دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به فواید خواب نیمروزی و چرت کوتاه در طول روز برای سنین مختلف

  • سحر هودانلویی
  • ۹ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

خواب آلودگی باعث پدید آمدن عواملی چون؛ کم شدن حافظه، نداشتن تمرکز کافی بریا حل مشکلات و پرش ذهن می شود. تمامی این عوامل درمان دارند  و می توان به راحتی با چرتی کوتاه در میان روز، تمامی مشکلات مربوط به کم خوابی را حل کرد. فواید خواب نیمروزی بسیار است که در این بخش از مجله آرگا با آن آشنا خواهید شد.

پیدا کردن زمان خواب خوب هر چند کوتاه در طول روز، برای افرادی که دارای مشغله بسیار هستند و از صبح زود بیدار می شوند مانند دارویی شفا بخش عمل می کند. گرفتن خواب نیمروزی باعث بهبود عملکرد در شما و حل راحت مشکلاتتان می شود. زمان ایده  آل و مناسب برای خواب بعداز ظهر ۱۰ الی ۲۰ دقیقه است که دارای قوانین خود می باشد.

همه ما برای تجدید انرژی از دست رفته نیاز به منبع قوی داریم که در زمان کوتاه، شارژ از دست رفته ما را باز گرداند. اگر می خواهید با این منبع قوی انرژی آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.
ذکر نکاتی از فواید خواب نیمروزی

چرت کوتاه به چه معناست؟

بعد از گذشت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه خواب از مرحله اولیه چرت خود، وارد مرحله دوم که عمیق تر می باشد، می شوید. این خواب نیمروزی هر چند کوتاه باعث تجدید انرژی تحلیل رفته در شما می شود که می توانید از آن به خوبی بهره بگیرید. بدن ما در طول خواب قادر است ۵ دوره را کاملا پر کند و چندین بار سیر کامل شدن آن را تکرار کند. با توجه به گفته پژوهشگران چرخه خواب یک انسان کامل هر ۹۰ الی ۱۱۰ دقیقه تجدید می شود. زمانی که شما خوابی عمیق را تجربه می کنید، نسبت به محرک های خارجی واکنش کمتری نشان می دهید و در بعضی موارد قادر به بیدار شدن نیستید که این امر خستگی را در شما افزایش می دهد. فواید خواب نیمروزی را در ادامه خواهید خواند و با تاثیراتی که بر بدن می گذارد، آشنا خواهید شد.

آشنایی با فواید خواب نیمروزی

از فواید خواب نیمروزی بر اعمال و اندام های بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد که به طور علمی ثابت شده است. این تاثیرات در بدن بسیار شگفت انگیز است که ما را در انجام بیشتر فعالیت های روزانه همراهی می کند.
  • بهبود یافتن عملکرد های بدن

طبق مطالعات انجام گرفته مشخص شد که خواب کوتاه ۱۰ الی ۳۰ دقیقه ای در بالا رفتن کارایی بدن بسیار موثر عمل می کند. از مهم ترین اثراتی که خواب نیمروزی بر بدن می گذارد، عبارت است از:

  1. بالا رفتن روان حرکتی
  2. قدرت در پاسخ گویی صحیح
  3. دستیابی به هوشیاری بالا
  4. کاهش استرس و فشار های روانی
  5. بالا رفتن خلاقیت و ذوق های هنری
  6. کارکرد مغز و اعصاب را تعادل می بخشد
  7. بالا رفتن میزان هوش
  8. از زوال حافظه و هوش جلوگیری می کند

معرفی فواید خواب نیمروزی

  • افزایش یادگیری

طبق بررسی های موجود، چرت زدن در طول روز در افزایش یادگیری مهارت های گوناگون بسیار تاثیر گذار است. خواب نیمروزی علاوه بر افزایش میزان یادگیری، کارایی شما را در مواجه با مشکلات تغییر می دهد. تاثیر افزایش یادگیری در بعد از خواب نیمروزی به سرعت نمایان می شود که بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مشخص شد چرت زدن های روزانه علاوه بر بزرگسالان، بر نوزادان نیز اثر مثبت بر جای می گذارد.

  • کاهش میزان فشار خون بالا

بر اساس بررسی های انجام شده، خواب نیمروزی در کاهش فشار خون تاثیر به سزایی دارد. همچنین طی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹، مشخص شد چرت های کوتاه روزانه علاوه بر کاهش فشار خون، به ترک مصرف مواد مضری چون الکل بسیار کمک می کند. از دیگر فواید خواب نیمروزی مصرف نکردن قرص های فشار خون است.

  • بالا رفتن روحیه

از دیگر فواید خواب نیمروزی، بالا رفتن روحیه می باشد. چرت های کوتاهی ک در طول روز انجام می گیرد سطح انرژی را در بدن افزایش و کسلی و بی حالی را از افراد دور می کند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که چرت زدن در طول روز دید مثبت و مثبت گرایی را در افراد افزایش می دهد و در مقابله با سرخوردگی های روزانه تاثیر به سزایی در فرد ایجاد می کند. برای افرادی که شب گذشته خواب خوبی نداشته اند، ۲۰ دقیقه خواب در طول روز به آنان در داشتن روز خوب کمک می کند.
فواید خواب نیمروزی

خواب نیم روز برای چه کسانی مفید تر است؟

خواب های نیمروزی علاوه بر کم کردن خستگی در درون شما، از گرفتن تصمیمات آنی و نا به هنگام شما نیز جلوگیری می کند. خواب نیمروزی در عصر امروز برای افراد بد اخلاق اساسا امری بیهوده و نامناسب است، و در زندگی پیشرفته امروزی فشاری از حالت های درونی کم نمی کند. اما بر اساس تحقیقات انجام گرفته خواب نیمروزی باعث افزایش انرژی مثبت در ورای شما می شود. علاوه بر آن ۴۵ دقیقه خواب نیمروزی یادگیری انواع مهارت ها را در شما افزایش می دهد و از فشار های روحی و روانی و خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته، دیابت و افزایش وزن را در امان هستید. خواب های نیمروزی که در طول صورت می گیرد؛ شما را در برابر اتفاقات منطقی تر و در برابر بیماری ها سالم و ایمن تر نگه می دارد.

معایب خواب نیمروز

همان طور که از فواید خواب نیمروز گفتیم، بهتر است اندکی درباره معایبی که ممکن است خواب طولانی مدت روزانه بر بدن گذارد، صحبت کنیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چرت هایی که در طول روز بیشتر از ۲۰ دقیقه به طول بینجامد باعث ایجاد سستی و بی حالی در بدن فرد می شود. در این مواقع همان احساسی که بعد از بیدار شدن از خواب عمیق را تجربه می کنید، در خواب های نیمروزی بیش از ۲۰ دقیقه نیز احساس می کنید. به هر میزان که کمبود خواب بیشتری داشته باشید بعد از گذشت خواب طولانی به همان مقدار سست و بی حال می شوید. چرت هایی که بیش از حد طولانی است و بیشتر در ساعات نزدیک به شب انجام می گیرد، اغلب خواب شب را برای شما دچار اختلال می کند و برای افرادی که به به عارضه بی خوابی های شبانه دچار هستند به مراتب شرایط را سخت تر می کند.

طبق مطالعه و بررسی های صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، خواب های نیمروزی که طولانی صورت می گیرد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در شما افزایش و میزان مرگ و میر را بالا می برد.

خواب روز چه تاثیری بر بدن دارد

زمان خواب های نیمروزی باید چه اندازه باشد؟

محدود کردن چرت های نیمروزی به ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، حس هوشیاری و طراوت را در شما افزایش می دهد و از ابتلا به خستگی هایی که در طول روز بر اثر فعالیت های مکرر برای شما پدید می آید، جلوگیری می کند. باید مواظب باشید که زمان خواب از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه فراتر نرود؛ چون به جای اثرات مثبت، نتیجه ای عکس از آن مشاهده می کنید. طبیعی است که در صورت کمبود خواب توانایی ساعت ها خوابیدن را در طول روز دارید اما باید، به طور طبیعی و میزان صحیح استراحت کنید تا به چرخه صحیح خواب وارد شوید.

بهترین ساعت برای خواب، چه ساعتی است؟

بهترین ساعت برای خواب نیمروزی به عواملی همچون برنامه خواب و زمان خوابیدن شما بستگی دارد. برای بیشتر افراد خواب نیمروزی در اوایل بعدازظهر بهترین زمان می باشد. چرت هایی که بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر انجام می گیرد، اختلالاتی در نوع عملکرد شما به وجود می آورد.

زمان خواب برای سنین مختلف به چه صورت است

نیاز به خواب برای سنین مختلف، متفاوت می باشد. نیاز ما به خواب در طول زندگی یکسان نیست و همچنین میزان فایده ای که خواب نیمروزی در بدن افراد می گذارد، متغیر است. مشخص کردن میزان خواب مورد نیاز برای افراد به میزان خوابی که در طول شبانه روز دریافت می کنند، بستگی دارد. اما ما میزان خواب مورد نیاز در اواسط روز را برای سنین مختلف به شرح زیر تنظیم کرده ایم:

خواب نیمروز در سنین مختلف چگونه است

  1. نوزادان ۱ تا ۶ ماهه: به ۲ الی ۳ چرت روزانه به مدت ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت نیاز دارند.
  2. نوزادان ۶ الی ۱۲ ماهه: به ۲ چرت روزانه به مدت ۲۰ دقیقه الی ۱ ساعت نیاز دارند.
  3. کودکان ۱ تا ۳ سال: به ۱ چرت نیمروزی به مدت ۱ الی ۳ ساعت نیاز دارند.
  4. کودکان ۳ تا ۵ ساله: به ۱ چرت نیمروزی به مدت ۱ الی ۲ ساعت نیاز دارند.
  5. کودکان ۵ تا ۱۲ ساله: به خواب کامل و شبانه به مدت ۱۰ الی ۱۱ ساعت نیاز دارند. این کودکان اگر در طول روز خواب نیمروز نداشته باشند، دچار کسلی و بی حالی نمی شوند.
  6. یک فرد بالغ نیاز حتمی به خواب روزانه ندارد اما برای تجدید انرژی خود می تواند ۲۰ الی ۳۰ دقیقه چرت نیمروزی رقم بزنند.

مدارکی وجود دارد که نشان می دهد فواید خواب نیمروزی برای افراد مسن و میان سال خالی از لطف نیست و می توانند به میزان ۱ ساعت در طول روز به استراحت بپردازند.

خواب بیش اندازه و یا کم چه اثراتی بر بدن می گذارد؟

خواب نیمروز اگر بیش از حد و یا کمتر از حد نیاز باشد، مشکلاتی به وجود می آورد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

خوابیدن های بیش از حد بعد از بیدار شدن حس بی حالی را به ما القا می کنند که ممکن است عوامل زیر را در بدن پدید آورند.

  1. بیماری های قلبی
  2. چاقی بیش از حد
  3. دیابت نوع ۲
  4. مرگ های نا به هنگام و زود

آشنایی با فواید خواب نیمروزی

 همچنین مدت زمان کم از فواید خواب نیمروزی می کاهد که ممکن است بر سلامتی نتایج عکس بگذارد. نداشتن خواب کافی و به اندازه باعث خواب آلودگی و کاهش عملکرد ها می شود. کمبود خواب دیگر اثراتی را برای سلامتی فرد به دنبال دارد که عبارت است از:

  1. افزایش وزن و چاقی مفرط
  2. افزایش خطر ابتلا به بیماری های دیابتی و قلبی
  3. بالا رفتن فشار خون در بدن
  4. بالا رفتن حواس پرتی و خطر تصادف
  5. ایجاد مشکل در حافظه
  6. اختلال در تمرکز

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *