دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آشنایی بیشتر با باورهای اشتباه در زندگی که در طول زندگی باور کرده ایم

  • ساناز براتی
  • ۸ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

باورهای غلط به دلیل پیشرفت سریع علم و تغییر نکردن مطالب درسی و همچنین باورهای اشتباهی که از گذشته تا امروز نقل شده اند به وجود می آیند. در برخی موارد باورهای غلط باعث رفتارهای اشتباه و برداشت های اشتباه در مردم می شود. در این مطلب با معرفی برخی باورهای اشتباه همراه ما باشید.

در حال حاضر سرعت پیشرفت علم بیشتر از سرعت کتاب های درسی است. همچنین برای معلمان این موضوع راحت تر است که توضیح ساده شده ی واقعیت علمی را به دانش آموزان ارائه بدهند تا اینکه بخواهند کاملا آن را توضیح و تفسیر نمایند. به همین جهت برخی از مسائلی که مدرسه آموخته می شود و یا برخی از باورهای کاملا عمومی اشتباه هستند.

برخی از باورهای اشتباه در زندگی

در زندگی روزمره برخی از باورهای اشتباه وجود دارند که اغلب مردن آنها را کاملا درست دانسته و باور دارند. باورهای اشتباه بیشتر به خاطر پیشرفت و سرعت علم به وجود می آید. در برخی موارد جهل و نادانی و خرافات باعث ایجاد باورهای غلط در مردم می شود. بعضی از اطلاعاتی که اکنون در دسترس می باشد، مربوط به سال ها قبل بوده که ما هیچ نوع ذهنیتی درباره درست یا غلط بودن آنها نداریم. در ادامه با برخی از باورهای غلط در زندگی آشنا می شویم.

باورهای غلط در زندگی افراد

مضر بودن تخم مرغ برای قلب!

برخی از افراد بر این باورند که مصرف تخم مرغ برای قلب ضرر دارد، اما باید بدانید که خوردن روزانه یک یا دو عدد تخم مرغ هیچ مشکلی برای بیماران قلبی و قلب ایجاد نمی کند. مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب باعث افزایش کلسترول شده و مضر است. خوردن تخم مرغ با توجه به وجود امگا ۳ باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب!

یکی دیگر از اشتباهات و باورهای اشتباه زندگی در بین مردم نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب می باشد که همه توصیه می شود. اما باید بدانید که فرد زمانی باید آب بنوشد که احساس تشنگی کند. یک فرد ورزشکار به دلیل فعالیت زیاد آب بیشتری را از دست داده بنابراین به میزان بیشتری آب در طول روز نیاز دارد. نیاز بدن به مایعات و آب را رنگ ادرار مشخص می کند. وقتی رنگ ادرار به سمت زرد تیره میل کند نشان دهنده کم آبی و نیاز بدن به آب است. حال اگر رنگ ادرار روشن و بی رنگ باشد یعنی بدن به آب زیادی نیاز ندارد.

وجود باورهای نادرست در زندگی

دئودورانت باعث ابتلا به سرطان سینه می شود!

بعضی از محققان و مردم به این عقیده هستند که استفاده از دئودورانت ها منجر به سرطان سینه می شود و مواد شیمیایی مضر آن وارد بدن می شود و به شکل تومور خود را نشان می دهد. اما تا کنون مدرکی برای اثبات این موضوع به دست نیامده است و این ادعا ثابت شده نیست.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حس سرما باعث سرماخوردگی می شود!

در گذشته و شاید حالا مردم سردی هوا را باعث سرماخوردگی می دانند. اما باید بدانید که سردی هوا هیچگونه ارتباطی با سرماخوردگی نداشته و از مهمترین عوامل سرماخوردگی بودن در محیط های بسته ای است که باکتری ها و ویروس ها در آنجا به راحتی در بین افراد انتقال می یابند. سرما خوردن در محیط های بسته بیشتر از رفتن روی برف و دمای صفر درجه اتفاق می افتد.

باورهای غلط در زندگی مردم

نیاز روزانه بدن به قرص های مولتی ویتامین!

در اینکه بدن به ویتامین ها نیاز دارد شکی نیست اما بهترین منابع برای تامین ویتامین و انرژی مورد نیاز بدن مصرف میوه جات و سبزیجات تازه و دانه های روغنی و چربی های سالم و مفید هستند. در برخی موارد مثلا زمان بیماری ها یا بارداری بدن به برخی ویتامین ها بیشتر احتیاج داشته و می تواند از قرص ها استفاده کند. مصرف قرص های ویتامین با تجویز پزشک مشخص می شود.

آب بینی و مخاط سبز بینی به معنای عفونت است!

داشتن آب بینی سبز رنگ نشان دهنده عفونت نیست شاید در برخی موارد احتمال وجود باکتری را نشان دهد اما هیچ نشانی از عفونت ندارد و در این مورد نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست. عفونت سینوسی شاید باعث شود رنگ مخاط بینی سفید شود. و سرماخوردگی باعث سبز شدن آن می شود.

شکر و قند باعث بیش فعالی و بیشتر شدن فعالیت کودکان می شود!

مصرف شکر بیش از اندازه مسلما مضر است. اما استفاده از خوراکی های شیرین باعث بیش فعالی کودکان نشده و باعث نمی شود تا آنها در مدرسه دچار افت شوند و یا حتی مشکلات تمرکزی داشته باشند. کودکان در مصر مواد شیرین هیجان زده می شوند که هیچ ارتباطی با بیش فعالی ندارد.

باورهای نادرست در زندگی انسانها

آب بینی و مخاط سبز بینی به معنای عفونت است!

داشتن آب بینی سبز رنگ نشان دهنده عفونت نیست شاید در برخی موارد احتمال وجود باکتری را نشان دهد اما هیچ نشانی از عفونت ندارد و در این مورد نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست. عفونت سینوسی شاید باعث شود رنگ مخاط بینی سفید شود. و سرماخوردگی باعث سبز شدن آن می شود.

توالت فرنگی موجب بیماری می شود!

صندلی های توالت فرنگی به طور معمول تمیز می باشند و بیشترین نقاط آلوده در سرویس های بهداشتی درها و دستگیره ها هستند که باید بعد از خارج شدن از توالت دست ها کاملا شسته و ضد عفونی شوند.

وجود باورهای غلط در زندگی مردم

درآوردن صدای انگشتان باعث بروز آرتروز می شود!

صدای انگشتان شاید باعث آزردگی اطرافیان شود اما هیچوقت باعث سایش مفاصل و استخوان ها نمی شود. صدایی که از انگشتان حاصل می شود در واقع صدای گاز یا هوای حبس شده بین مفاصل استخوان ها بوده که در زمان آزادسازی ایجاد می شود. این موضوع باعث آرتروز نخواهد شد اما اگر در حین انجام آن درد هم وجود داشت باید به پزشک مراجعه شود.

صابون باعث از بین رفتن میکروب ها می شود!

استفاده از صابون باعث از بین رفتن باکتری ها از روی دست و پوست خواهد شد و تاثیری در از بین بردن میکروب ها نخواهد داشت. میکروب ها به چربی های پوست می چسبند و استفاده از صابون فقط چربی ها را پاک خواهد کرد.

باورهای نادرست در زندگی انسان

صبحانه وزن را کاهش می دهد!

یکی از باورهای غلط کاملا اشتباه در زندگی این است که صبحانه باعث کاهش وزن خواهد شد. خوردن صبحانه شاید باعث شود فرد در وعده ناهار احساس سیری داشته باشد و غذا نخورد اما تاثیر مستقیمی بر لاغر شدن فرد نخواهد داشت.

امواج ماکروفر باعث سرطان می شود!

یکی دیگر از باورهای اشتباه در زندگی این است که اغلب مردم بر این باورند که قرار گرفتن در معرض امواج ماکروفر باعث سرطان خواهد شد. باید بدانید که امواج تابیده شده توسط ماکروفر غیر یونیزه بوده و تاثیری در ساختار مولکولی بدن ندارند.

برخی باورهای نادرست در زندگی

شوک الکتریکی باعث شروع دوباره ضربان قلب می شود!

شوک الکتریکی قلب هایی را که از کار افتاده باشند نمی تواند دوباره زنده کند. برای احیا قلب باید تعادل شیمیایی بین الکترولیت ها برقرار باشد. شوک الکتریکی به منظور تنظیم مجدد و اصلاح نمودن ضربان قلب نامنظم استفاده می شود تا سلول ها مجددا به ضربان قلب منظم برگردند.

آدامس تا سال ها در معده باقی می ماند!

درست است که آدامس به راحتی مثل سایر مواد غذایی در بدن هضم نمی شود، اما خیلی زود از بدن خارج شده و دفع می گردد. ماندن آدامس در بدن برای سال ها باور غلطی است که در بین مردم زیادی رواج دارد.

رشد مو و ناخن ها بعد از مرگ نیز ادامه دارد!

برخی از مردم که تعدادشان زیاد نیست فکر می کنند که موها و ناخن ها بعد از مرگ همچنان رشد خواهند کرد. ولی این موضوع کاملا اشتباه بوده و به دلیل انقباض پوست موها و ناخن ها کمی بلندتر به نظر می رسند.

باورهای اشتباه در زندگی انسان

رنگ کردن مو باعث سفید شدن زودتر آنها می شود!

دست زدن به جوجه پرنده باعث می شود تا مادرش او را رها کند!

از دیگر باورهای اشتباه در زندگی که از گذشته وجود داشته این است که با دست زدن به جوجه پرنده باعث می شویم تا مادرش او را رها کند، این موضوع کاملا اشتباه است زیرا پرندگان حباب های بویایی کوچکی دارند و نمی توانند بوی انسان را روی جوجه هایشان تشخیص دهند.

باورهای نادرست و اشتباه در زندگی

تراشیدن موها باعث ضخیم شدنشان می شود!

از دیگر باورهای اشتباه در زندگی بین عموم این است که تراشیدن موها باعث ضخیم شدنشان می شود اما باید بدانید که موهای اصلاح شده چون دیگر انتهای مخروطی ندارند ضخیم تر به نظر می رسند و گوشه های تیز مو زبر بوده را ایجاد می کند.

عنکبوت های لنگ دراز سمی نیستند!

برخلاف تصور بیشتر مردم عنکبونت های لنگ دراز سمی هستند اما نیش آنها به پوست انسان نفوذ نخواهد کرد.

باورهای غلط در زندگی اغلب مردم

لمس قورباقه باعث ایجاد زگیل در پوست می شود!

درست است که قورباغه ها پوست عجیبی دارند اما نمی توان آنها را باعث بوجود آمدن زگیل دانست. زگیل ها به دلیل ویروس پاپیلوما و یا HPV به وجود می آیند.

دیوار چین از فضا دیده می شود!

دیوار چین از قضا قابل دیدن نیست، حتی از مدارهای نزدیکتر نیز به خاطر طراحی خاصی که دارد با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. تصاویری که در آنها دیوار چین از فواصل طولانی دیده می شود با کمک دوربین های پیشرفته و زوم گرفته شده که البته خیلی واضح نیستند.

باورهای اشتباه در زندگی اغلب مردم

رعد و برق در محل قبلی خود تکرار نمی شود!

رعد و برق ها ممکن است در همان محل قبلی خود تکرار شوند که تاثیری بر روی بار الکتریکی طوفان نخواهند داشت.

شتر مرغ از ترس و برای مخفی شدن سرش را در شن فرو می کند!

یکی دیگر از باورهای اشتباه در زندگی این است که برخی فکر می کنند شترها به خاطر ترس و پنهان شدن سرشان را درر شن فرو می برند اما این موضوع کاملا اشتباه است، آنها در زمان ترس با دویدن خطر را از خود دور می کنند و زمانی سرشان را در شن فرو می برند که بخواهند با بلعیدن شن به گوارش خود کمک نمایند و یا در حال حفر گودال برای تخم هایشان هستند.

برخی از باورهای اشتباه در زندگی

حافظه ماهی ها فقط سه ثانیه است!

در حالت معمول افرادی را که حافظه ی خوبی ندارند به ماهی تشبیه می کنند اما این موضوع که ماهی ها بیش از ۳ ثانیه چیزی را به خاطر نمی آورند کاملا اشتباه می باشد. آزمایشات نشان داده است که حافظه ماهی ها تا ۳ ماه توانایی نگهدارس اصلاعات را دارد.

شتر در کوهانش آب ذخیره می کند!

این موضوع که شترها تا چند روز بدون آب زنده می مانند کاملا درست است. اما اینکه آنها آب مورد نیازشان را در کوهانشان ذخیره می کنند یک باور کاملا اشتباه است زیرا کوهان شتر محل ذخیره چربی است نه آب. در واقع کلیه و روده های شتر هستند که آب را ذخیره می کنند.

باورهای غلط در زندگی

خون دارای اکسیژن آبی رنگ است!

درست است که رگ های خونی به رنگ آبی هستند اما اسن موضوع که خون اکسیژن آبی رنگ دارد کاملا اشتباه است و رنگ آبی رگ ها به خاطر بازتاب طول موج نور آبی است. رنگ قرمز جذب می شود اما رنگ آبی بازتاب می شود.

زبان از نظر چشایی به چهار ناحیه تقسیم شده است!

اغلب مردم یعنی بیشترشان بر این باورند که زبان از لحاظ چشایی به چهار ناحیه شور، شیرین، تلخ و تند تقسیم شده است و هر ناحیه فقط یک مزه را تشخیص می دهد. این تصور کاملا اشتباه بوده و از زمانیکه این تقسیم بندی انجام شد تا کنون نادرست بودن آن بارها ثابت شده است.

انسان ها تکامل یافته شامپانزه ها می باشند!

این موضوع بنا به نظریه داروین در ذهن مردم رواج یافته است که کاملا اشتباه می باشد. در واقع داروین بر این عقیده بود که شباهت زیادی بین انسان ها و میمون ها وجود دارد که نشان دهنده دنیای مشترکی بینشان در میلیون ها سال پیش بوده است.

وجود باورهای اشتباه در زندگی

انسان در راس زنجیره غذایی قرار دارد!

یکی دیگر از باورهای اشتباه در زندگی بودن انسان در راس زنجیره غذایی است، که این موضوع کاملا رد شده است. محققان فرانسوی در بررسی جایگاه انسان در زنجیره غذایی به این نتیجه رسیده اند که با توجه به نوع عادت های غذایی انسان، او نمی تواند در بالاترین جایگاه باشد. تنها موجودی می تواند در راس زنجیره قرار بگیرد که گوشت همه ی حیوانات دیگر و حیوانات شکارچی را مصرف نماید. غذای انسان ترکیبی از گوشت و گیاهان است به همین جهت این موضوع کاملا اشتباه می باشد.

سگ ها و گربه ها دچار کور رنگی هستند!

برخی بر این باورند که سگ ها و گربه ها دنیا را سیاه و سفید می بینند که این موضوع کاملا اشتباه است. گربه ها و سگ ها توانایی تشخیص رنگ ها را دارند و فقط در مورد تشخیص قرمز از نارنجی مشکل دارند و اصلا دچار کوررنگی نیستند.

تنها پنج حس وجود دارد!

نظریه ی حواس پنج گانه ارسطو تا حدودی درست است اما این موضوع دقیق نیست. حس شیوه ای برای اطلاعات از دنیای پیرامون توسط مغز می باشد به همین دلیل در این راببطه بیشتر از ۵ حس وجود دارد، گرسنگی، تشنگی و درد نیزز در فهرست حواس انسان قرار می گیرند. حواس انسان ها با توجه به تعریفی که از حس وجود دارد می تواند بیشتر باشد.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *