دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش ساخت ژل ضد عفونی کننده در منزل

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

اخیرا با شیوع بیماری کرونا، استفاده از ژل ضد عفونی کننده کاربرد زیادی پیدا کرده است و به دلیل کمبود این محلول در داروخانه ها یا برخی علل دیگر قصد داریم تا طریقه ساخت ژل ضد عفونی کننده به شکل خانگی را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین برای یادگیری آن می توانید تا پایان این بخش همراه ما شوید.

در زمان شیوع بیماری های آنفولانزا، کرونا و برخی بیماری های ویروسی دیگر ممکن است، مواد ضد عفونی کننده و ماسک با کمبود شدیدی در داروخانه ها و مراکز بهداشتی مواجه شود که در این شرایط بهتر است دست هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید، همچنین استفاده از محلول های ضدعفونی کننده خانگی از نظر اقتصادی به صرفه هستند، ضمن اینکه می توانید فرمولی با توجه به سلیقه تان و به راحتی در منزل بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

آشنایی با ساخت ژل ضد عفونی کننده به شکل خانگی

بسیاری از بیماری های ویروسی از جمله کرونا از طریق تماس دست ها انتشار پیدا می کنند، بنابراین لازم است به صورت مکرر دست هایتان را با آب و صابون و به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. حال استفاده از ژل ها و محلول های ضدعفونی کننده در زمان هایی که به آب و صابون دسترسی ندارید و یا در بیرون از منزل هستید می تواند راهکار خوبی در این زمینه باشد، در ادامه این مقاله می توانید با دستور ساخت ژل ضد عفونی کننده به شکل خانگی آشنا شوید.

درست کردن ژل ضد عفونی کننده

از آنجا که ژل ها یا محلول های ضدعفونی کننده دست معمولا قیمت بالایی دارند و نیز به دلیل استفاده از رایحه شیمیایی در ترکیب خود، ممکن است خوشایند بسیاری از افراد نباشند، بنابراین می توانید ضدعفونی کننده های دست را طی فرایند ساده ای در منزل و با فرمولی متناسب با سلیقه شخصی درست کنید، در اینجا می توانید، ضدعفونی کننده و الکل با پایه اصلی فندق را انتخاب کنید.

ساخت ژل ضد عفونی کننده دست با الکل

این ژل ضد عفونی کننده ای که در اینجا روش درست کردن آن را یاد می دهیم، فاقد هر گونه مواد شیمیایی و نیز بدون بوب بد است. همچنین توجه داشته باشید که این مواد صرفا برای ضدعفونی دست ها می باشند و نباید جایگزین شست و شوی دست ها شوند، بنابراین تنها در موارد احتیاج و زمانهایی که دسترسی به آب ندارید، می توانید این کار را انجام دهید.

مواد و وسایل مورد نیاز

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • الکل/ دو سوم فنجان
  • ژل آلوئه ورا خالص (ترجیحاً بدون هر گونه افزودنی)/ یک سوم لیوان
  • روغن ضروری (مانند اسطوخودوس، میخک، دارچین و یا نعناع)/ ۸ تا ۱۰ قطره
  • کاسه برای مخلوط کردن مواد
  • قاشق
  • قیف
  • ظرف پلاستیکی

 ساخت ژل ضدعفونی کننده

نکته : در هنگام استفاده از هر کدام روغن‌های اسانس حتماً با پزشک خود مشورت کنید، به‌ ویژه در موارد استفاده برای کودکان یا در صورت ابتلا به بیماری خاص

روش ساخت ژل ضد عفونی کننده با الکل :

در ابتدا الکل و ژل آلوئه ورا را داخل کاسه بریزید و سپس با قاشق خوب مخلوط کرده و هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود، در صورتی که می خواهید محلول کمی غلیظ تر شود، می توانید به اندازه یک قاشق مرباخوری ژل آلوئه ورا به آن بیافزایید و در صورت رقیق کردن محلول نیز می توانید یک قاشق غذا خوری الکل اضافه کنید.

 ساخت ژل ضد عفونی کننده

اکنون نوبت افزودن روغن ضروری به ترکیب قبلی می باشد و هر زمان که یک قطره از آن را اضافه می کنید، لازم است تا همزمان هم بزنید، سپس بعد از افزودن ۸ قطره از این روغن می توانید مخلوط را بو کنید و در صورتی که رایحه آن را دوست داشتید و یا اینکه به اندازه کافی بوی آن قوی است، مقدار روغن کافی می باشد، اما اگر رایحه بیشتری می پسندید، می توانید چند قطره دیگر روغن به محلول بیافزایید.

 ساخت ژل ضد عفونی کننده

در صورتی که عطر آنها را دوست ندارید، بهتر است از لیمو، گریپ فروت، میوه های دیگر و یا هر عطر و بویی که تمایل دارید، استفاده کنید.

اکنون در این مرحله، ژل آماده شده در مراحل قبلی را با استفاده از قیف، درون بطری مورد نظرتان بریزید و بعد درب آن را محکم ببندید تا آماده برای استفاده شود.

ژل ضدعفونی کنندگی برای دست

اگر مایلید تا ژل ضد عفونی کننده را همراه خود داشته باشید، می توانید آن را درون بطری کوچکتری بریزید تا به راحتی قابل حمل باشد و نیز باقی آن را داخل بطری بزرگتری و در داخل کمد نگهداری کنید.

الکل بوی قوی دارد و نیز استفاده از آن در ضد عفونی کننده دست می تواند باعث خشکی شدید پوست شود، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند از الکل در ترکیب ضد عفونی کننده استفاده نکنند، بنابراین استفاده از ضد عفونی کننده مبتنی بر فندق جادوگر یک جایگزین عالی می باشد که در ادامه روش ساختن آن را ملاحظه می کنید.

ساختن ژل ضد عفونی کننده از روغن درخت چای

در اینجا می خواهیم، طریقه درست کردن ژل ضد عفونی کننده با استفاده از روغن درخت چای را در دسترس شما عزیزان قرار دهیم، جالب است بدانید که این روغن از فواید ضد عفونی کنندگی دیگری نیز برخوردار است، برای یادگیری آن تا پایان این مطلب همراه ما شوید.

مواد و وسایل مورد نیاز

  • ژل آلوئه ورا خالص/ یک لیوان
  • فندق جادوگر/ یک دوم قاشق چای خوری
  • روغن درخت چای/ ۳۰ قطره
  • روغن ضروری (اسطوخودوس یا نعناع)
  • کاسه و قاشق برای مخلوط کردن
  • قیف
  • ظرف پلاستیکی

آموزش ساختن ژل ضد عفونی کننده

نحوه درست کردن ژل ضدعفونی کننده دست

در این روش هم در ابتدا باید فندق جادوگر، روغن درخت چای و ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کرده و هم بزنید و در صورتی که مخلوط خیلی رقیق باشد، می توانید با افزودن یک قاشق مرباخوری آلوئه ورا آن را غلیظ کنید و اگر محلول غلیظ بود، یک قاشق مربا خوری روغن فندق جادوگر را به آن اضافه کنید تا رقیق شود.

 ساختن ژل ضدعفونی کننده

سپس روغن ضروری را اضافه کرده و هم بزنید. لازم است بدانید که بوی روغن درخت چای بسیار قوی می باشد، بنابراین به راحتی می توانید آن را بر روی روغن های اساسی اضافه کنید. مقدار پنج قطره برای این کار کافی می باشد و در صورتی که مایل هستید بیشتر بریزید، باید همزمان با اضافه کردن هر قطره آن را هم بزنید.

 ساخت ضد عفونی کننده

 ساخت ضد عفونی کننده دست

در مرحله آخر ساخت ژل ضد عفونی کننده دست، ژل آماده را با قیف در داخل بطری ریخته و درب آن را نیز محکم ببندید. به طور کلی ژل ضدعفونی کننده با الکل بهتر است و با افزودن روغن های اساسی، بوی الکل از بین خواهد رفت. در صورت تمایل برای خواندن مطالب مفید در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید با کلیک بر روی لینک مربوطه از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *