دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی شادگان و معرفی تماشایی ترین نقاط گردشگری این منطقه

  • ساناز براتی
  • ۶ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

شهر شادگان یکی از شهرهای کوچک در استان خوزستان می باشد که در فاصله کوتاهی از اهواز قرار دارد. شادگان دارای مکان های دیدنی مختلفی از جمله تالاب شادگان و روستای سراخیه است که بسیار دیدنی در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار می باشد.

شادگان یکی از شهرهای نسبتا کوچک در استان خوزستان در جنوب ایران است که در فصل بهار به بهشت ایران معروف است. خوزستان دارای مناطق دیدنی بسیاری است که برخی از آنها در شادگان قرار دارند. شهر شادگان در فصل بهار میزبان گردشگران و مسافران زیادی است که از سراسر ایران به آن سفر می کنند.

مکان های دیدنی شهر شادگان

شهر شادگان در استان خوزستان و در جنوب کشور ایران واقع شده است. شادگان در فاصله ۹۷ کیلومتری اهوار قرار گرفته است، و تا تهران ۹۷۱ کیلومتر فاصله دارد. شهرر شادگان دارای آب و هوای گرم و بیابانی است که در اطراف آن نخلستان های بزرگی وجود دارد، و این شهر در رابطه با شعرهای عربی در استان خوزستان معروف می باشد. حدود ۹۸ درصد مردم این ناحیه عرب و از طایفه های بنی تمیم، بنی مالک، باوی و مطور هستند. شادگان دارای ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت بوده اما فقط در نیمی از زمین ها کشاورزی می شود، بعلاوه بیشتر از ۱۲ هزار هکتار نخلیلات و دو میلیون اصله درخت نخل در آن وجود دارد. هر ساله چیزی حدود ۵۰ هزار تن خرما در این شهرستان تولید می شود که ۳۵ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می گردد. علاوه بر خرما این شهرستان در طول سال ۲۸ هزار تن گندم تولید می کند.

مکان های جالب در شادگان

در گذشته نام فارسی شادگان «دراک» بوده است که عرب ها آن را به «دورق» تغییر دادند که به احتمال زیاد مرکز اصلی آن روستای مدینه کنونی در آن ناحیه می باشد. دورق از شهرهای قدیم ایران با پیشینه ی قدیمی بوده است که در حال حاضر ویران شده و از بین رفته است. شادگان مدتی نیز نام «فلاحیه» را داشته است. صنایع دستی شادگان بیشتر عبابافی و جاجیم بافی است که در تهیه انواع سبد و حصیر و بوریا و … از آن استفاده می شود که جنس آنها از درخت خرما و یا نی های تالاب ها است. در ادامه مطالب با برخی از مکان های دیدنی شادگان آشنا می شویم.

مناطق دیدنی در شادگان

تالاب شادگان

تالاب شادگان یکی از مکان های دیدنی در جنوب کشور و در نزدیکی شهر شادگان است. این تالاب یکی از مهمترین تالاب های بین المللی کشور است که در یونسکو به ثبت رسیده است. تالاب شادگان حدود ۵ میلیون سال قدمت داشته و با بیش از ۴۰۰ هکتار وسعت بین شادگان و اهواز قرار دارد. تالاب شادگان از قسمت جنوب به خور موسی و خلیج فارس و از سمت شمال به اهواز، از غرب به رودخانه کارون و از سمت شرق نیز به خور موسی منتهی می شود. بیش از ۳۰۰ هزار از این تالاب دارای ارزش اکولوژیک خاصی می باشند و بنا به پوشش گیاهی، وجود پرندگان گوناگون، آبزیان و پستانداران در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مکان های دیدنی در شهر شادگان

  •  آرون گروپس

تالاب شادگان در سال ۱۳۵۴ عنوان ششمین تالاب  از بین ۳۰۰ تالاب ثبت شده در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالاب ها موسوم به رامسر در ژنو را کسب نمود. از مهمترین عجایب این تالار وجود همزمان آب شور و شیرین در آن است که باعث شده تا تنوع زیستی در آن بیشتر شود. روستاهای شکل گرفته در اطراف این تالاب بی شباهت به شهر ونیز نیستند و به همین جهت هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری به سوی خود می کشاند. متاسفانه سطح زندگی مردم در اطراف تالاب بسیار بد و فقیرانه می باشد. مهمترین گونه زیستی در این تالاب دلفین بینی بطری است که در دهانه خلیج فارس و خور موسی به راحتی دیده می شود. این تالاب در اواخر زمستان و اوایل بهار بسیار دیدنی و مناسب قایق رانی است که مسافران را به سوی خود می کشاند.

مناطق دیدنی در اطراف شادگان

روستای سراخیه

روستای سراخیه در نزدیکی شادگان به ونیز ایران معروف است. سراخیه نام روستایی است در استان خوزستان و در نزدیکی تالاب شادگان از بخش حنافره. روستای سراخیه یکی از مکان های دیدنی شادگان است که در آن مهاجرت به ندرت اتفاق می افتد، اهالی این روستا زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح داده و در آنجا می مانند. معماری این روستا با دستان بومیان ساخته می شود. خانه ها در کنار آب ساخته شده اند و با قایق در آن رفت و آمد می شود.

جاهای زیبا و دیدنی شادگان

معماری این روستا بسیار پر اهمیت و جالب است، معماری در انتهای معماری سنتی منطقه است که ساکنان روستا به کمک مصالح ساده ای مثل خشک، گل و نی که از تالاب به دست می آید خانه های خود را می سازند. مردم دو روستای سراخیه و رگبه در دو طرف تالاب شادگان زندگی می کنند. اکثر جوانان روستا با ماندن در روستا و ازدواج های بومی باعث افزایش جمعیت آن شده اند، ارائه دادن سرویس های گردشگری به گردشگران و مسافران از مشاغل اهالی سراخیه محسوب می شود. مردم سراخیه مسافران را با قایق به نقاط مختلف روستا و تالاب برده و جاهای دیدنی را به آنها نشان می دهند.

از مکان های دیدنی در شادگان

اقامتگاه در شادگان

در اغلب روستاهای شادگان، چادرهایی برای مهمانان و مسافران تهیه شده است تا از گرمای طاقت فرسای ظهر در امان بمانند. مسافران می توانند به صورت رایگان از این چادر ها استفاده کنند که این موضوع سخاوتمندی اهالی شادگان را می رساند. مسافران و گردشگرانی که می خواهند شب را در این منطقه بگذرانند بهتر است که به روستای رگبه رفته و در پایگاه گردشگری تالاب شادگان، جایی برای اقامت شبانه پیدا نمایند. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با سایر مکان های دیدنی استان خوزستان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *