دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

افسردگی در مردان چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

  • سحر بهرامی
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی می باشد که قادر است همه انسان ها را در گیر خود کند چه بزرگ چه کوچک و چه مرد و چه زن، اما علائم افسردگی در مردان با زنان کاملا از یکدیگر متفاوت می باشد زیرا مردان نمی توانند به سادگی همانند زن ها احساساتشان را به زبان آورند، از این رو با حرف نزدن و درمیان نگذاشتن آن با دیگران شروع به سرکوب احساسات خود می کند که این باعث ایجاد افسردگی در آقایان می شود.

معمولا نشانه ها و علائم افسردگی در مردان، بسیار دیرتر از زنان بروز می کند زیرا عقاید مردانه شان این اجازه را نمی دهد که خود را در مقابل دیگران درمانده نشان دهد و بخواهند در مورد افکارشان با دیگران صحبت و درد و دل کند به همین دلیل تشخیص افسردگی در این نوع افراد بسیار سخت خواهد بود و اگر هم تشخیص داده شود به مرحله حاد خود رسیده است و به همین دلیل درمان آن هم می تواند سخت تر باشد.

علائم افسردگی در مردان

زمانی که مردی دچار افسردگی می شود احتمال اینکه که دست به خودکشی بزند بسیار زیاد است، پس اگر در زندگی خود از احساسات شدیدی مانند نا امیدی رنج می برید امکان دارد تا دچار افسردگی شده باشید و باید هر چه زود تر قبل از اینکه افکار خودکشی به ذهنتان خطور کند برای درمان افسردگی خود اقدام نمایید چرا که اقدام نکردن برای درمان آن عواقب جدی را در بر خواهد داشت.

چه عواملی در افسردگی مردان اثر می گذارد؟ بیکاری، بچه دار شدن، طلاق، مشکل در ارتباطات اجتماعی، بازنشستگی، فشار های اقتصادی، تنهایی، ناتوانی در مقابله با استرس و … تمامشان می تواند مردان را دچار افسردگی کنند.

آشنایی با نشانه های مردان افسرده

آشنایی با علائم افسردگی در مردان

وجود افسردگی در مردان، دلیلی بر شکست و یا ضعف عاطفی شان نیست، بلکه افسردگی یک بیماری می باشد که میلیون ها مرد را به خود دچار کرده است، زمانی که مردی افسرده باشد به همان ترتیب می تواند بر روی اطرافیان خود هم تاثیرات منفی بگذارد، همچنین وجود افسردگی در آقایان به دلیل تحمل حجم زیادی از احساسات سرکوب شده آنان را مستعد به بیماری ها و مشکلات قلبی می کند، از این رو در ادامه به شرح مهم ترین نشانه های افسردگی در آقایان می پردازیم تا بتوانید با تشخیص به موقع از عواقب آن جلوگیری نمایید. که این نشانه ها شامل:

۱. از بین رفتن روحیه خوب

از رایج ترین نشانه های و علائم افسردگی در مردان؛ نداشتن روحیه مثبت است. زمانی که مردی دچار افسردگی می شود نوع ناراحتی و شادی کردن های او هم تغییر می کند، برای مثال زمانی که برای شما اتفاقی رخ می دهد میزان ناراحتی شما چندین برابر شدید تر می شود که این غم زیاد در شما باعث به وجود آمدن درد های جسمی، خستگی و حتی از دست دادن اشتهایتان می شود، هنگام افسردگی غم ها و ناراحتی هایتان معمولا بیشتر از ۱ روز بر روی شما تاثیر خواهد گذاشت و می تواند ذهنتان را برای مدت طولانی برهم بریزد و از آنجایی که بیماری افسردگی مستقیما بر روی مغز و نقاط مهم آن اثر می گذارد نمی توانید ۱ شبه به درمان آن بپردازید زیرا تمام قسمت هایی که باعث کنترل احساسات شما می شوند دچار اختلال شده اند.

  •  آرون گروپس

روانشناسی مردان افسرده

۲. خشمگین شدن ناگهانی

از آنجایی که آقایان نمی خواهد نشانه های افسردگی را در خود قبول کنند و فکر می کنند قبول نشانه های آن یک ضعف محسوب می شود که به همین دلیل به صورت عصبانیت واکنش نشان می دهند و بیشتر دست به کار های تهاجمی می زنند، که تمامی این رفتار ها ناشی از غلبه بر احساسات منفی می باشد، باید گفت که عصبانیتی که به طور معمول برایتان اتفاق می افتند با عصبانیتی که در حالت افسردگی برایتان به وجود می آید کاملا متفاوت است، در حالت افسردگی معمولا عصبانیتتان به یک باره بروز می کند و جالب اینجاست که هیچ دلیلی نمی توانید برای عصبانیت خود بیاورید.

دکتر روانشناس گریدن در مورد این موضوع می گوید:

«اگر هیچ دلیل منطقی برای برانگیخته شدن شما وجود ندارد – مثلا هنگام شام در حال گفت‌وگو با خانواده‌تان هستید اما ناگهان از کوره درمی‌روید، ظرف‌ها را پرتاب می‌کنید و دشنام می‌دهید – باید بدانید که این فقط یک واکنش احساسی نسبت به یک موقعیت یا مسئله نیست بلکه در مشکل درونی شما ریشه دارد.»

بیشتر آقایان گمان می کنند که اگر قبول کنند که دچار افسردگی شده اند از مردانگی شان کم  می شوددر حالی که یکی از روانشناسان در این زمینه می گوید قدرت واقعی این است که بتوانید حال بد خود را عنوان کنید و از کسی کمک بگیرید.

درمان و نشانه های افسردگی در مردان

۳. دست زدن به کارهای خطر ناک

در بیشتر مردان افسرده بی پروا بودن بسیار زیاد می شود و بیشتر دست به کار های خطرناک دست می زنند، این نوع از رفتار هم نتیجه ناتوانی در بیان احساسات خود می باشد که باعث می شود دست به چنین کار هایی بزنند و به هیچ عنوان هم به فکر عواقب کاری که می کنند نیستند برای مثال فردی ممکن است ناگهان در خیابان ها با سرعت بیشتری رانندگی کند و یا اینکه دست به شرط بندی های احمقانه و خطر ناک بزند… که اگر شما هم دست به چنین اعمالی می زدید نشانه ای از وجود مشکل در ریشه درونی تان می باشد.

افسردگی په بلایی سر مردان می آورد

۴. وابستگی به مصرف الکل و یا دیگر مواد

مطالعاتی که بر روی این موضوع صورت گرفته نشان داده است که بیشتر مردان افسرده به مشروبات الکلی وابسته هستند زیرا زمانی که به مصرف آن می پردازند باعث می شود تا به صورت موقتی حالشان بهتر شود زیرا الکل می تواند مسیرهایی دوپامین که همان هورمون های شادی آور می باشد را فعال کند.

این احساسی خوبی که از مصرف الکل به شما دست می دهد در واقع در شما می تواند وابستگی ایجاد کند به همین دلیل شما نمی توانید مصرف آن را قطع کنید و از آنجایی که الکل می تواند خطر جدی بر روی سلامتی شما ایجاد کند و در مواقعی حتی می تواند باعث بی خوابی و عصبانیت در شما شود، البته تنها الکل نمی تواند در شما وابستگی ایجاد کند بلکه قرص ها و مسکن ها هم می تواند باعث وابستگی شما شوند.

زمانی که یک فرد دچار افسردگی می شود جسمش هم نسبت به درد حساس تر می شود، که این درد می تواند بر روی خلق و خوی شما تاثیراتی بگذارد به همین دلیل بیشتر افراد برای برطرف کردن درد خود رو به استفاده از قرص های مسکن می آورد که همین ممکن است در آن ها نوعی وابستگی ایجاد شود.

مردان افسرده چه نشانه هایی دارند

۵. احساس خستگی شدید

یکی از اولین نشانه های افسردگی در مردان به وجود آمدن اختلالاتی در خواب می باشد، که ممکن است شب ها هنگام خوابیدن دیر بخواب بروید و یا نصفه شب بی خوابی به سرتان بزند، معمولا مردان با فکر کردن به مشکلات خود و فکر کردن های عمیق و جستجو برای یافتن پاسخ های سوالاتشان دچار نشخوار فکری می شوند که همین می تواند منجر به بی خوابی شود.

زمانی که ذهنتان مدام درگیر اختلالات و مشغله های فکری می باشد نمی تواند آرام بگیرد و به خواب برود، گاهی اوقات این افکار می توانند آنقدر آزار دهنده باشند که باعث شود افکار خودکشی هم به سر فرد بزند.

علائم افسردگی در آقایان

۶. کاهش شدید میل جنسی

بسیاری از مردان گمان می کنند که داشتن رابطه جنسی می تواند خلق شما را آرام تر کند، اما اینطور نیست زیرا زمانی که به افسردگی دچار شده باشید همزمان میل جنسی شما هم کاهش می یابد طوری که دیگر جزء نیاز های اصلی تان به شمار نمی آید.

زمانی که افسردگی در مردان ظاهر می شود به دلیل تاثیر گذاری بر روی سیستم لیمپیک که مسئول تنظیم خواب، انرژی، میل جنسی، و اشتها می تواند تمام این عوامل را مختل کند، همچنین دارو هایی که برای درمان افسردگی باید استفاده کنند هم باعث کاهش عملکرد جنسی در مردان می شود.

ویژگی های مردان افسرده

۷. دور کردن دیگران از خود

از دیگر نشانه های افسردگی در مردان، داشتن دید منفی به جهان، به خود و اطرافیان می باشد، و هیچگونه تمایلی ندارند که با دیگران در ارتباط باشند، در این حالت یک فرد کاملا منزوی خواهید شد که خود را در یک قفس حبس کرده اید زیرا افسردگی باعث شده تا نتوانید شادی ها و لذت هایی که در اطرافتان وجود دارد را به خوبی درک کنید به همین دلیل در کنج تنهایی خود فرو می روید.

معمولا نزدیک ترین افراد زندگی متوجه این تغییرات خواهند شد به همین دلیل زمانی که قصد دارند به مرد خود کمک کنند به جای پذیرش کمک او را پس می زنند این مسئله می تواند تاثیرات منفی بر روی احساسات و علاقه عزیزانتان بگذارد، که این به نوبه خود می تواند مشکلات و دغدغه های فکری بیشتری برای فرد درست کند.

درمان افسردگی در آقایان

از جمله راهکار های درمان افسردگی در مردان و همچنین زنان را می توان تا حدی مطلوبی از طریق روان درمانی و دارو های ضد افسردگی و یا روش های ترکیبی دیگر درمان کرد. از این رو به دلیل اینکه مردان نمی خواهند این وضعیت خود را قبول کنند دست به خود درمانی می پردازند که راه یک راه بسیار پرخطر می باشد.

روان درمانی: مردها باید بپذیرند که نمی توانند به راحتی از پس درمان افسردگی خود بر بیایند، از این رو هم ممکن است صحبت کردن با یک غریبه برایشان مشکل باشد اما در هر صورت باید به اینکار تن بدهند و دست از پنهان کردن بردارند، آقایان افسرده باید بدانند که باز کردن مشکلات و افکاری که از آن رنج می برند به بهتر کردن حالشان کمک زیادی می کند، صحبت کردن شاید در نظر ساده باشد اما به فرد کمک زیادی می کند.

دارو درمانی: دارو های ضد افسردگی فراوانی وجود دارد که در جهت درمان افسردگی به فرد کمک می کند، البته همیشه نمی توان از دارو برای درمان استفاده کرد چرا که ابتدا باید مشکلات فرد از دورنش حل شود و همچنین فرد باید از مشاوره یک فرد حرفه ای در جهت تغییر دادن سبک زندگی اش و تغییر افکار منفی خود کمک بگیرد.

درمان های مختلف افسردگی در مردان

همچنین شما می توانید برای درمان افسردگی از سازمان های زیر کمک بگیرد که شامل:

  • گروه روانپزشکی بیمارستان و درمانگاه ها
  • مراکز بهداشت روان جامعه
  • سازمان های خدمات اجتماعی
  • مشاوران سلامت روان
  • پزشکان خانواده
  • کلینیک ها یا بخش های خصوصی
  • سازمان حفظ سلامتی
  • متخصصان بهداشت روان مانند روانپزشکان روانشناسان مددکاران اجتماعی

علاوه بر تمامی روش های بالا برای درمان افسردگی مردان، تغییر شیوه و سبک زندگی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، پس حتما برای بهبود وضع خود از روش های زیر پیروی نمایید.

  • غذاهای جدید را امتحان کنید
  • ورزش کنید
  • اگر سیگار می کشید سیگار را ترک کنید
  • در طول روز ساعتی را به کار هایی که دوست دارید اختصاص دهید
  • خوب بخوابید
  • تا جای ممکن از استرس خود بکاهید

همچنین حمایت اطرافیان برای درمان افسردگی در مردان و آشنایی با روش های پیشگیری از افسردگی با راهکار های ساده تاثیرات می تواند تاثیرات بی نظیری بر روی فرد داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *