاصله گرفته اند را برداشت نمایید. پس از برداشت بایستی آن ها را در خشک کن های الکتریکی قرار دهید تا تحت دمای ۴۰ درجه سانتی گراد خشک شوند و پس از خشک شدن آن ها می توانید از خواص آویشن استفاده نمایید.

شرایط لازم برای پرورش گیاه آویشن:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی نمایند نیاز به فراهم کردن  اصولی دارد و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول لازم برای پرورش آویشن خواهیم پرداخت:

آبیاری:

یکی از مهم ترین اصولی که باید در کشت آویشن بدان توجه داشته باشید آبیاری است که بایستی در مراحل اولیه کشت بعد از کشت انجام شود. گیاه آویشن به راحتی می تواند شرایط آب و هوایی گرم را تحمل کند ولی قادر به تحمل کردن آب زیاد نیست و بایستی شما تنها آب مورد نیاز آن را تامین نمایید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد.

چگونگی آبیاری گیاه آویشن

نور:

توجه داشته باشید که آویشن از دسته گیاهانی است که برای رشد نیاز به دریافت نور کافی دارد. بهتر است بدانید که این گیاه از زمان رشد نسبت به سایه حساس است و در صورتی که در معرض آفتاب قرار بگیرد رشد بهتری خواهد داشت و به همین منظور توصیه می شود که آن را تنها بر روی سطح شیب دار و دامنه های جنوبی کشت نمایید.

رطوبت:

آویشن از دسته گیاهانی است که به غرقابی شدن زمین حساسیت فراوانی دارد و به طور کلی می توان گفت که خشکی زمین را بیشتر می پسندد و به همین خاطر توصیه می شود که بذر های آویشن را در زمین های عمیقی که آب و سطح زمین فاصله نسبتا کمی با هم دارند کشت نشود.

خاک:

خاک یکی از مهم ترین اصول در روند کاشت آویشن است که بایستی بدان توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که بهترین خاک برای این گیاه خاکی سبک حاوی ترکیبات کلسیم است. همچنین در صورت سنگین شدن و رطوبت بیش از حد خاک روند رشد گیاه نیز تحت تاثیر قرار خواهد رفت و عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

تهیه خاک مرغوب برای بستر کاشت آویشن

روش های تکثیر آویشن:

بهتر است بدانید که روند تکثیر گیاه آویشن از طریق چند روش قلمه ها و تقسیم بوته قابل انجام خواهد بود. برای تکثیر آویشن از طریق بذر بایستی بذر ها را در فصل بهار بر روی سطحی بکارید و توجه داشته باشید که روند جوانه زنی گیاه حدود ۲ هفته طول خواهد کشید و البته اگر کشت بذر ها را درون سینی انجام دهید مدت زمان کمتری برای جوانه زنی بذر ها طول خواهد کشید.

روش دیگر تکثیر آویشن قلمه زنی گیاه است و بایستی در این روند ساقه هایی به طول ۲ اینچ را از گیاه اصلی جدا نمایید و سپس آن را در خاکی حاوی ترکیب پرلیت و خاک تورب دار بکارید. توجه داشته باشید که عمل آبیاری گیاه باستی از بالا انجام شود تا ریشه ها بتوانند سریع تر رشد کنند. پس از انکه ریشه ها به اندازه کافی رشد کردند می توانید آن ها را به منطقه اصلی انتقال دهید.

گونگی تکثیر گیاه آویشن

آفات و بیماری های گیاه آویشن:

بهتر است بدانید که از آنجایی که گیاه آویشن یک گیاه مقاوم است خیلی کم دچار آفات و بیماری ها می شود و البته با این وجود نیز توصیه می شود که از دادن سم به گیاه خود جلوگیری نمایید تا بعد ها بتوانید با خیالی راحت از این گیاه در پخت و پز ها و تهیه دمنوش ها استفاده نمایید. به طور کلی بایستی در روند رشد گیاه آویشن مراقبت های لازم را انجام دهید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *