دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی جزیره خارگ و جاذبه های تماشایی این جزیره زیبا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸
  • ۰

جزیره خارگ یکی از جزایر مهم و توریستی در استان بوشهر است مکان های دیدنی جزیره خارگ دارای جذابیت زیادی برای گردشگران است اهمیت این جزیره نه تنها به دلیل جذابیت توریستی آن است بلکه به دلیل تجاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و مهم ترین پایه صادرات نفت است

بلندترین نقطه در جزیره خارگ کوه های دیده بان است که در گذشته ها فانوس دریایی کوچک در آن دیده می شده است کوه گردن اشتر نیز در سمت دیگری از این جزیره واقع شده است که هر یک جاذبه های خاص خود را دارند. جزیره خارگ از اهمیت تجاری بالایی در صنعت نفت برخوردار است این جزیره سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند مکان های دیدنی جزیره خارگ دارای تنوع بی شماری هستند و دارای بخش های سنتی و مدرن است بافت شهر یو کوچه های این جزیره بسیار فشرده هستند پیش از اینکه صنعت نفت در این جزیره استقرار پیدا کند آثار دیدنی این جزیره گورستان مسیحی، باغ هلندی ها، گورستان اسلامی، دخمه ها، قبر دیده بان و … بوده است. در این مقاله علاقه مندان و گردشگران با جاذبه های توریستی بیشتری از این جزیره آشنا خواهند شد برای آشنایی با این دسته از جاذبه ها در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مکان های دیدنی جزیره خارگ برای گردشگران:

تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که جزیره خارگ دارای قدمتی ۱۴۰۰ ساله است و این نشان می دهد که این جزیره در طی قرن ها پا برجا بوده است و پیشینه تاریخی بالایی دارد. خیلی از آتشکده ها که از دوران ساسانیان برجای مانده است از بناهای تاریخی برجسته و یکی از دیدنی های جزیره خارگ هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. معرفی دیدنی های بوشهر برای گردشگران دارای جذابیت است از سویی مهم ترین جاذبه های این شهر جزیره دیدنی خارگ است که در این بخش با آن آشنا می شوید.

 

درختان بومی جزیره خارگ:

این درخت بومی یکی از جاذبه های دیدنی مهم و جاهای دیدنی جزیره خارگ است که درخت لیل و انجیر هندی نیز نام دارد این درختان بسیار پهناور هستند عظمت این درختان سایه هایی ایجاد کرده است که در زیر آن می توانید استراحت کنید. ریشه های تنومند این درختان که از زمین نیز بیرون آمده اند موجب زیبایی و جذابیت بیشتر آن شده اند از سویی شاخه های آویزان این درختان در نگاه اول توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

درختان خارگ

قلعه هلندی های جزیره خارگ:

این قلعه در شمال این جزیره واقع شده است و در گذشته دارای برج بوده است در سال ۱۷۴۸ در پی حمله افاغنه به حکومت صفوی هلندی ها این جزیره را مرکز خود قرار داده اند و این قلعه را ساخته اند. ساخت این قلعه تاریخی توسط کینپ هاوزن صورت گرفته است و از این رو این قلعه را با نام قلعه هلندی ها می شناسند این قلعه یکی دیگر از مکان های دیدنی خارگ به شمار می آید که توصیه می شود در سفر خود از آن دیدن کنید.

جاذبه های توریستی خارگ

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کلیسای نسطوریان جزیره خارگ:

این کلیسا متعلق به دوران ساسانیان است و تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که این بنا تنها بنای تاریخی است که از دوران ساسانیان باقی مانده است این کلیسا یک نماد برجسته از معماری ایرانی در خلیج فارس است. یکی از بزرگان با نام پروفسور گیرشمن که بر روی این بناها تحقیق کرده است اظهار کرده که این جزیره در دوره ساسانی ها از نسطوریان پذیرایی می کرده است این جاذبه یکی از مکان های دیدنی جزیره خارگ است.

مکان های دیدنی جزیره خارگ

کتیبه هخامنشی جزیره خارگ:

این کتیبه از آثار تاریخی مهم و مکان های گردشگری جزیره خارگ است که قدمتی چند هزار ساله دارد این کتیبه تاریخی بر روی صخره های مرجانی قرار گرفته است و ابعاد آن ۱۱۶ در ۸۵ متر است بر روی این کتیبه خط های میخی حکاکی شده است این سند قدیمی شامل دستورهایی است که در دوران گذشته نوشته شده است. کشف این کتیبه در زمان ساخت و ساز جاده صورت گرفته است شکافی که عمدا بر روی این کتیبه ایجاد شده است موجب صدمه زدن به آن و کم شدن ارزش آن شده است.

جاذبه های خارگ

امامزاده میرارم جزیره خارگ:

این بقعه یا امامزاده در جنوب این شهر قرار گرفته است و به عقیده برخی این امامزاده بقعه فرزند نوح پیامبر است اما درون این بقعه ضریحی وجود ندارد و تنها می توانید یک مقبره سنگی را مشاهده کنید. نقوش اسلیمی و برخی از طرح های سرو بر روی این مقبره دیده می شود کنده کاری های ظریفی که وجود دارد توجه شما را به خود جلب می کند دو آتشدان سنگی که متعلق به دوران هخامنشیان است بسیار دیدنی است سنگی که درون مقبره وجود دارد امکان حمل دارد این بنای تاریخی دارای ارزش زیادی است که می توانید از نزدیک مشاهده کنید این بنا نیز از دیگر مکان های دیدنی جزیره خارگ محسوب می شود.

دیدنی های تاریخی خارگ

 

امامزاده میر حنیفه جزیره خارگ:

این امامزاده در بوشهر قرار گرفته است و از مهم ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی جزره خارگ است که می توانید مشاهده کنید و همچون نگینی در شهر خودنمایی می کند بنای این ساختمان متعلق به ۷۳۸ هجری قمری است و متعلق به دوران سلجوقیان است. گنبد هرمی که در این بنا دیده می شود به شکل مثلث است و نمایی زیبا دارد. سازنده این بنا نیز علی بن حسین بخارایی است در داخل این بقعه از هنر کاشی کاری استفاده شده است و هشت ضلعی های دوران مغول در آن به کار گرفته شده است.

بنای خارگ

گورستان باستانی جزیره خارگ:

در قسمت هایی از این گورستان بناهای تاریخی دیده می شود که آن را به یکی دیدنی های جزیره خارگ تبدیل کرده است این گورستان در کوه های این جزیره قرار گرفته است عمق کم این گورستان و سطح مدوری که دارد نشان دهنده قدمت طولانی آن است و شواهد نشان می دهد که این گورستان متعلق به اقوام زرتشتی است. قبرهای این گورستان متعلق به مسیحیان است  بر روی آن ها صلیب هایی دیده می شود.

قلعه تاریخی خارگ

یکی از مکان های دیدنی بوشهر جزیره دیدنی و پر جاذبه خارگ است که در این مطلب با مکان های دیدنی جزیره خارگ آشنا شدید این جزیره دارای تنوع بسیار زیادی هستند این منطقه به لحاظ آب و هوایی و منطقه جغرافیایی نیز بسیار معتدل است همچنین برخی از رستوران ها و هتل هایی که در این شهر وجود دارند امکان جذب گردشگران را ایجاد کرده اند. از جذابیت های دیگری که می توانید در سفر خود به جزیره رویایی خارگ از آن دیدن کنید تفریحات ساحلی و قدم زدن در سواحل شنی است که با وجود پلاژها به گردشگران امکانات ارائه می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *