دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های لیقوان تبریز و نگاهی به زیبایی های این روستا و مناطق اطراف آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

از شهر های شمالی کشور می توان به تبریز اشاره کرد که با توجه به موقعیت جغرافیایی، در گرم ترین روزها، آب و هوای خنک دارد. تبریز واقع شده در شمال غربی ایران پهناور است که دارای جاذبه های گردشگری بسیار و دیدنی های لیقوان است که در این بخش از مجله آرگا به معرفی آن پرداخته ایم.

محققان تاریخ و فرهنگ مرتبط با آذربایجان شرقی درباره یکی از روستاهای تبریز که دارای جمعیت کثیری است این گونه گفته اند: روستای لیقوان که یکی از پرجمعیت ترین روستا های تبریز است دارای دره های باصفا و کوه های مرتفع سهند است.

آشنایی باروستای لیقوان

آشنایی با روستای لیقوان

همان طور که گفته شد، لیقوان یکی از روستا های تبریز در آذربایجان شرقی است. این روستا واقع شده در ۳۶ کیلومتری تبریز و ۲۴ کیلومتری جنوب شهرستان باسمنج در دامنه های کوه سهند است. بعد از گذشت از روستا های هروی و بیرق روستای لیقوان قرار گرفته است که منطقه ای خوش آب و هوا با جاذبه های گردشگری بسیار رقم زده است. طبق گفته ی محققان تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی، روستای لیقوان دارای مکان های دیدنی بسیار با جاذبه های گردشگری انبوه است که بیشترین جمعیت را در خود جای داده است. لیقوان را می توان از روستاهای کوهستانی، ییلاقی به شمار برد، در شرق این روستا دره با صفایی قرار گرفته است که از میان آن رودخانه لیقوان گذر می کند.

دره های این روستا را می توان جز مکان های اولیه در پذیرایی و ارائه خدمات نام برد. اگر چه غیر از مکان های دیدنی لیقوان، پنیر آن نیز بسیار مشهور است و می توان بعد از اینکه به عنوان گردشگر به خوبی از این جاذبه های گردشگری دیدن کردید، به خرید پنیر از این منطقه بپردازید. با وارد شدن به این روستای زیبا به کلی ذهنیت شما راجع به این نام تغییر می کند و با مشاهده مکان های دیدنی زیبا و گردشگری آن غافلگیر خواهید شد. در این روستا کشتزار های سر سبز، به همراه باغ های میوه رنگارنگ وجود دارد که هر ساله به خصوص در فصل تابستان ،هزاران نفر عاشق مناطق بکر و طبیعت زیبای این روستا می شوند.

  • پنیر لیقوان

روستای لیقوان در مکانی بن بست قرار گرفته است که جز بهترین مکان ها برای چرای گوسفندان می باشد. این دره که به اصطلاحی به آن ممد دره گفته می شود از محل های زندگی ایالات و عشایرین به شمار می رود. همان طور که گفته شد روستای لیقوان در کنار رودخانه مهران فرار گرفته است که در جوار درختان سر به فلک کشیده کوه های سهند است. این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و دارویی در رتبه بالایی قرار دارد. از جمله پوشش های گیاهی و دارویی این منطقه می توان به پونه، بابونه، قارچ و دیگر سبزیجات اشاره کرد. مردم این منطقه از شیر گوسفندانی که از این منطقه به خوبی تغذیه می کنند پنیر های خوشمزه ای درست می کنند که در سراسر ایران بسیار مشهور است. پنیر های لیقوان را به جرات می توان گفت در خاور میانه نمونه ای ندارد، و به همین علت است که پنیر لیقوان به عنوان بی نظیر ترین پنیر در ایران شهرت گرفته است.

مکان های دیدنی لیقوان تقریبا به اندازه شهرت پنیر های آن می باشد که در ادامه به ذکر آن پرداخته ایم. اما هم اکنون که بحث میان پنیر های خوشمزه این منطقه است، جالب است که بدانید حدود ۱۰ کارخانه پنیر سازی در این منطقه وجود دارد که هر ساله تقریبا ۱۰۰ تن پنیر از شیر خالص این  گوسفندان تهیه می کنند. پنیر تولید شده در این کارخانه ها به سراسر ایران و آذربایجان شرقی صادر می شود. در سال های اخیر جشنواره هایی مربوط به پنیر لیقوان برگزار می شود که بازدید کنندگان بسیاری را به سوی خود از سراسر ایران جذب می کند.

اشنایی با دیدنی های لیقوان

علت نام گذری روستای لیقوان

روستای تاریخی لیقوان در گویش محلی به نام های لوان و لیوان است. این دو کلمه به معنای آب های گرم است که از دامنه های سهند و آثار آتشفشانی سرازیر می شود. با توجه به اسناد تاریخی و نوع سکونت لیقوان که قدمتی طولانی دارد، جز مجموعه دره های کوه های سهند به حساب می آید و همواره آب های گرم از آن جاری است. در دره های سرسبز و زیبای روستای لیقوان آب و هوای کوهستانی و خنگ همراه با چشمه های آب گرم وجود دارد. دلایلی که گفته شد از مهم ترین علت های نام گذاری این منطقه به نام دره بهشت است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تاریخ مربوط به روستای لیقوان

تاریخ روستای لیقوان به صورت مختصر و خلاصه به این شرح است. از مهم ترین حادثه ای که در این روستا رخ داد می توان به دوره های معاصر و حزب های دموکرات آذربایجان در سال ۱۳۲۴ است. در زمان حمله این دموکرات ها، حاج احتشام لیقوانی ارباب این روستا بوده است که جز بزرگترین مالک های این منطقه به حساب می آمده است، در دوره فئودال و سران گروه دموکرات در تبریز مبارزهای علیه فئودال های آذربایجان و ریشه کن کردن حاکمیت اربایی از لیقوان شروع شد.

  • ساختار فیزیکی لیقوان

روستای لیقوان دارای ساختار پلکانی است که به همین علت از اهمیت بالایی در صنعت کشاورزی بر خوردار است. مردم این روستا برای کشاورزی اهمیت بسیاری قائل هستند وزمین های کشاورزی خود را بر روی صخره های حاشیه ای از زمین بنا کرده اند. با توجه به وجود چنین مناطقی معماری روستای لیقوان به صورت پلکانی در آمده است.

آشنایی با دیدنی های لیقوان

هر منطقه ای دارای جاذبه و مکان های دیدنی خاص خود است، در این بخش با جاذبه های گردشگری و زیبای لیقوان آشنا خواهید شد.

معرفی پل تاریخی لیقوان

  • پل حاج سالار لیقوان

پل حاج سالار لیقوان که از پل های بزرگ و معروف در آذربایجان شرقی است، در سال ۱۲۰۹ بنا شد. پل تاریخی لیقوان در ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۷۵۳۵ به ثبت از آثار ملی ایران رسیده است. اگر بخواهیم قدمت این پل را بیان کنیم باید آن را مرتبط با حکومت قاجار بیان کنیم.

  • قبرستان تاریخی لیقوان

قبرستان تاریخی لیقوان در قرن ۷ ام بنا شد. بر روی سنگ قبر های این قبرستان نوشته های قدیمی به همراه جملات متعدد وجود دارد. این نوشته ها بر روی سنگ قبر ها به شکل ماهرانه ای حکاکی شده است اما با کمال تاسف باید گفت که این قبرستان نیز مانند دیگر مکان های تاریخی از دست افراد سود جو و دزد در امان نمانده است. برخی آثار باستانی مربوط به این منطقه به دست سارقان به سرقت رسیده است که تا کنون هیچ اثری از آن ها پیدا نشده است. قبرستان تاریخی لیقوان نیز از جمله مناطق ثبت شده در آثار ملی است که در سال های اخیر با توجه به بررسی های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی به بازسازی برخی مناطق مشغول هستند.

  • آب گرم طبیعی لیقوان

آب گرم لیقوان نتیجه تغییرات زیر زمینی و بقایای آتشفشان های خاموش کوه سهند است که به عنوان غنی ترین و بهترین آب های معدنی این منطقه تبدیل شده است. آب گرمی به نام ایسی سو در کنار رودخانه لیقوان و دیگر آب گرم های کوچک به نام طوله سر، بارالی و باغچه قره در اطراف آن قرار گرفته اند که سر آخر به رودخانه لیقوان می پیوندند. با توجه به عقیده و نظر مردمان این منطقه، آب گرم طبیعی برای بهبود بیماری های گوارشی بسیار مفید است.

در فصل تابستان افراد بسیاری از جمله روستاییان، عشایرین و دیگر افرادی که برای بازدید آمده اند برای استفاده از این آب گرم طبیعی خیمه و و چارد های بسیاری بر پا می کنند. در دو طرف این منطقه آب گرم رودخانه ای با آب خنک قرار گرفته است و علت وجود آن ها آب و هوای خوش و طبیعت بکر روستای لیقوان است. وجود آب و هوای معتدل و خنک در دامنه های بکر و زیبای ارتفاعات سهند، به همراه چمنزار و مراتع سرسبز در سال های اخیر مورد توجه افراد مرتبط با رشته تربیت بدنی قرار گرفته است. این منطقه با توجه و بررسی های اداره تریت بدنی و سازمان گردشگری شهرک توریست برای بازی های زمستانی، کوه نوردی و ماهی گیری به منطقه ای مناسب در آمده است.

معرفی مکان ها زیبای لیقوان

  • دره جنگلی و گردشگری لیقوان

از دیگر دیدنی های لیقوان، دره سی و یا به اصطلاحی دره لیقوان است. این منطقه با دارا بودن رودخانه، چشمه، جنگل، درخت و طبیعت بکر از زیبا ترین و مشهور ترین مناطق و تفریح گاه های اطراف تبریز به شمار می رود. این منطقه از ناحیه های گردشگری آذربایجان شرقی به حساب می آید از قسمت شرقی در کنار روستای سفیده خوان و محل عبور رودخانه لیقوان چایی قرار گرفته است. این تفریح گاه زیبا از کوه های سهند سر چشمه می گیرد و از قسمت های شرقی و غربی به این دره متصل می شود، سپس رودخانه پر آبی را تشکیل می دهد.

رودخانه مربوطه از روستا های سفیده خوان، لیقوان، بیرق و هروی عبور می کند و آن ها را به خوبی آبیاری می کند. در اطراف رودخانه لیقوان چایی، مناطق سرسبز و طبیعت زیبایی شکل گرفته است که به عنوان تفریح گاهی زیبا در فصل تابستان و بهار برای گردشگران و مردمان متعلق به آن ناحیه در آمده است. این منطقه هر ساله افراد طبیعت دوست و گردشگران اهل دل بسیاری را در فصل تابستان به مشاهده از خود دعوت می  کند.

آشنایی با تولیدات داخلی روستای لیقوان

بعد از بازدید از دیدنی های لیقوان باید به سراغ یادگاری و سوغات مربوط به این ناحیه رفت. در ادامه با انواع این تولیدات و سوغاتی های زیبا و خوشمزه آشنا خواهید شد.

صنایع دستی مرتبط با لیقوان

  • صنایع دستی

یکی از شغل های پر طرفدار در این روستا تهیه و تولید صنایع دستی مربوط با رسوم خودشان است. از محصولات دستی که زنان و مردان به تولید آن ها مشغول هستند، می توان به:

  1. ظروف سفالی یا به اصطلاحی لیقوان قابی
  2. لباس های نمدی مردانه یا به اصطلاحی شال پالتار
  3. لباس ها چین دار و مخمل دوز زنانه یا به اصطلاحی پل تومان
  4. لباس های محلی مردانه یا به اصطلاحی کوینح
  5. جوراب های پشمی مردانه
  6. چاروق
  7. جلیقه و شال نمدی به همراه کمد
  8. قالی و قالیچه های زیبا
  9. تابلو فرش های نفیس و ارزشمند
  10. جاجیم
  11. گلیم

اشاره کرد.

  • غذاهای محلی و خوشمزه لیقوان

توصیه ما به شما این است که هنگام مشاهده دیدنی های لیقوان طعم غذاهای محلی این منطقه را امتحان کنید. از غذاهای محلی و خوشمزه این روستا می توان به:

  1. دیزی و آبگوشت های مخصوص لیقوان یا به اصطلاحی بیتی
  2. یارما شورباسی
  3. اوماج آشی
  4. قورما

اشاره کرد.

  • محصولات کشاورزی و لبنی مرتبط با لیقوان

پنیر خوشمزه لیقوان

از محصولات کشاورزی و لبنی که در روستای لیقوان تهیه می شود می توان به:

  1. گردو
  2. سیب
  3. گلابی
  4. سیب زمینی
  5. نخود
  6. جو
  7. گندم
  8. شیر
  9. سر شیر
  10. کره
  11. ماست
  12. خامه
  13. دوغ
  14. کشک
  15. روغن حیوانی
  16. پنیر لیقوان

اشاره کرد.

معرفی جاذبه های گردشگری روستای لیقوان

معرفی دره های زیبای لیقوان

  1. عمارت سنگی لیقوان یا به اصطلاحی داش عمارت
  2. پل حاج سالار لیقوان یا به اصطلاحی حاج سالار کوروبوسی
  3. قبرستان تاریخی لیقوان
  4. اب گرم های طبیعی لیقوان
  5. رودخانه های زیبا لیقوان
  6. دره های جنگلی و گردشگری لیقوان
  7. چشمه های معدنی لیقوان
  8. زاغه های طبیعی موجود در سرد خانه های بزرگ لیقوان

در پایان پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی استان آذربایجان شرقی کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *