دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های بیرجند و معرفی مکان های تاریخی و چشم اندازهای زیبای این شهر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

بیرجند شهری با بافت قدیمی و سنتی است که دارای قدمت و پیشینه ای طولانی است دیدنی های بیرجند دارای ارزش تاریخی بالایی هستند و از جمله مهم ترین جاذبه های توریستی این شهر می توان به ارگ بهارستان و باغ امیرآباد اشاره کرد که متعلق به دوران قاجاریان هستند.

شهر تاریخی بیرجند علاوه بر جاذبه های تاریخی که دارد دارای چشم اندازهای طبیعی همچون آبشار گیوک است سفر به بیرجند اوج ماجراجویی است و می توانید به قدمت خیلی از آثار تاریخی مهم در این شهر پی ببرید. این شهر پایتخت خراسان جنوبی است ارزش فرهنگی که خیلی از بناهای این شهر دارند موجب جذب توریست شده اند خیلی از این آثار جزء میراث فرهنگی ارزشمند این شهر هستند ارگ کلاه فرنگی که یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین مناطق گردشگری بیرجند است قدمتی طولانی دارد و متعلق به دوران زندیه است این بنا دارای معماری برجسته ای است که این بار می توانید این معماری ارزشمند و اصیل ایرانی را در شهر بیرجند مشاهده کنید. بیرجند منطقه ای کویری است که نه تنها به خاطر داشتن بناهای تاریخی ارزشمند است بلکه دارای جاذبه های طبیعی زیادی است از دیدنی های طبیعی این شهر می توان به باغ شوکت آباد و آبشار گیوک اشاره کرد.

دیدنی های بیرجند را بشناسید:

اگر از علاقه مندان به جاذبه های کویری هستید می توانید با سفری خاطر انگیز به بیرجند مناظر کویری بکری را مشاهده کنید ارزش جاذبه های بیرجند، نه تنها به دلیل طبعیت کویری آن است بلکه به لحاظ تاریخی فرهنگی نیز شناخته شده است. در این مقاله با مکان های دیدنی بیرجند، بیشتر آشنا می شوید و می توانید اطلاعات تفریحی توریستی مختلفی را درباره مناطق گردشگری بیرجند کسب کنید.

عمارت کلاه فرنگی:

این عمارت یکی از بناهای تاریخی است پیش از این به آن اشاره شد این بنای ارزشمند که به ارگ حسام الدوله نیز شهرت دارد این عمارت در مرکز شهر واقع شده است که توسط امیر علم خزیمه به شهرداری شهر بیرجند اهدا شده است و در سازمان میراث فرهنگی این شهر به ثبت رسیده است. معماری این بنا شش ضلعی است و راس آن مخروطی شکل است در دوران قاجار نیز این عمارت دیدنی مقر حکومتی بوده است.

دیدنی های مهم بیرجند

آبشار گیوک:

اگر از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی بیرجند هستید این بار به سراغ آبشار گیوک می رویم این آبشار در دره دیدنی قرار گرفته است در سال های اخیر نیز با سدسازی بر روی آن اهمیت این آبشار دو چندان شده است. در کنار بازدید از این آبشار می توانید به روستای گیوک نیز بروید و از طبیعت زیبای آن دیدن کنید در این روستا باغ های زرشک، توت، بادام، انگور، زردآلو و … وجود دارد که آن را همچون بهشتی گمشده می پندارید.

جاذبه های توریستی بیرجند

مدرسه شوکتیه:

مدرسه ای که متعلق به سال ۱۲۶۹ است و حسینیه محمد ابراهیم خان علم بوده است قدمت این بنا نیز به دوران قاجار باز می گردد تزئینات سنتی و ارزشمندی که در این بنا به کار گرفته شده است برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است. بخش های اصلی این مدرسه شامل شاه نشین، دهلیز، حجره، حمام و ورودی است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مدرسه بیرجند

قلعه فورک:

این قلعه از دیگر مکان های گردشگری بیرجند است که یکی از مهم ترین مقرهای حکومتی در دوران اسماعیلیان بوده است و در این مقرها آموزش و تعلمیات ویژه این گروه ها ارائه می شده است. در ساخت این قلعه از خشت و آجر و دیگر اشیای قدیمی استفاده شده است برجک هایی که در بالای این ساختمان است مقری برای دیده بانی بوده است معماری این بنا متعلق به دوران افشاریه است. این قلعه از شمار قلعه هایی در ایران است که با افسانه ها گره خورده اند و به همین جهت جذابیت توریستی بالایی دارند.

قلعه دیدنی بیرجند

بند دره:

این سد در دوران زندیه و قاجاریه ساخته شده است جالب است بدانید که این بند یکی از سدهای بزرگ کوهستانی است که در بیرجند واقع شده است و از مناطق دیدنی بیرجند است. این سد در سال ۱۲۹۴ به دستور امیر شوکت الملک ساخته شده است این بند به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی در بیرجند محسوب می شود و در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آشنایی با دیدنی های بیرجند

ارگ بهارستان:

بناهای تاریخی این شهر تنها به این جاذبه ها ختم نمی شود ارگ بهارستان یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم این شهر است که به باغ زرشکی نیز شهرت دارد در زمان حکومت لطفعلی خان زند این مکان محلی برای پناهندگان بوده است و یکی از بناهای باشکوه دوران به شمار می آید.

عمارت دیدنی بیرجند

برج چشمه مولید:

این برج در دوران صفویه ساخته شده است و یکی از آثار و مناطق گردشگری بیرجند است که در میراث ملی ایران ثبت شده است این منطقه تاریخی دارای چشم اندازهایی است که بهتر است از نزدیک آن ها را مشاهده کنید.

ارگ بیرجند

باغ اکبریه:

این باغ در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم در ایران به ثبت رسیده است و متعلق به دوران قاجار است علت تاسیس این باغ و استفاده از آن کتابخانه بوده است که در حال حاضر نیز دارای اهمیت است.

جاذبه های تاریخی بیرجند

روستای ماخونیک :

در کشورمان روستاهای دیدنی و شگفت انگیز زیادی وجود دارند، از جمله این روستاها می توان به ماخونیک واقع در استان خراسان جنوبی و در شهرستان سربیشه اشاره کرد که یک مکان عجیب و غریب و پر رمز و راز با مردمانی عجیب می باشد که دارای باورها و رسوم خاصی هستند، از این روستا به نام سرزمین لی لی پوت ها یا شهر کوتله ها نیز نام برده می شود.

در صورتی که علاقمند به بازدید از روستای ماخونیک هستید باید سفری طولانی را تا نزدیک مرز افغانستان طی کنید، این روستای شگفت انگیز و دور افتاده در مکانی پنهان و در میان کوه ها قرار گرفته است، این روستای دیدنی بیرجند به دلیل آداب و رسوم خاص و مهربانی مردمان آنجا در ایران و حتی جهان شهرت پیدا کرده است.

مکان های گردشگری بیرجند

باغ امیر آباد :

در دل کویر بیرجند آبشار ها و سد های زیادی وجود دارد که به برکت وجود آنها، باغ و بوستان های زیادی در آنجا به وجود آمده است. در ۵ کیلومتری بیرجند باغ امیرآباد واقع شده که بنایی قدیمی با کنده کاری ها و تزئینات قدیمی بر پیکره خود بوده و بیانگر هنر معماری اصیل ایرانی و مربوط به دوران قاجار می باشد، این باغ همچنین شامل انواع درختان کاج است که منظره ای دل انگیز و سرسبز را به وجود آورده است.

تصاویر دیدنی های بیرجند

ارگ کلاه فرنگی :

عمارت کلاه فرنگی از ارگ های مشهور بیرجند با بنایی بسیار مجلل است که به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده است، این عمارت با نام های دیگری همچون ارگ حسام الدوله و قصر بی بی عروس (یعنی همچون عروسی زیبا در بیرجند می درخشد)  و ارگ سرکار شناخته می شود.

مالک اصلی ارگ کلاه فرنگی که سرآمد همه ارگ های شهر بیرجند می باشد، شخصی به نام امیر علم خزیمه بوده که این عمارت را به فرماندار آن زمان بخشیده است. این عمارت به رنگ سفید رنگ و به شکل شش ضلعی بوده و در گذشته به عنوان یک مکان سیاسی و مقر حکومت دوره زندیه بوده است.

دیدنیهای زیبای بیرجند

از دیگر مناطق گردشگری و جاهای دیدنی بیرجند می توان به بازار بیرجند، باغ شوکت آباد، پارک جنگلی و روستاهای اطراف اشاره کرد که هر یک دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی هستند و می توانید در طول سفر خود از نزدیک آن ها را ببینید.

در صورت تمایل برای آشنایی با مکان های دیدنی خراسان رضوی و خراسان شمالی می توانید از مطالب قبلی آرگا در زمینه گردشگری و ایران گردی دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *