دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با مکان های دیدنی و نقاط گردشگری بندر ماهشهر

  • مریم صبوری
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا به توضیح مکان های دیدنی ماهشهر می پردازیم که از قبیل؛ خرابه های آبادی ریشهر، بندر امام خمینی، شهر باستانی آسک، خور موسی، زیارتگاه شاهزاده حمزه و آرامگاه سید صالح، پارک ارم و تل کافرون می باشند.

بندر ماهشهر از شهر های واقع در استان خوزستان می باشد که پس از اهواز به عنوان بزرگ ترین شهر استان قرار گرفته است. در این شهر شما شاهد بافت صنعتی و قدیمی خواهید بود که در نزدیک به ساحل خلیج فارس گردشگران و توریستان زیادی را به همراه دارد. ماهشهر مجاور شهر اهواز، رامشیر، امیدیه، شادگان، هندیجان قرار دارد که از مناطق گردشگری و بندر های تاریخی جذاب واقع در جنوب ایران می باشد. تجارت در این بندر به زمان ساسانی برمی گردد که یکی از مشهور و پرطرفدار ترین منطقه است. بعد از گردشگری می توان در جهت انواع خوراکی های محلی خوشمزه این ناحیه سخن گفت که غذاها و سوغاتی هایی از قبیل؛ خرما، میگو، خپولک و ماهی های لذیذی دارد.

مکان های دیدنی ماهشهر کجاست؟

ماهشهر از وسیع ترین شهرهای خوزستان می باشد که از شمال به اهواز، از شرق به بهبهان و هندیجان، از غرب به خرمشهر و آبادان و از جنوب به خلیج فارس محدود می شود. که یک منطقه محبوب مسافری می باشد که ساحل خور موسی با چشم انداز دل انگیزش در کنار جانورانی مثل: دلفین و فلامینگو زیبایی را چند برابر کرده است و فقط ماهشهر است که از وجود خور موسی بهره می برد. همچنین وجود پارک ارم، آرامگاه سید صالح، تل کافرون و شهر باستانی آسک این ها بخشی از دیدنی هایش هستند که در سفر واقعا لذت برد. آب و هوای بندر ماهشهر در زمستان کمی سرد و در تابستان آفتاب زننده و بسیار گرمی دارد که در ادامه مطلب بیشتر با جاهای دیدنی اش آشنا خواهید شد.

ماهشهر در استان خوزستان

  • آرامگاه سید صالح

سید صالح یک نوجوان سیدی بوده که هنگام مهاجرت از عربستان به ایران در کنار کاروان امام رضا (ع) همراهشان بوده که در این ناحیه به شهادت می رسد. سپس مقبره ای ساخته شده دارای ۲ تکه سنگ مکعب مستطیل می باشد که با خط کوفی بر روی آن توضیحاتی نوشته شده ولی براثر حضور پررنگ انگلیسی ها این نوشته به غارت برده شد که متاسفانه دیگر از پیشینه ایشان اطلاعاتی موجود نیست. این آرامگاه در خیابان مطهری کنار بیمارستان حاجیه قرار دارد.
بهترین مکان های دیدنی بندر ماهشهر
  • پارک ارم

یکی از مکان های دیدنی ماهشهر که دارای فضایی سبز و با طراوت می باشد پارک ارم این بندر است. در این پارک می توانید از وجود دریاچه مصنوعی در راه قایق سواری کنید و به سینما و باغ حیوانات و پارک پرندگان بروید و از این منظره لذت ببرید. پارک ارم با وسعت بیست هکتاری که دارای درختان و گل های جنگلی است منظره را چشم نوازی می کند تا میزبان گردشگران بیشتری باشد.

دیدنی های بندر ماهشهر کجاست؟

  • زیارتگاه شاهزاده حمزه

مرقد پاک امامزاده در جاده ماهشهر که در فاصله ۲۵ کیلومتری می باشد به طرف مسیر هندیجان قرار گرفته است. طبق گفته ها این امامزاده فرزند امام موسی کاظم علیه السلام می باشد که برادر امام رضا علیه السلام بوده و بعد از آمدن امام رضا دنبالشان راهی می شوند. که در یک روستایی که کدخدایش فردی ضد شیعه بوده و با دربار وابستگی داشته پس از اطلاع از آمدن ایشان آن را دستگیر و به شهادت می رساند که سرشان را از بدن جدا کرده و در راه گرفتن مطاع معنوی آن را به ری می برد. سپس اکنون سر مبارک شان را در مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی دفن کرده اند که تن مبارکشان در ماهشهر به خاک سپرده شده است.

  •  آرون گروپس

درمورد مکان های دیدنی ماهشهر

  • شهر باستانی آسک

یکی دیگر از مکان های دیدنی ماهشهر آسک می باشد که یک منطقه کهن و متروکه در جنوب شرقی هندیجان و کوه کیان قرار گرفته است. این ناحیه در کتاب مشهور مرز های جهان تالیف شده که بر طبق نوشته گفته اند:
«دهی است بزرگ و به بر کوه نهاده و بر سر آن کوه آتشی است که دائم همی درفشد شب و روز و حرب از رقیان آنجا بوده است اندر قدیم»
این نوشته نشان می دهد که در آخر قرن ۴ هجری قمری آسک ده بزرگی بوده که در دامنه کوه قرار داشته و بر بلندی قله کوه آتش فروزان بوده است. طبق نوشته مرحوم سلطانعلی سلطانی که می گوید:
در نزدیکی هندیجان کنونی شهر آسک قدیم واقع بود که بسیاری از جنگ‌های خوارج در نزدیکی آن رخ داده‌ است و نام این شهر در بعضی از اشعار شعرای عرب آمده‌است. بنا به نوشته یکی از کهن ترین سیاحان عرب تا قرن چهارم ه‍.ق آثار قصور عالیه و انبیه عظیمیه باستانی در هندیجان برپا بوده‌ است.
آبیاری روزگار باستان که در آثار عظیم در دو سوی رودخانه خیرآباد و زهره در زیدون بوده از میان هندیجان می گذشته که نمایان است. بر اساس نوشته مورخان که می گویند: بارگاه بلندی با آتشکده و دفینه های تاریخی باستانی و گور های کهنی که تابوت ها و حجاری های کتیبه در آسک وجود داشته است. کتیبه و نوشته ها به خط پهلوی در غرب ایوان آسک در سنگ نقش بسته که در غرب آسک قلعه گنبدی شکل نمایان است انگار در قدیم برجی دیده بانی بوده است.
جذاب ترین مکان های دیدنی ماهشهر
  • تل کافرون

تل کافرون هم از جاذبه های دیدنی و گردشگری ماهشهر به حساب می آید که دارای قدمتی دیرینه است. اگر به تاریخ علاقه دارید این فرصت را از دست ندهید و به اولین اثر تاریخی بندر ماهشهر بروید که پیشینه چند هزار ساله دارد. این منطقه در ثبت آثار ملی ضبط شده که به زمان ساسانیان و هخامنشیان بر می گردد و جزء مناطق و مکان های دیدنی ماهشهر محسوب می شود.

آدرس بندر ماهشهر

  • نهر خور موسی

خور موسی شاخ آبه ای می باشد که از رود بزرگ ساحل خلیج فارس جدا شده و به شکل نهری کوچک در خشکی پیشروی کرده است. در این منطقه انواع گونه های جانوری و پرندگان دریایی ماهی های مختلفی دیده می شود که از قبیل؛ دلفین گوژ پشت، کفچه نوک ها، فلامینگو، سلیم های خرچنگ خوار، اگرت های ساحلی، پرستو های کاکلی و دریایی، خرچنگان کوچک، پرستو های پشت دودی، گلخورک که زیبایی دو چندان به محوطه بخشیده است. اگر علاقه به طبیعت و مناظر بکر دارید پیشنهاد می کنیم حتما به این ساحل زیبا سفر کنید و از لطف خدادادی بی بهره نمانید. هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه می آیند و از تفریحاتی مثل: خورپیما و کشتی لذت می برند.

آدرس مکان های زیبا شهر ماهشهر

  • بندر امام خمینی

یکی از بندر های بزرگی که به فعالیت های عمده واردات و صادرات مشغول است بندر امام خمینی می باشد. افراد زیادی در ایام تعطیلات نوروزی از این منطقه دیدن می کنند که در این زمان بازدید برای همه گردشگران آزاد می باشد که به یک ناحیه توریست پذیر شناخته شده است و از مکان های دیدنی ماهشهر به شمار می رود.

مناطق و مکان های دیدنی ماهشهر

  • خرابه های آبادی ریشهر

یکی از بخش های کشف شده که در منطقه وجود دارد خرابه های آبادی ریشهر می باشد. این ناحیه به هزار سال اولیه قبل میلاد برمی گردد که در سال های ۱۸۷۲ تا ۱۸۷۷ طبق اکتشافات باستان شناسی فرانسوی پیدا شده است. که در مکانی به اسم شهر ریشهر در فاصله ۸ کیلومتری جنوب بوشهر کنار ساحل قرار گرفته است. همچنین می توانید برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی استان خوزستان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *