دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قرص نوروبیون و آشنایی بیشتر با کاربردها، عملکرد و موارد منع مصرف این دارو

  • ساناز براتی
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

قرص نوروبیون حاوی ویتامی نهای گروه B یعنی B6، B12 و B1 می باشد. این قرص بر متابولیسم کربوهیدرات ها تاثیر گذاشته و با نگه داشتن قند خون در سطح نرمال باعث رشد طبیعی بدن و تولید انتی بادی ها و هموگلوبین می شود. برای آشنایی بیشتر با این مکمل در این مطلب همراه ما باشید.

آویتامین های گروه B  موادی محلول در آب می باشند که نقش بسیار مهمی در متابولیسم بدن یا همان فرایند سوخت و ساز در بدن دارند. کمبود این ویتامین ممکن است عوارض و بیماری هایی را برای بدن به همراه داشته باشد. بدن می تواند این ویتامین را از انواع مواد غذایی و برخی از قرص ها دریافت کند. در این مطلب با یکی از انواع این قرص ها آشنا می شویم.

قرص نوروبیون چیست؟

قرص نوروبیون حاوی ویتامین های گروه B بوده که برای درمان مشکلاتی مثل اختلالات عصبی، تشنج، کمبود ویتامین B12  و … مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص دارای ویتامین های B6، B12 و B1 تحت عنوان مواد فعال است. این قرص در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش داشته و با نگهداری قند خون در سطح مناسب باعث رشد طبیعی، تولید آنتی بادی ها و هموگلوبین ها خواهد شد.

مکمل دارویی نوروبیون

ویتامین های گروه B در کل شامل ۸ عدد می شوند که هر کدام عملکرد مخصوصی داشته و برای کارکرد یکی از سلول های بدن مورد استفاده قرار می گیرند. سلول های پوست، مغز و اعصاب از جمله موارد دریافت کننده این ویتامین ها هستند.

میزان ویتامین موجود در هر واحد قرص

همانطور که گفتیم نوروبیون شامل سه نوع از ویتامین های گروه B می باشد: تیامین یا همان B1، پریدوکسین یا همان B6، و B12. این قرص در دو نوع معموای و تقویت شده یا ورت در دسترس می باشد. میزان ویتامین موجودی در هر عدد از این قرص به شرح زیر است:

  • نوروبیون معمولی:

۱۰۰ میلی گرم تیامین، ۲۰۰ میلی گرم پریدوکسین و ۲۰۰ میلی گرم B12

ویژگی های مکمل نوروبیون

  •  آرون گروپس
  • نوروبیون فورت:

۱۰۰ میلی گرم تیامین، دویست میلی گرم پریدویکسین و ۵ میلی گرم B12

میزان مصرف

اندازه ویتامین های گروه B موجود در هر کدام از نوروبیون ها صد در صد بیشتر از اندازه مصرف روزانه می باشد. به همین دلیل سازمان ملی سلامت آمریکا عنوان کرده است که روزانه یک عدد از این قرص برای تامین ویتامین مورد نیاز کفایت می کند.

استفاده از قرص مفید نوروبیون

علائم و نشانه های کمبود ویتامین B و تاثیر نوروبیون بر آن

در صورتی که بدن با مشکلات عدم جذب ویتامین B رو به رو باشد و یا ویتامین مورد نیاز را در طول روز دریافت نکند با اختلالات و مشکلاتی برخورد خواهیم کرد. از علائم و نشانه های کمبود ویتامین B در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف، خستگی مفرط، کم خونی، کاهش وزن و مشکل در افزایش آن، ضعف سیستم ایمنی، علائم در ارتباط با آسیب عصب ها مانند خواب رفتن دست و پا، افسردگی و اختلات در قسمت های مختلف بدن مانند کبد، کلیه و پوست.

مطمئنا با استفاده از این مکمل می توان احتمال بروز این مشکلات را کمتر کرد. مصرف این قرص ها به طور مرتب باعث تامین ویتامین های گروه B و همچنین سلامت عمومی بدن می شود. از استفاده خودسرانه این دارو پرهیز کرده و قبل از مصرف برای جلوگیری از عوارض احتمالی با پزشک مشورت نمایید.

استفاده از قرص نوروبیون

موارد مصرف این دارو

این قرص برای کنترل و درمان برخی از بیماری ها بسیار مفید بوده که با برخی از آنها آشنا می شویم:

اختلالات عصبی، تشنج، عوارض ناشی از بارداری، کمبود ویتامین B12، کمبود تیامین، مشکلات قلبی، آنمی، مشکلات روانی، کم خونی فقر آهن، هموسیستینوری، کم خونی به خاطر کمبود ویتامین.

مصرف کردن مکمل نوروبیون

پزشک متخصص در نهایت کسی است که اجازه استفاده از این دارو را صادر می کند.

نحوه عملکرد

این مکمل دارویی با تاثیر گذاشتن بر موارد عنوان شده در زیر باعث بهتر شدن و درمان بیماری خواهد شد:

  • تاثیر بر متابولیسم کربوهیدرات ها و کمک به حفظ رشدی طبیعی و سالم.
  • تولید کردن آنتی بادی یا پادتن ها و هموگلوبین ها و متعادل نگه داشتن قند خون
  • تاثیر مستقیم بر کمبود ویتامین B12.

موارد استفاده از نوروبیون

عوارض جانبی نوروبیون

به طور کلی اگر از این قرص به درستی و طبق دستوری که دارد استفاده شود مشکلی به همراه نخواهد داشت. در برخی از دوز ها امکان دارد رنگ ادرار زرد کم رنگ شده که موقتی و بی ضرر می باشد. در صورت مصرف بی اندازه و زیاده روی در آن ممکن است این قرص عوارضی مثل حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار، بی خوابی، خارش، اسهال و آسیب به عصب ها را داشته باشد. یکی از عوارض مهم که ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان ایجاد شود حساسیت به قرص می باشد. در صورت مشاهده نشانه های حساسیت باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه نمایید. نشانه هایی حساسیت مواردی مثل جوش زدن، مشکل در تنفس و ورم صورت می باشند.

مصرف نمودن نوروبیون

تداخل دارویی

استفاده از این قرص همراه با برخی از داروها باعث می شود تا تاثیر کمتری داشته و عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در هنگام مراجعه به پزشک حتما او را در جریان دیگر داروهای مصرفی خود قرار دهید. از جمله مواردی که با این قرص اختلال دارویی دارند شامل آمیودارون، آرسنیک تری اکسید، کلرامفنیکل، فولیک اسید، گاباپنتین و فروزوماید می باشند.

موارد منع استفاده

در صورت ابتلا به هر یک از مشکلات حساسیت به این دارو و یا ابتلا به بیماری لبر از مصرف آن خودداری نمایید.

استفاده از مکمل نوروبیون

استفاده از این قرص به چه کسانی پیشنهاد می شود

اکثر افراد ویتامین مورد نیاز خود را از تغذیه روزانه دریافت می نمایند. اما کسانی هستند که برخلاف مردم عادی نیاز بیشتری به ویتامین B داشته و باید از مکمل های این ویتامین استفاده نمایند. کسانی که نیازمند استفاده از مکمل های نوروبین هستند شامل موارد زیر می شوند:

  • زنان باردار در طول دوران بارداری.
  • افرادی که بیشتر از ۵۰ سال باشند.
  • افرادی که عمل بای پس معده انجام داده اند.
  • افرادی که داروهای مورد مصرف آنها باعث کاهش ویتامین B در بدن می شود.
  • افرادی که رژیم گیاه خواری داشته و یا در رژیم غذایشان محدودیت هایی دارند.

مصرف قرص نوروبیون

همانطور که گفتیم نوروبیون برای کمبود ویتامین B در بدن مورد استفاده قرار می گیرد و به طور معمول یک عدد از آن در طول روز کافی است اما در برخی از موارد حادتر این میزان ممکن است کافی نباشد. در هر صورت میزان استفاده را دکتر تجویز می نمایید.

نحوه نگهداری قرص

 قرص نوروبیون را در دمای اتاق و به دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید. از یخ زدن دارو جلوگیری کرده و آن را در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار ندهید. از ریختن قرص در مسیر فاضلاب جلوگیری نمایید زیرا امکان آلودگی محیط زیست وجود دارد.

خواص قرص نوروبیون

نکته پایانی:

در هر صورت هیچ نوع قرص و مکملی را بدون مشورت با پزشک استفاده ننمایید و برای مصرف هر نوع ویتامین از پزشک خود کمک بخواهید تا در صورت بروز مشکل و یا حساسیت شما را راهنمایی کند. در زنان باردار و شیرده حتما قبل از مصرف دارو پزشک باید از شرایط آنها اطلاع کافی داشته باشد و در صورت نیاز این دارو را تجویز نمایید. مصرف خود سرانه هر نوع دارو عوارض جدی و خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *