دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کدام اسباب بازی ها مناسب نوزاد زیر یکسال هستند؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به بررسی اسباب بازی هایی می پردازیم که می توانید آن ها را برای کودکان زیر یک سال استفاده کنید و محبت خود را به آن ها نشان دهید و از بازی کردن آن ها لذت ببرید. در پایان این مقاله، مطالبی را درباره یک سری وسایلی که نباید در دسترس کودک قرار بگیرد، برای شما ارائه می دهیم. همراه ما باشید.

در این مقاله با والدین و اطرافیان کودکان یک ساله و کمتر از آن ها سر و کار داریم. در نظر داشته باشید که نوزادان و شیر خواران بسیار با نمک و معصوم می باشند و اکثر مردم می خواهند که محبت خود را به آن ها نشان دهند اما نمی دانند با خریدن چه نوع اسباب بازی می توانند به آن ها کمک کنند. در این مقاله با انواع اسباب بازی هایی که برای کودکان زیر یک سال می توانید تهیه کنید آشنا می شوید و می توانید محبت خود را به بهترین نحو به آن ها نشان دهید.

اسباب بازی مناسب نوزاد کمتر از یک سال

هر نوع اسباب بازی که تهیه می کنید ممکن است برای نوزاد فقط تا چند دقیقه برای او جذابیت داشته باشد. در هر حال می توانید اسباب بازی های مناسب و ارزان تری را تهیه کنید که مناسب این نوزادان بوده و در نهایت می تواند به رشد این نوزادان کمک زیادی کند. در نظر داشته باشید که کودکان در طی رشد خود مهارت ها و تجربه های جدیدی را یاد می گیرند که می توانید با تهیه اسباب بازی های مناسب برای آن ها به یاد گیری بیش تر این مهارت ها کمک کنید.

اسباب بازی مناسب نوزاد

در ادامه مطلب انواع اسباب باری هایی را که می توانید برای نوزادان تهیه کنید را به چهار بخش تقسیم می کنیم. می توانید برای کودکان زیر یک سال هر سه ماه اسباب بازی و وسایل جدیدی را بخرید.

بدو تولد تا سه ماهگی

  • در این مدت کودک شما کاری جز خوردن و خوابیدن و رفع حاجت انجام نمی دهد و نیازی نیست برای این ماه ها اسباب بازی خاصی تهیه کنید.
  • کودک در این سنین می تواند با حواسی مانند لامسه و شنوایی و خصوصا بویایی با اطراف خود ارتباط برقرار کند و با آن ها آشنا شود.
  • اسباب بازی های جدید و رنگارنگ می تواند او را به خود جذب کند زیرا کودک در این ماه ها که توانایی حرکت دادن و گرفتن اشیا را ندارد و فقط این اسباب بازی ها می توانند نظر وی را جلب کنند و حواس او را تقویت کنند.
  • شما با آواز خواندن و تاب دادن کودک در این ماه ها می توانید به رشد و تکامل حواس او کمک بسیار زیادی کنید و نیازی به استفاده از وسایل بازی گران قیمت و پر هزینه نمی باشد و فقط می توانید از چند اسباب بازی مناسب نوزاد استفاده کنید که در ادامه به سه مورد از آن ها اشاره می کنیم.

وسایل بازی مناسب برای سه تا شش ماهگی نوزاد

آینه های نشکن

کودکان زیر سه ماه نمی توانند حرکت زیادی داشته باشند و فقط می تواند با چشم های کوچک و بامزه خود در دنیا جستجو کند. کودک تا سه ماهگی تقریبا همه چیز را تار می بیند و نیازی به تهیه اسباب بازی های مخصوصی نمی باشد و شما با قرار دادن آینه در برابر این کودکان می توانید به شناخت او کمک کنید. البته خودتان هم می توانید در مقابل او یاستاده و با او صحبت کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تضاد رنگی بالا

می تونید از اسباب بازی هایی استفاده کنید که تضاد رنگی بسیار بالایی دارند. با این کار می توانید بینایی او را تحریک کنید. این کار می تواند باعث حرکات بیش تر کودک شود و در نهایت می تواند در تکامل او نقش بسیاری داشته باشد. برای این کار می توانید از اسباب بازی ها و وسایلی استفاده کنید که تضاد بسیار بالایی مانند رنگ های سفید و سیاه دارند.

وسایل و اسباب بازی های نرم

عروسک هایی که دارای پارچه های مخملی و خزدار هستند و بسیار نرم می باشند برای کودکان زیر سه ماه بسیار جذاب می باشند و می توانند حس لامسه او را بسیار تحریک کند و این حس را به تکامل برساند.

سه تا شش ماهگی

  • کودک در این سن همه چیز را به داخل دهان خود می برد زیرا دوست دارد همه چیز را کشف کند و از کشف کردن ها لذت بسیاری می برد. به همین دلیل هم باید از وسایل ایمن برای آن ها استفاده کنیم و وسایلی که دارای تیزی می باشند و حتی ممکن است شکننده باشند را در اختیار آن ها قرار ندهیم. به ابن منظور می توانیم از وسایلی استفاده کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در سه تا شش ماهگیی نوزاد می توانید از انواع آویز ها برای کودک استفاده کنید.

آویز ها

کودک زمانی می تواند مهارت های حرکتی خود را به حد مطلوب برساند که عضالاتش تقویت شده باشند. در سن سه تا شش ماهگی کودک یاد می گیرد که می تواند گردن خود را محکم بگیرد. برای همین توصیه می کنیم که از آویز هایی برای آن ها استفاده کنید تا برای گرفتن آن ها ترغیب شود و بتواند گردن خود را با تلاش های بسیار زیاد بالا بیاورد. برای آویز کردن باید انواعی از عروسک هایی را استفاده کنید که نشکن و بی خطر هستند.

کتاب ها

می توانید برای کودکان خود از کتاب های پارچه ای و پلاستیکی استفاده کنید. می توانید برای او قصه هایی را بگویید که با سن آن ها مناسب می باشد. در این سنین می توانید فرزندان خود را به کتاب خواندن علاقه مند کرده و اولین کتاب های زندگی اش را به دستش بدهید. می توانید حین داشتان گفتن لحن خود را عوض کنید تا برای کودک شنیدن این داشتان ها خسته کننده نباشد و او را به خود جذب کند. در همین حین می توانید اشخاص داستان را برای او معرفی کنید و با این کار می توانید علاوه بر حس بینایی و شنوایی کودک مهارت های کلامی را در او افزایش دهید.

 اسباب بازی های ضد آب

 اسباب بازی مناسب برای کودک آن است که ضد آب باشد و از آن ها می توانید در حمام استفاده کنید و کودک خود را به حمام کردن تشویق کنید. به این منظور می توانید از حیوانات نرم و پلاستیکی استفاده کنید.

اسباب بازی های مناسب شش تا نه ماهگی

  • کودک در این سنین در میابد که می تواند دست های خود را حرکت بدهد و با آن ها سرگرم شود.
  • او می فهمد که می تواند یک اسباب بازی را در دست های خود قرار بدهد و آن چیز هایی را که دوست دارد با حرکات دست هایش بدست آورد.
  • برای این سنین می تواند از اسباب بازی هایی استفاده کنید که بیشتر با دست آن ها سرو کار دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

اسباب بازی مناسب نوزاد شش تا نه ماه

جغجغه

یکی از بهترین وسایلی می باشد که می توانید از آن برای کودکان استفاده کنید تا تحریک شوند و دستان خود را حرکت بدهند. برای جلب توجه کودک می توانید از رنگ هایی که دارای تضاد هستند نیز استفاده کنند. نوزاد در این سن علاقه مند به صدا ها و ریتم ها می باشد. شما باید به دنبال جغجغه هایی باشید که جنس بسیار سختی دارند زیرا ممکن است در صورت محکم نبودن شکسته شده و به کودک شما آسیب های فراوانی برساند.

میله های بازی

این میله ها می توانند پلاستیکی یا مخملی باشند. می توانید از این وسایل در کنار صندلی نوزاد استفاده کنید و به راحتی به خرید بروید. کودک شما با آن ها سرگرم می شود و شما می توانید به راحتی به خرید کردن بپردازید.

حیوانات و عروسک های نرم

کودک شما می تواند در این سن به یک عروسک یا یک حیوان وابسته شود که بسیار طبیعی می باشد. معیار آن ها برای وابسته شدن نرم بودن و راحت بودن آن وسایل می باشد البته باید از ایمن بودن آن عروسک ها و وسایل اطمینان حاصل کنید.

 اسباب بازی های مفید نه تا دوازده ماه

  • کودک در این سن به پایستگی اشیاء رسیده است و درک می کند که وسایل وجود دارند و ممکن است آن ها را نبیند و احساس نکند.
  • او می داند که اگرچه عروسک او در مقابل چشمانش نیست ولی وجود دارد و به دنبال آن ها می گردد.
  • اسباب بازی های خاصی می توانید برای این سن تهیه کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

توپ یکی از ساده ترین وسایلی می باشد که می توانید از آن برای فعالیت بدنی نوزاد استفاده کنید.

اسباب بازی های فشاری

در هنگامی که کودک شما می خواهد حرکت کند تمایل دارد اسباب بازی های خود را فشار دهد یا آن ها را حرکت دهد. به همین منظور می توانید از اسباب بازی های ژله ای استفاده کنید. در نظر داشته باشید که می توانید برای کودک خود از ماشین ها و وسایلی استفاده کنید که می تواند آن ها را به حرکت در بیاورد.

اسباب بازی های کنترل شدنی

اسباب بازی هایی را برای کودک انتخاب کنید کهبتواند با اراده خودش آن ها را کنترل کند. این کنترل کردن ها می تواند مثل پیچ دادن، چرخاندن، فشردن، تکان دادن، رها کردن و یا باز کردن اجزای آن باشد.

آوازه خوان

می توانید برای کودکان خود از اسباب بازی هایی استفاده کنیدکه آواز می خوانند.زیرا کودکان ۹ تا ۱۲ ماه عاشق موسیقی می باشند و تا حدودا ۱۲ ماهگی دوست دارند با شنیدن آهنگ های مورد علاقه خود بدن خود را حرکت دهند و به نوعی می خواهند برقصند. می توانید برای کودک خود اسیباب باری های موزیکال و ساز دهنی بخرید و اجازه دهید او نیز آهنگ خود را بسازد.

توپ

توپ یکی از ساده ترین اسباب بازی هایی می باشد که می توانید آن را برای کودک خود بخرید. کودک شما می تواند با همین توپ ساده ساعت ها بازی کند و فعالیت بدنی داشته باشد. می توانید با یک توپ عضلات کودک خود را تقویت کنید و به آن ها نشستن و بلند شدن را آموزش بدهید.

یک سالگی

برای کودک نوپای خود انرژی بسیار زیادی بگذارید زیرا این کودک بسیار پر انرژی می باشد و مشتاق است همه چیز را کشف کند و از کشفیات لذت می برد. کودکان در این سن می توانندبا ضربه زدن،هل دادن، کشیدن اشیاء و پرت کردن آن ها انرژی های خود را تخلیه می کنند. کودک در این سن از همه چیز لذت می برد. برای این سن کودک باید اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که نیازمند فعالیت های بسیاری می باشد. البته باید در کنار فعالیت برای آن ها از اسباب بازی مناسب نوزاد هم استفاده کنید.

 کودک یک ساله و وسایل مناسب برای آن ها

اسباب بازی هوش ساز

یکی از تبلیغاتی است که می تواند مشتری های بسیاری را جذب کند. بهتر است این تبلیغات را جدی نگیرید و آن ها را مهم تلقی نکنید زیرا هوش قبل از این که فرزند شما بدنیا بیاید در سرشت او قرار داده می شود. در واقع اسباب بازی مناسب نوزاد می تواند باعث شود قدرت تفکر و بهره مندی هوش کودک افزایش پیدا کند. شما هیچ وقت نمی توانید هوش کودک خود را با جادو کردن افزایش دهید.

نحوه شستو شوی اسباب بازی ها

کودکان نمی دانند که کدام اسباب بازی تمیز می باشد و کدام نه برای همین باید وسایلی که در اختیار آن ها قرار می دهید را کاملا بشویید و استریل کنید.

  • بهتر است اسباب بازی هایی را که برای اولین بار می خواهید استفاده کنید و در اختیار کودک قرار دهید را بشویید.
  • در صورت استفاده مداوم بهتر است آن ها را هر چند وقت یک بار ضد عفونی کنید که برای این کار می توانید از ماشین ظرف شویی هم استفاده کنید.
  • باید اسباب بازی ها را با آب داغ بشویید تا تمام میکروب های آن از بین برود و در همین حین می توانید از مواد شستو شو هم استفاده کنید.
  • اسباب بازی هایی که مو دارند یا پشمالو هستند می توانند گرد و غبار های زیادی را به خود بگیرند که عامل اصلی حساسیت کودکان همین مورد می باشد.
  • بهتر است برای جلوگیری از حساسیت های کودک خود آن ها را منظم بشویید و آن ها را در مقابل نور مستقیم خورشید خشک کنید.

نحوه مناسب شستو شوی اسباب بازی ها با چند روش ساده

اسباب بازی های غیر مجاز

برای کودکان زیر یک سال نباید از یک سری از اسباب بازی ها استفاده کرد زیرا می تواند خطرات جانی را با خود به همراه داشته باشد که این اسباب بازی ها عبارت اند از :

  1. اسباب بازی هایی که دارای سیم هایی با طول بیش تر از ۱۲ اینچ می باشد.
  2. اسباب بازی هایی که از PVC ساخته شده اند.
  3. اشیاء کوچکی که امکان قورت دادن آن ها وجود دارد.
  4. اسباب بازی هایی که قطعات کوچکی مانند باطری ها و … دارند.
  5. وسایلی که با قطعات ضعیفی ساخته شده اند.
  6. اسباب بازی هایی که تیز و لبه دار می باشند.
  7. اسباب بازی هایی که مکن است از سرب ساخته شده باشند و یا ترکیبی از آن ها را داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *