دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی غذاهای مفید برای سرماخوردگی و پیشگیری از بروز این بیماری

  • مریم صبوری
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا به موضوع غذاهای مفید برای سرماخوردگی پرداخته ایم که این رژیم غذایی باید متشکل از سوپ مرغ، ماهی سالمون، میگو، پرتقال، دمنوش زنجبیل، دارچین، موز، طالبی، فلفل دلمه، پیاز و غذاهای آبکی باشد.

با آغاز فصل پاییز و زمستان بیماری هایی که مربوط به عفونت های دستگاه تنفسی می باشد مثل: آنفولانزا و سرماخوردگی شایع می شود. در این رابطه غذاهای مقوی برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی شدند بسیار مفید می باشد. غذاهایی باید تهیه شود که انرژی بدن را تامین کنند و اثری ضد درمقابل میکروب های بدن داشته باشد. استفاده از مواد غذایی مناسب که خاصیتی برای درمان بیماری سرماخوردگی باشد را ما در این مقاله برای شما عزیزان معرفی می کنیم با ما همراه باشید.

درباره غذاهای مفید برای سرماخوردگی

غذاهای مفید برای سرماخوردگی

فصل سرما که از راه می رسد بیماری های عفونی را بیشتر خواهد کرد که افراد زیادی دچار سرماخوردگی می شوند. پس باید با این بیماری جنگید و غذاهایی مناسبی را پیدا کرد که برای بهبود سریع فرد کمک کند و علائم آن را از بین ببرد تا از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری شود.غذاهایی که مصرف می کنید باید هم نیاز بدن را رفع کند و هم مفید برای درمان بیماری باشد پس با رژیم غذایی صحیح پیشگیری از سرماخوردگی داشته باشید.

سوپ غذاهای مفید برای سرماخوردگی

درمان با چای سبز و دمنوش

چای سبز یکی از آنتی اکسیدان های مفید برای سرماخوردگی می باشد که گلو درد را بهبود می بخشد و باید با آب سرد دم شود تا تاثیر خود را بگذارد. همچنین دمنوش هم  یکی از غذاهای مفید برای سرماخوردگی هنگامی که بینی تان بسته می شود است اگر چای را با گیاهان دارویی مثل: رازیانه یا دارچین و زنجبیل دم کنید تاثیر شگرفی خواهد داشت. با یک فنجان آب جوش و دانه زیانه به همراه شکر یا عسل و سیر و دارچین می تواند از بهترین دمنوش ها باشد که این را در ۳ مرتبه بنوشید و حتی می توانید جایگزین رازیانه از نعناع استفاده نمایید که نعناع خاصیت ضد خلط آوری دارد. در زمان سرماخوردگی از مصرف قهوه و چای و نسکافه پرهیز نمایید چون آب زیادی از بین خواهد رفت این نوشیدنی ها هم می تواند موجب کم آبی شود.

سیر غذاهای مفید برای سرماخوردگی

استفاده از سیر

سیر هم از غذاهایی می باشد که خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد که برای علائم سرماخوردگی مقوی می باشد. این گیاه معجزه بخش دارای آلیسین بوده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد و برای باز شدن مجاری تنفسی و خروج سموم را از بدن دفع می کند. سیر را با مقدار ۱ قاشق غذا خوری را با ۱ قاشق آبلیمو و ۱ قاشق عسل و مقداری فلفل مخلوط نمایید. همینطور می توانید از چهار قاشق سیر خرد شده با یک فنجان آب جوش و یک قاشق عسل ترکیب کرده و یااز سیر خورد شده با شیرو در سالاد بخورید که مقدار روزانه ۲ نوبت تا زمانی که به بهبودی کامل یابید مصرف نمایید.

  •  آرون گروپس

مصرف عسل

یکی از غذاهای مفید برای سرماخوردگی که درد گلو را درمان می کند عسل می باشد تا مدت سرماخوردگی کمتر شود. برای بهبودی بهتر و کامل تر از عسل خام استفاده کنید که این مورد خانگی را با یک قاشق چای خوری آبلیمو و ۲ قاشق عسل به میزان هر ۲ ساعت یکبار مصرف شود. موادی که در عسل دارد باکتری و ویروس های سرماخوردگی را می کشد برای مصرف کودکان از ۱ قاشق چای خوری عسل قبل خواب بخورانید تا به بهبودی کامل برسند.

عالی ترین غذا برای آنفولانزا و سرماخوردگی

خوردن پیاز قرمز

پیاز را برای زمانی که بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید مصرف نمایید این گزینه عالی دارای آنت اکسیدان بوده که مثل کورستین عمل می کند. شما می توانید در خانه از شربت پیاز برای بهبودی کامل استفاده نمایید به طوری که آن را به شکل افقی برش زده و در ظرفی درب دار بگذارید و عسل را اضافه کنید و شیشه را تا ۱۴ ساعت کنار بگذارید. روزانه به صورت چند دفعه ۱ قاشق از آن را بنوشید.

استفاده از سوپ مرغ

یکی دیگر از غذاهای مفید برای سرماخوردگی که از نظر علمی ثابت شده مصرف سوپ مرغ می باشد. این غذای مغذی و مقوی که دارای آنتی اکسیدان بوده به همرا سبزیجاتی از قبیل؛ جعفری، فلفل دلمه، هویچ، جو، آبلیمو سرو و نمایید.

رژیم غذایی خانگی برای درمان سرماخوردگی

مصرف فلفل سیاه

فلفل از ادویه های بسیار کاربردی در امر سرماخوردگی می باشد که خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. این ادویه روی مخاط گلو و معده تاثیر می گذارد همچنین برای آبریزش بینی مفید می باشد. پس در وعده های غذا آن را بخورید یا در روز آن را بو کنید همینطور می توانید مقداری فلفل سیاه را در یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و بخورید.

استفاده از ویتامین C

مصرف ویتامین C برای افرادی که ابتلا به سرماخوردگی دارند بسیار مفید بوده این محلول به نام اسید اسکوربیک است. البته در قرص ویتامین C موجود می باشد که بهتر است تازه از طریق میوه ها و برخی سبزیجات موجود مصرف شود. پس روزانه این ویتامین را مصرف کرده و فعالیت بدنی را در مردان افزایش دهید. میوه های که سرشار از ویتامین C می باشند طالبی، پرتقال، انبه، زغال اخته، کیوی، گریپ فرود، توت فرنگی، آناناس، نارنگی، پاپایا، لیمو، تمشک می باشد.

بررسی غذاهای مفید برای سرماخوردگی

خوردن ماهی سالمون

از غذاهای مفید برای سرماخوردگی می توان به ماهی سالمون اشاره کرد که چون دارایاسید چرب امگا ۳ می باشد علائمی مثل تورم و درد سرماخوردگی را کاهش می دهد و سپس باعث افزایش سیستم ایمنی بدن فرد بیمار می شود.

تاثیر زنجبیل و دارچین

زنجبیل علائم سرماخوردگی را از بین می برد و خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی دارد که نوشیدن دمنوش زنجبیل در روز ۳ مرتبه به طوری که دو لیوان آب جوش را با یک قاشق پودر زنجبیل یا خام خرد شده ترکیب کنید و بعد ۵ دقیقه زنجبیل ها را بیرون بیاورید و عسل و آبلیمو اضافه نمایید و صرف کنید.

دارچین هم برای گلو درد و درمان خانگی نقش تاثیر گذاری دارد که در پوست دارچین نهفته است. شما برای استفاده آن می توانید از ۱ قاشق پودر دارچین و ۲ میخک با ۱ لیوان آب بجوشانید و به مدت یک ربع بعد با عسل روزانه ۲ بار بنوشید.

دارچین غذاهای مفید برای سرماخوردگی

مصرف ویتامین D و ویتامین A

شیر هم از غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین D می باشد که برای سرماخوردگی تاثیرگذار می باشد و در میگو، زرده تخم مرغ، قارچ و ماهی سالمون وجود دارد. ویتامین A نقش در سیستم ایمنی بدن دارد که سعی کنید روزانه به مقداری کدو تنبل، فلفل دلمه ای قرمز و سیب زمینی شیرین میل نمایید.

استفاده از موز و غذاهای آبکی

روزانه مصرف موز در کسانی که سرماخورده هستند نقش مفیدی را ایفا می کند. این میوه می توان در حالت تهوع، اسهال و استفراغ علائم این گونه را کاهش دهد و هضم را آسان سازد. خوردن غذاهای گرم و آبکی در این دوران بسیار مفید می باشد چون عفونت و تب زیاد می باشد مصرف مایعات و رژیم غذایی ابکی بهتر بوده و حلق و گلو را نرم و ملایم می سازد و راحت تر از غذاهای خشک و سرد خورده می شود پس غذاهای مفید برای سرماخوردگی نباید مورد اذیت و آزار گلو قرار گیرد.

آشنایی با غذاهای مفید برای سرماخوردگی

سپاس گذاریم که در این مقاله از مجله آرگا ما را همراهی کردید پس دقت داشته باشید اگر علائم بیماری سرماخوردگی بیش از ۱۰ روز طول کشید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *