دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره قطره اشک مصنوعی و نحوه استفاده از آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

قطره اشک مصنوعی از رایج ترین نوع قطره های چشمی می باشد. هنگامی که میزان ترشح مایع اشکی توسط غدد اشکی کاهش می باید، از قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری و رفع خشکی چشم استفاده می کنند. این عمل با تحریک قرنیه چشم، خشکی چشم را از بین می برد.

 اشک چشمی در هنگامی تجویز می شود که چشم تحت عواملی چون درمعرض اشعه بودن، عدم عملکرد مناسب غده اشکی چشم قرار بگیرد و خشکی سطح قرنیه چشم را ایجاد می کند. در صورت مشاهده علائم موجود و بی توجهی به آن ها شرایط کم بینایی ایجاد می شود. سلامت چشم بسیار مهم است و نباید به طور خودسرانه از قطره اشکی استفاده کرد .

مواردی که باید از قظره چشم مصنوعی استفاده کرد

خشکی چشم

خشکی چشم از بیمار های التهاب آور چشم است که غدد اشکی را از بین می برد. با از بین رفتن غدد اشکی سطحی کدر و سخت قرنیه را می پوشاند که باعث خشکی و کم بینایی می شود. بعضی بیماری ها همچون رماتیسم مفصلی با کاهش میزان اشک در غدد اشکی احتمال بروز خشکی چشم را افزایش می دهد که در این هنگام با مراجعه پزشک ملزوم به مصرف قطره اشک مصنوعی هستید.

نشانه های خشکی چشم

هنگام مشاهده نشانه های زیر در چشم حتما باید به پزشک مراجعه کنید و علت را جویا شوید. متوجه شدن هرچه سریع تر علت این نشانه ها به رفع آسان و بهتر آن دچار می شود.

  1. احساس سوزش و خارش در چشم
  2. احساس وجود جسم خارجی یا شن در چشم
  3. ترشح مواد چسبناک در اطراف چشم
  4. تحریک چشم ب اثر عواملی چون باد و دود
  5. خسته شدن چشم پس از اندک مطالعه
  6. نداشتن تحمل در هنگام استفاده از لنز
  7. قرمز شدن هر دو چشم
  8. ناراحتی و زود خستگی

عوامل آسیب رسان به چشم

اشنایی با عوامل آسیب رسان به چشم

عواملی که در آسیب رساندن به چشم بسیار موثر هستند عبارت اند از؛ عفونی، غیر عفونی. انواعی از باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها در دسته عوامل عفونی و ضربه به سطح چشم، مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی، سوختگی و موارد مشابه دیگر در دسته عوامل آسیب رسان غیر عفونی چشم قرار می گیرد.

مواد قلیایی خارجی در صورت تماس با چشم به داخل آن نفوذ می کنن و مواد اسیدی در ارتباط با چشم در لایه خارجی چشم قرار می گیرد و درمان آن راحت تر است. بنابراین آلوده شدن چشم با مواد قلیایی خارجی بسیار خطرناک تر است که باید بیشتر مواظب باشید.

افراد دارای شغل های جوشکاری و تماس مداوم با براده های آهن باید از عینک های محافظ استفاده کنند و سطح ایمنی کار خود را ارتقا دهند. همچنین افرادی که همواره با آتش و حرارت سر و کار دارند باید در هنگام بروز هریک از عوامل نگران کننده چشمی به پزشک مراجعه کنند.

  •  آرون گروپس

هنگامی که حلال های نفتی به چشم شما پاشیده می شود باید در قدم اول چشم های خود را با آب پاکیزه شستشو دهید، سپس هر چه سریع تر به پزشک و مراکز درمانی مربوطه مراجعه کنید.

مالیدن های مکرر چشم باعث آسیب و ایجاد خراش در سطح قرنیه چشم می شود، این اتفاق احتمال ورود باکتری ها به چشم را میسر می کند و بیشتر در معرض بیماری های چشمی قرار می گیرد. درد، سوزش، خارش، حساس شدن چشم، ناتوانی در باز کردن پلک در روشنایی، ترس از نور، از نشانه های عفونت چشمی به شمار می رود که از ماساژ چشم و مالیدن های مکرر آن به وجود می آید.

چگونگی استفاده از قطره چشمی

آشنایی با قطره اشک مصنوعی

اگر پزشک شما را ملزوم به مصرف قطره اشک مصنوعی کرده است، در این مطلب نحوه استفاده درست از آن را به شما آموزش خواهیم داد.

  1. در ابتدا دستان خود را به خوبی با آب و صابون شستشو دهید تا از بروز هر نوع باکتری و بیماری به چشم جلوگیری شود.
  2. یک واحد اشک مصنوعی را از بقیه جدا کنید و به صورت عمودی نگه دارید. حال به قسمت بالایی محفظه قطره چشمی ضربه بزنید تا مایع درونی در انتها جمع شود و سپس سر محفظه قطره را بردارید.
  3. رو به بالا نگاه کنید و با یک دست قسمت پایینی چشم را به سمت پایین بکشید. واحد اشک مصنوعی را به صورت عمودی بر روی چشم نگه دارید و قسمت پایینی آن را فشار آرامی دهید تا یک قطره اشکی به چشم شما وارد شود.
  4. هر چشم قادر به گنجاندن یک قطره از اشک در خود می باشد، اگر بیشتر از این مقدار در چشم چکانده شود به بیرون می ریزد.
  5. بعد از ورود قطره اشکی به چشم، چند ثانیه چشمان خود را ببندید و گوشه داخلی چشم را به آرامی کمی فشار دهید.
  6. مواظب باشید که در هنگام مصرف سر محفظه قطره چشمی با مژه و ابرو شما برخورد نکند، چون با انتقال بیماری و باکتری ها از مژه به قطره احتمال آلوده شدن چشم افزایش پیدا می کند.
  7. بعد از هر مرتبه مصرف از قطره چشمی در آن را به خوبی و محکم ببندید.
  8. دارو های چشمی که به صورت بطری و محفظه ای موجود است باید یک ماه بعد از باز شدن درب مصرف شوند، بعد از یک ماه باید قطره چشم مربوطه را دور بیاندازید.
  9. اگر پزشک شما را ملزوم به مصرف دو قطره چشمی در هریک از چشم ها کرده باید حداکثر ۱۵ دقیقه وقفه در بین آن بیندازید.

نکاتی که در استفاده از قطره های چشمی باید رعایت کرد

نحوه مصرف قطره اشک مصنوعی

دکتر مهدی حسینی که متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه می باشد در رابطه با خشکی چشم می گوید: افزایش دمای هوا احتمال بروز خشکی چشم را افزایش می دهد و همچنین اضافه کرد که گرمای هوا، گرد و غبار، وزش شدید باد از جمله عوامل محیطی هستند که در سلامت چشم بسیار موثر هستند. قرار گرفتن در عوامل گفته شده علاوه بر خشکی چشم گاه حساسیت و آلرژی های چشمی را به دنبال دارد.

همچنین به دنبال گرم شدن هوا بسیاری از افراد با  استفاده از فن کوریل، پنکه، کولر بخود را ساعات بسیاری در معرض این باد خنک قرار می دهند که احتمال بروز خشکی چشم در این افراد را افزایش می دهد. این متخصص تاکید کرد که بی توجهی به نشانه های خشکی چشم باعث بروز بیماری های قرنیه، عفونت قرنیه و حتی نابینایی می شود.

در مصرف قطره اشک مصنوعی به هیچ وجه نباید به طور خودسرانه عمل کرد و حتما باید این کار با مشورت پزشک انجام شود. خشکی چشم گاه قابل درمان است که افراد با مراجعه نکردن به پزشک میزان این بیماری را در خود تشدید می کنند که دیگر کاری از دست پزشک بر نخواهد آمد.

خشکی چشم در بین زنان بسیار بیشتر اتفاق می افتد،که اغلب به خاطر کار بسیار با کامپیوتر، مصرف ناکافی آب در طول روز باعث بروز خشکی چشم می شود. کارشناسان بسیاری بر این باورند که با تغذیه درست می توان احتمال خشکی چشم را کاهش داد. مصرف غذاهای آبکی، میوه جات، مواد غذایی دارای ویتامین A و اسید های چرب امگا۳ همانند ماهی بهترین برنامه غذایی برای سلامت چشم می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *