دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های خلخال و آشنایی با چشم اندازهای طبیعی مناطق اطراف آن

  • مریم صبوری
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

از دیدنی های خلخال که ما در این مطلب آورده ایم می توان به غار هفت خانه و جلال آباد، حمام تاریخی نصر یا موزه خلخال، روستای کزج و برندق، قله آق داغ و خشتی گیلوان، آبشار نره گر و پل پردیس، تفرجگاه اندبیل و آب گرم گیوی، دریاچه نئور، قلعه و چشمه ازناو، روستای شمس آباد و آبشار نوده اشاره کرد.

شهری در جنوب شرقی استان اردبیل که همواره با طبیعتی دل انگیز و رویایی در منطقه ای سبز و بکر در جنگل های سبز و مراتع های بی همتا هر بیننده ای را محو خودش می کند. این منطقه زیبا همواره دارای جاده ای با طبیعت دل پذیر که علاقه مندان زیادی دارد. خلخال یکی از گزینه های پیشنهادی ما برای سفر به اردبیل است که مناسب برای بهار و تابستان با هوایی خنک پذیرای میهمانان خود خواهد بود. مسیر جاده ای خلخال پیچ در پیچ است که در کنار گیلان و اردبیل با جاذبه های بی نظیرش در جنگلی انبوه با عسل های ناب و دریاچه ها و دشت های وسیع با گیاهان بی بدیل واقعا زیبا است.

معرفی دیدنی های خلخال

گردشگری و تفریح در شهر خلخال در واقع شما را به رویا های طبیعی خود می برد که این منطقع کوهستانی را در امتداد کوه های تالش در استان اردبیل با بیشترین جنگل ها در خود جای داده است. جاده منحصر به فرد اسالم از بهترین مناطق هاست که در فصول گرم سال پذیرای گردشگران است. این شهر همواره از شمال به شهرستان کوثر از سمت غرب به شهرستان طارم و زنجان و از شرق به استان گیلان و از طرف غرب هم با شهرستان میانه محدود می گردد. جاده ای مثل بهشت این شهر با تاریخ کهن و قدیمی اش از بهترین مناطق سفر خواهد بود در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

مکان ها و دیدنی های خلخال

  • آبشار نوده

یکی از دیدنی های خلخال روستای نوده می باشد که از توابع این شهر در دامنه کوه آق داغ قرار گرفته است. آق داغ از کوه سفید جذاب نشات می گیرد که با آبشاری بلند پایه به همین اسم نوده در وسط صخره های بلند سراشیب می گردد. وجود این آبشار در چشم نواز ترین نقطه زیبا که سی متر ارتفاع دارد همجوار با گیاهان دارویی مثل: گلپر، نعنا، کاکوتی و پونه قرار گرفته است. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری در قسمت روستای خورش رستم می باشد که در دامنه جنوبی کوه آق داغ قرار دارد.

دیدنی های خلخال در استان اردبیل

  • روستای شمس آباد

همجوار با رود قزل اوزن روستای شمس آباد قرار دارد که در تخته سنگی بزرگ در غرب روستا قرار گرفته است. به دلیل چشمه در کنار روستا تابستان ها را خنک با هوایی مطلوب کرده که منطقه ای ییلاقی می باشد. قسمت شرقی روستا همواره با هوایی خنک در تابستان است که مردم به آن قسمت می روند تا در طبیعتی تاریخی قدم بگذارند. همچنین وجود گورستان ۱۳۰۰ ساله در روستای شمس آباد با تاریخی کهن که دارای ۳ قبر با خط کوفی می باشد قرار دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • قلعه و چشمه ازناو

در شهر اسالم وجود چشمه ای سالم و گوارا به نام ازناوا با طبیعتی بی بدیل همواره در قلعه ای به همین اسم از بهترین مناطق دیدنی به حساب می آید. این چشمه زمین ها و باغ های کشاورزی این منطقه را آب یاری می کند که با وجود چشمه ازونا هیچ موقع با کم آبی دچار نشده است. از دیگر جذابیت ها در کوه ازونا می توان به ۵ غار آهکی کوچک و بزرگ این منطقه اشاره کرد.

شهر خلخال کجا قرار دارد؟

  • تفرجگاه اندبیل و آب گرم گیوی

تفریحگاهی به نام چشمه میر عدیل که در فاصله ۵ کیلومتری خلخال می باشد در روستای اندبیل در کوه پایه های تالش می باشد. این تفرجگاه بیشتر در تابستان میزبان مسافران و گردشگران می باشد که هر ساله سر سبزی و طبعت جذاب را هدیه می دهد. آبگرم گیوی در نزدیک شهر با خواص درمانی متعدد مثل مفاصل روماتیسمی و بیماری های پوستی زیادی قرار می گیرد. که مناظر زیبا و جذاب آن در ربین باغ ها و طبیعت خدادادی اش محیطی به یاد ماندنی برای توریستان خواهد بود.

طبیعت در دیدنی های خلخال

  • دریاچه نئور

یکی دیگر از دیدنی های خلخال که در فاصله چهل و هشت متری جنوب شرق اردبیل می باشد به سمت راه شهر در مرز استان گیلان و اردبیل از بهترین و معروف ترین طبیعت های گردشگری محسوب می شود که به نام دریاچه نئور است. این دریاچه از ۲ دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که در فصل بهار جذاب به هم می پیوندد و عمق ۵ متری را تشکیل می دهد. اب دریاچه نئور برای آبیاری زمین های کشاورزی مفید بوده و همواره مورد استفاده روستائیان قرار می گیرد.

بهترین دیدنی های خلخال

  • آبشار نره گر و پل پردیس

روستای اسبو در نزدیک راه صعب العبور دو کیلومتری از روستا قرار گرفته است که یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. یکی دیگر از این جذابیت ها در خلخال پل تاریخی پردیس است که به زمان حکومت صفویه در رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است و تنها پل سالم مانده از ان دوران می باشد که در خلخال وجود دارد.

معرفی دیدنی های خلخال

  • قلعه خشتی گیلوان

قلعه ای در روستای گیلوان که محوطه ای بزرگ و وسیع بدون پوشش گیاهی می باشد در شهر جذاب خلخال با نمایی تاریخی از چند برج به فاصله های ارتفاع از هم دیگر که از گذر زمان با عوامل طبیعی کم تر شده است. از دیدنی های خلخال محسوب می شود که این قلعه خشتی با قبرستانی تاریخی و کهن از زمان اسلامی به یادگار مانده است.

  • قله آق داغ

اگر دوست دارید کوه نوردی کنید حتما سری به این دیدنی بزنید که جزء دومین قله بلند اردبیل با ارتفاع ۳۳۲۲ متر به شمار می رود. دامنه های کوه گلی زیبا که دارای پوشش گیاهی آویشن و ریحان کوهی می باشد در منظره زیبایی دور آن را احاطه کرده است. مقبره ای در این امامزاده که به اسم سلطان سید محمود امامزاده داغی کوه آق قلا می نامند در راه کوه چشمه جاری می باشد که با آب گوارایی کمک به هضم غذا و دستگاه گوارش می کند و مردم این اهالی اعتقاد عجیبی به سلامت چشمه دارند.

مناطق خلخال زیبا

  • روستای کزج و برندق

در شهر خلخال بخش خورش رستم از جاذبه گردشگری می باشد که با وجود ساحل شرقی در دامنه کوه مشرف به رودخانه قزل اوزن است. روستای کزج از ۱۰ روستا با ارزش کشور می باشد که با بافت قدیمی و معماری بسیار جذاب و سنتی در این شهر قرار گرفته است. این روستا همواره شباهتی به ماسوله گیلان دارد که به علت شبیه بودن زیادش به آن ماسوله ییلاقی گفته می شود. روستای برندق در بین دره و طبیعت سرسبز چشم نواز در خورش رستم شهر خلخال با آبشار بی همتایش در بنا  تاریخی واقعا جذاب و رویایی می باشد که از دیدنی های خلخال به شمار می رود.

گزینه دیدنی های خلخال

  • حمام تاریخی نصر یا موزه خلخال

از بناهایی که می توان گفت از زمان قاجار به جا مانده حمام تاریخی نصر می باشد. این بنای قدیمی با نقاشی هایی در بخش سربینه با زیبایی و لطافتی دیدنی که مواد استفاده شده از آن سیمان سفید و گچ می باشد همواره از قدیمی ترین بنا هاست. در این حمام می توانید کاربندی های گرم خانه را که اجرایی شده است را ببینید.

درباره دیدنی های خلخال چه می دانید؟

  • غار هفت خانه و جلال آباد

در محل جنوب غربی این شهر زیبا غاری به اسم یئدی دام یا هفت خانه وجود دارد که از سطح دریا ۱۶۰۰ متر ارتفاع دارد و در ۲۰ کیلومتری روستا گرمخانه زیر کوه قرار گرفته است. این غار با ۲ دهانه ورودی اصلی در قسمت شرقی به ۷ تالار کوچک تر پشت س رهم قرار گرفته است که با ارتفاع تقریبی ۳ متر می باشد. از دیگر دیدنی های خلخال می توان به غار جلال آباد اشاره کرد که در قسمت جنوب شرقی خلخال واقع می باشد. این غار در روستای جلال آباد با ارتفاع تقریبی ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

در پایان می توانید برای مشاهده مکان های دیدنی اردبیل کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *