دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خطرات بوسیدن نوزاد و بلایی که بوسه های شما بر سر نوزاد می آورد

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

تمامی والدین با بوسیدن و در آغوش گرفتن سعی بر فهماندن مهر و علاقه خود به فرزندانشان هستند. در آغوش گرفتن نوزاد اگر کار مناسبی باشد، بوسیدن لب نوزاد اما توصیه نمی شود. این روش احتمال انتقال میکروب را به وسیله آب و بزاق دهان به نوزاد افزایش می دهد و او را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد. اگر می خواهید بیشتر از این با خطرات بوسیدن نوزاد آشنا شوید، در این بخش با ما همراه شوید.

تمامی نوزادان و کودکان نیازمند توجه و محبت از طرف والدین خود هستند. در آغوش گرفتن برای تامین این نیاز، برای نوزادان امری منطقی تر در مقابل بوسیدن می باشد. بوسیدن لب نوزاد گاه ممکن است برایش خطرات و بیماری های ایجاد کند که تمامی آن ها به بیماری های فصلی و آلرژی ها بستگی دارد. شما می توانید برای بوسه پیشانی، گونه و دستان نوزاد را هدف قرار دهید تا از بروز خطرات و بیماری های احتمالی جلوگیری کنید.

معرفی بیماری های مربوط به بوسه نوزاد

بوسیدن نوزادان تازه متولد شده

به طور غریزی تمامی ما تمایل داریم که نوزادان تازه متولد شده و قنداق پیچ شده را در آغوش بگیریم و آن ها را غرق بوسه کنیم. به منطقه ای که می خواهید نوزاد را ببوسید باید توجه کنید، چون ممکن است با تمام علاقه ای که به او دارید برایش زمینه های ابتلا به بیماری های پوستی را ایجاد کنید. طبق پژوهش های صورت گرفته، بوسیدن نوزاد از لب احتمال انتقال بیماری هرپس سیمپلکس نوع ۱ را افزایش می دهد. این بیماری عامل رایج میکروب دهان است که برای بزرگسالان امری بی ضرر تلقی می شود اما برای نوزادان زمینه ساز بیماری های پوستی می باشد. این ویروس در بدن نوزاد خود را با بیماری های تبخال، تب، برفک دهان، سوزش و خارش ناحیه لب و دهان و ایجاد کج خلقی و بد اخلاقی نشان می دهد. گاهی در موارد حاد، این بیماری سبب ایجاد عفونت هایی در مغز، ریه و کبد می شود. پس برای سلامتی کودک خود باید از خطرات بوسیدن نوزاد اطلاع داشته باشید، و آن ها را به خوبی رعایت کنید.

خطرات بوسیدن نوزاد

ابراز عشق و علاقه به کودک برای رشد و گسترش مهارت های او، امری ضروری تلقی می شود. بوسیدن نوزاد توسط پدر و مادر امری طبیعی است اما باید از سویی دیگر از ابتلا نوزاد به بیماری های پوستی مراقبت کنید. از نکات طلایی که باید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری های رعایت کنید، این است که اجازه ندهید تا ۳ ماه اولیه کسی فرزند شما را از لب ببوسد. در ادامه این مطلب با خطرات و بیماری هایی که از طریق بوسیدن لب نوزاد ایجاد می شود، آشنا خواهید شد.

  • بیماری پوستی تبخال

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، باید افرادی که دارای تبخال پوستی هستند از بوسیدن نوزاد به شدت بپرهیزند. طبق گزارشی که از مادر نوزاد مبتلا به تبخال گرفته شد، مشخص شد فردی که از اقوام آن ها بوده با دارا بودن تبخال، لب نوزاد را می بوسد. با این عمل بعد از طی چند روز نشانه های تبخال در نوزاد پدید می آید که سر انجام او نیز مبتلا به تبخال پوستی می شود. در نتیجه این اتفاق نوزاد راهی بیمارستان می شود که بعد از چند روز مشخص شد، این ویروس در سراسر بدن نوزاد پخش شده است و هم اکنون سلول های محافظت کننده به از بین بردن این ویروس ها در بدن نوزاد مشغول هستند. توصیه ای که به والدین می شود؛ این است که به هیچ عنوان اجازه ندهید افراد دارای بیماری های پوستی به نوزاد شما نزدیک شوند و آن ها را ببوسند.

آشنایی با بیماری و خطرات بوسیدن نوزاد

  • ویروس سونسیتیال تنفسی

RSV از دسته بیماری های ویروسیاست که در صورت ابتلا، ریه نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد و نفس کشیدن را برای او دشوار می کند. این بیماری بسیار واگیر دار است و به سرعت نوزادان را به خود مبتلا می کند. این ویروس زمانی که از بزرگسالان و یا کودکان مبتلا به نوزاد سرایت کند، به سرعت ریه و مجرای تنفسی او را درگیر می کند. به دلیل کوچک و نازک بودن نایژه و مسیر های تنفسی کودک، این عفونت به سرعت التهاباتی ایجاد می کند که سر انجام ممکن است تهدیدی کشنده برای نوزاد به عمل بیاید.

  • آلرژی های غذایی

داشتن آلرژی و حساسیت به مواد غذایی خاص امری طبیعی است که باید به آن شناخت کامل داشت. شما باید اطرافیان خود را از وجود آلرژی و حساسیتی که نوزادتان دارد، مطلع کنید تا به صورت کامل با آن آگاه باشند. بسیاری از نوزادان به محصولات آرایشی به ویژه رژ لب هایی که دارای گلوتن است، حساسیت دارند و ممکن است برای نوزاد درصورت تماس دردسر ایجاد کنند. نوزادانی که به گلوتن موجود در رژ لب ها حساس هستند در صورت تماس طولانی مدت به بیماری سرطان مبتلا می شوند. پس باید از بوسیدن افرادی که آرایش بسیاری بر صورت خود دارند جلوگیری کنید. همچنین شما باید با نوع مواد غذایی که به کودک خود می دهید، آشنایی کامل داشته باشید و بعد از خوردن غذا دندان های او را چک کنید که مبادا تکه غذایی بین دندان های او باقی مانده باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • مواد شیمیایی که در محصولات بهداشتی یافت می شود

محصولاتی که برای جوان سازی پوست استفاده می شود، دارای مواد شیمایی هستند که برای نوزاد می توانند خطر زا باشند. دیگر محصولاتی چون پاراپن ها، فرمالدئید ها، رنگ ها مصنوعی و مواد شیمیایی از دسته همین موارد هستند که در صورت برخورد و تماس با نوزاد، ممکن است خطراتی برای او ایجاد کنند. این خطرات شامل ایجاد غدد های درون ریز و احتمال ابتلا به بیماری سرطان است. از این رو بهتر است برای جلوگیری از خطرات بوسیدن نوزاد ابتدا صورت خود را از هر گونه لوازم آرایشی پاک کنید تا با قرار گیری نوزاد در این شرایط و تماس با لوازم شیمایی به بیماری دچار نشود.
با نکات بوسیدن نوزاد آشنا شوید
  • بیماری بوسه

بیماری بوسه که نام مستعار ویروس مونونوکلئوز می  باشد از طریق بوسیدن و بزاق دهان انتقال می یابد. ایجاد این بیماری در نوزادان و کودکان همواره با نشانه هایی چون؛ آبریزش بینی، بی قراری و مشکلات تنفسی همراه است. همان طور که گفته شد بیماری بوسه عامل ویروس است که تا کنون هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است و تنها راه آن گذشت زمان است که سیستم ایمنی بدن به طور خودکار سعی بر از بین بردن عفونت ها کند.

  • ایجاد حفره در میان دندان ها

 همان طور که مشخص است، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان زمینه ساز بیماری های بسیار از جمله حفره های دندانی می باشد. کمتر چیزی که افراد به آن توجه دارند این است، که گاه ممکن است بوسه های ما عامل ایجاد کننده این حفره ها در دندان شود. در بزاق بزرگسالان باکتری هایی وجود دارد که با انتقال آن ها از طریق بوسیدن لب نوزاد شرایط ایجاد حفره در دندان های این کودکان را ایجاد می کند. شما نباید غذای خود را در ظرف و یا قاشقی مشترک با نوزاد بخورید، با این عمل باکتری های دهان خود را به دهان نوزاد منتقل می کنید که خود به تنهایی سلامت دهان و دندان نوزاد را به خطر می اندازد. همچنین شما با فوت کردن غذای نوزاد بخشی از آب دهان خود را وارد غذای نوزاد می کنید که باز هم این امر زمینه ساز بیماری در فرزندتان می شود.

  • ضعف سیستم ایمنی بدن

در ماه های اولیه تولد، روده نوزاد در مرحله رشد قرار دارد. از این رو باید اطرافیان و والدین در صورت تماس با نوزاد دستان خود را به خوبی شستشو دهند و نظافت فردی خود را به خوبی رعایت کنند. افرادی که در تماس طولانی مدت با نوزاد هستند باید مواردی را رعایت کنند تا سیستم ایمنی بدن نوزاد را که هنوز کاملا تکمیل نشده است تحریک نکنند. اگر شرایطی کاملا مناسب برای نوزاد فراهم آورید و آن ها را در معرض میکروب قرار ندهید، اجازه رشد کامل به سیستم ایمنی بدن آن ها می دهید.

  • ویروس موجود در معده

یک بوسه آلوده از اطرافیان به تنهایی کافی است تا عوامل ایجاد کننده دل درد، اسهال و استفراغ در نوزادان باشد. با بروز این حالت ها شرایط بسیار سخت و خطرناک می شود و به از دست رفتن مایعات بدن منجر می شود.

آشنایی با خطرات بوسیدن نوزاد

میکروب های موجود در دهان

تمامی افراد به میکروب ها درون دهان و دندان خود عادت کرده اند، اما اگر این میکروب ها  از طریق ربوسه به نوزاد منتقل شود ممکن است عامل بروز بیماری در آن ها شود. خطرات بوسیدن نوزاد برای مادر صدق نمی کند، مادر و نوزاد به دلیل هماهنگی هایی که با یکی دیگر دارند، بدن آن ها به یکی دیگر عادت کرده است  و نوزاد در صورت تماس با میکروب های دهان مادر به بیماری مبتلا نمی شود. همان طور که گفته شد در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد از گروه بیماری های ایجاد کننده واگیر دار است که برای جلوگیری از ابتلا به خطرات بوسیدن نوزاد باید نکاتی را رعایت کنید.

گاه دانه های زرد رنگ، قرمزی و خشکی پوست برای نوزاد ایجاد می شود که هیچ ارتباطی به بیماری و خطرات بوسه نوزادان ندارد، بلکه عامل تمامی این موارد ژنتیک می باشد که تا ۲ سالگی کاملا رفع می شود و هیچ جای نگرانی برای والدین ندارد. والدینی که سیگار می کشند نباید بلافاصله نوزاد خود را ببوسند. خارج شدن نیکوتین از لب و دهان فرد نیازمند ۲ ساعت زمان است که در صورت رعایت نکردن، ممکن است نوزاد را در خطر ابتلا به بیماری های تنفسی قرار دهند.

تمامی نوزادان نیازمند عشق و ابراز علاقه از طرف والدین خود هستند، این امر تا زمانی که به نوزاد آزاری نرسد امری ضروری تلقی می شود. طبق پژوهش های صورت گرفته در آغوش گرفتن و محبت کردن به نوزاد از طرف والدین، سیستم ایمنی او را تقویت کرده و در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از کودک به خوبی محافظت می شود. بوسیدن نوزاد توسط مادر استرس را در بدن کودک کاهش می دهد و از تغیرات هورمونی که سبب ایجاد التهاب در بدن او می شود، جلوگیری می کند. بوسیدن اگر از نظر بهداشتی رعایت شود دارای فواید بسیاری است که در آینده نوزاد نقش بسیاری ایفا می کند.

چرا بوسه مادر برای نوزاد خطری ندارد

نکاتی که در رابطه با بوسیدن نوزاد باید رعایت شود

هر بخش از بدن دارای میکروب و ویروس های منحصر به خود است که بیشتر آن ها برای بدن بزرگسالان بی ضرر می باشد. این میکروب ها در صورتی که می تواند برای بزرگسالان بی اهمیت باشد، در مواقعی زندگی و سلامتی نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. سیستم ایمنی و محافظتی بدن نوزاد که هنوز کامل نشده است در هنگام بوسه و در آغوش گرفتن ممکن است دچار تغییراتی شود که باید به آن ها توجه بسیاری کرد. در ادامه با موارد بهداشتی که باید در رابطه با نوزاد رعایت کنید، پرداخته ایم.

  1. از سلامت و بهداشت خود و افرادی که همواره با نوزاد در تماس هستند، مراقبت کنید.
  2. بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت کنید.
  3. قبل از تماس فیزیکی با نوزاد حتما دستان خود را با آب و صابون شستشو دهید.
  4. نوزاد را به طور منظم حمام ببرید و به مسائل بهداشتی او نهایت دقت و توجه را کنید.
  5. از دستمال مرطوب مخصوص کودکان برای تمیز کردن دهان و صورت استفاده کنید.
  6. اقدامات پیشگیرانه برای سلامتی نوزاد خود را به اطرافیانی که اطلاع ندارند، آموزش دهید.
  7. ظروف و وسایل نوزاد را از دیگران جدا کنید. از هیچ ظرف مشترکی برای مصرف خوراکی نوزادان نباید استفاده کنید.
  8. بسیاری از وسایل خونه دارای میکروب هستند که بهتر است نوزاد از برخورد و تماس فیزیکی با آن ها دوری کند. این وسایل شامل کنترل تلویزیون، گوشی همراه، حوله، کیف دستی و موارد مشابه این ها می باشد.
  9. افرادی که مبتلا به بیماری های عفونی هستند باید از نوزاد شما دور بمانند.
  10. افرادی که مبتلا به بیماری های ویروسی از جمله؛ سرما خوردگی، آنفولانزا، سرفه های مزمن، آبله مرغان و بیماری ها روده ای هستند، نباید کودک شما را ببوسند و یا در آغوش بگیرند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *