دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اختلاف فرهنگی در ازدواج و آنچه باید به آن اهمیت دهیم

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

داشتن تفاوت فرهنگی از مهم ترین عامل اصلی طلاق در بین زوجین می باشد که در واقع تطابق فرهنگی دو نفری که قرار است با هم ازدواج کنند از موارد مهم و تاثیر گذار در ازدواج می باشد، در این مقاله شما را با اختلاف فرهنگی در ازدواج آشنا خواهیم گرد.

تفاوت فرهنگی در ازدواج به خصوص در سنین پایین تر مورد توجه قرار گرفته نمی شود زیرا عشق و هیجان بین دختر و پسر چشم و گوش آن ها را نسبت به این موضوع مهم می بندد اما بررسی کردن تفاوت فرهنگی در ازدواج توسط خانواده ها امری بسیار مهم است.

آشنایی با اختلاف فرهنگی در ازدواج

چرا توجه اختلاف فرهنگی در ازدواج اهمیت دارد؟

 کشور ایران دارای فرهنگ های متعددی است که توجه به تفاوت فرهنگی یکی از ملاک های ازدواج می باشد اینکه خانواده های دو نفر تا چه حد از لحاظ فرهنگی به یکدیگر شبیه هستند و چه اندازه با هم اختلاف دارند امری بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گرفته شود و همانطور که می دانید موارد زیادی از جمله : ارزش ها، آداب و رسوم، طریقه برقراری ارتباط … جزو فرهنگ های یک خانواده به شمار می آید.

تفاوت فرهنگی در ازدواج

داشتن اختلاف فرهنگی در ازدواج از ملاک های مهم در ازدواج است که نباید خیلی ساده از کنار آن گذشت زیرا این تفاوت های فرهنگی به مرور زمان باعث ایجاد بحث، اختلاف نظر و مشاجره می شود و در نتیجه سبب کاهش میزان رضایت متقابل می شود و نباید این موضوع را فراموش کنید که شخصیت هر فرد در محیط خانواده شکل می گیرد و هر خانواده با توجه  به زمینه های فرهنگی خود بر روی فرزندان تاثیر متفاوتی می گذارد و عقاید باور ها، آداب و رسوم، محیط زندگی از جمله مسائلی می باشند که می تواند زندگی مشترک را با مشکلاتی مواجهه کند که بر اساس تحقیقات در ایران از عوامل مهم در طلاق تفاوت در زمینه های فرهنگی است و توجه به این موضوع در کشور ما که از فرهنگ های متعددی تشکیل شده است بسیار مهم است.

تناسب فرهنگی در ازدواج

تفاوت فرهنگی بین خانواده زوج ها

طرز تفکرات و آداب و رسوم گوناگون در بین خانواده ها از تفاوت های فرهنگی آن ها می باشد و در نتیجه سبب اختلاف بین خانواده ها در نوع برگزاری مراسم ها، طریقه برخورد و رفتار ها با یکدیگر است شاید این تفاوت ها برای شما ساده به نظر آید اما همین تفاوت های فرهنگی جزئی سبب بر هم زدن رابطه زوج می شود، بنابراین بهتر است که قبل از ازدواج به این موضوع توجه کنید و در صورتی که در زندگی مشترک دارای این اختلافات هستید اجازه ندهید که دخالت های خانواده سبب تیره شدن رابطه شما شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تناسب فرهنگ در ازدواج

اختلاف فرهنگ میان زوج ها

تفاوت فرهنگی در ازدواج از مسائل نگران کننده در زندگی مشترک است زیرا این تفاوت باعث می شود که زوج ها یکدیگر را درک نکنند و در نتیجه خیلی سخت قادر به رسیدن درک علایق و تفکرات یکدیگر می شود و همین امر سبب لطمه زدن به رابطه آن ها می شود.

تفاوت فرهنگی در ازدواج

بررسی ابعاد اختلاف فرهنگی

تفاوت فرهنگی دارای جنبه های بسیار زیاد و متنوعی هستند که در ادامه با ابعاد آن ها آشنا خواهید شد:

بعد ارزش مذهبی:

 اختلاف دیدگاه مذهبی از مسائل بسیار مهم در جامعه است و در مورد تربیت فرزند نیز چالش برانگیز است که بهتر است پیش از ازدواج در این مورد به توافق برسید و اختلاف در رابطه با این موضوع نداشته باشید.

باورها و تفکرات:

بعضی از باورها از جمله : وظایف زن و مرد، آزادی همسر، ارتباط با خانواده و… از فرهنگ جامعه، تربیت والدین و آداب و رسوم فرد منشأ می گیرد که اختلاف در این باورها می تواند مشکل ساز باشد اما در بسیاری از موارد به تفاهم می رسند.

داشتن اختلاف فرهنگی در ازدواج

آداب و رسوم:

 شروع یک زندگی به آداب و رسوم خانواده ها بسیار وابسته است که طول مدت نامزدی، طریقه برگزاری  مراسم و … جزو آداب و رسوم می باشد که سبب ایجاد اختلاف نظر ها در اوایل ازدواج می شود و گاهی نیز ممکن است سبب اختلافات مزمن و طولانی مدت شود.

هدف و ایده ها:

فرهنگ خانواده و محیط آن، سبب ساختن رویاهایی در فرد می شود و ممکن است زنی رویای پیشرفت را در سر دارد اما همسرش اجازه رویا پردازی به او نمی دهد بنابراین بهتر است پیش از ازدواج در این زمینه به توافق برسید تا در آینده دچار مشکلات جدی تری نشوید.

تفاوت فرهنگی در مقدار و نحوه ارتباط با خانواده:

 در بسیاری از فرهنگ ها روابط خانوادگی و فامیلی بسیار مهم است و در برخی دیگر حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را نیز نمی بینند، دختر و پسر باید پیش از ازدواج این موضوع را حل کنند زیرا به احتمال زیاد در آیند با مشکل مواجهه می شوند.

تفاوت فرهنگ در بین زوجین

روش های حل اختلاف فرهنگی

پیش از ازدواج می توانید بدون هیچ تعارفی و با هوشیاری در مورد این موضوعات صحبت کنید که به طور کلی می توان گفت با اختلاف ها و تفاوت می توان به سه شکل رفتار کرد که عبارتند از:

توافق بین ارزش ها و تفاوت های فرهنگی

 توافق بین ارزش ها از مهم ترین روش ها جهت حل اختلاف فرهنگی در ازدواج می باشد که به این شکل است که دو طرف بپذیرند به تفاوت های فرهنگی یکدیگر احترام بگذارند.

بررسی اختلاف فرهنگی در ازدواج

حل کردن اختلاف فرهنگی

برخی از اختلافات مانند : کارکردن زن در بیرون یا مرد در منزل، روابط با خانواده ها، نحوه پوشش، تفریحات شخصی و مشترک قابل حل هستند و نمی تواند خیلی پر رنگ باشد اما بهتر است قسمتی از این اختلافات کاملا برطرف شود.

مشخص کردن یک حد و مرز

مهم ترین عوامل درگیری و جدایی تفاوت های حل نشده می باشند که می توان قسمتی ها  از تفاوت ها را به عنوان حد و مرز های شخصی فرد در نظر بگیرد اما به دلیل اینکه ازدواج یک رابطه دو طرف است لذا نمی تواند تمام اختلافات را به عنوان مرزهای شخصی در نظر داشت و باید تا می توان از این قسمت از اختلاف جلوگیری کرد.

روش های حل تفاوت فرهنگی

اینکه دختر و پسر نسبت به موضوع اختلاف فرهنگی بی اهمیت هستند امری بسیار طبیعت است اما نباید خانواده ها از این موضوع غفلت کنند زیرا باعث ایجاد اختلاف بین زوج ها می شود بنابراین این موضوع را بررسی کنند و نکات نادیده گرفته شده را به ان گوش زد کنند و البته پیش از ازدواج مشاوره خانواده بسیار مهم است که باید توسط خانواده ها جدی گرفته شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با اختلاف طبقاتی در ازدواج بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *