دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه مناسب برای گروه خونی a مثبت و منفی

  • ساناز براتی
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

هر شخص با توجه به گروه خونی خود به مواد غذایی برای سلامت بدن نیاز دارد. گروه های خونی تنها برای انتقال خون مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه برای تشخیص مواد غذایی مناسب هر گروه خونی نیز کاربرد دارد. دارندگان گروه خونی a مثبت و منفی بایدها و نباید هایی در رژیم غذایی و تغذیه خود دارند که در این مطلب عنوان شده اند.

همانطور که می دانیم چهار گروه خونی a، b، ab، o وجود دارند و هر فرد به طور طبیعی دارای یک نوع گروه خونی است. هر فرد با توجه به گروه خونی خود نیاز غذایی متفاوتی جهت پیشگیری از بیماری های مربوط به گروه خونی خود دارد. شخص که دارای گروه خونی a باشد آنتی ژن a را روی گلبول های قرمز خود نشان می دهد. مصرف غذاهای مفید و مناسب برای هر نوع گروه خونی لازم و واجب است.

تغذیه مناسب گروه خونی a

همانطور که گفتیم هر فرد با توجه به گروه خونی خود باید نیازهای غذایی بدنش را تامین کند.  استفاده از تغذیه مناسب برای هر گروه خونی مهم بوده است زیرا مواردی مثل وزن، مدیریت استرس و سطح انرژی بدن وابسته به گروه خونی است. کسانی که دارای گروه خونی a هستند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، سرطان و مشکلات قلب و عرقی قرار می گیرند. تغذیه گروه خونی a بیشتر باید در جهت تقویت دستگاه ایمنی، تامین آنتی اکسیدان ها، پیشگیری از عفونت و کمک به سلامت قلب انجام شود. بسیاری از افراد بر این باورند که بحث گروه خونی فقط مربوط به انتقال خون است اما این طور نیست بلکه مصرف برخی از غذاها ممکن است برای یک گروه خونی خاص مفید باشد.

تغذیه مناسب گروه خونی a

گروه خونی a

خون به مجموعه سلول هایی گفته می شود که برای عملکرد صحیح بدن مورد نیاز است. هر فرد دارای یک نوع گروه خونی است. کسانی که دارای گروه خونی a هستند می توانند از گروه های خونی a مثبت، a منفی، o مثبت و o منفی خون دریافت نمایند. گروه خونی منفی بسیار کم است و تقریبا از هر ۱۶ نفر یک نفر دارای گروه خونی a منفی است و تنها می تواند از گروه خونی منفی و o منفی خون بگیرد.

رژیم غذای گروه خونی a

زمانی که خون با اجزای خاصی از مواد غذایی تماس پیدا می کند، باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می شود بخصوص با پروتئینی به نام لکتین. لکتین در واقع همان پروتئین موجود در مواد غذایی است که مستقیما بر روی خون و دستگاه گوارش تاثیر گذار است. پروتئین ها به سلول های بدن اتصال یافته و باعث نزدیک شدن سلول ها به هم می شوند که اختلالات هورمونی را به همراه دارد. مانند اختلالاتی که یک ماده خارجی را بر بدن می گذارد.

مواد غذایی مفید و مناسب برای گروه خونی a

تغذیه گروه خونی a مثبت و منفی شامل مواد غذایی است که برخی از آنها برای بدن مفید بوده و برخی نیز غذاهایی هستند که باید از مصرف آن جلوگیری کرد. در ادامه با رژیم غذایی مناسب این گروه خونی آشنا می شویم:

  •  آرون گروپس

پروتئین های حیوانی

شاید برای گروه خونی a رژیم گیاهی مناسب تر باشد ولی بعضی از مواد غذایی حیوانی برای آنها مجاز است از جمله این مواد غذایی مرغ و بوقلمون هستند.

رژیم مفید برای گروه خونی a

همچنین افراد با گروه خونی a می توانند از غذاهای دریایی دارای پروتئین نیز مصرف نمایند از جمله این مواد غذایی می توان به ماهی کپور، ماهی های گرمسیری، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی کاد، ماهی خال مخالی، سالمون، اردک ماهی، ماهی قرمز، ساردین، ماهی سرخو، قزل آلای دریایی، حلزون و چوب ماهی نقره ای یا زرد اشاره کرد.

تغذیه درست برای گروه خونی a

مصرف لبنیات

تحقیقات نشان داده است که هضم لبنیات برای این گروه مشکل بوده اما برخی از لبنیات برایشان قابل مصرف است. از جمله آنها می توان به ماست، شیر بز، کفیر و پنیر بخصوص پنیر موزارلا، پنیر بز، ریکوتا و پنیر استرینگ اشاره کرد.

آجیل و چربی مورد نیاز برای این گروه خونی

یکی از منابع مفید و بزرگ چربی های سالم و مفید آجیل ها هستند. کسانی که دارای گروه خونی a هستند مجاز به مصرف بیشتر آجیل ها هستند که مهمترین این آجیل ها شامل بادام زمینی، گردو و تخم کدو تنبل می شود.

چربی های مفید و تاثیر گذار برای دارندگان گروه خونی a شامل روغن زیتون و روغن بذر کتان می شود. همچنین روغن کنولا و روغن ماهی کاد نیز برای آنها مفید است.

پروتئین های گیاهی و لوبیاهای مجاز

کسانی که دارای گروه خونی a مثبت و منفی هستند دارای اسید معده کمتری نسبت به سایر گرو ها بوده و باید به تغذیه خود اهمیت دهند. مصرف لوبیا برای این گروه مفید بوده و بدن آنها با آن سازگار است. از جمله حبوبات مفید برای گروه خونی a شامل لوبیا چیتی، سویا قرمز، لوبیا سبز، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی و عدس می شود.

تغذیه برای گروه خونی a

غلات مصرفی

سبزیجات مفید

تقریبا بیشتر سبزیجات برای گروه خونی a مفید و مناسب هستند. در ادامه به بعضی از بیشتر توصیه شده اند آنها اشاره می کنیم:

پیاز، برکلی، سیر،هویج، کدو تنبل، کلم، کنگر فرنگی، اسفناج، ترب کوهی، کاسنی تلخ، بامیه، جعفری، شلغم، توفو، جوانه های آلفا، تره فرنگی.

میوه های مناسب

بعضی از میوه هایی که به این گروه پیشنهاد می شوند میوه هایی هستند که قلیایی تر بوده و برای این گروه مفید تر هستند. از جمله این میوه ها می توان به زردآلو، آلو، انواع توث به ویژه تمشک و بلوبری و کرن بری، گیلاس، انجیر، لیمو،گریپ فروت و آناناس اشاره کرد.

مواد غذایی مناسب گروه خونی a

ادویه و چاشنی های رژیم غذایی برای این گروه خونی

ادویه و چاشنی های مفید برای گروه خونی a شامل موارد زیر می شود:

سس سویا، زنجبیل، تمر هندی، شیره، سیر

نوشیدنی های مفید برای دارندگان گروه خونی a

نوشیدنی هایی که در تغذیه  اینگروه خونی وجود دارند شامل موارد زیر می شوند:

قهوه، آلوئه ورا، چای سبز، زالزالک، باباآدم، چای زنجبیل.

رژیم غذایی واجب برای گروه خونی a

مواد غذایی که نباید در رژیم غذایی این گروه خونی قرار داده شود

در ادامه به معرفی برخی از مواد غذایی مضر برای گروه خونی a  می پردازیم:

  • پروتئین های حیوانی:

دارندگان گروه خونی a از مصرف بیش از حد گوشت های گاو، خوک، گوزن، بره، اردک، غاز، ماهی کولی، باراکاودا، گربه ماهی، اسکویید، ماهی راه راه، صدف، خاویار، گربه ماهی، شاه ماهی، مارماهی، ماهی آزاد دودی و میگو باید پرهیز نمایند.

  • لبنبات:

این گروه باید از تمامی محصولات لبنی که در بالا ذکر نشده و در فهرست مجاز قرار ندارند پرهیز نمایند.

  • آجیل و چربی های غیر مجاز:

بعضی از چربی ها و آجیل هایی که نباید گروه خونی a مصرف نمایند شامل پسته، بادام هندی، ذرت، بادام زمینی، روغن کنجد و آجیل برزیلی می شود.

مواد غذایی قابل مصرف برای گروه خونی a

  • لوبیا های مضر:

برخی از لوبیاهایی که باید دارندگان گروه خونی a از آن دوری کنند شامل لوبیا قرمز و لوبیا سفید می شود.

  • غلات و نان های ممنوعه:

گروه خونی a باید از مصرف غلاتی شامل نان هایی با پروتئین زیاد و گندم کامل و چند دانه، مافین سبوس گندم، فطیر، آرد سفید و گندم کامل و پاستا به ویژه سمولینا و اسفناج پرهیز نماید.

  • سبزیجات غیر ضروری:

درست است که بیشتر سبزیجات برای گروه خونی a مفید و قابل تحمل هستند ولی مصرف برخی از آنها به ویژه فلفل، سیب زمینی، کلم، زیتون، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، لوبیا لیما، بادمجان و قارچ پیشنهاد نمی شود.

رژیم غذایی گروه خونی a

  • میوه های نامناسب:

میوه های نامناسب در رژیم غذایی گروه خونی a عبارتند از:

پرتقال، طالبی، خربزه، گرمک، ریواس، نارنگی،انبه، توت فرنگی و شاتوت، موز، نارگیل و پاپایا

  • ادویه و چاشنی های نامناسب:

دارندگان گروه خونی a باید از مصرف ادویه و چاشنی های زیر دوری نمایند:

سس ووسترشر، سرکه، کچاپ، مایونز، فلفل سیاه، فلفل قرمز،فلفل سفید، ژلاتین ساده، ترشی.

  • نوشیدنی های ممنوعه:

دارندگان گروه خونی a از مصرف نوشابه، چای سیاه و آب معدنی پرهیز نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *