دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره اختلال اسکیزوئید از علت پیدایش تا روش های درمان

  • ساناز براتی
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

بیماری اسکیزوئید نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد تمایل به تنها بودن دارد. این بیماران دارای روابط سرد هستند و از حضور در اجتماع گریزانند و علاقه ای به تعاملات اجتماعی ندارند. بیشتر این افراد ممکن است علاقه شدید نسبت به حیوان خانگی خود داشته باشند و علاقه ای به برقراری ارتباط با سایرین ندارند. اجتماع گریزی از مهمترین نشانه های این بیماران می باشد.

بعضی از اشخاص که احساس افسردگی دارند در زمان مراجعه به پزشک، تشخیص بیماری اسکیزوئید برای آنها داده می شود. افرادی که دچار این بیماری هستند دارای ویژگی های سرد، جدا و بی میل بودن به همه چیز را دارند. احساسات فرد اسکیزوئید به طور معمول بین نیاز شدید به طرف مقابل و  دوری از او همیشه در حال تغییر است.

بررسی اختلال اسکیزوئید

مشکل شخصیتی اسکیزوئید نوعی بیتفاوتی به روابط اجتماعی می باشد که در آن فرد بیمار حیطه ابزار و تجربه های هیجانی اش به شدت محدود است. اسکیزوئیئ از اختلالات روانی شایعی است که فرد ممکن است تا حدودی با آن درگیر باشد اما به اشتباه خود را افسرده می داند. تشخیص این بیماری در بیمارانی انجام می شود که الگوی انزوای اجتماعی در زندگیشان برای همیشه وجود داشته و درون گرا هستند، همچنین حالت عاطفی کند و محدودی دارند. مهمترین موضوعی که در این افراد دیده می شود تمایل نداشتن به تعاملات انسانی و یا حتی احساس ناراحتی از تعاملات است. ای افراد امکان دارد به اشیای بی جان یا ماوراء الطبیعه علاقه مند شوند. این بیماران از نظر دیگران انسان هایی نامتعارف، منزوی، عجیب و تکرو هستند.

آشنایی با اختلال اسکیزوئید

این بیماری در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی شکل می گیرد و مانند دیگر اختلالات دیرپا می باشد اما بالاخره درمان خواهد شد.

میزان آی کیو و ایکیو در بیماران مبتلا به اسکیزوئید

هشیاری و وضعیت شناختی در این بیماران سالم بوده و مشکلی ندارد و حافظه شان مثل یک فرد عادی کار می کند. این بیماران دارای سطح هوش هیجانی و اجتماعی یعنی ایکیو پایینی برخوردار بوده اما در عوض سطح هوش و آی کیو بسیار بالایی دارند. این افراد نسبت به دیگر انسان ها هوش بالاتری دارند. این بیماران به طور معمول افرادی تنها ولی خلاق هستند که بسیار به مسائل انتزاعی علاقه مند بوده و به خوبی از عهده آن بر خواهند آمد.

آشنایی با نشانه های مشکل اسکیزوئید

نوع ارتباط این بیماران با افراد عادی

افراد مبتلا به اختلال اسکیزوئید از لحاظ هیجانی و اجتماعی ار دیگران فاصله گرفته و حالت عاطفی آنها سرد، محدود و به طور نابجایی جدی می باشد. این افراد نمی توانند تماس چشمی را تحمل کنند و به ندرت این کار را انجام می دهند. این بیماران دوست صمیمی نداشته و بیشتر اوقات تنها هستند. این تنها بودن در برخی موارد باعث دلبستگی های شدید آنها به حیوان خانگی و یا تخیلاتی در رابطه با داشتن دوست صمیمی در آنها می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با مشکل اسکیزوئید

جایگاه اجتماعی و شغل این بیماران

بیماران مبتلا به اسکیزوئید در بیشتر مواقع به سمت شغل های انفرادی که حداقل تماس با سایرین را دارند کشیده می شوند مثل شغل های نگهبانی شبانه، کار با اشیاء و کامپیوتر یا کارمند بخش بایگانی.

علائم و نشانه های این بیماری

بیماری شخصیتی اسکیزوئید دارای علائم و نشانه های مختلفی است که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم. داشتن حداقل چهار علامت نشان دهنده این بیماری است.

  • فردی که میلی به برقرار کردن روابط نزدیک نداشته و از این روابط لذتی نمی برد بخصوص عضویت در یک خانواده.
  • افرادی که فعالیت های فردی را همیشه به هر چیزی ترجیح می دهند.
  • این افراد علاقه ای به رابطه جنسی نداشته و یا خیلی کم این علاقه در آنها وجود دارد.
  • فردی که فقط از برخی کارها خوشش می آید و تقریبا از هیچ چیز لذت نمی برد.
  • فردی که به جز خانواده و بستگان درجه یک دوست صمیمی و مورد اعتمادی نداشته باشد.
  • فردی که نسبت به بدخلقی، تشویق و تمجید دیگران بی اعتنا و بی تفاوت هستند و در بیشتر مواقع ظاهری خاص یا ژولیده دارند.
  • افرادی که سردی هیجان، بی اعتنایی و یا حالت عاطفی تخت از خود نشان می دهند.
  • از مهمترین علائم این بیماری گسستگی روابط اجتماعی در بیمار می باشد.

آشنایی با مشکل شخصیتی اسکیزوئید

علت به وجود آمدن مشکل اسکیزوئید

علت اصلی برای به وجود آمدن این مشکل مشخص نشده است. اما ژنتیک و ارث بری و عوامل تربیتی- محیطی در به وجود آمدن این اختلال سهیم هستند. در حالت کلی طی کردن دوره ی کودکی سرد و خالی از رابطه و هیجان درست ممکن است باعث بروز این مشکل شود. در صورت داشتن بیماری اسکیزوئید یا اسکیزوفرنی در بستگان نزدیک به وجود آمدن این مشکل نشان دهنده ارثی بودن آن است.

مشکل اسکیزوئید و بررسی آن

عوارض و پیامدهای منفی این بیماری

کمبود تعاملات اجتماعی از مهمترین عوارض این بیماری می باشد. بیماران دچار شده به اسکیزوئید خیلی خیلی کم دچار خشم و عصبانیت می شوند چون علاقه ای به تعامل با دیگران ندارند. مشکلاتی مثل اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی دیگری در این بیماران بیشتر از سایرین خواهد بود. بیماران مبتلا به اسکیزوئید بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب، مشکلات کاری، مشکلات مدرسه، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، مشکل در ارتباط های اجتماعی و اقدام به خودکشی قرار می گیرند.

 بررسی مشکل اسکیزوئید

تشخیص و روش های درمانی

این بیماران خیلی کم به درمانگر مراجعه می نمایند و در برخی موارد با اجبار اطرافیان مجبور به انجام این کار می شوند.

  • روان درمانی:

بهتری نوع درمان برای بیماران اسکیزوئیدی شرکت در جلسات روان درمانی است. شاید اینگونه بیماران برای ارتباط با درمانگر تلاشی نکنند ارتباط هیجانی با او نداشته باشند ولی در طی درمان همکاری های لازم را انجام خواهند داد. درمان این بیماران شباهت به درمان بیماران پارانوئیدی دارد و تنها تفاوت در تمایل و استعداد بیماران اسکیزوئیدی به منظور درون نگری است که با انتظارات درمانگر هم خوانی دارد. این بیماران شاید با درمانگر رابطه ای صمیمی نداشته باشند ولی در روان درمانی ها به طور فعال شرکت می نمایند. به مرور زمان بیمار با درمانگر رابطه بهتری پیدا خواهد کرد و به او اعتماد می نماید.

بررسی اختلال اسکیزوئید

  • گروه درمانی:

روش دیگر درمانی برای این بیماران گروه درمانی می باشد که این مورد نیز درمان مناسبی برای بیماران اختلال اسکیزوئید است. شاید در ابتدای ورود فرد به گروه چندان موفق نباشد اما بعد از گذشت زمان اعضای گروه برایی فرد بیمار مهم می شوند. در این روش بیناران برای مدت ها ساکت هستند ولی در انتها مشارکت را خواهند داشت. در این گرو ها باید از حملات پرخاشگرانه سایرین نسبت به سکوت بیمار دفاع کرد. بیماران با حضور در این جلسات کم کم به شرکت کنندگان اهمیت داده و ممکن است تنها تماس های اجتماعی خود را در این گرو ها انجام دهند.

نشانه های مشکل اسکیزوئید

  • دارو درمانی:

استفاده از دارو نیز برای درمان این بیماران وجود دارد ولی تاثیرات درمانی نسبت به سایر روش ها زیاد نبوده و اثر بخشی چندانی ندارد اما در آسان شدن روند درمان تاثیر گذار خواهد بود. درمان این بیماران با استفاده کمی از داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی و محرک روانی  در برخی موارد موثر بوده و داروهای سروتونرژیک در برخی موارد باعث کم شدن حساسیت بیمار به طرد می شود همچنین بنزویازپین ها می توانند به فرد در جهت کاهش اضطراب کمک نمایند.

آشنایی با علائم اختلال اسکیزوئید

تفاوت بین مشکل اسکیزوئید و بیماری اسکیزوفرنی

در برخی موارد این بیماری به راحتی با اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می شود. این دو بیماری به هم شباهت زیادی دارند اما جدا از شباهت ها این دو اختلال با هم متفاوت می باشند. در برخی اوقات مشکل اسکیزوئید مقدمه ای برای بیماری اسکیزوفرنی بوده است. اسکیزوفرنی نوعی بیماری روانی شدیدی است که فرد ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست خواهد داد و نوعی جنون به حساب می آید، در بیماری اسکیزوئید شاید دوره ی کوتاهی از توهمات و جنون وجود داشته باشد اما مدت و شدت آن به اندازه بیماری اسکیزوفرنی نیست. همچنین بیماران اختلال اسکیزوئید با تفاوت های واقعیت و افکار تحریف شده آشنا هستند و نسبت به آن آگاهی دارند اما بیماران اسکیزوفرنی تحت تاثیر توهمات بوده و با دنیای واقعیت رابطه ای ندارند. در حالت کلی این دو بیماری روش های درمانی و داروهای مشابه ای دارند.

تفاوت اسکیزوئید و مشکل شخصیت اجتنابی

فرد دچار شخصیت اجتنابی خواستار برقراری روابط با سایرین می باشد ولی ترس از ترد شدن و عدم پذیرش او را از برقراری ارتباط دور می کند. ولی فرد اسکیزوئید در کل تمایلی به ارتباط با دیگران نداشته و علاقه به تنهایی دارد.

ویژگی های اختلال اسکیزوئید

تفاوت مشکل شخصیتی اسکیزوئید و پارانوئید

اختلال شخصیتی پارانوئید اصولا با یک بی اعتمادی گسترش پیدا می کند. بیمار مبتلا به پارانوئید فکر می کنند که دیگران به دنبال آسیب رساندن به آنها هستند و از آنها سوء استفاده می کنند و یا بدنبال راه هایی برای تحقیر آنها هستند در صورتی که این گونه نمی باشد. این بیماران همیشه به دنبال دفاع از خود بوده و با دیگران فاصله پیدا می کنند و در برخی موارد برای پیشگیری از احتمالات به سایرین حمله می نمایند این افراد به نظر کینه ای، خیلی حسود و اهل دعوا می باشند. درک این بیماران از محیط اطراف فقط شامل کشف بدخواهی و رفتارهای تحقیر آمیز در دیگران می باشد. زندگی عاطفی این بیماران تحت بی اعتمادی و خصومت با دیگران شکل گرفته است. در صورتی که بیماران دچار شده به اختلال اسکیزوئید علاقه به تنهایی داشته و افکار دیگران برایشان مهم نیست.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *