دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی سلماس را بهتر بشناسید

  • مریم صبوری
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مطلب از مجله آرگا به توضیح مکان های دیدنی سلماس می پردازیم که این جذابیت ها از قبیل: آب گرم ایسی سو، نقش برجسته خان تختی، کلیسای هفتوان و کلیسای مارگیوگیز، حمام شیخ، تالاب آق زیارت و آبشار دره خورخورا می باشد.

سلماس یکی از شهر های آذربایجان غربی است که در منطقه شمالی استان قرار گرفته است. این شهرستان از طرفی به دریاچه ارومیه راه دارد که از طرفی دیگر به مرکز ترکیه (عثمانی) می رسد. گردشگری و آثار تاریخی متعددی در این مکان وجود دارد که قبل از میلاد مسیح و دوره ساسانیان و اسلامی و در قرن معاصر به یادگار مانده است. از میان تمدن هخامنشیان و ماد ها در تپه های باستانی اطراف این شهر می توان یاد کرد که کشف شده با سنگ نگاره های خان تختی در زمانی ساسانی و پیدایش چند کلیسا بنا شده است. همچنین وجود یک حمام سنتی که متعلق به سال ۱۳۰۹ خورشیدی است زیبایی بی نظیر به شهر سلماس بخشیده است. در ادامه با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر درباره این مناطق جذاب اطلاعات کسب نمایید.

مکان های دیدنی سلماس کجاست؟

شهرستان سلماس همانند بقیه دیدنی های آذربایجان غربی از جذابیت و طبیعت زیبایی برخوردار است که در کنار کوهستانی با طراوت و سرسبز چشم نوازی می کند. قدمت و تمدن در بین تپه های اطراف شهر سلماس او را به ۹۰۰۰ سال قبل بر می گرداند که به شیوه ای مدرن به شکل شهر شطرنجی شناخته شده است. روشی که در این منطقه با اشکال خیابان هندسی جلو ای شگرف بخشیده است کم در ایران دیده می شود که از لحاظ تحولات سیاسی از شهر های مهم آذربایجان به شمار می رود.

نقاط و مکان های دیدنی سلماس

کلیسای مارگیوگیز

این کلیسا از آثار ثبت ملی ایران می باشد که در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۷ با شماره ۷۸۵۹ به ثبت رسید. کلیسای مارگیوگیز سلماس در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ارومیه است که در حاشیه جاده اصلی روستای گلپرچین واقع شده است. قدمتش به قرن ۱۹ که دوران قاجار بوده می رسد این کلیسا با پلکانی مستطیل شکل با ابعاد ۱۶ در ۷ به شرق و غرب کشیده شده است. داخل بنا محرابی در ضلع شرقی برج ناقوس در ضلع جنوبی قرار دارد که طاق نما با اختلاف ۳ متری از تالار نیایش ولقع می باشد. ساختمان با مصالح خشت و سقف چوبی و پوشش شیروانی تهیه شدهکه در برج ناقوس آجر استفاده شده و در نمای خارجی کاه گلی است.

نقاط جذاب شهر سلماس

آبشار دره خورخورا

یکی از مکان های دیدنی سلماس آبشار دره خور خوره می باشد که در قسمت ۲۲ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. این آبشار در بین روستای مهکان و سرگل واقع می باشد که داخل دره ای با منظره ای طبیعی و زیبا جلب توجه می کند. این منطقه تفریحی برای مردم شهر سلماس و خوی همواره جایی برای گردش می باشد که در آخر هفته ها و یا ایام تعطیل به این مکان روی می آورند. بعد از گذشت از دره ۸۰ متری به برکه ای کوچک و سبز می رسید که وجود آبشار را نشان می دهد.

درباره گردشگری های سلماس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تالاب آق زیارت

در منطقه شمال غرب دریاچه ارومیه باتلاقی با چمن زار های زیبا وجود دارد که در بیست کیلومتری سلماس می باشد. ارتفاع این تالاب تا سطح دریا به ۱۴۰۰ متر می رسد که مساحتش در هنگام بارندگی به ۱۰ هکتار خواهد رسید. تالاب آق زیاره آبش از رودخانه ای تامین نمی شود ولی از آب های کشاورزی و سطحی و طغیان تامین می گردد. این تالاب مورد استفاده قرار نگرفته است ولی با آب شیرین در تغییر فصل مواجه است که از مکان های دیدنی سلماس محسوب می شود.

گردشگری های سلماس

حمام شیخ

واقع در خیابان امام خمینی بین میدان انقلاب و مدرس سرنبش خیابان سوره ای قرار دارد که از سنتی ترین آثار به جا مانده در شهر سلماس است. این حمام قدیمی با معماری منحصر به فرد به ثبت آثار ملی در تاریخ ۱۳۷۹ با شماره ۳۴۷۵ رسیده است که مجموعه ای هنری و فرهنگی از نمایشگاه اثر های مردم شناسی می باشد. حمام بعد از زلزله سال ۱۳۰۹ عملیات ساختش در بخش های نوساز شهر آغاز شد که ۳ سال طول کشید و معماری الهام گرفته آن به سبک گرجی است.

بهترین دیدنی های بی نظیر سلماس

کلیسای هفتوان

یکی دیگر از مکان های دیدنی سلماس وجود کلیسای هفتوان می باشد که در روستایی به همین نام در سه کیلومتری جنوب شهر می باشد. کلیسای هفتوان اثر به جا مانده از شاه عباس صفوی می باشد که با نمای سنگ های آذرین تراش خورده تزیین شده است. گنبد آن به صورت ۱۲ ترک با بنای چهار ستون می باشد که در قسمت ورودی کلیسا چند کتیبه ارمنی با نقش های مذهبی به چشم می خورد که به قرن ۱۳ و ۱۴ بر می گردد. این کلیسا در سال ۱۹۳۰ میلادی دچار خساراتی شد که بعد مورد تعمیر قرار گرفت که قدمتش به حدود چهار صد سال قبل می رسد. کلیسای هفتوان در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ با شماره ۴۸۴۲ به ثبت آثار ملی رسید.

مکان های دیدنی سلماس کجاست؟

نقش برجسته خان تختی

کتیبه سنگ نگاره خان تختی از نقش های پر اهمیت قرن ۳ میلادی می باشد که به زمان پادشاهی ساسانیان برمی گردد. این نقش برجسته یادگاری از پیروزی ایرانیان بر رومیان بوده که اردشیر پاپکان و شاپور ولیعهدش به تصویر کشیده است. تصویر این نقش برجسته ۲ نفر سوار بر اسب و ۲ نفر پیاده هستند که این اثر هنری در سال ۲۳۸ میلادی به عنوان آثار ملی ثبت گردید. موقعیت آن در جاده ارومیه ۱۲ کیلومتری شهر سلماس قرار دارد که روبروی سه راخ سرو است. قدمت آن به ۱۷۰۰ سال قبل می رسد که از مکان های دیدنی سلماس به شمار می رود.

مکان های دیدنی سلماس کجاقرار دارد؟

آب گرم ایسی سو

ایستی سو از نقاط جذاب و بی نظیر سلماس است که در روستایی با آب گرمی نهفته است. زیبایی چشم نواز طبیعت خدادای بی لطف از آن نیست که همواراه دارای سرسبزی فراوانی است. باغ های اطراف این روستا که دارای انواع میوه های سردسیری است بسیار خوشمزه می باشد. وجود چشمه آب گرمی در این نقطه که دارای املاح مفیدی است در درمان بیماری نقش موثری دارد که اگزما و جذام را بهبود می بخشد. گوگرد موجود در آب گرم در دامنه تپه با ایجاد حوضچه ای تشکیل شده که در شصت و نه کیلومتری جاده ارومیه قرار گرفته است.

خرسندیم که ما را در این بخش از مجله همراهی کردید امیدواریم این عنوان مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *