دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای پیشگیری از ام اس این توصیه ها را جدی بگیرید

  • ساناز براتی
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از بیماری های خطرناک در عصر حاضر بیماری خود ایمن ام اس است که باعث تاثیر منفی بر مغز و نخاع می شود. برای پیشگیری از ام اس روش های مختلفی مثل عدم مصرف دخانیات، داشتن تغذیه مناسب، مصرف امگا ۳ و داشتن امید به زندگی وجود دارد.

بیماری ام اس نوعی بیماری خود ایمن می باشد که بر روی مغز و نخاع شخص تاثیر گذاشته و باعث می شود تا بدن نتواند بر روی ماهیچه ها، بینایی و دیگر حواس خود کنترلی داشته باشد و تعادل خود را از دست می دهد. با اینکه این بیماری بسیار سخت و خطرناک است ولی با بکار گیری روش هایی می توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

پیشگیری از بیماری ام اس

ام اس بیماری است که تاثیر مستقیم روی نخاع و مغز داشته و باعث می شود تا بدن توانایی کنترل حواس و تعادل خود را از دست بدهد. بیماری ام اس دارای نشانه های مثل خستگی مفرط، دوبینی، تار شدن دید چشم ها، گزگز کردن دائمی کف دست و پاها، برهم خوردن حفظ تعادل است. از عوامل تاثیر گذار بر ام اس نیز می توان به سه عامل اصلی محیطی، ژنتیک و ویروس اشاره کرد. بر طبق گفته پزشکان با انجام برخی روش ها و اقدامات می توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

روش هایی برای جلوگیری از بیماری ام اس

عدم مصرف دخانیات

یکی از موارد مبتلا شدن به ام اس استفاده کردن دخانیات است. سیگاری ها و یا دیگر اشخاصی که دخانیات را مصرف می نمایند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ام اس هستند. استعمال دخانیات در کنار استرس و هیجانات روحی ابتلا به این بیماری را بیشتر می کند. افراد سیگاری به این نکته توجه کنند که تا حد ممکن به دور از استرس باشند.

پیشگیری از اختلال ام اس

داشتن تعادل وزنی

مورد بعدی حفظ کردن BMI یا همان داشتن شاخص توده بدنی سالم از دیگر موارد جلوگیری از ام اس است. تحقیقات انجام شده نشان داده است که داشتن اضافه وزن یعنی BMI بیشتر از ۲۵ کیلو ابتلا به ام اس را افزایش می دهد. در اشخاصی که در سن ۲۰ سالگی دچار اضافه وزن و چاقی هستند نسبت به سایرین دو برابر امکان ابتلا به ام اس وجود دارد زیرا چاقی ویتامین D بدن را کاهش داده و کمبود این ویتامین ممکن است باعث ام اس شود.

روش های جلوگیری از ام اس

  •  آرون گروپس

مصرف کافی امگا ۳

برای جلوگیری از انواع بیماری ها مصرف مواد مغذی مورد نیاز بدن لازم و ضروری است. همچنین برای جلوگیری از ام اس باید مواد غذایی مفید برای سیستم ایمنی و عصبی بدن فراهم شود. برخی از تحقیقات نشان داده در مناطقی که مصرف ماهی بالایی دارند مردم کمتری به ام اس دچار شده اند. دانشمندان دلیل این موضوع را تا حدودی وجود امگا ۳ در ماهی و خاصیت ضد التهابی آن می دانند. استفاده از مکمل های امگا ۳ باعث کاهش ابتلا به ام اس و کاهش پیشرفت بیماری و معلولیت خواهد شد.

پیشگیری از بیماری ام اس

استفاده از مواد مغذی برای جلوگیری از ام اس

همانطور که اشاره کردم کاهش ویتامین D در بدن یکی از عوامل تاثیر گذار در ام اس است. کمبود ویتامین D را با مصرف برخی مواد غذایی مثل زرده تخم مرغ، ماست، شیر، پنیر، روغن کبد ماهی و کره حیوانی تامین کرد. از دیگر مواد مغذی کاهنده ام اس فیبر ها هستند. برخی از مواد غذایی حاوی فیبر شامل طالبی، خربزه، غلات و انواع سبزیجات می باشد. همانطور که قبلا گفتیم مصرف ماهی به خاطر وجود امگا ۳ نیز برای پیشگیری از ام اس موثر است. از دیگر مواد غذایی برای جلوگیری از ام اس مواردی چون روغن زیتون، آووکادو و استفاده از چربی های غیر اشباع بجای دیگر روغن ها است. دور بودن از پارازیت و آلودگی و خوردن روزانه ۱ لیوان شیر باعث کاهش خطر ابتلا به انسان تا ۴ برابر می شود. همچنین برای جلوگیری از ام اس می توانید میوه های بنفش و قرمز مثل تمشک و شاتوت و میوه های زرد و نارنجی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. میوه های قرمز و بنفش باعث کم شدن تاثیر رادیکال های آزاد در بدن شده و میوه های زرد و نارنجی بر عملکرد اعصاب تاثیر مثبت می گذارند. مصرف روزانه یک عدد گوجه فرنگی نیز باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری خواهد شد.

مصرف قهوه و جلوگیری از ام اس

نوشیدن یک فنجان قهوه غلیظ برای بهتر شدن کارهای روزانه مفید است. آدنوزین یکی از مولکول های مهم در بدن است که کافئین موجود در قهوه باعث اتصال آدنوزین به گیرنده هایش و تاثیر بر هوشیاری فرد می گذارد. آدنوزین تاثیر مهمی در فرآیندهای بیوشیمیایی بدن مثل خواب و مهار بیداری دارد. همچنین قهوه بر درمان و پیشگیری از دیگر بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید تاثیر گذار است. این بیماری ها بر اثر حمله دستگاه دفاعی به بدن است.

جلوگیری کردن از ام اس

عوامل موجود در محل زندگی

برخی از عوامل موجود در محل زندگی نیز می تواند باعث بروز بیماری ام اس شود. به عنوان مثال برای پیشگیری از ام اس تا می توانید از امواج تلفن همراه و اینترنت به دور بمانید زیرا امکان ابتلا به ام اس را بالا می برند. بودن در مناطقی که دارای پارازیت بالا، آلودگی زیاد و فاضلاب های بسیار است میزان ابتلا به ام اس را چند برابر خواهد نمود.

نداشتن استرس بیش از حد

مطمئنا استرس موضوعی غیر قابل اجتناب برای همه است. ولی اگر میزان استرس بالا و همیشگی باشد سلامت بدن را به خطر انداخته و موجب ابتلا به بیماری های زیادی می شود. استرس بیش از حد و دائمی ابتلا به بیماری ام اس را بیشتر کرده باعث تشدید آن خواهد شد. به همین جهت جلوگیری از استرس یکی از مهمترین مسائل در کمک به پیشگیری از ام اس و مدیریت آن است. برای کاهش استرس می توان از روش هایی مثل یوگا، طب سوزنی، ماساژ و تنفس عمیق کمک گرفت. همچنین خوش بین بودن و مثبت اندیشی در کاهش استرس تاثیر گذار است.

جلوگیری نمودن از بیماری ام اس

داشتن امید به زندگی و آینده

درست است که تا کنون روش قطعی برای جلوگیری از ام اس کشف نشده است. ولی مطمئنا در آینده ای نه چندان دور روش درست برای جلوگیری و درمان این بیماری پیدا خواهد شد. مراقبت از بدن و امید به آینده و زندگی و دور بودن از ناامیدی بهترین روش برای کاهش ابتلا به ام اس است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *