دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روستای انجدان اراک و زیبایی های این منطقه تماشایی

  • مریم صبوری
  • ۸ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

روستای انجدان واقع در استان مرکزی شهر اراک دهستان مشک آباد که در منطقه ای کوهستانی و حاکی از کوه های پر برف و چشمه سار ها قرار گرفته است. این روستا با جاذبه های بی نظیرش جزو مکان های گردشگری به ثبت رسیده که بقعه شاه قلندر از آثار ملی استان مرکزی محسوب می شود.

روستا انجدان یکی از روستاهای تاریخی و قدیمی شهر اراک می باشد که همواره پر از خاطره های به یادگار مانده از پیشینیان است. اگر به استان مرکزی رسیدید حتما سری هم به شهر اراک و دهستان مشک آباد بزنید و از آن جا به روستا انجدان که حدود سی و هفت کیلومتر راه از اراک دارد بروید. این روستا پر از جاذبه های گردشگری جالب می باشد که در واقع با کوه های اطراف تبدیل به مناظر زیبا و دیدنی کوهستانی شده است. در این روستا شما شاهد کوه ها و چشمه و غار های خدادادی خواهید بود که با آب و هوایی خوش میزبان شما هستند.

انجدان کجا واقع شده است؟

سفر به انجدان و آشنایی با زیبایی هایش

اگر مایل هستید که به سفری کوتاه و طبیعی بروید حتما به انجدان سفر کنید و از تفریحات و استراحتگاه هایی که آفریده شده لذت ببرید. ما در این مقاله قصد داریم درباره روستا زیبای انجدان و طبیعت و زیبایی های بی نظیرش را برای شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. همواره با ما باشید تا این روستا که همانند نگینی در شهر اراک می درخشد را نظاره گر باشید و از وجود جاذبه های شگفت انگیز و چشم نوازش لذت ببرید.

دیدنی های گردشگری روستای انجدان

چشم انداز های این روستا

روستای انجدان واقع در استان مرکزی شهر اراک دهستان مشک آباد که در منطقه ای کوهستانی و حاکی از کوه های پر برف و چشمه سار ها قرار گرفته است. همچنین وجود غار ها در مجاورت این روستا که زیبایی چشم نوازی دارد مکانی برای تفریح و استراحت های پایان هفته می باشد. این روستا با فاصله ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته که دلیل اسم گذاری این روستا به خاطر تولید صمغ گیاه انگدان یا آنقوزه به کشور های دیگر می باشد که می روید. همینطور واژه انجدان پس از آمدن امامان اسماعیلیه در این روستا گسترش یافت که در آن دوران بناهایی را ساختند مثل: قلعه نورآباد و قلعه امرخان که بقعه شاه قلندر و شاه قریب و ۴۰ دختر مزار شماری از امامان می باشد. مدفن شاه قلندر به عنوان آثار ملی ایران در تاریخ ۱۳۷۸/۰۷/۱۹ با شماره ۲۴۵۳ به ثبت رسید.

آشنایی با روستای انجدان

  •  آرون گروپس

در روستای انجدان کاروانسرا ها و قلعه های متعددی قرار داشته که امروزه به خاطر قدمت آن ها از بین رفته است. از هنرمندان و نویسندگان مشهوری این روستا برخوردار بوده که متعلق به قرن ۹ قمری می باشد و این هنرمندان نظیر؛ میرزا ابوتراب بیک فرقنی، شاه طاهر دکنی، ملا داعی انجدانی و … بوده است. همچنین وجود حسینیه و مساجد متعددی در اطراف این روستا که متعلق به شروع اسلام می باشد با تاریخی کهن در این مکان جای گرفته است. آثار و بناهای قدیمی دیگری هم به جا مانده از زمان صفویه می باشد که جذابیتی در بین مردم پیدا کرده است.

دیدنی های روستای انجدان

تاریخ بی نظیر روستای انجدان

روستا انجدان ۱۰ سالی است که همواره به عنوان منطقه ای گردشگر پذیر شناخته شده و روز به روز در حال پیشرفت و بازسازی آثار و بنا های تاریخی می باشد. تاریخ کهن این روستا همان طور که در کتاب ها آمده است به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل برمی گردد که پس از حمله مغول ها ایران آسیب های زیادی را دچار شد. به شکلی که حفر زیرزمین های نقبی مردم زمانی را در آن جا زندگی می کردند از قدمت دیرینه این مکان که سنگ قبر های قبرستان به چشم می خورد سنگ متعلق به نوه سلمان فارسی پیدا شد که به موزه حمام چهار فصل اراک برده شد. که بر روی سنگ قبر نوشته انجدان اصفهان حک شده بود و از آن جایی که سابقه شهر اراک نزدیک ۲۰۰ سال می باشد در قدیم این روستا متعلق به اصفهان بوده است. همچنین احتمال این که سلمان فارسی اهل همین روستا بوده و در این جا به دنیا آمده باشد هم زیاد است.

آدرس روستای انجدان

گویش و شغل مردمان انجدان

اکثر اهالی این روستا با زبان فارسی و به گویشی خلج سخن می گویند که لهجه ناب و شیرین آن ها از خصوصیات بارزشان می باشد. دین مردم انجدان مذهب با شیعه جعفری می باشد و شغل و کار این مردم بیشتر کشاورزی و دامپروری می باشد. که از محصولاتی مثل: بادام، گردوف انگور بهره می برند. برای تهیه سوغاتی بی نظیر می توان از صنایع دستی آن ها برخوردار بود که هنر هایی از قبیل؛ قالی بافی، منبت کاری، گلیم بافی می توان خریداری کرد. با این که جمعیت زیادی ندارد ولی مساجد فراوانی دارد که مراسمات محرم و زنجیر زنی و شور و شوق زیادی دارند که از آیین و رسومات چغچغه زنی نام گرفته است.

روستای انجدان در شهر اراک

دیدنی های گردشگری این روستا

اگر شما فردی باشید که غار نوردی و کوهنوردی را دوست داشته باشید پس حتما به دیدن غار های متعدد از قبیل؛ غار آسیلی، غار طاق رجه، غار گیوه کش و غار کبوتر بروید و از مناطق طبیعی لذت ببرید. همچنین با رفتن به بالای کوه های پرفراز و نشیب و چشم انداز باغ های سرسبز روحیه ای سرشار از انرژی خواهید داشت. به کوچه باغ های جذاب و دیدنی بروید و با شادابی دریاچه های کوچک آب به شور و شوق بی اندازه  ای دست پیدا کنید. با رفتن به موزه تاریخی از فرهنگ و سبک زندگی و تاریخ دیرینه روستا جذاب انجدان بیشتر آشنا شوید. از زمانی که عنوان روستای گردشگر پذیر را در استان مرکزی به خود گرفته است قیمت زمین ها بالاتر رفته و همینطور روستا انجدان جزو ۲۵ روستای با خصوصیت بی نظیر در کل استان است. همچنین می توانید برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی استان مرکزی کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *