دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره رژیم وایکینگی و نحوه لاغری با آن

  • سحر هودانلویی
  • ۸ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در عصر امروز یکی از رژیم های غذایی پر سر و صدا، رژیم وایکینگی می باشد. طرفداران این نوع رژیم معتقدند که با داشتن یک برنامه غذایی، طبق غذاهای وایکینگی می توان به کاهش وزن و سلامتی دست پیدا کرد. این نوع غذاها مرسوم به مردم اروپای شمالی می باشد و طبق بررسی ها مشخص شد که مردم این ناحیه، تناسب اندام خود را مدیون رژیم غذای وایکینگی هستند.

گروهی از سرآشپزان دانمارکی، فنلاندی، ایسلندی، نروژی، سوئدی در سال ۲۰۰۴ تیمی را تشکیل دادند تا رژیم غذایی مربوط به ناحیه خود را طراحی کنند. این رژیم که همان رژیم نوردیک نام گرفت، با تمرکز بر روی غذاهای مربوط به هر فصل، سلامتی افراد خواهان این رژیم را تضمین کردند.

بر خلاف دیگر رژیم غذایی ها، رژیم وایکینگی به نوع غذا و میزان کربوهیدرات مصرفی شما هیچ کاری ندارد. به تشخیص سازمان بهداشت جهانی حذف کردن غذا از برنامه غذایی امری صحیح نیست، رعایت نکات و داشتن برنامه غذایی سالم علاوه بر کاهش وزن، سلامتی را برای شما به دنبال دارد.

آشنایی با برنامه غذایی وایکینگی

آشنایی با رژیم وایکینگی

رژیم وایکینگی یا به اصطلاحی نوردیک از برنامه غذایی های موفق در عصر امروز است. این رژیم به این معناست که غذاهای محلی دارای ریشه در سنت اروپای شمالی را بیشتر در برنانه غذایی خود مصرف کننند تا چاقی را از خود و مردمان دور کنند. برنامه غذایی نوردیک مناسب ترین نوع رژیم از نظر جغرافیایی برای مردمان اروپای شمالی می باشد. این برنامه غذایی بر خلاف دیگر برنامه ها از کروبوهیدرات و چربی کمتر متشکل شده است، همچنین فیبر و غذای دریایی بالاترین میزان مصرف در این برنامه غذایی را داراست.

نکاتی که در رژیم غذایی نوردیک باید رعایت کرد

رژیم غذایی نوردیک شباهت بسیاری به برنامه غذایی مدیترانه ای دارد. در گذشته رژیم غذایی مدیترانه ای توجه بسیاری به مصرف روغن زیتون داشت که هنوز در آن زمان طراحان برنامه غذایی نوردیک، از روغن زیتون در محتوای آن نام نبرده بودند. همچنین لبنیات و روغن کانولا از دیگر غذاهایی بود که در اروپای شمالی یافت نمی شد، به همین دلیل بیشتر از میوه ها در برنامه خود استفاده می کردند. این برنامه غذایی بیشتر مناسب اروپای شمالی با توجه به سنت های و مواد غذایی رایج در آن ها می باشد.

همان طور که گفته شد رژیم غذایی نوردیک بر روی غذاهای سنتی اروپای شمالی متمرکز شده است. در ادامه این مطلب با غذاهای ممنوع و غیر ممنوع رژیم غذایی نوردیک آشنا خواهید شد.

  •  آرون گروپس

معرفی برنامه غذایی وایکینگی ها

  • غذاهایی که باید بسیار مصرف شود

  1. انواعی از میوه ها
  2. توت ها
  3. سبزیجات
  4. حبوبات
  5. سیب زمینی
  6. انواعی از غلات
  7. آجیل جات
  8. دانه های روغنی
  9. نان جو
  10. ماهی
  11. غذاهای دریایی
  12. لبنیات با چربی کم
  13. گیاهان
  14. انواعی از ادویه جات
  15. روغن دانه انگور
  • غذاهایی که باید به طور متعادل مصرف شود

  1. گوشت های شکار شده که در ایران ممنوع است.
  2. تخم مرغ های محلی
  3. پنیر
  4. ماست
  • غذاهایی که باید کمتر مصرف شود

  1. گوشت های قرمز
  2. چربی حیوانات
  • غذاهایی که به هیچ وجه نباید مصرف شود

  1. نوشیدنی های شیرین شده با قند غیر طبیعی
  2. مصرف قند های اضافی
  3. گوشت های فرآوری شده
  4. فست فود های تصفیه شده

آشنایی با رژیم وایکینگی

مزایای رژیم غذایی وایکینگ ها

تغذیه سالم علاوه بر تناسب اندام، سلامتی را به شما هدیه می دهد. با پیروی از برنامه غذایی مناسب عملکرد سیستم متابولیک بدن خود را بهبود می بخشید و از ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری می کنید. در ادامه مزایای رژیم نوردیک و تاثیراتی که بر بدن می گذارد را خواهید خواند.

  • تنظیم فشار خون

طبق پژوهشی ۶ ماهه که بر روی افراد دارای اضافه وزن صورت گرفت، نتیجه گیری شد که در مقابل افرادی که رژیم معمولی داشتند؛ ۵/۱ و ۳/۲ درجه کاهش فشارخون انقیاضی و انبساطی وجود داشته است.

محققان در رابطه با این رژیم غذایی به این نتیجه رسیده اند که پیروی طولانی مدت از این برنامه غذایی به درمان افراد دارای فشار خون و کلسترول بالا می پردازد.

  • تنظیم میزان کلسترول و تری گلیسیرید در بدن

رژیم غذایی وایکینگی سرشار از غذاهای مناسب برای سلامت قلب است. باید توجه داشت که تاثیر آن ها بر روی کلسترول و تری گلیسیرید به یک میزان نیست و با تاثیر بر روی کلسترول، میزان تری گلیسیرید در بدن کاهش می یابد.

  • کنترل قند خون در بدن

در ظاهر رژیم وایکینگی نشان می دهد که تاثیر به سزایی بر روی قند خون بدن می گذارد. اما این طور نیست، این نوع رژیم فقط میزان قند خون ناشتایی را به کاهش چشمگیر می رساند.

  • از بین برنده التهاب در بدن

التهاب های مزمن از بیماری های خطرناکی خبر می دهد که در صورت بروز ریتم بدن فرد را به هم می ریزند. در نتیجه بررسی این نوع رژیم غذایی مشخص شد که رژیم نوردیک با اثر گذاری بر روی ژن بافت های بدن، التهاب و چربی را در آن ها کاهش می دهد.

در رژیم وایکینگی باید چه نکاتی رعایت کرد

آیا رژیم نوردیک در کاهش وزن موثر است؟

تحقیقات بسیاری بر روی میزان اثر گذاری رژیم نوردیک بر بدن صورت گرفته است. طبق بررسی که بر روی ۱۴۷ فرد چاق صورت گرفت، مشخص شد که در طی مدت زمان خاص ۴/۷ کیلوگرم وزن کم کرده اند. تحقیقات در مقابل افرادی که رژیم دانمارکی گرفته بودند با ۱/۵ کیلوگرم اختلاف مواجه شد. طبق بررسی هایی که صورت گرفت، رژیم نوردیک در ابتدا به کاهش وزن فرد کمک می کند اما در ادامه و بعد از گذشت ۲ سال، دوباره تمامی وزن از دست رفته باز خواهد گشت.

شما با رعایت اصول رژیم نوردیک در طول ۶ ماه می توانید تا ۴ درصد کاهش وزن را تجربه کنید، نکته ای که قابل به ذکر است؛ شما در صورتی می توانید این میزان از کاهش وزن را در خود ثابت نگه دارید که دیگر از این رژیم پیروی نکنید. طبق مطالعات انجام شده پیروی طولانی مدت از این رژیم علاوه بر بی تاثیر بودن، دوباره وزن از دست رفته در شما را باز خواهد گرداند.

آداب غذایی وایکینگ ها

در رژیم نوردیک گوشت گاو، بز و گوسفند بسیار مورد مصرف قرار می گرفت. بعد از این ها، اسب گزینه خوبی برای شکار به شمار می رفت اما درصورت شکار با مخالفت شدید رهبران مسیحی مواجه می شدند. مصرف گوشت اسب از جمله غذاهای ممنوعه از طرف کلیسا و رهبران مسیحی بود.

رژیم وایکینگی به چه صورت است

به دلیل دسترسی به انواعی از ماهی ها، آن ها ماهی ها را به صورت ترشی، سوخاری، پنیری، خشک شده، دودی و شوری مصرف می کردند. وایکینگ ها همواره بر روی تپه ها به گذران وقت خود می پرداختند و با آتش کردن خود را مشغول کباب کردن گوشت های شکار شده می کردند. آن ها گوشت را در آب می جوشاندند و غذایی محلی به نام ساوا تهیه می کردند.

سبزیجات و میوه جات از جمله؛ هویج وحشی  و قارچ بسیار مورد مصرف وایکینگ ها قرار می گرفت. در کنار این مواد غذایی گوشت و سبزیجات تازه، برنج، نان، حبوبات و پوست میوه های خشک شده بسیار یافت می شد و از خوراکی های پر مصرف آن ها به شمار می رفت.

افراد وایکینگی از خمیر، نان درست می کرند و به وسیله آن کلوچه های خامه ای تهیه می کردند. همچنین با استفاده از شیر خامه ای و بخار پز در غنی سازی نان نقش بسیاری را ایفا می کردند.

کشاورزان با کاشت کلم، لوبیا، نخود فرنگی و سیب زمینی بسیاری از ادویه جات و مواد طعم دهنده برای ساخت غذا تهیه می کردند. این ادویه و طعم دهنده ها شامل گشنیز، ذرت، خردل و خربزه وحشی می شد.

رژیم غذایی وایکینگ ها در گذشته چگونه بوده است؟

اگر شما هم کنجکاو هستید که وایکینگ ها در گذشته چه چیزی مصرف می کردند، ادامه این مطلب را بخوانید.

معرفی غذاهای مناسب برنامه وایکینگی ها

اول اینکه تخم پرندگان از غذاهای ثابت وایکینگ ها به شمار می رفت که قدرت خود را مدیون مصرف پی در پی پروتئین موجود در تخم پرندگان بودند.

آن ها تا جایی که امکان بود از گیاهان موجود در طبیعت استفاده می کردند و مصرف سبزیجاتی که التهاب و بیماری را از آن ها دور می کرد، بسیار مورد استفاده قرار می دادند.

از دیگر ویژگی وایکینگ ها اشتیاق به شکار بود. وایکینگ ها در این زمینه بسیار موفق و ماهر بودند و همواره به شکار خرس و گوزن های شمالی مشغول بودند. افراد وایکینگی بیشتر اوقات خود را در کنار آب و رودخانه ها می گذراندند و همین امر موجب شده بود که در مصرف ماهی زیاده روی کنند.

شاید ما به دلیل شنیدن برخی داستان ها و دیدن دیگر برنامه ها، طرز فکر اشتباهی نسبت به وایکینگ ها داشته باشیم. و در صورت شنیدن اسم آن ها به فکر مردان قوی هیکل و چاق که بسیار وحشی بوده اند، بیفتیم. در واقع این طور نیست بلکه با رعایت آداب گفته شده و رژیم وایکینگی می توان به کاهش وزن در ماه های اولیه دست پیدا کرد. رژیم نوردیک از برنامه غذایی های سالم می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *