دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مهمترین عوارض دیر ازدواج کردن و مشکلاتی که برای زوجین پیش می آید

  • مریم صبوری
  • ۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

رها کردن سنت الهی که مشکلاتی را برای ما رقم می زند و پیامد های نامطلوبی دارد در ازدواج دیر هنگام صورت می گیرد. بنابراین ما در این مطلب به موضوع عواقب و عوارض دیر ازدواج کردن که امری مهم در این رابطه تلقی می شود می پردازیم.

امروزه با بالا رفتن سن ازدواج شاهد بسیاری از ناسازگاری ها و انعطاف پذیری کمتری می شویم با این وجود که در سن پایین ازدواج کردن حسن های خوبی دارد ولی باز هم از انجام دادن آن گریزان هستند. مثلا زن و شوهر در کنار هم به رشد و منطق دست پیدا می کنند ولی با این شرایط دخترانی سن آن ها بالا رفته دیگر انعطاف ندارند و شخصیت وجودی آن ها شکل گرفته است. در این مورد ازدواج ها سازش بسیار کم و نفاق و دورویی زیاد خواهد بود که این ها عواقب و عوارض دیر ازدواج کردن می باشد. در خلاف این قضیه افرادی که دیر ازدواج می کنند و زندگی را آغاز می نمایند از مشکلات عاطفی کمتری برخوردار هستند.

پیامد و عوارض دیر ازدواج کردن

عوامل و عوارض دیر ازدواج کردن

در زمانی که فرد بهت شکیل خانواده فکر نمی کند و هنوز قوه جوانی دارد با پا به سن گذاشتن دچار ناکامی خواهد شد. این رفتار هنگامی رخ می دهد که فرد تشکیل خانواده نداده و موانع غیر قابل زیادی را در برخورد با رفع آن می داند. این اشخاص قدرت ناهنجاری رفتاری و نگرشی و ارزشی شده که شخصیتش زیر سلطه می رود و این اتفاق غیر قابل کنترل خواهد شد.

عواقب و عوارض دیر ازدواج کردن

  • استقلال داشتن

در حال حاضر دختر و پسری که به تحصیلات و شغل و موقعیت اجتماعی بالایی می رسد به خود مختاری و آزادی عمل دست پیدا می کنند. در این زمان که به استقلال رسیدند دیگر زیر بار مسئولیت کسی مثل: همسر نخواهند رفت و زندگی فردی را ترجیح می دهند. این افراد روز به روز برای تشکیل خانواده بی خیال تر می شوند و دیگر میلی به زندگی مشترک ندارند.

عوارض دیر ازدواج کردن افراد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • معیار های زیاد

در زمانی که فرد انتظارات زیادی را در قبال استاندار های زندگی از شریک خود دارد به خصوص در دختران مجرد توقعات زیاد به عنوان مثال از طبقات بالای جامعه یا تحصیل دانشگاهی با رتبه بالا انتظار دارند. با این وجود که در برابر هزینه های بالا ازدواج و فرصت تحصیلی و شغلی را از دست می دهند. با وجود بالا رفتن سن دنبال همسری رویایی می گردند که تاخیر در ازدواج را بیشتر کرده و از ازدواج های دیر هنگام می باشد. سن بیشتر از ۳۵ سال برای زن و مرد ازدواج دیر هنگام می باشد که عوارض آن کاهش باروری، به دنیا آوردن فرزند ناقص ژنتیکی و عارضه هایی در بارداری که نصیب مادر می شود را زیاد می کند. اگر هم همه این مشکلات برطرف باشد با وجود اختلاف سنی والدین و فرزند نمی توانند ارتباط عاطفی و خوبی با بچه دلبندشان داشته باشند. از این سو بروز مشکلات دوران یائسگی مادر و بلوغ فرزند با هم برخورد می کند موجب بحران هویتی و بی ثباتی خلقی و روانی و عاطفی می شوند.

تاخیر و عوارض دیر ازدواج کردن

  • ناسازگاری بیشتر

با این وجود با زیاد شدن سن شخصیت و منش او در حال شکل گیری است و کمتر می توانند انعطاف پذیر باشند. در اکثر کسانی که دیر ازدواج می کنند و سن آن ها بالا رفته قدرت فهم و درک خیلی کمی دارند که قادر به صبر و گذشت و محبت نیستند. با این حال زندگی بی دوامی دارند و در آخر به جدایی و طلاق کشیده می شود.

  • انعطاف پذیری کم

در ازدواج با سن پایین بسیار مزیت ها وجود دارد که بنا به درک و شناخت در کنار همسر به شرایط وفق داده می شوند و رشد می کنند. عوارض دیر ازدواج کردن به ناسازگاری و شرایط دشوار منجر می شود ولی در عوض با این که از خودشان شناخت کافی دارند نیاز های درونی خود و همسر را بهتر می شناسند.

اثرات تاخیر در ازدواج

  • شور و شوق خاموش

زمانی که سن بالا می رود اشتیاق و شادی هم به مرور زمان کم رنگ تر خواهد شد اگر هم که مجرد باشید گوشه گیر و کناره نشین می شوید. به طور واضح مشخص است که یک فرد ۳۵ ساله حوصله و صبر یک شخص ۲۵ ساله را ندارد تا به شکل شوهر بپذیرد. این افراد هنوز نتوانسته اند فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند تا دلتنگی و تنهایی را بتوانند پر کند و از عوامل عوارض دیر ازدواج کردن است.

خطرات و عوارض دیر ازدواج کردن

  • کاهش اعتماد به نفس

با وجود این مسئله امنیت درونی آن ها کم شده و دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند که در آن ها احساس شدید تنهایی و پوچی رخ خواهد داد. در برخی مواقع این افراد دست به خود کشی می زنند و تمام آرزو های خود را نادیده می گیرند. این ها هنگامی که به سن بالاتر یعنی ۵۰ یا ۶۰ سال می رسند از زندگی خود ناراضی بوده و حسرت زن و بچه و زندگی دیگران را می خورند و زمانی که سالخورده و ناتوان می شوند دنبال کسی می گردند که همدم تنهایی ها و عصای دستشان باشد.

عوارض دیر ازدواج کردن از لحاظ جنسیتی

  • مشکلات جنسی

یکی دیگر از عواقب و عوارض دیر ازدواج کردن که اکثر زوجین به آن مبتلا هستند مشکل و ناتوانی جنسی است. در این شرایط به دلیل گذشتن از سن زیاد و گذشت از بلوغ جنسی به مشکل درک نکردن همدیگر با رفتار متقابل که از لحاظ احساسی سرکوب شده سرد مزاج می شوند. مشکل واژینیسم خطراتی از جمله سرطان دهانه رحم را دارد که نیاز جنسی سرکوب می شود. اگر هم طرف مقابل تجربه ای در رابطه با تحریک جنسی داشته باشد در برخورد اول خود را نشان داده و موجب بدبینی زوج می گردد. اختلاف جنسیتی در زن و مرد زیاد می باشد به طوری که زن ۳۰ ساله با مرد ۴۳ ساله از شدت تفاوت جنسیتی زیادی به مشکل بر خواهند خورد. به این صورت که مردان در دهه ۵ خود و زنان در دهه ۴ با اختلاف تضاد جنسی مواجه می شوند. در سنین بالا تر با تفاوت سنی زیاد نزول از هفته ای ۴ بار به هفته ای ۱ مرتبه رو به کاهش می باشد که آن هم دلیل ناتوانی جسمی و بدنی در آقایان می باشد که همین مسئله باعث مشکل روحی در زن و مرد می شود.

سپاس گذاریم که ما را در این مقاله از مجله آرگا با عنوان روانشناسی خانواده ما را همراهی کردید. در مقاله رو به رو می توانید با بهترین سن ازدواج آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *