دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های کرمان و بهترین مکان های گردشگری و تفریحی این استان را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

دیدنی های کرمان شامل جاذبه های تاریخی فرهنگی مختلفی هستند این استان پر جاذبه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند یکی از معروف ترین جاذبه ها در این استان نیز ارگ تاریخی بم است که اکثر ایرانی ها این جاذبه تاریخی و پیشینه طولانی آن را می دانند.

یکی از نواحی پهناور در جنوب شرقی ایران استان زیبای کرمان است. این استان از جاذبه های بسیاری برخوردار است و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند راهنمای سفر به این استان اطلاعات گردشگری مهمی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. در این استان جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارند که در این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت این استان پهناور بیش از ۷ هزار جاذبه و بنای تاریخی را در خود جای داده است و تا کنون ۷۰۰ بنای تاریخی از این استان در میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده اند همسایگی این استان با استان های همچوار نیز بر اهمیت آن در جهت گردشگری افزوده است. استان های مهمی همچون یزد، فارس، خراسان جنوبی هرمزگان و سیستان و بلوچستان که در همسایگی این استان قرار گرفته اند هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کنند که خیلی از آن ها در سفر خود از کرمان نیز دیدن می کنند.

آشنایی با دیدنی های کرمان:

کرمان به دلیل داشتن بناهای تاریخی متعدد در شمار ۵ استان برتر و تاریخی در ایران قرار گرفته است از این رو علاقه مندانی که به کرمان سفر می کنند بیشتر به دنبال بازدید از بناهای تاریخی همچون مجموعه عظیم و فرهنگی گنجعلی خان هستند که یکی از جاذبه های تماشایی کرمان به شمار می آید و در این مطلب به معرفی مکان های گردشگری کرمان می پردازیم.

ارگ بم:

شاید یکی از شناخته شده ترین بناهایی که می تواند در کرمان به سراغ آن رفت ارگ تاریخی بم است این ارگ که یک بنای خشتی و قدیمی است دارای عظمت و شکوه خاص خود است و همانطور که می دانید بخش های عظیمی از این ارگ در اثر زلزله ای هولناک در سال ۱۳۸۲ از بین رفته است. با وجود بازسازی هایی که بر روی این بنا صورت گرفته است گردشگران زیادی از این بنا دیدن می کنند و آن را به یکی از جاذبه های توریستی دنیا تبدیل کرده اند.

ارگ بم کرمان

باغ فتح آباد:

این باغ تماشایی در روستای اختیار آباد قرار گرفته است و بنای آن متعلق به دوران قاجار است این باغ یادبودی است که از فضل علی خان بیگلربیگی بر جای مانده است او از حاکمان برجسته کرمانی است و این بناغ نیز محلی برای حکمرانی های او بوده است. قنات آبی که در وسط این باغ واقع شده است جذابیت آن را بیشتر کرده است از دیگر جاذبه های این باغ می توان به عمارت چهار فضل، برج و عمارت مرکزی اشاره کرد این باغ یکی از دیدنی های کرمان برای گردشگران است.

دیدنی های کرمان

کتابخانه ملی کرمان:

این کتابخانه در دوران پهلوی ساخته شده است و در خیابان شهید رجایی واقع شده است جالب است بدانید این بنای دیدنی در سال ۱۳۷۸ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است ساختمان دیدنی این کتابخانه یک طبقه با آجر نما است. این کتابخانه در کنار مکان های دیدنی زرند می توانید از جذابیت های زیادی برای شما گردشگران عزیز برخوردار باشد که توصیه می شود از آن بازدید کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کرمان و دیدنی ها

پیست اسکی سیرچ:

این پیست اسکی یکی از تفریحات مهیجی است که در کرمان می توانید از آن لذت ببرید این مکان مفرح و شاد ویژه تفریحات زمستانی گردشگران است و در جاده قدیم کرمان قرار گرفته است این پیست اسکی از دیدنی های کرمان به شمار می آید که جذابیت های زیادی دارد.

پیست اسکی در کرمان

یخدان مویدی:

این یخدان یکی از آثار تاریخی زیبا و تماشایی در کرمان است در ساخت این یخدان از ابزارها و نوآوری های جالبی استفاده شده است و با استفاده از این یخدان زندگی راحت تری برای کرمانی ها فراهم می شده است. این آب انبارها آب مورد نیاز مردمان منطقه را تامین می کرده اند.

یخدان کرمان

آبشارهای سیمک:

اگر از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی در کرمان هستید پیشنهاد می شود تا به سراغ آبشارهای سیمک بروید که در روستای کوهپایه ای از منطقه واقع شده است. امکانات گردشگری مختلفی که برای گردشگران این منطقه ارائه می شود موجب جذب توریست شده است در این منطقه ۱۳ آبشار وجود دارد و محلی برای صعود کوهنوردان منطقه است.

آبشار کرمان

باغ شازده ماهان:

این باغ تماشایی که در فاصله دو کیلومتری از این شهر قرار گرفته است  و از دیدنیهای کرمان است که متعلق به دوران قاجار است این باغ به عنوان یکی از ۹ باغ مشهور ایران شناخته می شود و در میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده است. جالب است بدانید در ساخت این باغ از باغ فتح آباد کرمان الگوبرداری شده است از این رو معماری آن مشابه همین باغ است. آشنایی با باغ شاهزاده ماهان و زیبایی های این مکان دیدنی اطلاعات گردشگری مهمی را در اختیار شما گردشگران عزیز قرار می دهد.

باغ دیدنی کرمان

ارگ راین:

این ارگ تماشایی به عنوان دومین بنای سختی در دنیا شناخته می شود که در منطقه جنوب غربی کرمان قرار گرفته است هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به این ارگ تاریخی سفر می کنند و از جاذبه های آن بازدید کنید.

ارگ کرمان

گنبد جبلیه:

این گنبد یک بنای سنگی است و متعلق به دوران ساسانیان است و به عنوان یک بنای سنگی در کرمان شناخته می شود اگر از علاقه مندان به این دسته از جاذبه ها هستید می توانید از نزدیک این بنای تاریخی را مشاهده کنید. همچنین علاقه مندان می توانند از دورن این بنا که یک موزه دارد نیز دیدن کنند این موزه با وجود جذابیت ها از دیدنی های کرمان است.

جاذبه هایی از کرمان

حمام وکیل:

این حمام یکی دیگر از بناهای باشکوه در کرمان به شمار می آید معماری این بنا نیز برگرفته از معماری های دوران زندیه و قاجاریه است دو بخش اصلی رختکن و رختشویخانه و گرمابه که در این حمام وجود دارد بر جذابیت آن افزوده است. این حمام در سال ۱۲۸۰ ساخته شده است همچنین در سال ۱۳۶۹ نیز بازسازی های مختلفی بر روی این بنا صورت گرفته است. در حال حاضر این حمام یک چایخانه سنتی است و در این چایخانه می توانید انواع نوشیدنی ها و بستنی ها را میل کنید همچنین غذاهای محلی نیز در این چایخانه سنتی سرو می شود.

حمام کرمان

مجموعه گنجعلی خان:

در این مجموعه می توانید چند بنای مختلف را مشاهده کنید این بناها از دوران صفویه برجای مانده اند این مجموعه تاریخی فرهنگی به دست گنجعلی خان ساخته شده است نوع معماری که می توانید در این بنا مشاهده کنید بسیار دیدنی است بازار این مجموعه نیز دارای معماری سنتی است و در بخش هایی از آن نیز می توانید موزه مردم شناسی را مشاهده کنید.

مکان های توریستی کرمان

قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهیتا) :

این بنای تاریخی که به نام قلعه کهنه نیز نامیده می شود در تپه های شرقی کرمان واقع گردیده است و قدمت آن به قبل از اسلام می رسد، متریال استفاده شده در بنای قلعه دختر تنها از خشت و گل رس بوده و آنجا پرستشگاه آناهیتای باستانی بوده است.

دیدنیهای کرمان

مسجد جامع کرمان (مسجد جامع مظفری) :

مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری، مکانی مذهبی و محصور به بازار قدمگاه، بازار مظفری، میدان مشتاق و خیابان شریعتی در شهر کرمان می باشد، این مسجد دارای ۴ ایوان بوده که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان می باشد.

این مسجد با توجه به نوشته های درج شده در کتیبه ای که در سردر اصلی آن واقع شده، در سال ۷۵ هجری قمری بنا گردیده است و مربوط به دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر, موسس سلسه آل مظفر می باشد که تا به امروز بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است، کاشی کاری ایوان بزرگ مربوط به زمان وکیل الملک، کاشی کاری ستون ها و لچکی های داخل مسجد و نیز احداث شبستان شمالی از جمله این مرمت ها می باشد، این بنای تاریخی مذهبی زیبا در اسفند ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای گردشگری کرمان

شهر بابک :

از کهن ترین شهر های کرمان است که توسط بابک پدر اردشیر بابکان بنا گردیده است، روستای میمند که در این شهر واقع شده به دلیل داشتن معماری خاص و وجود اقامتگاه های روستایی از جمله مکان های باستانی و دیدنی کرمان محسوب می شود، شهر بابک در قدیم بسیار آباد بوده که به دلیل هجوم تازی ها و جنگ های متعدد، حوادث طبیعی و نیز حمله مغول ها و افغان ها ویران شده و هر بار شهری بر روی این ویرانه ها بنا گردیده است.

تصاویری از دیدنی های کرمان

جنگل پردیسان قائم یکی از جاذبه های طبیعی در این استان است که در کوه های صاحب الزمان کرمان واقع شده و تماما با دست کاشته شده است، از رو بزرگترین جنگل دست کاشت ایران محسوب می شود، ضمن اینکه مکان مناسبی برای کوهنوری است، حال می توانید در کنار دیگر جاذبه ها از آن دیدن کنید در این بخش شما علاقه مندان می توانید با جاذبه های تماشایی از این استان آشنا شوید و اطلاعات گردشگری مهمی را درباره مکان های گردشگری کرمان به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *