دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی مشگین شهر و زیباترین نقاط گردشگری این منطقه

  • مریم صبوری
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا به توضیح مکان های دیدنی مشگین شهر می پردازیم که از قبیل: نقش صخره ایی شیخ مدی، قلعه دیو قالاسی، شهر تاریخی یری، منطقه کپز، قلعه قهقه، کهنه قلعه، زیارتگاه شیخ حیدر و پل معلق مشکین شهر می باشد.

یکی از شهر های واقع در استان اردبیل مشگین شهر می باشد که دارای آثار تاریخی و کهن فراوانی است و از زمان حکومت ساسانیان در کنار زیبایی های طبیعی و جذاب به چشم می خورد. گردشگران زیادی به دیدن این زیبایی ها می آیند و از مناظر دیدن می کنند که این مکان از محبوب ترین نقاط برای مسافرت در ایران است. زیبای های شگفت انگیزش در شمال غربی در آذربایجان که از اهمیت بالایی برخوردار است از لحاظ آب و هوایی با مطبوع ترین هوا در طول تابستان و بهار پذیرای مسافران می باشد.

موقعیت این شهر در فاصله نود کیلومتری مرکز استان قرار دارد با ۲۹۵ کیلومتری تبریز در راه اردبیل با ۱۶۸ کیلومتر از مسیر اهر قرار گرفته که در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا می باشد در فاصله بیست و پنج کیلومتری این شهر قرار دارد. مشگین شهر با نام قدیمی خیاو یا خیوو که از اصلی ترین نام هاست در دوران اسلام به میمند معروف بود در حالی که زمان سلطنت سلجویان و اتابکان آذربایجان به واوری شهرت داشت و شناخته می شد.طبق گفته مورخان در اواسط قرن یازدهم میلادی بعد از پیروزی آلپ ارسلان بر حاکمان گرجستان و مسلمان شدنش این شهر را به نام حاکم بیشکین می شناختند. سپس در دوره سلطنت حکومت پهلوی نام خیاو در لغت به معنی مکان پر درخت و آب نام داشت که به مشگین شهر اسم گذاری شد.

جالب ترین ها در مشگین شهر اردبیل

آشنایی با مکان های دیدنی مشگین شهر

شهری در قلعه های کهن و قدیمی که از بهترین جاذبه های توریستی می باشد در حال حاضر مشگین شهر است که با داشتن مناظر طبیعی و بناهای تاریخی زیبا مورد توجه همه گردشگران قرار گرفته است. از زیبایی این منطقه می توان به قلعه قهقهه که بزرگی و عظمت زیادی را داراست نام برد که از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است همچنین می توان به قاعه دیو قالاسیکه دیرینه است و تاریخی کهن دارد به زمان قبل اسلام برمی گردد از معروف ترین نقاط می باشد. دیدنی ها و مراتع سرسبز بهار و تابستان که بی همتا و بکر است با داشتن کتیبه های با ارزش قدیمی و گورستان های باستانی، قلعه های کهن که همراه با رودخانه ها و کوه هاست جلب توجه می کند. در ادامه مطلب همراه مجله آرگا باشید.

مکان های دیدنی مشگین شهر کجا قرار دارد؟

  • زیارتگاه شیخ حیدر

بقعه ای معروف به نام شیخ حیدر که در مشگین شهر قرار دارد داخل باغ مصفا از آثار تاریخی ارزشمندی است. این زیارتگاه ۲ طبقه با آجر ساخته شده که در پایان قرن ۹ و آغاز قرن ۱۰ هجری قمری برای زیبایی و تزییناتش از کاشی فیروزه ای با شکل های هندسی و استفاده از آیات مبارک سوره فتح که الفاظ بزرگی در نمای بیرون به کار برده شده است. اثر قدیمی واقع از مکان های دیدنی مشگین شهر است که به قرن ۷ و ۸ هجری قمری برمی گردد از میراث کهن ایران مربوط با نمای شکل مدور که داخل بنا ۱۲ ضلعی است با ارتفاع هجده متری و قطر ۱۰ متری و ۵۰ سانتی تهیه شده است. طبق گفته های قدیم می گویند که شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول صفوی بوده که قبر آن در بخش انتهایی طبقه زیرین همان سرداب می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مناطق و مکان های دیدنی مشگین شهر

  • کهنه قلعه

یکی از مکان های دیدنی مشگین شهر که در واقع عمارتی تاریخی و قدمتی بوده از زمان سلطنت ساسانی ها به اسم کهنه قلعه معروف می باشد. این مکان دیدنی دارای سنگ نوشته ای قدیمی است که مربوط به پادشاه ساسانیان بوده و در فاصله صد و پنجاه متری قرار گرفته است که خط پهلوی ساسانی ها نرسه هرمزد سازنده آن رویش حک شده است. کهنه قلعه در مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربعی در بخش ورود به شهر است که در بالای تپه طبیعی بنا گشته و ارتفاع آن پنجاه متر و قدمتش به ۱۴۰۰ سال قبل می رسد که سازنده قلعه ۶ برج کوچک با دیوار های خشتی درشت و حجره کوچک مثل آخور برای سکونت سرباز و اسبش فراهم کرده است. براساس تحقیقات باستان شناسی می توان گفت که آثار سفالی دست ساز و چرخ ساز و فلز در زمان آهن سه منتسب به زمان اورارتو می رسد.

مکان های جذاب و دیدنی مشگین شهر

  • پل معلق مشگین شهر

یکی از جالب ترین و هیجان انگیز ترین جاذبه ها در این شهر پل معلق اش می باشد که با ارتفاع ۸۰ متری از رودخانه خیاو چایی قرار گرفته است. این پل بر بالای پارک جنگلی مشگین شهر بوده که با ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول از بلند ترین پل های معلق خاورمیانه می باشد. درکنار پل معلق شاهد یک زیپ لاین هستید که از روی دره و پل می گذرد همچنین می توان از جذاب ترین بخش این پل به بخش شیشه ای بودن آن اشاره کرد. شما می توانید در هنگام ورود و عبور از پل زیر پای خود را نظاره گر باشید که قسمت شیشه ای در وسط پل بوده و باید از پرش و دویدن پرهیز کرد تا نوسانی روی پل ایجاد نشود. طراحی و ساخت پل به دست کارشناسان داخلی کشور تعبیه شده که در منطقه خیاو تا گیردولی است و با مساحت صو وسی هکتاری از چهل میلیارد تومان هزینه می توان مناظر و طبیعت را از بالا ببینید و هیجان کنید.

مکان های دیدنی مشگین شهر در استان اردبیل

  • قلعه قهقه

دژ قهقه یکی دیگر از مکان های دیدنی مشگین شهر محسوب می شود که از اثر های تاریخی بوده و به زمان حکومت صفویان می رسد. در قسمت ارشق میان روستای قره آغاج کلان و گنچویه در شهر قرار دارد که در گذشته افراد سیاسی شاهزادگان صفوی و از دیگر تاریخی های مربوط به آن دوره است. این قلعه در موقع جنگ ایران و عثمانی اتفاق افتاده از سلاطین صفوی خزینه خود را به دژ آورده تا از گزند مامنی برای اموال و خزانه پادشاهی صفوی بوده که حفظ گردد. این بنا بر روی تپه سنگی با ارتفاع ۱ کیلومتر از زمین قرار دارد و پوشیده از حصار و دژ مجکم است که قابل نفوذ نیست. زندان قلعه در بخش بالا بدنه کوه از ۳ قسمت پرتگاه به طرف دره با ارتفاع هشتاد متر قرار دارد که ۵ استخر و ۱ دیده بان ۸ ضلعی و ۱ برج ۸ ضلعی با چند حصار و چند دروازه دیگر است.

بررسی مکان های دیدنی مشگین شهر

  • منطقه گردشگری کپز

اگر دوسدار طبیعت هستید حتما به بخش گردشگری شهرستان مشگین شهر بروید و از مناظر لذت ببرید که واقع در راه اردبیل با فاصله بیست کیلومتری می باشد. اقلیم مناسب آب و هوایی در فصل پاییز و بهار با صخره های رفیع و بزرگ به شکل یکنواخت از بهترین و مناظر جالب این منطقه جذاب می باشد. شما همواره به طبیعت بروید و از پیاده روی در سرسبزی های بکر و دره کپز ببینید و از پوشش گیاهی منحصر به فرد با درختان میوه ای زالزالک، تمشک و … همچنین دارای حیواناتی نظیر خرس، روباه و گرگ و پرندگان جذابی هستید که در این زیستگاه هستند جزو مکان های دیدنی مشگین شهر می باشد.

مناطق جالب در مشگین شهر

  • شهر تاریخی یئری

منطقه باستانی یری که در سی و پنج کیلومتری مشگین شهر می باشد در فاصله ۲ کیلومتری از دهستان پیرازمیان از مساحت ۴۰۰ متر می باشد. این ناحیه در همسایگی رودخانه قره سو می باشد که در ۳ بخش اصلی دژ نظامی با ۷۰۰۰ سال قدمت می باشد. طبق نظر باستان شناسان اولین بار سال ۱۹۷۸ در شهر باستانی یری قوشا تپه و معبد می باشد که برای اولین بار سال ۱۴۵۰ قبل اسلام مسیح عنوان شد. که دارای صد ها سنگ قبر با تصاویر شبیه به هم انسان بی دهان حک شده که در داخل محوطه حدود ۴۵۰ گور کشف گردید و قدمت بعضی از آن ها به هزار تا ۳۰۰۰ سال قبل اسلام مسیح علیه السلام می رسد.

مناطق دیدنی در شهر های اردبیل

  • قلعه دیو قالاسی

از دیگر مکان های دیدنی مشگین شهر می توان به جاذبه دیو قالاسی یا قلعه دیو اشاره کرد. این منطقه در شمال شرقی با حد فاصل بین روستای کویج و قوزلو در دامنه کوه سبلان می باشد که از منحصر به فرد ترین قلعه های تاریخی در بین تمام قلعه هاست. موقعیت اصلی اهمیت سوق الجیشی آن و سفال های نخودی رنگ در قبل اسلام با معماری هایی از جنس سنگ های بزرگ بدون هیچ استفاده از ملات که در حال حاضر از بین رفته است. سنگ نوشته ساسانیان، قیز قالاسی، قلعه ارشق، شیروان دره‌ سی، غارهای عصر حجر در روستای بینه‌ لر، قره قالا، محوطه‌ی تاریخی ایلانلی داغ، کوه سربه‌ فلک کشیده‌ سبلان، چشمه‌ های آب گرم، پارک جنگلی مشگین‌ شهر، هوشنگ میدانی و … بهترین نقاط جذاب منطقه به حساب می آید.

شهر تاریخی و کهن مشگین شهر

  • نقش صخره ایی شیخ مدی

سنگ نگاره هایی شیخ مدی که از آن به عنوان نقوش یاد شده از دیگر باستان های شهر مشگین شهر در روستا کنجویه واقع می باشد. نقوش صخره شیخ مدی به دوران قبل تاریخ ایران برمی گردد گه با عصر آهن ۳ باز می گردد و با اثر نقش بز کوهی که بیش از ۹۰% حک شده در آن دیده می شود. سنگ نگاره ها از مکان های دیدنی مشگین شهر در نقش انسان ها با حرکات موزون و جادوگرانه دیده می شوند که شکار با کمان و سواره ثبت در مجسمه ها شده اند. این نقوش ها با خط ایلامی و نماد استیلیزه از بزکوهی به چشم می خورد.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای تان جذاب بوده باشد. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی اردبیل کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *