دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آداب مهمان نوازی و آشنایی بیشتر با اصول نا نوشته در پذیرایی از مهمان ها

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

از قدیم تا به الان رسم مهمان نوازی در بین تمام ایرانیان وجود داشته است و این از نشانه های عالی و ارزنده اخلاقی و اجتماعی هر انسانی است که در زمان آمدن مهمان باید آداب مهمان داری را رعایت کند که در این مقاله شما را با آداب مهمان نوازی آشنا خواهیم کرد.

مهمان حبیب خداست از جملات معروفی است که همه ما آن را شنیده ایم و زمانی که فرد در پذیرایی کسانی که به خانه اش آمدند ادب و احترام را رعایت می کند فرد به مهمان نوازی معروف می شود و به عنوان یک انسان اجتماعی شناخته می شود، همه مردم دوست دارند که در مقابل دیگران با این صفت شناخته شوند که مهمان نوازی دارای یک سری اصول و آیین است.

آداب توصیه شده مهمان داری

آشنایی با آداب مهمان نوازی

همانطور که می دانید پذیرایی از مهمان کار بسیار پسندیده ای است به همین خاطر اسلام پیروان خود را به پاداش بزرگ و ارزنده مهمان نوازی وعده می دهد و رسول خدا (ص) می فرمایند :

 «اذا اراد اللّه بقوم خیراً، اهدی الیهم هدیه، قال و ماتلک الهدیه؟ قال: الضیف ینزل برزقه و یرتحل بذنوب اهل البیت؛ هرگاه خداوند بخواهد خیر و خوبی به جمعیتی برساند، هدیه‌ایی به سوی آنان می‌فرستد،

سؤال شد: منظور از هدیه چیست؟

فرمود: آن هدیه، مهمان است که با روزی خود وارد می شود و هنگام رفتن، گناهان آن خانواده را به همراه می‌برد

آشنایی با آداب مهمان نوازی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از قدیم تا کنون این سنت پسندید کمرنگ شده است اما هنوز کسانی را می بینیم که این رسم را به خوبی انجام می دهند و زمانی که وارد منزلشان می شویم متوجه گذر زمان نمی شویم و همیشه تمایل بیشتری به رفتن به خانه این دسته از افراد داریم بنابراین در صورتی که هرگاه مهمان به منزل تان می آید آداب مهمان نوازی را رعایت کنید به یک فرد مهمان نواز شناخته خواهید شد که در ادامه با آداب مهمان نوازی آشنا خواهید شد :

۱. استقبال از مهمان

از آداب مهم مهمان داری استقبال از مهمان و خوش آمد گویی به آن ها می باشد و از وظیفه میزبان این است که در زمان ورود مهمان ها در کنار در ورودی بیایستید و به آن ها خوش آمد بگویید بنابراین بهتر است به محض شنیدن صدای زنگ در پشت در حاضر شده و با مهمان هایتان با خوش رویی استقبال کنید.

آداب مهمان نوازی و مهمان دوستی

۲. آشنایی مهمان با خانه

در زمان مهمان داری در حمل وسایل از جمله کیف دستی، چمدان و.. به او کمک کرده و او را به سمت اتاقی که قرار است از آن استفاده کند ببرید و در صورتی که مهمان تان از راه دوری آمده از همان اول، جای حمام و دستشویی را به او نشان دهید.

۳. مشخص کردن جای خوب مهمان

بهتر است پیش از آمدن مهمان تان جای خواب او را تعیین کنید و در صورتی که اتاق اضافی ندارید اتاق بچه یا خودتان را در اختیار مهمان تان قرار دهید و اگر جای مناسبی برای ماندن مهمان ندارید از پیش به او اطلاع دهید.

آداب توصیه شده مهمان داری در اسلام

 

۴. در نظر گرفتن شخصیت مهمان

از دیگر آداب مهمان نوازی توجه به شخصیت مهمان است و اگر او فردی درون گرا است و با محیط دیرتر اخت می شود بهتر است نیاز های او را پیش بینی کنید اما در صورتی که مهمان تان فرد صمیمی است اجازه دهید خانه شما را مانند خانه خود بداند و در منزل تان احساس راحتی کند.

۵. پرهیز از تدارکات اضافی

به علت آماده کردن تدارکات اضافی میزبان تمام وقت خود را در آشپزخانه سپری می کند به همین خاطر مهمان احساس خستگی می کند، بنابراین بهتر است با چند خوراکی ساده از مهمان تان پذیرایی کنید و بیشتر وقت تان را کنار او باشید.

اسلام و آداب مهمان داری

۶. تمیز و مرتب کردن خانه

پیش از آمدن مهمان چند شاخه گل در گلدان قرار دهید زیرا، گل تازه به منزل روح و لطافت می دهد و همچنین یک روز قبل از آمدن مهمان منزل تان را تمیز کرده و وسایل مورد نیازتان را تهیه کنید.

۷. سریع آماده کردن غذا

زمانی که مهمان از راه دور می رسد خسته و گرسنه است و در واقع به غذا و استراحت نیاز دارد پس بهترین کار این است که غذای او را سریع تر آماده کرده تا بتواند استراحت کند و خستگی ناشی از راه را برطرف کند.

خصوصیات یک میزبان خوب

۸. با مهمان غذا خوردن

از وظایف مهم میزبان غذا خوردن همراه مهمان است و تا همه مهمان ها سیر شوند و کنار بکشند از غذا دست نکشید زیرا برخی از مهمان ها خجالتی هستند و هنگامی که می بینند صاحب خانه غذا نخورده دست از غذا خوردن می کشند و همچنین میزبان باید به مقدار مطلوب و لازم غذا در ظرف مهمان بگذارد و به خاطر داشته باشید قرار دادن غذای کم در جلوی مهمان در حقیقت نوعی حرمت شکنی به خود و مهمان می باشد.

۹. از دسترس خارج کردن وسایل شکستنی و با ارزش

پیش از رسیدن مهمان ها وسایل گران قیمت و با ارزش تان را از دسترس کودکان دور کنید تا بتوانید با خیال راحت در کنار مهمان ها بنشینید، اینکار باعث آسوده نشستن در کنار مهمان تان می شود.

۱۰. آماده کردن غذای مورد علاقه مهمان

از خصلت های نیکو در آداب مهمان نوازی به خصوص در دعوت های دوستانه بهتر است از مهمان تان بپرسید که غذای مورد علاقه آن چه می باشد و در صورتی که قادر به تهیه کردن آن نبودید می توانید از آن عذر خواهی کنید سوال کردن از مهمان این خوبی را دارد که اگر پزشک غذایی را برای او منع کرده است آن را تهیه نکنید و غذای باب میل مهمان تان را آماده کنید.

آیین مهمان نوازی

۱۱. پرهیز از طعنه زدن به مهمان

در صورتی که مهمان اخلاق خاصی دارد و یا عیبی در اوست میزبان نباید حتی کوچکترین اشاره ای به آن بکند که از جمله اخلاق های زشت : زدن حرف های رکیک، نگاه کردن به دهان مهمان در زمان غذا خوردن و… می باشد که با ناراحتی مهمان همراه می شود.

وظایف مهمان

مهمان و میزبان هر دو یک سری وظایفی دارند که در ادامه با وظایف مهمان نیز آشنا خواهید شد :

  • خبر دادن به میزبان
  • نشستن در هر جای که صاحب خانه اشاره می کند.
  • خودداری از تجسس در مهمانی ها
  • اهمیت ندادن به نوع غذا
  • حاضر شدن در وقت مقرر و معین

پاداش مهمان نوزاری

مهمان نوازی علاوه بر اینکه در دنیا سبب افزایش روزی و پاک شدن از گناهان می شود در آخرت نیز پاداش دارد که در این باره امیرالمؤمنین(ع) فرموند:

«مؤمنی که مهمان نواز و مهمان دوست باشد، روز قیامت هنگامی که از قبرش خارج می شود، صورتش مانند ماه شب چهارده می درخشید، وقتی مردم او را با این وضع مشاهده می‌کنند، می‌گویند: ”حتما این شخص از پیامبران خداست؟!”
اما فرشته‌ایی به عنوان معرفی می‌گوید: این مرد در دنیا مهمان دوست بوده، او مهمان را خوب پذیرایی می‌کرده و اکنون غیر از داخل شدن در بهشت کار دیگری ندارد. »

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت  کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *