دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 کاربرد های نفت خام و محصولاتی که با استفاده از نفت خام تولید می شوند

  • ساناز براتی
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

نفت خام مایعی غلیظ بوده که از طبیعت استخراج شده و پالایش می شود.نفت خام کاربرد های بسیاری به ویژه تولید بنزین، گازوئیل، کشاورزی، پلاستیک سازی، تولید لاستیک, محصولات گرمایشی، پوشاک، صنایع و … دارد.

نفت خام در درجه اول برای تولید بنزین و سوخت های دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید بدانید که نفت علاوه بر اینها کارایی های بسیاری در صنعت و زندگی مدرن دارد. نفت خام دارای تعداد زیادی هیدروکربن مختلف است به همین جهت محصولات مختلفی از آن تولید می گردد. نفت خام از تولید مواد مختلفی مثل پلاستیک تا دارو کاربرد دارد.

کاربرد های متفاوت نفت خام

نفت خام  مایعی غلیظ بوده که در رنگ های قهوه ای سوخته، سبز و سیاه در طبیعت وجود دارد. نفت خام منبع اصلی انرژی در جهات است. از نفت خام برای تولید انواع مواد شیمیایی استفاده می گردد، که این روند تولید را صنعت پتروشیمی می نامند. زندگی مدرن در کشورهای صنعتی باعث شده تا مصرف آنها در سال به ۱۲۰۰ بشکه در سال برسد. این میزان بجز میزان مصرف نفت سیاه در این کشور ها است. در ادامه با کاربردهای نفت خام آشنا می شویم.

موارد مصرفی نفت خام

استفاده از نفت خام در کشاورزی

تولید آمونیاک یکی از کاربردهای نفت خام بوده که بسیار مهم است. از آمونیاک برای تولید نیتروژن کودهای شیمیایی استفاده می شود. تا قبل از قرن بیستم آمونیاک با استفاده از فرایندهای بیولوژیکی تولید می شد، اما در اوایل قرن بیستم فریتس هابر توانست با اختراع یک روش، آمونیات را در مقیاس صنعتی تولید کند. کاربرد دیگر نفت خام در کشاورزی، تولید آفت کش ها است. کشاورزان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت خام هستند. از کارایی ماشین های کشاورزی تا کود های شیمیایی همه بر مبنای نفت خام هستند.

انواع کاربرد های نفت خام

نقت خام در پلاستیک سازی

پلاستیک یک کالای پر مصرف در زندگی مدرن امروزی است. انواع پلاستیک مثل نایلون، مانیتور کامپیوتر و فوم پلی استایرن از جمله محصولات جدایی ناپذیر از پلاستیک هستند. پلی استایرن و کلرید پلی وینیل از موادی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم  صنعتی شدند. در حال حاضر نایلون در اغلب وسیله ها از جوراب گرفته تا جعبه دنده های مکانیکی استفاده می شود. بیشتر پلاستیک ها از اولفین های مثل اتیلین و پروپیلین ساخته می گردند.

کاربرد های مختلف نفت خام

  •  آرون گروپس

استفاده از نفت خام در لاستیک چرخ ها

تمامی لاستیک ها تا قبل از سال ۱۹۱۰ از کشپارهای طبیعی که از گیاهان به دست می آمد، تولید می شدند. احتیاج به لاستیک های مصنوعی تا قبل از جنگ جهانی دوم کم بود ولی بعد از آن با تحریم شدن لاستیک طبیعی آمریکای جنوبی احتیاج به لاستیک مصنوعی خیلی زیاد شد و تولید آن آغاز شد. لاستیک از بوتادین ساخته می شود.

کاربرد نفت خام در داروسازی

از دیگر کاربردهای نفت خام در صنعت داروسازی است. وازلین و روغن معدنی از محصولات دارویی ساخته شده از نفت خام هستند. همچنین قطران، داروی داء الصدف و شوره سر به واسطه نفت خام تهیه می گردند. بیشتر دارو ها دارای مولکول های طبیعی و پیچیده هستند که بنیانشان را از مولکول های کوچکتر طبیعی دریافت می کنند. بیشتر این مولکول ها از محصولات جانبی نفت خام تولید می شوند.

 نفت خام در تولیدات رنگ و مواد شوینده

نفت خام ابتدا پالایش شده و به بنزین، تولوئین، زیلین و دیگر مواد تبدیل می شود. اینگونه است که این مواد خام برای تولید برخی محصولات مثل رنگ و مواد شوینده مصنوعی و انواع پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. از بنزین و تولوئین برای ساخت پلی اورتان استفاده می شود، از پلی اورتان ها برای تولید سورفاکتانت ها ، روغن ها و چوب لاک استفاده می گردد. همچنین عناصر اسید سولفوریک از سولفور خارج شده از نفت خام تولید می گردد.

موارد کاربرد و استفاده از نفت خام

کاربرد نفت خام در حمل و نقل

از مهمترین کاربردهای نفت خام سیستم حمل و نقل است. تمامی سیستم حمل و نقل در کل جهان به نفت بستگی دارد. نفت خام در حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تاثیرات زیادی داشته و باعث پیشرفت آنها شده است. بنزین و گازوئیل پالایش شده از نفت خام منبع اصلی انرژی تمام وسایل نقلیه مدرن می باشند.

نفت خام و انرژی صنعتی

همانطور که مشخص است مهمترین و یکی از منابع اصلی انرژی در صنعت نفت می باشد. دیزل و گازوئیل استخراج شده از نفت همچنین در توربین های گازی تولید برق کاربرد دارند.

کارایی نفت خام

کاربرد نفت خام در سیستم های گرمایشی و نور افکنی

از نفت های سنگین در فروشگاه ها، ادارات و منازل برای واحد های گرمایشی استفاده می گردد. بعلاوه از نفت برای تولید انرژی صنعتی و خانگی مورد نیاز استفاده می شود. از نفت های سبک مثل نفت سفید در حال حاضر هم در منازل استفاده می شود.

تولید مواد روغنی با استفاده از نفت خام

مواد و محصولات روغنی در تمامی ماشین ها و بخصوص ماشین های استفاده شده در حمل و نقل و صنایع کاربرد ویژه و حیاتی دارند. تمامی روغن ها و گریس های مورد استفاده از مشتقات نفت خام هستند. همانطور که می دانیم تمامی خودرو ها و دستگاهها ی کارخانه ها و ادارات وابسته به مواد روغنی هستند و عملکرد ان ها بدون این مواد با مشکل مواجه شده و توقف پیدا خواهد کرد.
موارد مصرفی نفت خام

نفت خام در پتروشیمی

نفت خام و محصولات جانبی آن در صنایع پتروشیمی و شیمی به عنوان یک ماده اولیه کاربرد دارد. مواد نفتی و محصولات آن در تولیدات پتروشیمی زیر کاربرد دارند:

کودهای شیمیایی، نایلون، پارچه های مصنوعی، عطرها، لاستیک مصنوعی، رنگ ها، پلاستیک ها، آفت کش ها و حشره کش ها، رنگ های نقاشی، کربن سیاه، سولفور و…

کاربرد های نفت خام در صنعت

دیگر کاربردهای جانبی

از دیگر کاربردهای نفت خام می توان به تولید بنزین، پارافین، نفت گاز، دیزل، پلاستیک، مواد شوینده، گازوئیل هواپیمایی، نپتا، گریس، وازلین، موم، بوتادین و آسفالت، لباس و پارچه،عایق گذاری، اقلام آشپزخانه، قیر، خمیر دندان و هزاران محصول دیگر که وابسته به نفت خام هستند، اشاره کرد.

برخی از محصولات عجیب و غیر منتظره ساخته شده با نفت خام یا حاوی آن

علاوه بر موارد گفته شده محصولات دیگری از نفت خام تولید و ساخته می شوند که شاید برای شما عجب باشد در ادامه با این محصولات آشنا می شویم:

جواهرات، سی دی، اثاثیه و لوازم داخلی، بطونه، چسب دندان مصنوعی، کپسول های ویتامین، تارهای گیتار، دریچه های قلب، کورتیزون، صندلی توالت، تارهای گیتار، داروی بیهوشی، مدادهای ابرو، بالش ها، چمن مصنوعی، بو زدا، رژلب، انواع رنگ مو، آسپرین.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *