دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره انعطاف پذیری عاطفی بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

طبق تحقیقات صورت گرفته؛ افرادی که دارای مهارت انعطاف پذیری عاطفی هستند، نسبت به دیگر افراد در برخورد با مسائل بسیار خوش بینانه تر عمل می کنند. آن ها بحران های زندگی خود را به گونه ای می بینند که به آن ها در موفق تر شدن کمک می کند. این گونه افراد سریع تر ترس را کنار گذاشته و در روبه رو شدن با وقایع تصمیمات پر قدرت می گیرند.

هنگام رویارویی با چالش های زندگی بسیاری از افراد تحت تاثیر عوامل نگران کننده آن قرار می گیرند. نحوه برخورد و جواب دادن افراد به مشکلات و بحران های زندگی جنبه ای از زندگی آن ها را تشکیل می دهد که اگر آن ها را کنترل نکنند با دردسر های جدی روبه رو خواهند شد.

نکاتی چند برای رسیدن به انعطاف پذیری عاطفی

همه ما در زندگی مراحلی را پشت سر گذاشته ایم که گاه دچار غم، هیجان، وحشت و شادی های غیر قابل وصف بوده ایم. در مواقع بحرانی که احساسات بد به سراغ ما می آید، نباید به آن ها اجازه تسخیر خود را بدهیم، در این زمان باید شرایط را کنترل کنیم و به بهترین روش اوضاع را در دست خود بگیریم.

انعطاف پذیری عاطفی به چه معناست؟

انعطاف پذیری عاطفی را در معنای دیگر می توان هنر واقعی زندگی کردن نام نهاد. با بهره گیری از این هنر سطح قدرت و توانایی ها را می توان ارتقا داد و با غلبه بر سختی و مشکلات به بعد جدیدی از زندگی راه یافت. زندگی در عصر جدید دارای فراز و نشیب های بسیاری است که همواره تغییرات بسیاری را با خود به همراه دارد. این نوع شخصیت از انسان دارای سرچشمه قوی است که به شما در مقابله با مشکلات و مشت هایی که زندگی به شما می زند، یاری می کند و بعد از هر شکست به شما قدرت بلند شدن از زمین را می دهد.

زندگی دارای اتفاقات غیر قابل پیش بینی و تدبیر است، در لحظه ای ممکن است همه چیز آماده و درست شود و در لحظه ای امکان دارد تمامی عوامل واژگون شود و از بین برود. در این حالت دو گزینه در مقابل ما قرار می گیرد؛ اینکه شکست را بپذیریم و تسلیم مشکلات زندگی شویم، دوم اینکه بر سختی و مشکلات غلبه کنیم و با تدبیر مناسب به جنگ آن ها برویم.

انعطاف پذیری عاطفی به چه معناست

چگونه می توان شخصیت انعطاف پذیر عاطفی را در خود به وجود آورد؟

  • هر طور که شده ذهن خود را آرام کنید

اگر در دسته افرادی هستید که مایلید با سرعت بالا به سوی اهداف خود حرکت کنید و از چیزی در میان راه نترسید، دارای ذهن عالی و بلند پروازی هستید که به راحتی می توانید کنترل ذهن خود و افکار دیگران را به دست بگیرید. اگر شما بتوانید این اعمال را به طور پیوسته در زنگی خود به کار بگیرید بعد از گذشت مدت زمان نسبتا کوتاه قادر خواهید بود که ترس و نگرانی های خود را به دور بریزید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هدف از انجام این اعمال به این معنی نیست که ذهن خود را در استراحت قرار دهید، بلکه توانایی مواجه با مشکلات را یاد بگیرید و بدانید که تمام سختی و تلخی های زندگی آمده اند که روزی بروند، پس جای نگرانی نیست. هنگامی که در میان بحران و مشکلات زندگی منبعی برای کسب آرامش دریافت کردید، با مرور زمان در مقابله با سختی های زندگی می توانید واکنش مناسب از خود بروز دهید.

چگونه می توان زیبایی های زندگی را دید

  • زندگی را همان طور که هست بپذیرید

پذیرش حقایق اولین قدم در کنترل عوامل موثر زندگی می باشد. نگرش واقعی به زندگی داشتن و رویارویی با حقایق آن از مشکلاتی است که افراد حاضر در عصر امروز با آن رو به رو هستند. زمانی که اتفاقات بد در حال رخداد است، همواره به دنبال راهی برای نجات یافتن و درست کردن اوضاع هستیم. طبق نظریه روانشناسان گاه باید با احساسات حاکم بر زندگی که هرچند تلخ هستند روبه رو شد و با دریافت آن ها سطح انعطاف پذیری عاطفی خود را ارتقا داد.

منظور از پذیرش و رویایی با مشکلات به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه دست یابی به همان چیزی است که ب شما اجازه می دهد، کنترل بیشتری بر روی احساسات و افکار خود داشته باشید.

  • نگاه دقیق تری به احساسات و سختی های زندگی خود بیندازید

اگر بخواهیم با خود رو راست باشیم ،باید گفت که نگاه و دقت کردن به مشکلات زندگی احساسات خوب را از ما می گیرد و به جای آن افکار منفی و احساسات بد به سراغ ما می آید. نادیده گرفتن و سرکوب کردن احساسات بد و منفی به جای از بین بردن آن ها، فقط اوضاع را سخت تر می کند و باعث ترشح سمی در بدن می شود که به جای خوب شدن با مرور زمان شما را از پا در می آورد.

اگر می خواهید انعطاف پذیری عاطفی خود را تقویت کنید؛ بهتر است از این به بعد در برابر سختی و مشکلات خود مقاومت کنید، با پذیرش آن ها احساسات خود را  کنکاش کنید و به دنبال راهی برای حل و برطرف کردن آن ها باشید.

  • از خود به خوبی مراقبت کنید

اگر از دسته افرادی هستید که با  غرق کردن خود در کار سعی بر نادیده گرفتن مشکلات دارید، باید گفت که شاید این راه اثر کند اما در مرحله اول باید مواظب سلامت جسمی و روانی خود بود. منظور از مواظبت فقط غذا خوردن، حمام کردن و لباس زیبا و مناسب پوشیدن نیست بلکه باید تلاش کنید تا سبک زندگی غلط خود را عوض کنید. توجه داشته باشید که سلامت عاطفی و جسمی شما به یک دیگر متصل است پس نحوه برخورد با سلامت جسمی، سلامت روحی شما را شکل می دهد.

شما باید به خوبی با ذهن و جسم خود ارتباط برقرار کنید و با اقدامات پیشگیرانه در مورد سلامتی با حقایق زندگی خود به راحتی کنار بیایید.

چرا دوستان خوب برای رسیدن به انعطاف پذیری عاطفی مهم است

  • افراد مثبت نگر را برای دوستی و معاشرت انتخاب کنید

همان طور که انرژی منفی، خسته کننده است؛ افراد و دوستانی که مدام در گوش شما غر می زنند و دارای افکار منفی هستند، شما و سلامت روحتان را خدشه دار می کنند. اگر می خواهید در زندگی به موفقیت دست پیدا کنید افراد منفی نگر را از زندگی خود حذف کنید. افرادی که الهام بخش شما هستند، با دعوت کردن شما به سوی چالش های مفید در زندگی همواره خوبی های دنیا و زندگی را به شما یاد آور می شوند که همین امر در دستیابی شما به سلامتی بسیار اثر گذار است.

زمانی که شما با چالش های مختلف در زندگی رو به رو می شوید، انعطاف پذیری عاطفی خود را تقویت می کنید و بهتر می توانید با شرایط وفق پیدا کنید.

  • از دیگران کمک بگیرید

پشتیبانی و کمک گرفتن از دیگران در شرایط سخت زندگی امری طبیعی است ک به این وسیله بهتر می توانید با شرایط کنار بیایید. بر این اساس الیوت فرید من می گوید:

پشتیبانی و حمایت شدن های اجتماعی در تمامی موارد، افراد را در مواجهه با چالش های زندگی کمک می کند.

در برخی موارد افراد مایل هستند که تنهایی به جنگ مشکلات بروند و با نبرد های شجاعانه بدون کمک گرفتن، خود را از منجلابی که در آن گیر افتاده اند نجات دهند. برخی افراد نیز همواره به کمک و پشتیبانی دیگر افراد نیاز دارند و با تکیه کردن بر آن ها همواره تلاش می کنند که خود را از سختی های زندگی رها کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته، حمایت های اجتماعی در پیشرفت افراد و سپری اوقات بحرانی بسیار کمک کننده عمل می کند.

مواجه با ترس ها برای تقویت انعطاف پذیری عاطفی

  • با ترس های زندگی دوست باشید

ترس در برابر برخی افراد، همانند هیولایی بی شاخ و دم است که آن ها را از رسیدن به موقعیت های خوب و زیبای زندگی باز می دارد.بسیاری از افراد در رویارویی با ترس های خود مشکل دارند، این اتفاق شاید کمی سخت به نظر بیاید اما باور کنید دوست بودن با ترس های و همراه شدن با آن ها به نزدیکی شما به موفقیت های زندگی می انحامد.

بهترین روش برای دوست بودن با ترس های زندگی این است که در طول زندگی به آن ها تکیه کنید و در گذشت زمان به انعطاف پذیری عاطفی دست پیدا کنید. اگر احیانا دچار ترس شدید بهتر است با خود تکرار کنید و بگویید که این نیز می گذرد و من از پس آن به خوبی بر خواهم آمد.

  • از شکست های زندگی درس بگیرید

شکست خوردن را می توان روندی معمول و عادی در زندگی دانست. تا زمانی که در کاری شکست نخوریم، تجربه کسب نمی کنیم و تا زمانی که تجربه کافی برای رسیدن به موفقیت نداشته باشیم، نمی توانیم به خوبی از آن لذت ببریم. زمانی که شکست خوردید به جای غصه و ناراحتی ازخود بپرسید این بار زندگی در پی آموختن چه چیزی به من است؟ آیا این اتفاق از دیگر راه های قوی شدن من است؟. این دسته از سوالات احساس شما را نسبت به مشکلات زندگی بهتر می کند.

  • زندگی خود را بر مبنای هدف قرار دهید

اگر در هنکام خارج شدن از رختخواب هیچ هدف و برنامه ریزی برای آینده خود ندارید، بهتر است در این باره تجدید نظر کنید. یکی از جنبه های اساسی در زندگی، داشتن هدف است. در راه رسیدن به هدف، زندگی درس هایی به ما می آموزد که به رشد و ارتقای انعطاف پذیری عاطفی منجر می شود. هنگامی که شما در برابر مشکلات سر خم نمی کنید و بعد از هر بر زمین افتادن با اراده تر از جای خود بر می خیزید و به سوی هدف حرکت می کنید، قطعا فرد با اراده و هدفمندی از خود می سازید. برای خود در زندگی هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن ها مشکلات را پشت سر بگذارید و به راه خود ادامه دهید.

خوش خنده بودن از عوامل موثر در تقویت انعطاف پذیری عاطفی است

  • از خود فردی خوش خنده و شوخ طبع بسازید

در زمان رویا رویی با سختی و مشکلات افکار منفی را از خود دور کنید و از بعد خوب و زیبا به آن بنگرید. از این طریق راحت تر با آن ها کنار می آیید و از حس شوخ طبعی خود به عنوان ابزاری قدرتمند استفاده می کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که در مواجه با مشکلات از حس شوخی طبعی خود استفاده می کنند راحت تر با آن کنار می آیند و به خوبی آن را حل می کنند.

  • به اندازه کافی در طول روز فعالیت داشته باشید

احساسات در بدن به صورت انرژی ذخیره می شوند. اگر  از طریق زبان بدن و فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید آن ها را تخلیه نکنید به صورت انرژی منفی در بدن شما تبدیل می شوند که همانند سم در بدن عمل می کنند. انرژی های تخلیه نشده موجی از احساسات منفی و ضعف را برای شما به ارمغان می آورند که تا به حال هر تمرینی که برای رشد انعطاف پذیری عاطفی انجام داده اید، از بین می برد.

زمانی که حس کردید در موقعیت بدی گیر افتاده اید به جای غصه و ناراحتی بلند شوید، برقصید، بخندید، ورزش کنید و پیاده روی کنید. اجازه ندهید افکار و احساسات منفی شما را احاطه کنند. انجام اعمالی که گفته شد همانند معجزه می باشد و به شما در رسیدن به موفقیت با انرژی مثبت و مازاد کمک می کند.

چرا باید همواره شخصیت اصلی از خود را به اشتراک بگذاریم؟

  • هرچیزی که در واقعیت هستید، همان را به اشتراک بگذارید

با شنیدن کلمه آسیب پذیر چه چیزی به ذهن شما آمد؟ اگر شما هم فکر می کنید که آسیب پذیر بودن به معنای ترس، شکست، عدم موفقیت و وحشت است؛ بهتر می باشد طرز تفکر خود را دچار تغییراتی کنید. اگر می خواهید انعطاف پذیری عاطفی خود را تقویت کنید باید طرز تفکر خود را نسبت به کلمه آسیب پذیر نیز تغییر دهید. هنگامی که شما سعی بر پنهان کردن افکار و شخصیت خود هستید، وجه بدی از خود به اشتراک می گذارید که حس بدی به اطرافیانتان القا می کند.

اگر از آسیب پذیر بودن ترس دارید، بهتر است که آن را با دوستان صمیمی خود تمرین کنید و در طی زمان احساسات بیشتری از خود به اشتراک بگذارید. زمانی که از نشان دادن وجه دیگری از شخصیت خود نمی ترسید به فردی که دارای شخصیت ذهنی بالا با انعطاف پذیری عاطفی قوی است، تبدیل می شوید. شما در این مرحله از زندگی از چیزی نمی ترسید و هر لحظه قوی تر می شوید.

  • افکار خود را توسعه دهید

فقط موفقیت از شما فردی با انعطاف پذیری عاطفی بالا نمی سازد، بلکه کسب تجربه و فکر کردن در اموری که باید حل شوند از گروه همین موارد می باشند. انجمن روانشناسی درباره این شخصیت چنین می گویند:

انعطاف پذیری فرایندی است که در مقابله با سختی، ضربه های روحی، آسیب، مصیبت و یا منابع مهم استرس سازگاری بسیار خوبی دارد.

توسعه بخشیدن به افکار از راه های اساسی در رسیدن به انعطاف پذیری عاطفی است؟

افراد انعطاف پذیر به طور معمول از شرایط سخت زندگی به خوبی گذر می کنند. آن ها در این راه قوی تر می شوند و در هنگام مواجهه با مشکلات با تامل آن ها را حل می کنند. بر این باور باشید که چیزی وجود ندارد شما را از پای در آورد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *